PROPAGACE EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI Mgr. Petra Bartáková
Propagace Propagace - aktivity určené ke komunikaci vlastností, výhod a dostupnosti cílového trhu produktu Cílem je seznámit nebo uvědomit o novém výrobku nebo službě co největší množství spotřebitelů a následně tak zvýšit prodejnost a míru poskytování, popřípadě ještě upevnit povědomí o značce nebo výrobku či službě 2
3 Propagace komunikační strategie: reklama - propagace podpora prodeje public relations osobní prodej
Propagace Komunikační kanály - cesty, kterými se předávají sdělení neosobní komunikační kanál –probíhá formou masové komunikace –oslovení neurčitého počtu lidí (reklama, podpora prodeje, PR) osobní komunikační kanál –osobní komunikace se zákazníkem (osobní prodej, telemarketing) 4
Propagace Postata komunikačního systému: komunikátor se svými nástroji (reklama, osobní prodej, podpora prodeje, práce s veřejností) přenosový kanál (osobní a neosobní media) komunikant (cílová osoba, skupina) zpráva (obdržené a interpretované zprávy) Formy komunikace: osobní, neosobní mluvená, obrazová, akustická 5
Propagace Činitelé komunikace KDO (komunikátor, firma...) CO sděluje(zpráva), JAK (nosič) KOMU (cílová osoba, skupina) S JAKÝM ÚČINKEM (komunikační efekt) 6
Propagace Plánování a kontrola komunikace cíle: 1. Čeho má být komunikací dosaženo ? 2. Jak mohou cílové skupiny reagovat ? údaje: 3. Pro koho se sdělení provádí ? 4. Jaké cílové skupiny mají být osloveny ? 5. Jak příjemce zpracovává sdělení ? nástroje: 6. Jak musí být sdělení upraveno ? 7. Která media lze pro přenos zprávy využít ? kontrola: 8. Ovlivnilo sdělení kupní chování příjemce ? 7
Propagace Propagace – Reklama Reklama - marketingový nástroj, účelová a cílená komunikce určná k podpoře prodeje Cílem reklamy je informování spotřebitelů se záměrem ovlivnit jejich chování. Z hlediska spotřebitele - reklama zvyšuje průhlednost trhu, zvyšuje možnosti výběru výrobku, který má uspokojit potřeby, snižuje míru nejistoty při kupním rozhodování. 8
Propagace Typy reklamy výrobková reklama - odlišení vlastního produktu, zdůrazňování předností a výhod podniková reklama - zdůrazňováním kladných stránek podnikatelské činnosti Z hlediska cílů reklamy : informativní (informování zákazníků o novém výrobku, cenách, slevách apod.) přesvědčovací (publicita značce, podněcuje ke koupi) připomínací (kde si výrobek mohou koupit) 9
Propagace Reklama z hlediska životního cyklu produktu zavádějící - nový výrobek, na novém trhu - první informace o vlastnostech, dostupnosti a využití přesvědčovací - ve stadiu rychlého růstu, upevnění pozice na trhu, preferování produktu připomínací - udržovat se v povědomí spotřebitele, upevnění pozice značky 10
K dějinám propagace 11 K dějinám propagace
K dějinám propagace 12
K dějinám propagace 13
K dějinám propagace 14
K dějinám propagace 15
K dějinám propagace 16
K dějinám propagace 17
K dějinám propagace 18
K dějinám propagace 19
K dějinám propagace 20
K dějinám propagace 21 Mather/Work/Ford/Ford-Focus/New-Ford- Focus-Launch-Plakat#/Ogilvy- Schweiz/Ogilvy-Mather/Work/Ford/Ford- Focus/New-Ford-Focus-Launch-Plakat
K dějinám propagace 22
K dějinám propagace 23
K dějinám propagace 24
K dějinám propagace 25
K dějinám propagace 26
K dějinám propagace 27
K dějinám propagace 28
K dějinám propagace 29
K dějinám propagace 30
K dějinám propagace Gm0
K dějinám propagace 32
K dějinám propagace 33
K dějinám propagace 34
K dějinám propagace 35
K dějinám propagace 36
K dějinám propagace 37
K dějinám propagace 38
K dějinám propagace 39
K dějinám propagace 40
K dějinám propagace 41
Propagace Češi a reklama výsledky z pravidelného výzkumu Postoje české veřejnosti k reklamě... Je reklama zdrojem informací pro nákupní rozhodování? Za vítaný zdroj informací považuje reklamu cca 40 % české populace a je mezi nimi více žen a těch, kteří tráví více času na internetu. Pomoc při rozhodování vítají na místě prodeje - ochutnávky, upoutávky na regálech a pultech prodejen i letáků, které jsou k dispozici na prodejnách i v poštovních schránkách. Na rozhodování nemá vliv reklama v mobilních telefonech, písemné pozvánky do spotřebitelských soutěží a internetová reklama Při nákupním rozhodování pomáhá - reklama v komerčních televizích, ČT, letáky ve schránkách, noviny a časopisy, upoutávky na regálech. Nákup na základě reklamy? Nákup na základě reklamy 44 % respondentů uvedlo „ano, koupil/a/ jsem na základě reklamy“. 42
Propagace Osobní prodej Ústní prezentace při konverzaci s jedním nebo více potenciálními zákazníky za účelem realizace prodeje osobní prodej má ve srovnání s propagací tři charakteristické vlastnosti: Osobní setkání Pěstování vztahu Reakce 43
Propagace Hlavní fáze procesu osobního prodeje Získání informací o zákazníkovi Navázání osobního kontaktu Předávání informací o výrobku a vytváření jeho image Vyjasnění dotazů a připomínek Vytvoření podmínek pro další kontakt Personální řízení osobního prodeje 44
Propagace Podpora prodeje krátkodobé pobídky sloužící k podpoře nákupu či prodeje produktu Zatímco reklama říká: "Kupujte náš výrobek!", podpora prodeje říká: "Kupujte jej ihned!" 45
Propagace kupony a certifikáty - sleva z ceny vzorky zdarma - u nových výrobků, odzkoušení výrobku, refundace, rabaty - zvláštní sleva na další nákup prémie, dárky - odměna za nákup cenově výhodné balení spotřebitelské soutěže předvádění výrobků – vyzkoušení, ochutnávky referenční dárky – doporuč přátelům výstavní zařízení - v místě prodeje propagační materiály, výstavy a veletrhy 46
Propagace Public relations práce s veřejností - vztahy k veřejnosti komunikační působení podniku na veřejnost vytváří se a udržují pozitivní postoje a vztahy veřejnosti k podniku, k jeho aktivitám, výrobkům a službám. články v tisku, projevy, semináře, výroční zprávy, charitativní dary, sponzorství, publikace, styky se společností, lobby, identifikační média Reklamu přijímá veřejnost s vědomím, že je „dílem firmy“, která si ji zaplatila, u PR je informace o firmě přijímána od „třetích“ osob s větší důvěrou. 47
Propagace Propagace s minimálními náklady Webové stránky Sociální média Facebook, Twitter apod. Vizitka – nemusí obsahovat jen jméno Vyprávějte o tom co děláte Tisková konference, tisková zpráva Nejlepší reklama: Dobrá zkušenost a doporučení Prezentace na veřejných akcích Účast v podnikatelských soutěžích, crowdfunding 48
Propagace Inspirace Virální marketing – vytvoření obrázku, videa, aplikace, kterou si uživatelé internetu sami přeposílají 49
Propagace Guerilla marketing- nekonvenční forma marketingu (šokující, extravagantní, kontroverzní…) 50
Propagace Buzz marketing - vyvolání rozruchu, bzukotu (buzzzu) téma pro diskusi mezi lidmi a v médiích 51
DĚKUJI ZA POZORNOST