Lineární funkce s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení lineární funkce s absolutní hodnotou Datum vypracování: 2.6.2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Rovnice s absolutními hodnotami
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_18.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_11.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_MAT_VA_07 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Komplexní čísla – grafické řešení rovnic s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva.
2.1.2 Graf kvadratické funkce
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Opakování.. Práce se zlomky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_755.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_19.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_08 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Komplexní čísla – grafické řešení nerovnic s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva.
Elipsa VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
NEROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_778.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_13.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_06.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
Rovnice s absolutní hodnotou
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
INTERVALY ABSOLUTNÍ HODNOTA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_748.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _729 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_779.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Exponenciální funkce VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy
Polohové a metrické úlohy v trojúhelníku Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: řešení polohových a metrických úloh v trojúhelníku v analytické geometrii Datum.
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
Skalární součin Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu skalární součin Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace:
Geometrická definice absolutní hodnoty Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení geometrického významu absolutní hodnoty Datum vypracování:
Směrnicová rovnice přímky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_15.
Parabola VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Parametrická rovnice přímky
Určitý integrál Základy infinitezimálního počtu. Určitý integrál a=x 0 x1x1 x2x2 x3x3 x4x4 x 5 = b m5m5 m3m3 m2m2 m1m1 m4=m4=
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Funkce sinus.
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 4.4 – 4.5 Nerovnice v podílovém tvaru, definiční obor log. funkce Název.
Rovnice a nerovnice Lineární rovnice a nerovnice s absolutní hodnotou VY_32_INOVACE_RONE_07.
Orientovaný úhel Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Lineární nerovnice o jedné neznámé - řešené příklady
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Nerovnice v součinovém tvaru
Komplexní čísla - absolutní hodnota
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Lineární nerovnice o jedné neznámé
Nerovnice s absolutní hodnotou II.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Transkript prezentace:

Lineární funkce s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení lineární funkce s absolutní hodnotou Datum vypracování: Datum pilotáže: Anotace: Interaktivní prezentace je určena pedagogům a studentům při výkladu a procvičení sestrojování grafu lineární funkce s absolutní hodnotou na středních školách. Seznamuje s dvěma způsoby hledání grafu u některých typů příkladů. Cvičení je nejprve celé vyřešeno, pak podobné úlohy řeší žáci s interaktivní tabulí, nakonec jsou uvedeny cvičení na samostatné procvičení, pro kontrolu je uvedeno řešení.

LINEÁRNÍ FUNKCE S ABSOLUTNÍMI HODNOTAMI Připomeňme definici absolutní hodnoty: Je-li a≥0, pak |a| = a Je-li a<0,pak |a| = - a Příklad 1: Sestrojte graf funkce y=|3-x|. 1) Je-li 3-x≥0, tj. x≤3 je |3-x|=3-x. Předpis funkce je tedy y=3-x, tj. y=-x+3. 2) Je-li 3-x≤0, tj. x≥3 je |3-x|=-(3-x). Předpis funkce je tedy y=-3+x, tj. y=x-3 Výsledný graf bude samozřejmě sjednocením obou polopřímek do jednoho obrázku. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Příklad 2: Sestrojte graf funkce y=2·|x+1|-3·|x-1|. Předpis funkce bude jiný v intervalech, na které reálnou osu rozdělí nulové body výrazů v absolutní hodnotě. (Potřebujeme zjistit zápornost a nezápornost výrazů v absolutní hodnotě – uděláme rozbor do přehledné tabulky.) Nyní podle definice absolutní hodnoty vyřešíme. 1) 2) 3) (-∞;-1›(-1;1›(1;∞› x+1-++ x-1--+ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Shrňme předpisy funkcí v jednotlivých intervalech a sestrojme graf: x (-∞;-1›……y = x – 5 x (-1;+1›……y = 5x – 1 x (1;+∞›……y = -x + 5 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Sledujte řešení grafů funkcí h 1 a h 2 v následujících oknech. Graf h 3 řešte do sešitu s pomocí interaktivní tabule. Grafy h 4 a h 5 řešte zcela samostatně. Řešení si následně zkontrolujte v posledních oknech. Sestrojte grafy následujících funkcí : h 1 : y=2·| x-3 | + 1 h 2 : y=| x+2 | +0,5·| x-1 | - x h 3 : y=| x+1 | - | 3-x | + 2 h 4 : h 5 : Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

řešení h 1 : y=2·| x-3 | Způsob Nulový bod výrazu v absolutní hodnotě x = 3. V jednotlivých intervalech vyřešíme absolutní hodnotu a odvodíme funkční předpis. 1)x (-∞;3›, |x-3|=-x+3=3-x y = 2·(3-x) + 1 = 6-2x+1= - 2x + 7 2) x (3;∞), |x-3|=x-3 y = 2·(x-3)+1 = 2x-6+1 = 2x - 5 (-∞;3›(3;∞) x-3-+ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

h 1 : y=2·| x-3 | Způsob Sestrojíme graf funkce y / =2|x / | posunutý o 3 jednotky ve směru kladné poloosy x a o 1 jednotku ve směru kladné polosy y. Čárkované úseky nanášíme od posunutého bodu [3; 1] x/x/ 01 y/y/ 202 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

h 2 : y=| x+2 | +0,5·| x-1 | - x Nulové body výrazů v absolutní hodnotě jsou x = -2, x = 1 2) (-∞;-2›(-2;1›(1;∞) x+2-++ x ) 1) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

h 3 : y=| x+1 | - | 3-x | + 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

(-∞;0›(0;∞) x-+ h4:h4: Nulový bod výrazu v absolutní hodnotě je x=0. 1) 2) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

(-∞;1›(1;∞) x-1-+ h5:h5: Nulový bod výrazu v absolutní hodnotě je x=1 1)2) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Zdroje informací Učebnice Matematika pro gymnázia -Funkce, nakladatelství Prometheus, Jednota českých matematiků a fyziků Cvičení jsou originálně vytvořena podle předlohy úloh ve sbírce Matematika – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy, autor Jindra Petáková

Metodický list V 1. části (příklad 1 a 2) zopakujeme definici absolutní hodnoty, úpravu výrazu s absolutní hodnotou a odvození předpisů funkce v jednotlivých intervalech V 2. části studenti podle návodu řeší 5 funkcí. První dvě za pomoci řešení v jednotlivých oknech. (U první funkce jsou uvedeny dva způsoby řešení). Třetí interaktivně doplňují sami do tabulky a grafu. Poslední dvě řeší zcela samostatně. Kontrola řešení je uvedena v závěrečných oknech.