Vrstva jazykově stylistická

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Interpretace neuměleckého textu Recenze II
Advertisements

Digitální učební materiál
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 1
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: kvinta Anotace: výklad a procvičení třídění slov české slovní zásoby Klíčová slova:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
Název projektu: Moderní škola
Interpretace neuměleckého textu Výklad III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Dělení slovní zásoby Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Struktura literárního díla
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
Stylistika Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Útvary národního jazyka
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Kolik řečí znáš Petr Machala.
JOSEF ŠKVORECKÝ * NÁCHOD.
Rozvrstvení a obohacování
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Poezie ve světové literatuře
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_09_V rstvy slovní zásoby podle spisovnosti.
APOLLINAIRE Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Předchůdci nových básnických směrů Datum vytvoření 6. 6.
Význam slov Rozlišujeme: Synonyma (slova souznačná) – slova, která mají stejný nebo podobný význam (kluk – chlapec). Mohou se lišit citovým příznakem (otec.
KVINTA. = VĚDA ZABÝVAJÍCÍ SE ZKOUMÁNÍM JAZYKA. Dělení podle: 1) jazyků, jimiž se zabývá (např. bohemistika, anglistika, romanistika, hungaristika, sinologie,
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
KALIGRAMY Tematická oblast
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Národní jazyk a jeho útvary
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_259_ČJ7
Jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
VY_12_INOVACE_Rů_I_05 Slovní zásoba a její obohacování – úvod
Rozvrstvení národního jazyka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Slohové rozvrstvení slovní zásoby
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Česká meziválečná poezie
Struktura literárního díla
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Vrstva jazykově stylistická (Struktura literárního díla)

Útvary jazyka spisovný jazyk nespisovný jazyk hovorová čeština obecná čeština nářečí (dialekt) slang/profesní mluva argot

Úkoly Pojmenuj jazykové vrstvy, se kterými pracují autoři následujících úryvků. Vypiš si alespoň 3 příklady slov typických pro danou jazykovou vrstvu. Vypsané příklady nahraď (nebo se alespoň pokus nahradit) synonymními neutrálními výrazy.

Ukázka č. 1 Martinec, I. – Tušková, J. M. – Zimová, L.: Mluvnice – Učebnice českého jazyka pro střední školy, Plzeň 2009.

Ukázka č. 2 Welsh, I.: Postelová tajemství mistrů kuchařů, Praha 2011.

Ukázka č. 3 Mrštík, A. – Mrštík, V.: Maryša, Praha 2012.

Stylové rozvrstvení slovní zásoby slova stylově neutrální slova stylově zabarvená (příznaková) neologismy archaismy historismy poetismy termíny

Neologismy Existuje dolbloha, jež se táhne dvě tři míle & špetku nad povrchem kolejmoří. V takové výšce pak vzduch nenadále získává barvu koptu & velice často víří toxickými mračny. Zde ubíhá hranice dolblohy, v níž loví podivnosti, draví cizorodí létavci. Ve špinavé mlze jsou naštěstí povětšinou neviditelní vyjma chvil, kdy spustí dolů údy & orgány, aby popadli nějakého neprozřetelně ctižádostivého ptáka letícího nad rozumnou úrovní. O tom však nemluvíme. Mluvíme o čtvernosti světa. Máme podzemnost, kde ryjí ryjící zvířata, kde jsou jeskyně, starodávné sloje rekuperátů … Najdi příklady neologismů. Proč byly v textu použity? Miéville, Ch.: Kolejmoří, Plzeň 2013.

Archaismy, historismy archaismy = slova zastaralá anžto, drahný historismy = slova historická (označující historické reálie) cech, halapartna

Ukázka Najdi v textu slova dobově zabarvená. Rozhodni, která z nich jsou archaismy a která jsou historismy. Jeden z archaismů zpracuj výtvarně. Jirásek, A.: Temno, Praha 2000.

Poetismy = básnická pojmenování Slova neutrální nahraď poetismy: luna = měsíc modrá barva = _______________________ ráno = ______________________________ plavat v moři = _______________________ Ke slovům doplň básnické přívlastky: běh = dalekosáhlý les = _______________________________ jezero = ____________________________

Termíny = odborná pojmenování Rozhodni, v jakém oboru se nejčastěji používají termíny obsažené v textu. Joyce, J.: Odysseus, Praha 1999.

Zvukové prostředky Na čem je založen humor ukázky? Tu rytíř Řehoř Řimbaba z Řeřichova sebou řuchl, léč věrný pánoš Honza botou plátovanou doňho šťuchl. Vstaň, páne, chóp se zasejc svého méčového meče, ať nepřýtel přes přýkop pelný kopřyv s přýlbou neutéče! Martínková, V.: Teorie literatury netradičně, Praha 1995.

Eufonie, kakofonie, zvukosled, zvukomalba eufonie = příjemné uspořádání zvuků v projevu kakofonie = nepříjemné uspořádání zvuků v projevu zvukosled = opakování stejných hlásek zvukomalba = napodobení zvuku slovy

Ukázka V jakých verších umocňuje uspořádání hlásek význam slov? Halas, F.: Torzo naděje, Praha 1980.

Paronomázie Pomocí ukázky definuj paronomázii. Chlebnikov, V.: Zakletí smíchem, Praha 1975.

Grafické prostředky běžně používané grafické prostředky v poezii: verš strofa interpunkce typy písma

Kaligramy Jakou další hodnotu ke slovům básník přidává? Apollinaire, G.: Kaligramy, Praha 1965.

Konkrétní poezie Jak básník pracuje s významem slov? Chlebnikov, V.: Zakletí smíchem, Praha 1975.

Vizuální poezie využívá grafické podoby záznamu, vliv výtvarného díla Střízlivá obrazová báseň Havel, V.: Básně. Antikódy, Praha 1990.

Akrostich Najdi Šaldu a vysvětli podstatu akrostichu. Flétna piano a Xylofon Šedesát vodotrysků Hvězdy napodobuje Apollo proměn v Labuť Dante otec vavřínů Ať žije poezie Vítezslav Nezval Sochrová, M.: Kompletní přehled české a světové literatury, Praha 2007.

Syntaktické prostředky Vzpomeň si na český ekvivalent ke slovu syntax? Čím se syntax (jazykovědná disciplína) zabývá?

Zhodnoť text ze syntaktického hlediska. Joyce, J.: Odysseus, Praha 1999.

Použitá literatura Martínková, V.: Teorie literatury netradičně, Praha 2005. Prokop, V.: Teorie literatury, Sokolov 2005. Sochrová, M.: Kompletní přehled české a světové literatury, Praha 2007.