Krajina v kvartéru Středoevropská krajina v nejmladší geologické minulosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv člověka na životní prostředí
Advertisements

Deštné pralesy – pozdě na záchranu?
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Ochrana lesa Integrovaná ochrana lesů
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Typy krajiny.
Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Název VM
Eroze.
Co se ti vybaví pod pojmem krajina?. Krajina o Krajina je to, co vidíme kolem sebe… o Krajina je část zemského povrchu, který se liší od svého okolí…
Krajina a životní prostředí
Budoucnost Ústeckého kraje? budoucnost je vždy ovlivněna minulostí…
Čtvrtohory a evoluce člověka
BIODIVERZITA. Různé definice,které mají stejnou myšlenku : : Různost živých organismů : Druhové bohatství organismů.
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Odlesňování František Funda.
Jehličnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.22
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Krajina a krajinná sféra
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda. Krajina = různě velká, ale určitá část pevniny složena z přírodních a kulturních krajinných složek, vytvořených lidmi.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Integrované terénní vyučování Geografie
Degradace půd vlivem zemědělství
Krajina a životní prostředí
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Populační excesy – přemnožování, šíření a zánik
EKOLOGICKÉ INVAZE Lenka Kablásková. INVAZE  Nový výskyt a šíření druhů v určitém území  Jevy související s historickými migracemi organismů nebo s kolonizací.
VLIV ZEMĚDĚLSTVÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Chce být ekonomie udržitelná resp. je toho vůbec schopna? Ing. Lubor Tvrdý, Ph.D. PROCES Centrum pro rozvoj obcí a regionů
Ochrana přírody v ČR. Historie první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV. první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV Hojná voda v Nov.
Rozmanitost reliéfu v ČR
Vývoj krajiny v kvartéru
Krajinná sféra Jan Dušek.
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY III
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
ČESKO a jeho krajina.
 Rozloha 709 km 2, les 47 % trvalé travní porosty 15 %, orná půda 29 %, vodní plochy 2 %, ostatní 7 % Geografická orientace 49° 47´ - 49° 31´N, 15° 46´
Některé environmentální aspekty zemědělského hospodaření
KULTURNÍ KRAJINA.
Zalesňování zemědělské půdy problém struktury lesů
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Historický vývoj krajiny České republiky
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Kácení lesů Těžba surovin Člověk a krajina Kulturní krajina.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Proč chránit přírodu? Pro uchování biodiverzity (rozmanitosti počtu druhů, počtu jedinců každého druhu i genetických informací). Z produkčních důvodů (každý.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Vzájemné vztahy mezi člověkem a ŽP. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.Lenka.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Myšlení ve fyzické geografii A.Hynek, Geografický ústav PřF MU, březen 2004.
Krajina Co to je krajina?
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Krajina – vymezení pojmu, typy krajin
VY_52_INOVACE_64_Lesní a vodní hospodářství
Geografie Krajinná sféra
VY_32_INOVACE_280_Typy krajiny
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
VY_52_INOVACE_54_Životní prostředí ČR
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PŘÍRODNÍ SFÉRA ZEMĚ.
Člověk a krajina – vliv člověka
Krajina v kvartéru Zdeněk Máčka
Transkript prezentace:

Krajina v kvartéru Středoevropská krajina v nejmladší geologické minulosti

Současný stav krajiny Holocén – krajinotvorné působení lidské společnosti Mozaikovitost + „tajgový“ ráz + akcelerovaná eroze = nástup glaciálu Průmyslová revoluce - velkoplošné zásahy do krajiny Obousměrné změny diverzity (stanovištní, druhová) – pokles na zalesněných plochách, zvýšení v odlesněné krajině

Krajina posledních desetiletí Intenzifikace zemědělství Zvýšení výkonu průmyslu Nový nástup snižování diverzity (zejména druhové) Imisní holiny – Jizerské hory

Druhy kulturní krajiny – obohacení naší biodiverzity Pupilla muscorum Pupilla sterri Pupilla triplicata

Bilance stavu současné krajiny A) Krajina přírodní B) Krajina zemědělsko-pastevecká C) Krajina industrializovaná a urbanizovaná

Mezolitická předehra Dřevo na otop, vypalování, kroužkování stromů ??? Kulturní druhy: kotvice plovoucí, bez černý, vrby, chrastice, čistec bahenní, opletník plotní, orobinec Osídlená předkulturní krajina Indiánská rýže Kotvice plovoucí

Neolitická revoluce Struktura předneolitické krajiny? Role mezolitického člověka? Mechanizmy šíření neolitu? Dynamika neolitizace? Změna v druhové skladbě společenstev? Lokalizace kulturní enklávy? Kolonizační dynamika kulturní enklávy?

Bilance stavu našich přírodních hodnot Přírodní okrsky tvoří malé izolované plochy Často se jedná o extrémní stanoviště Vybrané složky krajiny vykazují extrémní antropogenní postižení Plošně dochází k mizení citlivějších druhů Lidské zásahy však nemusí mít výhradně negativní vliv pro biodiverzitu