Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

Alternativní pohonné látky Auta na vodík!!! zpracoval Honza Brandejs.
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
stlačený zemní plyn vs. nafta
ROPA Pavel Kratochvíl.
Alternativní paliva automobilů
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Výzkumný úkol Gymnázium Zábřeh
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Vliv dopravy na životní prostředí
Územní energetická koncepce Jihočeského kraje České Budějovice, 24. června 2003.
zdroj: zpracovala: Ema Conevová, VI.B
Nezbytná součást moderního života Jan Pokorný 2.L.
Magazín o budoucnosti dopravy
Energetická (ne)bezpečnost. Spotřeba energie (od 17. století, podle zdrojů) „Fotosyntetický limit“ se uplatňoval po naprostou většinu historie. Dnešní.
Obnovitelné zdroje energie (OZE)
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
NEOBNOVITELNÉ ZDROJE.
Základy chemických technologií 2009 SUROVINY PRO ORGANICKÉ TECHNOLOGIE 1)NEOBNOVITELNÉ – FOSILNÍ 2)OBNOVITELNÉ – RECENTNÍ.
Obnovitelné a Alternativní zdroje energie
Alternativní paliva Alternativními palivy (někdy také náhradní či substituční paliva) se rozumí především produkty, které mohou nahradit paliva na bázi.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Jsou zásoby přírodních zdrojů na Zemi omezené?
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
COMPARATIVES, SUPERLATIVES, TIME EXPRESSIONS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Hodnototvorný řetězec a logistické procesy Kapitola 9: Technologické a logistické funkce článků procesních řetězců , Model článku řetězce – vstupy a.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Logistika průmyslového podniku Oblasti, vazby a rozhraní
Kloubové mechanismy Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Mechanické převodovky s proměnným převodovým poměrem
Převody s ozubenými koly kuželovými a šroubovými Planetový převod
zásady navrhování dopravních – železničních staveb
Revision of tenses, Pronouns,Numerals, Prepositions
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
REGRESNÍ ANALÝZA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Naklady a jejich členění
MIKROEKONOMIE ZISK A ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
KONCEPCE NAVRHOVÁNÍ NÍZKOENERGETICKÝCH A PASIVNÍCH BUDOV Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
TEST DOBRÉ SHODY A TEST NEZÁVISLOSTI Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Energetická politika Dopravní politika Hospodářská politika a integrace - Šumperk.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uzemním plynu, jeho těžbě, dopravě.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Energetická (ne)bezpečnost
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
BIOPALIVA.
Ropný vrchol (PEAK OIL)
Vývoj CNG v České republice
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Vojtěch Razima Societas Rudolhpina
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Transkript prezentace:

Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice

Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07./2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

6Alternativní energie v dopravě 6.1Až dojde ropa 6.2Elektřina 6.3Plyn 6.4Bioenergie 6.5Ostatní

Až dojde ropa "Mají Arabové pravdu, když říkají: »Děda jezdil na velbloudu, otec řídí auto, syn létá letadlem a vnuk bude jezdit zase na velbloudu?«" ptal se Václav Cílek v loni vydané knize Nejistý plamen.

Hubbertova teorie ropného vrcholu, tzv. peak oil, je teorie zabývající se dlouhodobými předpověďmi spotřeby a vyčerpání ropy. Tvrdí, že jelikož zdroje ropy jsou neobnovitelné, musí úroveň těžby ropy nevyhnutelně dosáhnout svého vrcholu a poté začít klesat. Těžba ropy podle této teorie sleduje tzv. Hubbertovu křivku (podobnou Gaussově křivce). Nejvíce diskutované je na této teorii datum, kdy má tento vrchol nastat.Gaussově křivce

Geolog M. King Hubbert, otec této teorie, sledoval těžbu ropy ve Spojených státech od 50. let 20. století. Zpozoroval, že nejvíc amerických ropných nalezišť bylo nalezeno počátkem 30. let 20. století a předpověděl, že těžba ropy v USA dosáhne vrcholu okolo roku V roce 1971 dosáhla skutečně těžba ropy v USA svého vrcholu a od té doby v souladu s touto teorií klesá.M. King Hubbert20. století USA1971

Alternativní pohony Jedinou cestou, jak ropné krizi čelit, je odpoutání ekonomiky, dopravy zvláště, od přímé a téměř výhradní závislosti na ropě, lépe ropných produktech. V dnešních podmínkách představa téměř nereálná. Uvědomme si však, že o ropě jako možném zdroji pohonu v dopravě ve spalovacích motorech se ví přibližně 130 let a před tím se také přepravovalo, sice za úplně jiných podmínek co do množství, rychlosti, rozměrů zboží, hmotnosti atd. Koneckonců, jednou se lidstvo bez ropy už bude muset obejít. Pokud se začne připravovat už nyní, rozhodně se nic nezkazí. Naopak. Vždyť spalování ropy není příznivé životnímu prostředí.

Elektřina Jaké jsou tedy možnosti? Elektřina:výhody: tišší a lacinější provoz; nevýhody: omezené možnosti využívání, dlouhá doba dobíjení, vysoké ceny baterií. Reálný výhled: V současnosti se jen zanedbatelný podíl elektřiny vyrábí z obnovitelných zdrojů. Plyn Stlačený zemní plyn (CNG): zemní plyn se nachází na stejných nalezištích jako ropa; výhody: vysoké oktanové číslo, automobil poháněný CNG produkuje o 90 % méně CO a o % méně CO2 než ostatní fosilní paliva; nevýhody: větší a těžší nádrž, nedostatek plnicích stanic. Reálný výhled: budoucnost limitovaná jako u ropy. Stlačený zemní plynCNG fosilní paliva

Bioenergie Etanol/E85: jde o alkohol, který se nazývá i obilním lihem. Výsledná pohonná hmota je směsí 85 % etanolu a 15 % benzínu; výhody: vyšší oktanové číslo, vyšší výkon motoru, mnohem šetrnější vliv na životní prostředí než mají fosilní paliva; nevýhody: vše, co přijde do styku s etanolem, musí být vyrobeno ze speciální oceli nebo umělé hmoty. Pěstování obilnin, zejména kukuřice, je nákladné. Reálný výhled: pokud by měl biolíh úplně nahradit fosilní paliva, museli by farmáři např. v USA pěstovat obilniny na 71 % zemědělské půdy.alkoholetanolubenzínumotorufosilní paliva etanolemobilninkukuřicefosilní palivaobilniny Metanol/M85: metylalkohol ze zemního plynu nebo z uhlí; výhody: stejně účinný jako etanol; nevýhody: agresivní vůči gumě, plastům nebo hliníku, vyžaduje speciální materiály, dražší rafinerie a jeho spotřeba je vyšší než etanolu. Reálný výhled: nemůže konkurovat etanolu.etanol etanolu Bionafta: Nejčastějším zdrojem jsou rostlinné oleje; výhody: moderní naftové motory mohou bez problémů fungovat na bionaftu, snižují se emise výfukových plynů, u CO až o 75 %; nevýhody: litr bionafty je dražší než litr nafty vyrobený z ropy, při nižších teplotách je třeba přidávat speciální látky. Reálný výhled: má velkou budoucnost. Bionaftamotorybionaftubionafty

Ostatní Vodík: je možné ho vyrábět ze zemního plynu, metanolu nebo z biomasy a elektrolýzou vody; výhody: ekologicky čistý provoz, nevyžaduje nákladné úpravy motoru; nevýhody: zatím velmi drahá výroba a výbušnost. Reálný výhled: perspektiva až po zlevnění výroby, palivové články pro pohon elektromotorů. Vodíkmetanolu biomasymotoru