Fosilní paliva – Uhlí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Organogenní usazené horniny
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
HORNINY USAZENÉ.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Uhlí Vzniklo rozkladem odumřelých rostlin bez přístupu vzduchu v průběhu mnoha milionů let.
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Průmyslové plyny.
CHEMIE 8. ROČNÍK Zdroje uhlovodíků. Zemní plyn. Uhlí.
Energetické suroviny 5. ročník
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Zdroje uhlovodíků Ropa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_426.
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Usazené horniny = sedimenty
Nerostné bohatství 4. ročník
Hořlavý kámen.
Základy chemických technologií 2009
UHLÍ.
Pří_052_Rozmanitost přírody_Energetické zdroje
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Alkany.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Organická chemie Název : Ropa Zdroje a použité materiály : viz.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Ch_033_Uhlí Ch_033_Paliva_Uhlí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Energetické suroviny Název školyPlavská škola AutorMgr. Jitka Hýsková, DiS. Název VY_32_INOVACE_13_PŘ5 _Energetické suroviny - uhlí TémaPŘ 5 Název školyPlavská.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Energetické suroviny - palivo
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: Základní škola Městec Králové
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_52_INOVACE_ 08_ROZMANITOST PŘÍRODY ZŠ Zbytiny, okres Prachatice
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Uhlí.
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_43_uhlí
Energetické suroviny 5. ročník
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Transkript prezentace:

Fosilní paliva – Uhlí

Charakterizujte vnější vzhled a vlastnosti uhlí: Uhlí je hořlavá hornina tmavé barvy (černé nebo hnědé). Uveďte, kdy a z čeho vzniklo černé uhlí: Černé uhlí vzniklo v prvohorách (před 540 – 250 miliony let) z tehdejších výtrusných, stromovitých kapraďorostů. Uveďte, kdy a z čeho vzniklo hnědé uhlí: Hnědé uhlí vzniklo v třetihorách (před 65,5 - 2,5 miliony let) z tehdejších jehličnatých a listnatých stromů. ? Které z obou typů uhlí poskytuje více energie (je výhřevnější) ? Černé uhlí je energeticky bohatší (výhřevnější), protože obsahuje více uhlíku (72 – 92 % C) oproti uhlí hnědému (70 – 75 % C).

Obr. 1.: Vznik uhlí a geologické pochody v krajině.

Vysvětlete jakým způsobem vzniká uhlí: Uhlí vznikalo z rostlinné hmoty rostlin rostoucích v bažinách (stromovité kapraďorosty, jehličnaté, listnaté stromy, jiné močálové rostliny). Odumřelá těla rostlin se po mnoho milionů let hromadila v obrovských močálech, kde ve velkých vrstvách vlastní vahou zapadala do bahna. V bahně v určité hloubce, bez přístupu vzduchu rostlinný materiál nejdříve trouchniví  čímž vzniká tzv. RAŠELINA, ta je přibývajícími nadložními vrstvami zatlačována do čím dál větší hloubky . Stlačováním rašeliny tlakem nadložních vrstev se rašelina zahřívá, rapidně se zmenšuje její objem (až 15x), zároveň se z ní odpařují plynné složky a z rašeliny vzniká UHLÍ.

Obr. 2.: Mechanismus tvorby uhlí z rostlinného materiálu.

Uveďte význam a využití černého i hnědého uhlí: Oba druhy uhlí se spalováním využívají jako zdroj tepelné energie (tepelné elektrárny, vytápění objektů). Z nejkvalitnějšího černého uhlí se vyrábí tzv. KOKS. Koks je pevný uhlíkatý zbytek vyrobený z nízkopopelového, nízkosirného černého uhlí z kterého jsou odstraněny prchavé složky v peci s omezeným přístupem kyslíku a při teplotách kolem 1000 °C. Koks se používá jako palivo a vytěsňovač čistého železa z železné rudy ve vysokých pecích. Z uhlí lze vyrábět benzín a naftu. Uhlí lze zplyňovat  vzniká tzv. SVÍTIPLYN, který se dříve používal na svícení, vaření a topení.

Obr. 3.: Těžba černého uhlí pod povrchem.

Obr. 4.: Povrchová těžba hnědého uhlí.