Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Operační systém Číslo DUM: III/2/VT/2/2/21 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Software.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Advertisements

Anotace Žák definuje základní SW Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže definovat základní software Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Ledvoň. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: MS Word Číslo DUM: III/2/VT/2/2/30 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Software.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: USB zařízení Číslo DUM: III/2/VT/2/1/17 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Jiné typy počítačů Číslo DUM: III/2/VT/2/1/19 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: MS Excel Číslo DUM: III/2/VT/2/2/31 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Software.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Grafická karta Číslo DUM: III/2/VT/2/1/05 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Možnosti úprav fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/49 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro komunikaci Číslo DUM: III/2/VT/2/2/35 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: MS PowerPoint Číslo DUM: III/2/VT/2/2/32 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Software.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Inkoustová tiskárna
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zdroj napájení Číslo DUM: III/2/VT/2/1/09 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zábava na internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/28 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické příslušenství Číslo DUM: III/2/VT/2/3/46 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Monitor Číslo DUM: III/2/VT/2/1/11 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Finální úpravy fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/60 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Laserová tiskárna Číslo DUM: III/2/VT/2/1/14 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotokoláž Číslo DUM: III/2/VT/2/3/48 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická oblast:
Tělesa –testy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Mapy Číslo DUM: III/2/VT/2/2/39 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro multimédia Číslo DUM: III/2/VT/2/2/33 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ořez a rámeček fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/51 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Procesor Číslo DUM: III/2/VT/2/1/03 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti OS Windows Číslo DUM: III/2/VT/2/2/23 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Publikování fotografií Číslo DUM: III/2/VT/2/3/56 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové prohlížeče Číslo DUM: III/2/VT/2/2/26 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Pevný disk Číslo DUM: III/2/VT/2/1/06 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro zabezpečení počítače Číslo DUM: III/2/VT/2/2/34 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické retuše Číslo DUM: III/2/VT/2/3/55 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hardware počítače Číslo DUM: III/2/VT/2/1/01 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přenos snímků do počítače Číslo DUM: III/2/VT/2/3/50 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Picasa Číslo DUM: III/2/VT/2/2/37 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Příslušensví OS Windows Číslo DUM: III/2/VT/2/2/05 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Grafické editory Číslo DUM: III/2/VT/2/3/52 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Síťová karta Číslo DUM: III/2/VT/2/1/08 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Redakční systém Číslo DUM: III/2/VT/2/2/40 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skenování fotografie
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –S krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro multimédia
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Barevné úpravy snímku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro komunikaci
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: MS Excel
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Disk Google Číslo DUM: III/2/VT/2/2/36 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Operační systém Číslo DUM: III/2/VT/2/2/21 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Software počítače Autor: Radek Mareška Anotace: Žák se seznámí s operačním systémem počítače. Klíčová slova: Linux, Windows, Mac OS Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu. Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 5. – 6. ročníku Datum vzniku DUM:

Operační systém je software, který nám umožňuje komunikaci s počítačem, organizuje využití zdrojů počítače, vstup a výstup dat, umožňuje spuštění jiných programů a také připojení dalších zařízení k počítači. Nejpoužívanější druhy operačních systémů Microsoft Windows: Win-95, Win-98, Win-2000, Win-XP, Win-Vista, Win-7, Win-8 Linuxové distribuce: Debian, Ubuntu, Mint Mac OS: 10.6-Snow Leopard, 10.7-Lion, 10.8-Mountain Lion Operační systém je software, který nám umožňuje komunikaci s počítačem, organizuje využití zdrojů počítače, vstup a výstup dat, umožňuje spuštění jiných programů a také připojení dalších zařízení k počítači. Nejpoužívanější druhy operačních systémů Microsoft Windows: Win-95, Win-98, Win-2000, Win-XP, Win-Vista, Win-7, Win-8 Linuxové distribuce: Debian, Ubuntu, Mint Mac OS: 10.6-Snow Leopard, 10.7-Lion, 10.8-Mountain Lion Poznámka: Současný nejrozšířenější operační systém je Microsoft Windows 7, další kapitoly tedy budou popisovat nastavení tohoto operačního systému Při výběru operačního systému by měl uživatel zhodnotit, k jakému účelu bude počítač používat a podle toho si jej vybrat. Některé operační systémy jsou zdarma, jiné jsou finančně náročné.

Nastavení operačního systému většinou začíná již při jeho instalaci, ale pokud si koupíte nový počítač s již nainstalovaným systémem, nezbude vám nic jiného, než si systém nastavit po instalaci. Prvním krokem by mělo být individuální nastavení, grafické rozlišení plochy, rozmístění ikon zástupců, jejich velikost a velikost popisků. Také si můžete upravit spodní panel a nabídku START. Důležité je také zkontrolovat a případně nastavit datum a čas. A nakonec přicházejí na řadu přídavná zařízení neboli periferie, které jsou k počítači připojené. Nastavení operačního systému většinou začíná již při jeho instalaci, ale pokud si koupíte nový počítač s již nainstalovaným systémem, nezbude vám nic jiného, než si systém nastavit po instalaci. Prvním krokem by mělo být individuální nastavení, grafické rozlišení plochy, rozmístění ikon zástupců, jejich velikost a velikost popisků. Také si můžete upravit spodní panel a nabídku START. Důležité je také zkontrolovat a případně nastavit datum a čas. A nakonec přicházejí na řadu přídavná zařízení neboli periferie, které jsou k počítači připojené. Pokud jsme si uživatelské prostředí nastavili, můžeme si prohlédnout nainstalované programy v nabídce Start

Pro práci na počítači a tvorbu výsledných dokumentů, ať již textů, tabulek, obrázků, prezentací, apod., je nezbytné použití softwarového vybavení. Základní softwarové vybavení najdete v operačním systému, ostatní si musíte dokoupit. Softwarového vybavení je k dispozici více druhů a od různých výrobců, ať se jedná o verze zdarma, pro domácí či firemní použití a od toho se také odvíjí cena a ne zřídka i kvalita či možnosti a rozšiřitelnost. program Wordpad program Malování prohlížeč Internet Explorer Typickým příkladem základního softwarového vybavení operačních systémů Windows jsou: aplikace Wordpad, Malování, Internet Explorer. program Wordpad program Malování prohlížeč Internet Explorer Typickým příkladem základního softwarového vybavení operačních systémů Windows jsou: aplikace Wordpad, Malování, Internet Explorer

1. Vzpomeň si, jaký doma používáš operační systém. 2. Jaké znáš operační systémy? 3. Kolik znáš typů operačních systémů Windows? 4. Jaký operační systém používáme v počítačové učebně? 5. Jaké programy systému máš k dispozici? 1. Vzpomeň si, jaký doma používáš operační systém. 2. Jaké znáš operační systémy? 3. Kolik znáš typů operačních systémů Windows? 4. Jaký operační systém používáme v počítačové učebně? 5. Jaké programy systému máš k dispozici? Závěrečný test Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radek Mareška. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).