Obsah vzdělávacího oboru Tělesná výchova

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Didaktika školní tělesné výchovy
Advertisements

Metodický list  Jedním z cílů sportovní činnosti je upevňování zdraví sportujících. Naplňování tohoto cíle klade nemalé požadavky na trenéry, učitele.
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Požadavky k získání známky
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Projekty ve sportu Brigita Stloukalová. „Pobytová“ – „rekreační“ akce 1.CO? 2.PROČ? 3.PRO KOHO? 4.KDE? 5.KDY? 6.S KÝM? 7.S ČÍM? 8.JAK? 9.ČÍM SE LIŠÍM?
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Taktická příprava Michal Lehnert.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Psychologie ve sportu Úvod Mgr. Veronika Kavková
Psychologie koučování
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Projekt Centra sportu AŠSK ČR
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Reforma školství v ČR.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
GYMNASTIKA I. Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Definice, základní pojmy
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
kurzy tenisu pro děti z mateřských a základních škol
Organizační formy práce v tělesné výchově
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Bezpečnost ve škole a školském zařízení
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
ATLETIKA přednáška.
Reforma školství v ČR.
Didaktika TV; Martina Matúšková
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
SPORTOVNÍ HRY I - BASKETBAL
Metodicko – organizační normy
4.ROČNÍK PŘEDMĚTY, KTERÉ SE VYUČUJÍ VE 4.ROČNÍKU, JSOU ROZDÍLNÉ OD 1. – 3. ROČNÍKU JEJICH NÁZVY JSOU – ČESKÝ JAZYK MATEMATIKA VÝPOČETNÍ TECH-
Psychologie koučování
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha pro žáky na vozíku
Transkript prezentace:

Obsah vzdělávacího oboru Tělesná výchova Barbora Ulrichová 360264

OBSAH Obsah vzdělávacího oboru tělesná výchova Tělesná výchova v základním vzdělávání Činnosti ovlivňující zdraví Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností Činnosti podporující pohybové učení Tělesná výchova v gymnaziálním vzdělávání Osnování učiva

Obsah vzdělávacího oboru tělesná výchova Oblast zdraví Oblast pohybových dovedností Oblast pohybového učení -Očekávané výstupy - úroveň, které mají žáci posledního ročníku (ZŠ, SŠ) dosáhnout prostřednictvím učiva. -Výběr učiva je plně v pravomoci učitele, který je tvůrcem ŠVP.

Tělesná výchova v základním vzdělávání ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ Žák a očekávané výstupy : aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností - zatěžovanými svaly odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se zdravím a sportem vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť. Učivo : význam pohybu pro zdraví – rekreační a výkonnostní sport, sport dívek a chlapců zdravotně orientovaná zdatnost – rozvoj ZOZ, kondiční programy, manipulace se zatížením prevence a korekce jednostranného zatížení a svalových dysbalancí hygiena a bezpečnost při pohybových činnostech

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ Žák a očekávané výstupy : zvládá osvojované pohybové dovednosti (tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech) posoudí provedení osvojované pohybové činnosti Učivo : pohybové hry – s různým zaměřením; netradiční pohybové hry a aktivity gymnastika – akrobacie, přeskoky, cvičení s náčiním a na nářadí estetické a kondiční formy cvičení s hudbou a rytmickým doprovodem úpoly – základy sebeobrany, základy aikidó, judó, karatedó atletika sportovní hry - herní činnosti jednotlivce, herní kombinace, herní systémy turistika a pobyt v přírodě plavání (podle podmínek školy – zdokonalovací plavecká výuka…) lyžování, snowboarding, bruslení (podle podmínek školy)

ČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ Žák a očekávané výstupy : užívá osvojované názvosloví naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje je a vyhodnotí zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách Učivo : komunikace v TV – tělocvičné názvosloví osvojovaných činností, smluvené povely, signály, gesta, značky, základy grafického zápisu pohybu organizace prostoru a pohybových činností historie a současnost sportu pravidla osvojovaných pohybových činností – her, závodů, soutěží zásady jednání a chování v různém prostředí a při různých činnostech měření výkonů a posuzování pohybových dovedností – měření, evidence, vyhodnocování

Tělesná výchova v gymnaziálním vzdělávání ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ Žák a očekávané výstupy: organizuje svůj pohybový režim , využívá v souladu s pohybovými předpoklady, vhodné a dostupné pohybové aktivity ověří jednoduchými testy úroveň zdravotně orientované zdatnosti usiluje o optimální rozvoj své zdatnosti, samostatně je upraví pro vlastní použití vybere z nabídky vhodné soubory vyrovnávacích cvičení zaměřených na kompenzaci jednostranného zatížení, na prevenci a korekci svalové nerovnováhy vhodné soubory cvičení pro tělesnou a duševní relaxaci připraví organismus na pohybovou činnost uplatňuje účelné a bezpečné chování při pohybových aktivitách i v neznámém prostředí poskytne první pomoc

Učivo: zdravotně orientovaná zdatnost (složky ZOZ; kondiční testy) svalová nerovnováha (příčiny, testy) organismus a pohybová zátěž – způsoby zatěžování; kompenzace jednostranné zátěže individuální pohybový režim hygiena pohybových činností a cvičebního prostředí rizikové faktory ovlivňující bezpečnost pohybových činností – zásady jednání a chování v různém prostředí první pomoc při sportovních úrazech – závažná poranění a život ohrožující stavy

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ Žák a očekávané výstupy : provádí osvojované pohybové dovednosti na úrovni individuálních předpokladů zvládá základní postupy rozvoje osvojovaných pohybových dovedností, usiluje o své pohybové sebezdokonalení posoudí kvalitu stěžejních částí pohybu, označí zjevné příčiny nedostatků a uplatní konkrétní osvojované postupy vedoucí k potřebné změně respektuje věkové, pohlavní, výkonnostní a jiné pohybové rozdíly

Učivo : pohybové dovednosti a pohybový výkon pohybové odlišnosti a handicapy – věkové, pohlavní, výkonnostní průpravná, kondiční, koordinační, tvořivá, estetická a jinak zaměřená cvičení pohybové hry různého zaměření Gymnastika kondiční a estetické formy cvičení s hudbou a rytmickým doprovodem (určeno především děvčatům) úpoly – sebeobrana atletika sportovní hry – herní systémy, herní kombinace a herní činnosti jednotlivce v podmínkách utkání turistika a pobyt v přírodě – příprava turistické akce a pobytu v přírodě; orientační běh, příprava a likvidace tábořiště plavání – zdokonalování osvojených plaveckých technik, skoky do vody; branné plavání, dopomoc unavenému plavci, záchrana tonoucího lyžování – běžecké, sjezdové; snowboarding další moderní a netradiční pohybové činnosti

ČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ Žák a očekávané výstupy : užívá s porozuměním tělocvičné názvosloví (gesta, signály, značky) volí a používá pro osvojované pohybové činnosti vhodnou výstroj a výzbroj připraví (ve spolupráci s ostatními žáky) třídní či školní turnaj, soutěž, turistickou akci… respektuje pravidla osvojovaných sportů respektuje práva a povinnosti vyplývající z různých sportovních rolí sleduje podle pokynů (i dlouhodobě) pohybové výkony – zpracuje naměřená data, vyhodnotí je a výsledky různou formou prezentuje aktivně naplňuje olympijské myšlenky jako projev obecné kulturnosti

Učivo : vzájemná komunikace a spolupráce při pohybových činnostech sportovní výzbroj a výstroj pohybové činnostní, sportovní a turistické akce – organizace, propagace, vyhodnocení, dokumentace pravidla osvojovaných pohybových činností sportovní role měřitelné a hodnotitelné údaje související s tělesnou výchovou a sportem olympismus v současném světě: jednání fair play – spolupráce ve sportu a pomoc soupeři… úspěchy našeho sportu

Osnování učiva výběr poznatků a činností k dosažení vyučovací cíle významnými činiteli: tělesné, pohybové a psychické předpoklady žáků Podmínky: a, vnitřní podmínky (potřeby a zájmy) b, vnější (společenské, organizační, materiální podmínky) Učivo není děleno na základní učivo a učivo rozšiřující, nejsou vymezena cvičení doporučená pouze pro chlapce nebo dívky. učivo TV : do tematických okruhů : jako prostředek k dosažení očekávaných výstupů učivo v RVP : je doporučené k rozpracování do ročníků nebo časových období „Speciální učivo“ : soubor cviků ve zdravotní tělesné výchově, které mají zmírnit nebo úplně odstranit oslabení a poškození cvičících.

Učivo = soustava Učivo musí být propojeno Způsoby: a, cyklicky - k učivu, které již bylo probráno, neustále vracíme b, postupně - od učiva jednoduchého k učivu obtížnějšímu. Předchozí blok učiva je uzavírán kontrolou, zkouškou a již se k němu nevracíme. c, spirálovitě – kombinace obou předchozích způsobů