MINISTERSTVO OBRANY ČR OCEŇOVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ TŘETÍHO ODBOJE TISKOVÁ KONFERENCE K VÝROČÍ ÚČINNOSTI ZÁKONA O TŘETÍM ODBOJI RNDr. Alexandr Vondra, Ing. Michael.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Československo po válce
Advertisements

Nástroje územního plánování
Situace po osvobození ČSR
Hodnocení škol a školských zařízení
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Normalizace a 80. léta Nástup normalizace
Praha, 24. července 2007 Ministerstvo obrany České republiky TISKOVÁ KONFERENCE Zkvalitnění péče o válečné veterány.
KOMUNISTIČNÍ ODPŮRCI -
Osobnosti Charty 77 Václav Havel Petr Uhl Jiří Dientsbier Jiří Hájek.
BRUSEL Ia Tomáš Břicháček Seminář ČAK Uznávání a výkon.
1. Povinnosti KÚ jsou uvedené v § 93 písm. b) a c) ZSS, KÚ zajišťují metodickou, koordinační roli vůči činnostem sociální práce na úřadech obcí s rozšířenou.
 TRESTNÝ ČIN – jednání nebezpečné pro společnost, jehož znaky jsou definovány ve zvláštní části trestního zákoníku  přečiny – TČ do 5 let odnětí svobody,
Období normalizace uč
Charta 77.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Komunistické.
ČESKOSLOVENSKO PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Poznatky z šetření stížností
Situace na trhu práce /Plzeň – město/ Únor Tato prezentace vznikla v rámci projektu „Systém kariérového poradenství pro studenty vysokých škol v.
Územní samospráva Kraje
Systém kontrolní činnosti SEI
Protektorát Čechy a Morava II. Petr Machala. 1.Kdo byl garantem nedotknutelnosti republiky? 2.Jakou nabídku poskytl Hitler Tisovi? 3.Čím hrozil Hitler.
Poválečné Československo do roku
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Pražské jaro 1968 Odvolání Antonína Novotného Cíle – Akční program KSČ
STÁTNÍ SVÁTEK 17. listopadu
Sankční systém trestního práva Přednáška
Normalizace Návrat k totalitě, 70. léta.
Příspěvek na péči v působnosti Úřadu práce ČR
Evropská občanská iniciativa
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Správní řád -vybrané instituty
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
Dějiny a organizace archivnictví v českých zemích v letech
Spolupráce ÚP ČR a LPS konference - Poslanecká sněmovna parlamentu ČR Mgr. Zdeňka Cibulková, Odbor pro sociální věci Generálního ředitelství.
NOVINKY V ZÁKONĚ O PŘESTUPCÍCH Změny k
Nahlížení do správního spisu a právo na informace JUDr. Lenka Cundová vedoucí odboru správního Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Právní rámec pro oceňování a zdanění nemovitostí Jane H. Malme.
Evidence přestupků Mgr. Radka Paulová ředitelka Rejstřík trestů Soudní Praha 4 Ing. Jan Ladin ředitel Odbor informatiky Ministerstvo spravedlnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola praktická a mateřská škola Toužim, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_12_ROK 1968 TEMA:
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Domněnka Pavla Pěnkavy Na počátku:  jak se identifikovat  jak se sdružovat  jak na sobě pracovat  jak se posilovat  jak se chránit  jak se prezentovat.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Pracovní právo pro veřejné správu Prameny práva Vznik pracovního poměru.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 08 – Prezident - přehled NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce:
Minimální standard sociální práce orgánu pomoci v hmotné nouzi
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Nástup totality v Československu
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2016
Šablona III/2 ROK 1968 V ČESKOSLOVENSKU Mgr. Lucie Opltová – 1
E.I.A. porada ÚÚP
Porada s pracovníky školství obcí s rozšířenou působností
PBSNPB22 Probační a mediační služba
Archivní správa sídlo: Ministerstvo vnitra, Milady Horákové 133, Praha 6 1. Oddělení řízení, metodiky a kontroly archivů a spisové služby 2. Oddělení řízení,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_1/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Kontroly výkonu přenesené působnosti v oblasti editace dat RÚIAN
První čs. republika.
GDPR a budoucí redakční praxe
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra
Transkript prezentace:

MINISTERSTVO OBRANY ČR OCEŇOVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ TŘETÍHO ODBOJE TISKOVÁ KONFERENCE K VÝROČÍ ÚČINNOSTI ZÁKONA O TŘETÍM ODBOJI RNDr. Alexandr Vondra, Ing. Michael Hrbata

MINISTERSTVO OBRANY ČR 2 Co jsme dokázali?  Napravili jsme dlouho neřešený stav a hrdinům třetího odboje jsou konečně po téměř 20 letech po právu předávána zasloužená ocenění  Velmi pečlivě a důsledně zkoumáme všechny podané žádosti a intenzivně spolupracujeme s dalšími institucemi (ÚSTR, ABS)  Dbáme na správnost našich rozhodnutí, snažíme se všem žádostem věnovat co nejdůsledněji a zároveň s co nejmenší časovou prodlevou Jen jediné rozhodnutí z dosavadních 71 odvolání bylo po opětovném přezkoumání Etickou komisí změněno

MINISTERSTVO OBRANY ČR S kým spolupracujeme?  ABS  ÚSTR  Národní archiv  Etická komise  Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu  Vojenský ústřední archiv ČR a SR  Oblastní archivy  Archivy soudů  Libri Prohibiti  Československé dokumentační středisko  Ústav pamäti národa  Konfederace politických vězňů  Obecní kroniky  Archivy podniků, ČT, Rádia Svobodná Evropa a další 3

MINISTERSTVO OBRANY ČR Přehled současného stavu  Celkem přijato žádostí  Aktuálně vydáno 772 finálních rozhodnutí (21%) 223 oceněno 424 zamítnuto 125 zastaveno  K Etické komisi odesláno 72 odvolání 50 uzavřeno 1 rozhodnutí MO změněno 4 Vyplaceno celkem 15,2 mil. Kč přímým účastníkům a 900 tis. pozůstalým

MINISTERSTVO OBRANY ČR Naše práce v číslech  Od začátku účinnosti zákona bylo pracovníky MO odesláno v rámci vyžádání podkladů celkem datových zpráv a listovních zásilek; datových zpráv a písemností MO obdrželo zpět a již zpracovalo či zpracovává  Archivní materiály sloužící pro přezkoumání jediné žádosti obsahují u složitých případů až desítky tisíc stran  Na odboru pro válečné veterány vzniklo pro účely vyřizování žádostí 30 pracovních míst, převážně na dobu určitou, jejichž počet bude po vyřízení první nárazové vlny upraven dle aktuálních potřeb  K prověření na ABS jsme odeslali případů. ABS zatím poslala zpět 711 případů, 334 jsme již rozhodli 5

MINISTERSTVO OBRANY ČR Vývoj počtu podaných žádostí (11/ /2012) 6

MINISTERSTVO OBRANY ČR Statistika oceněných žadatelů dle období odbojové činnosti LétaPočetPodíl před ,3% ,2% ,1% 60.41,8% ,8% ,5% Celkem223 * U některých žadatelů se odbojová činnost prolínala mezi několika desetiletími 7

MINISTERSTVO OBRANY ČR Statistika schválených žádostí 8 UstanoveníPočetPodílSpecifikace § 3 odst ,7% Spolupráce se zpravodajskou službou dem. státu, převaděčství, agent-chodci, sabotáže § 3 odst. 2 a)9743,5% Autorství a rozšiřování protikomunistických letáků, ilegálních časopisů, event. samizdatu § 3 odst. 2 b)2611,7%Organizace demonstrací, publicistika § 3 odst. 2 c)52,2%Činnost v exilu, např. spolupráce s Rádiem Svobodná Evropa § 3 odst ,5%Aktivní působení v odbojové skupině § 3 odst. 4125,4%Kritika režimu na veřejnosti, pokud byl za to dotyčný vězněn § 3 odst. 531,3% Významná činnost proti komunismu před únorem 1948, např. informace o zrůdnosti komunismu v SSSR, v daném případě se jednalo o politiky demokratických stran Válečný veterán2913%Přiznává se za § 3 odst. 1 žijícím občanům ČR Celkem223 * U některých žadatelů se zohledňovalo více druhů odbojové činnosti, proto byla žádost posuzována podle několika paragrafů

MINISTERSTVO OBRANY ČR Statistika zamítnutých žádostí 9 DůvodPočetPodíl Specifikace Opuštění republiky12229% Zpravidla byl chycen při pokusu o opuštění republiky, aniž by přitom plnil nějaký úkol v rámci odboje Oběť6114,5% Věznění po vykonstruovaném procesu z politických či třídních důvodů, aktivní činnost neprokázána Pracovní perzekuce9823,3% Propuštění ze zaměstnání, nebo vyhazov ze školy – za veřejné postoje zákon předpokládá formu perzekuce ve formě omezení osobní svobody Srpen %Jedná se o čistky v armádě a v jiných profesích v rámci normalizace Výtržník204,8%Zpravidla pod vlivem alkoholu ničení veřejného majetku, zpěv hanlivých písní Zemědělec4210% Perzekuce zemědělců, pro uznání je potřeba, aby veřejně vystupovali či burcovali ostatní zemědělce Náboženské286,7% Perzekuce z důvodu vyznání: odmítání vojny či šíření náboženské literatury, přičemž nešlo o kritiku režimu Kriminální81,9%Krádeže, loupeže, podvody bez protikomunistického motivu Jiné6615,7%Nelze zařadit do jednotné kategorie Překážky5112,1%Zejména členství v KSČ, spolupráce s StB Celkem421 * U některých žadatelů se zohledňovalo více druhů odbojové činnosti

MINISTERSTVO OBRANY ČR Modelové příklady zamítnutí 10 Žadatel koncem 40. let přijal od dvou neznámých mužů dva kusy protistátních letáků, které poté dal na svém pracovišti číst čtyřem kolegům a před některými spolupracovníky pronesl hanlivé výroky vůči KSČ a tehdejšímu prezidentovi republiky Klementu Gottwaldovi, za což byl obžalován pro zločiny úkladů o republiku a odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody. Na začátku 60. let však vstoupil do KSČ a setrval v ní téměř tři desetiletí, konkrétně do podzimu Žadatel k tomu mimo jiné uvedl, že jeho dlouholeté členství v KSČ bylo motivováno pouze tím, aby nemusel pracovat v dělnických profesích. Žadatel tak naplnil zákonnou překážku bránící vydání osvědčení dle ustanovení § 4 odst. 1 písm. b) zákona č. 262/2011 Sb., protože bezmála třicetileté členství v KSČ prokazatelně převyšuje jeho podíl na odboji a odporu proti komunismu. Žadatel uvedl, že v 70. letech nakupoval a padělal dokumenty pro lidi, kteří chtěli opustit republiku. Dále měl převádět osoby přes hranice a založit tajnou skupinu protikomunistického odboje. Ministerstvo na základě šetření však zjistilo, že byl žadatel několikrát odsouzen pro kriminální delikty. Několik pasů odcizil a další dokument, který zfalšoval, nahlásil na Odbor pasů a víz. Dále bylo prokázáno, že údajní členové protikomunistické organizace byli sourozenci žadatele, kteří však tvrdili, že s ním v té době nebyli vůbec v kontaktu. Kromě toho ABS ve svém odborném stanovisku upozornilo na pozitivní posudek k osobě žadatele z oboru psychiatrie a také, že žadatel během výkonu trestu podával zprávy o svých spoluvězních.

MINISTERSTVO OBRANY ČR Modelové příklady zamítnutí 11 Žadatel uvedl, že spolupracoval se zpravodajskou službou demokratického státu, pro niž jako agent – chodec plnil výzvědné úkoly. Na základě archivního šetření bylo potvrzeno sice, že k navázání spolupráce došlo, nebylo však prokázáno již, že by žadatel tyto úkoly skutečně plnil. Současně vyvstaly pochybnosti u samotné motivaci navázání spolupráce, když bylo zjištěno, že jmenovaný se vrátil zpět do Československa s úmyslem přihlásit se státním orgánům. Při výslechu StB v Československu pak žadatel uvedl velmi podrobné informace o struktuře zpravodajské služby demokratického státu a mj. uvedl podrobnosti o jednotlivých agentech. Přestože žadatel nedeklaroval žádnou překážku, bylo jich zjištěno hned několik. Žadatel byl členem a funkcionářem KSČ, dále byl členem Lidových milicí a později dokonce navázal spolupráci s StB. Z důvodů závažných zákonných překážek bylo rozhodnuto o zamítnutí žádosti. Žadatel uvedl, že kvůli nesouhlasu rodičů s politikou tehdejšího státního zřízení nebyl přijat na střední školu. Proto musel nastoupit již jako nezletilý do výkonu dělnických profesí. V době vstupu sovětských vojsk do Československa v roce 1968 se zapojil do protestů a na pracovišti veřejně okupaci odsuzoval. Na počátku roku 1970 byl proto propuštěn ze zaměstnání. Ministerstvo (i Etická komise ČR) však tyto projevy nepovažuje za zaměřené apriori proti komunismu jako takovému, ale jedná se o projevy vlastenecké povahy proti okupaci, které v té době podporovaly Dubčekovo vedení KSČ (tedy představitele komunistického režimu). Mimoto zákon u veřejných projevů předpokládá, aby za tyto projevy byl dotyčný uvězněn či jinak omezen na osobní svobodě. Propuštění ze zaměstnání tuto intenzitu perzekuce nenaplňuje.

MINISTERSTVO OBRANY ČR Modelové příklady zamítnutí 12 Ze shromážděného archivního materiálu bylo zjištěno, že se žadatel v 50. letech pokusil dvakrát opustit republiku. V obou případech byl zadržen a předán zpět do ČSR. Následovala odsouzení k nepodmíněným trestům odnětí svobody. Žadatel dále uvedl, že k emigraci byl motivován špatnými platovými podmínkami a touhou po dobrodružství. Získané archivní dokumenty však nijak neprokázaly žadatelovu aktivní odbojovou činnost ve smyslu zákona, proto byla žádost zamítnuta. Pouhý pokus o opuštění republiky nebo samotné opuštění republiky bez aktivní odbojové činnosti je jedním z příkladů velmi často zamítaných žádostí. Důvody k emigraci byly mnohdy snaha o zlepšení sociální situace, obava z trestního stíhání či nesouhlas s politikou totalitního režimu a touhou žít ve svobodné zemi. Zákon však předpokládá aktivní odbojovou protikomunistickou činnost, a to některou z forem uvedenými v § 3 zákona, přičemž současně musí být naplněna podmínka v podobě motivace definovaná v § 2 písm. b) zákona. Podobné případy velmi ztěžují a zpomalují práci zodpovědných pracovníků a prodlužují tak průměrnou dobu zpracování žádostí, která je však vzhledem k množství a náročnosti práce stále velmi krátká

MINISTERSTVO OBRANY ČR Přehled kroků správního řízení  Přijetí žádosti a její formální kontrola  Výzva žadateli nebo přerušení řízení  Obeslání archivů, zpravidla všechny ve stejnou dobu  Studium archivních materiálů, v případě potřeby dožádání dalšího archivu, v případě nejasnosti oslovení ÚSTR  Informování žadatele: u zamítavých rozhodnutí formou seznámení s podklady, kdy má žadatel lhůtu na doplnění žádosti (další postup dle obsahu jeho reakce); u kladných ověřování některých dat (např. čísla účtu), zpravidla telefonicky  Vydání rozhodnutí: a) Kladné (vydání osvědčení) - Výplata finančního příspěvku přímým účastníkům - Rozhodování o žádosti pozůstalé manželky o nároku na finančním příspěvek b) Zamítavé - v případě odvolání - Postoupení odvolání se stanoviskem k Etické komisi ČR - Rozhodnutí Etické komise ČR 13

MINISTERSTVO OBRANY ČR 14 Děkuji za pozornost 14