Malířství a sochařství (úvod)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Advertisements

Kultura Egejské oblasti
32_09_22: Výtvarné materiály: Jak? Na co?
Základní umělecká škola Sologubova 9/A, Ostrava – Zábřeh, příspěvková organizace Studijní zaměření: Výtvarný obor Návrh textu ŠVP.
Sochařství staré, střední a nové říše
Druhy výtvarného umění
Antický Řím Malířství a mozaiky.
Antická kultura.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
NOVÁ FIGURACE SOUČASNÉHO UMĚNÍ
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Akrylová malba „alla prima“
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Románské sochařství a malířství
Gotická kultura.
MALÍŘSTVÍ DRUHY ZNAKY.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Základní škola Sedmikráska, o.p.s.
Charakteristika umělecké památky
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
FIGURÁLNÍ KRESBA Figurální kresba Co je figurální kresba?
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Výtvarné umění.
32_09_21: Výtvarné materiály: Jak? Čím?
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Sochařství Giotto – Andrea Pisano, Sochař při práci, reliéfní výzdoba kampanily dómu ve Florencii, po 1334.
RENESANCE - pokračování
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výtvarná výchova Ročník.
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
Předmět a metody dějin umění
Estetická a posvátná geometrie
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 9) Základy malby, techniky a postupy Název sady: Výtvarná příprava.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
17) Pracovní náměty, materiály, techniky Výtvarná příprava 1.
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
Název školy: ZŠ Průhonice
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Teorie architektury.
Řecké antické sochařství – archaické období
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
polykleitos SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SOCHAŘSTVÍ KLASICKÉ OBDOBÍ 5. st. př. n. l.
Sochy a plastiky Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Výtvarné umění starověkého Egypta
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Malířství a sochařství (úvod) Římská malířská díla z Herkulanea a Pompejí, 1. stol. po Kr.

Antická umělecká teorie (Galén dle Pythagora, Myrona a Polykleita) Klíčové pojmy symmetria (proporce) rhytmos (rytmus v držení figur a kompozici) akribeia (přesnost) aletheia (pravdivost, pravděpodobnost)

Z teorie malířství Antická mimesis/imitatio: Gaius Plinius Secundus Maior, Naturalis Historiae libri XXXVII, ca 70: Parrhasiova soutěž se Zeuxidem, počátky malířství (skiagrafie) atd. L. B. Alberti, De pictura, 1435-36. Jeho ideálem malíř-humanista znalý euklidov-ské geometrie, ciceronské rétoriky a literatury. V první části známá definice obrazu jako plochy okna (průřez pyramidou vidění).

Skiagrafie Daniel Chodowiecki Vynalezení malířství dle Plinia, 1787 Pozn.: Plinius, Historia naturalis, kniha XXXV, napsal o počátcích malířství: „kolem stínu člověka byla vedena čára, a tak první malířství mělo takový ráz, potom se provádělo jednou barvou a takové slulo monochromatos“.

Imitatio Schopnost umělce dokonale imitovat skutečnost: např Imitatio Schopnost umělce dokonale imitovat skutečnost: např. Zeuxis a Parrhasios u Plinia

Nový Parrhasios. Trompe-l'œil (klam oka) Cornelis Bisschop, 1668 Nový Parrhasios Trompe-l'œil (klam oka) Cornelis Bisschop, 1668 Johann Kaspar Füssli, cca 1750

Francois-André Vincent Zeuxis vybírá model z nejkrásnějších žen v Krotónu, 1789

René Magritte Procházky Euklidovy 1955

Kategorizace malířství podle funkce: volné/užité (např. knižní malba, či vitraje), intimní/monumentální podle námětu: figurální, portrétní, žánrové, krajinomalba, zátiší (jiné dělení: mytologické, církevní, světské) podle materiálu (podkladu, barev) a techniky: nástěnná malba, mozaika, sgrafitto, sklomalba, závěsné obrazy – deskové (nejčastěji tempera na dřevě), olej na plátně, akryl na sololitu, dále – bývá považováno za kresbu – akvarel, pastel, kvaš (vše na papíru) atd. podle formálního pojetí: abstraktní/zobrazující

K hermeneutice malířství Mojmír Horyna, Umělecké dílo jako rozvrh odlišení zobrazení / obraz zobrazení: jeho cílem je vizuální substituce skutečnosti nebo věci, která se nachází mimo obraz (vizuální „simulace“) obraz je zjevným uchopením a předvedením zobrazované skutečnosti před naším pohledem; H. G. Gadamer, Pravda a metoda: „...obraz uplatňuje své vlastní bytí, aby nechal vystoupit zobrazené“ (sborník Dějiny umění v české společnosti. Praha 2004, s. 82.)

Sochařství Giotto – Andrea Pisano, Sochař při práci, reliéfní výzdoba kampanily dómu ve Florencii, po 1334

Kategorizace sochařství podle prostorového pojetí: socha, sousoší, reliéf podle funkce: volná díla / díla spojená s architekturou (též pomníky) podle výtvarné techniky: 1) skulptura, 2) plastika, 3) kovotepectví, antická toreutika

Rozlišení skulptura / plastika Skulptura (lat. sculpere = řezat do něčeho) – ubírání hmoty dřeva, kamene či kosti (kamenosochařství, řezbářství, glyptika tj. řezba gem a kamejí) Plastika (řec. plastikos = tvořící z hlíny) – přidávání hmoty, tj. modelování ve vosku, štuku, hlíně (ceroplastika, štukatérství, terakotářství) a kovolitecké postupy

Teorie sochařství Leon Battista Alberti, De statua, 1464 odlišuje sochřaskou práci „per via di porre“ (plastika) a „per via di levare“ (skulptura) sochařská metoda – znázor-nění druhového a individuál-ního, důraz na správné proporce, k jejichž stanovení navrhuje přístroj definitor (vymezovač)

Albertiho definitor (rytina z boloňského vydání, 1782)

K hermeneutice sochařství Mojmír Horyna, Umělecké dílo jako rozvrh Sochařství nám tak před oči přivádí spolubytí s druhými jako jeden ze základních existen-ciálů pobytu. Vzcházení druhého v sochař-ském díle je nabídkou zjevujícího setkání, ve kterém se zjevným stává to podstatné (tedy spolubytí) v celé škále možných ladění a relací: od prosté solidarity až po vystoupení autority. (sborník Dějiny umění v české společnosti. Praha 2004, s. 85.)