Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Advertisements

Český jazyk a literatura
Vymezení slovních druhů
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Natural Language Processing Prague Arabic Dependency Treebank Otakar Smrž koordinátor projektu Motivační přehled problémů, řešení a aplikací.
Řeč, jazyk, mluva.
Osnova rozboru uměleckého textu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální učební materiál
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.1.
Komunikace a její využití v řízení
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Úvod do teorie a praxe překladu
Stylistika Marcela Jurková.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Diplomový seminář pro studenty ITaM B. Miniberger LS 2013.
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Olomouc: Univerzita Palackého 2010.
LINGUA CECA I LM UDINE zimní semestr 2014/2015 STYLISTIKA A TRANSLATOLOGIE Božena Bednaříková.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Markéta Lopatková Karolína Skwarska Václava Kettnerová Eduard Bejček
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Slovo jako jednotka slovní zásoby.
Mgr. Kateřina Pelikánová
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE Božena Bednaříková
[Výrazy funkce a funkční v Mathesiově definici věty a foném(at)u] Martin Beneš – ÚJČ AV ČR; ÚČJTK FF UK v Praze vzdělávací cyklus Moderní mluvnice češtiny.
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Přednáška P7 Božena Bednaříková
Pedagogická komunikace
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
centrální porucha zpracování řečového signálu
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok. Literatura - Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_7_ŘEČ PŘÍMÁ, NEPŘÍMÁ, POLOPŘÍMÁ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Teorie komunikace 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název prezentace (DUMu) Interpunkce: dvojtečka Tematická oblast:
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
PROSTěsdělovací styl TEORIE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
SUPRASEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
SEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
Kritéria hodnocení písemné práce
Slovenský jazyk Štylistika
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Narušená komunikační schopnost
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
ZÁKLADNÍ PROMLUVOVÁ PÁSMA
Transkript prezentace:

Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková

STYL jako INTEGRAČNÍ PRINCIP languizace parole verbální komunikace (exkurz: Jakobson, Martinet) „klasická“ terminologie: jazykový projev, promluva, výpověď, výpovědní úsek STYL – ve smyslu platonském/aristotelovském prostředky výstavby komunikátu funkce stylu

Languizace parole vyčleňování systémových jednotek ve vyšších subsystémech PLK – fonologie (Trubeckoj), morfologie (Jakobson, Skalička) ALE! - překročení hranic věty (Mathesius)

Exkurz: verbální komunikace realizována přirozenými jazyky Jakobson: izomorfismus mezi genetickým a lingválním kódem Martinet: figury x znaky (monémy) vysvětlení izomorfismu: - obdobné potřeby přenosu informace - fylogenetický princip - ALE: chybí (?) podstatný rys komunikace

„Klasická“ terminologie jazykový projev: sémanticky a formálně uzavřený, jednotná funkce v procesu komunikace, skládá se z promluv (monolog x dialog) promluva: souvislé vyjádření 1 účastníka komunikačního aktu - monolog: promluva = jazykový projev - dialog: promluva = replika

Ad PROMLUVA sémanticky uzavřená relativně samostatná původce: jeden mluvčí cíl, funkce, realizace určitého záměru okolnosti časové a prostorové

Ad VÝPOVĚĎ elementární jednotka promluvy úsek řeči (parole) vymezený koncovým signálem (kadence, tečka) po gramatické stránce: větná x nevětná (věta = jednotka langue)

A: Nevíš náhodou, kdy se František vrátí ze služební cesty? B: Ale vím. Pokud stihne ranní rychlík z Košic, tak dorazí zítra odpoledne. = jazykový projev (dialog) 2 promluvy A + B A: 1 výpověď (2 výpovědní úseky) B: 2 výpovědi (3 výpovědní úseky)

Ad TEXT jazykový projev = komunikát = diskurz = text < TEXT : jakýkoliv komunikát (i nejazykový) < TEXT : parole (manifestace jazykového systému) > TEXT : písemný verbální útvar (i neterminologické užití)

STYL stýlos = rydlo platonské/absolutní chápání - hodnota díla aristotelovské/relativní chápání - vlastnost díla (způsob utváření)

Prostředky výstavby komunikátu lingvální (fonologické, morfologické, lexikální, syntaktické) paralingvální (fonické, grafické) nelingvální (gesta, mimika) tematické (topoi) textové

Ad textové prostředky funkce: spojovat výpovědi ve vyšší celky Přinesl mi dárek. A kytku taky. prostředky koherentní, kohezní prostředky kompoziční: tropy, figury (opakování slov, motivu, metaforické posuny významu) Svítání na západě = sloučení neslučitelného + sloučení neslučitelného

tektonické (odstavec, kapitola, exkurz, název…) architektonické (žánrové formy a útvary) citátové (slavné citáty, texty písní, anekdoty) verbální a situační kontext

FUNKCE stylu integrační princip výstavby CELKU tj. konstrukční princip výstavby komunikátu jako celku !! STYL jako konstrukční princip ovládá CELEK komunikátu, ale projevuje se ve všech jeho SLOŽKÁCH

Děkuji za pozornost Božena Bednaříková Božena Bednaříková LS 2008/09 LS 2008/09