Dějiny právního myšlení Problém spravedlnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Moderní právní pozitivismus
Předmět a prameny pracovního práva
Právo jako normativní systém
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
10. Právní odpovědnost a její druhy
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Politologie jako věda Politika moc
Právo na čest a důstojnost, právo na slovní projevy osobní povahy
Vítám vás! Školní rok 2006/2007 Gymnázium a SOŠ Orlová Lutyně JUDr. Ladislav Hýža.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03B1_Základní pojmy AutorIng. Věra Štverková Období vytvořeníZáří.
Mgr. Terezie Pemová.  Sociální ideje starověkých myslitelů Asie a Severní Afriky by skryty v obecných filosofických, teologických, politických a právních.
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
6. Je dobro dáno povinností?
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
O povaze právní interpretace
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Právo a spravedlnost CZ.1.07/2.2.00/
Právnické osoby Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy.
Teorie státu - pokračování
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
Psychologie II Sociální psychologie
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
TEORIE PRÁVA Pojem práva JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Metaetika Shrnutí.
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
Obecně Lucia Madleňáková
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Norma, právo, forma zákonů
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Chudoba jako sociální problém
ROZHODOVÁNÍ Osnova: 1. Východiska
Základy správního práva trestního
Pojem práva a jeho klasifikace
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Právo, právní norma a právní předpis. Principy a pravidla.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Demokracie Seminář politologie.
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Právní řád ČR 7.ročník. Proč potřebujeme právo Lidé žijí ve společnosti a vstupují mezi sebou do vzájemných vztahů. Většinou se chováme podle toho, co.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Právní odpovědnost  sekundární povinnost vznikající fyzické či právnické osobě za porušení primární povinnosti,
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Právo. Pojem práva Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 4 VŠFS 2016.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Stát Definice, funkce, typy.
Dějiny právního myšlení Přednáška IV. Iusnaturalismus vs
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
(přednáška k předmětu Základy práva)
Analýza nákladů PaE 1 (S-5B)
Struktura právních norem
Právní principy v soudobém právu; právní principy a právní normy
Právo.
Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Transkript prezentace:

Dějiny právního myšlení Problém spravedlnosti

Typologie problémů spravedlnosti Problém distributivní spravedlnosti Spravedlivé rozdělování statků a povinností ve společnosti Spravedlivé rozdělování výsledků společné práce Problém komutativní spravedlnosti Problém spravedlnosti restitutivní Problém vynucování Vindikativní spravedlnost Retribuční spravedlnost „Procesní“ spravedlnost

Spravedlnost formální a materiální Princip formální spravedlnosti: Za stejných relevantních podmínek mají nastat stejné právní následky. (Weinberger)

Spravedlnost formální a materiální Hans Kelsen Spravedlnostní formule jsou buď obsahově prázdné, nebo vedou k rozdílným důsledkům nebo nelze určit (racionálně vědecky), která z nich má mít přednost. Neexistuje a ani nemůže existovat objektivní kriterium spravedlnosti. Základním elementem práva není uskutečňovat myšlenku spravedlnosti. Spravedlnost je relativní hodnota různící se v různých hodnotových systémech

Spravedlnost formální a materiální Herbert Lionel Adolphus Hart Slova spravedlivý a nespravedlivý jsou mnohem specifičtější formou morální kritiky než slova dobrý a špatný. Většina kritických výroků používajících výroků spravedlivý a nespravedlivý může být adekvátně vyjádřena slovy „férový“ a „neférový“. Spravedlnost je to, co obnovuje rovnováhu či úměrnost

Spravedlnost formální a materiální Herbert Lionel Adolphus Hart Formule spravedlnosti: Posuzuj podobné případy podobně a odlišné odlišně. Je podstatné stanovit jaké podobnosti a jaké rozdíly jsou relevantní. Struktura představy spravedlnosti: Jednotný (stálý) rys Nestabilní (proměnlivé) kriterium

Spravedlnost formální a materiální Ota Weinberger - Teorie spravedlnosti z pohledu normativistického institucionalismu Formální spravedlnost spočívá na pojmu formální rovnosti, který je absolutně obsahově prázdný a hodnotově neutrální. Formální charakteristika spravedlnosti souvisí s pojmem rovnosti.

Spravedlnost formální a materiální Předpoklady institucionalistické teorie spravedlnosti: Jednání člověka se nachází v napěťovém poli mezi užitečností a tím, co je vyžadováno společensky. Ve společnosti existující ideály spravedlnosti, jejich funkce a dynamika. Subjektivní užitečnost není čistě egoistická. Analýzy spravedlnosti v právní vědě.

Spravedlnost a rovnost Vztah pojmů spravedlnost a rovnost. Lze spravedlnost redukovat na rovnost?

Spravedlnost a rovnost Aristoteles Spravedlivý je ten, kdo dbá zákonů a šetří rovnost. Tomáš Akvinský Právo nebo spravedlivo je nějaký skutek, vyrovnaný druhému podle nějakého způsobu rovnosti.

Spravedlnost a rovnost Jeremy Bentham (1784 – 1832) Morální posouzení lidských činů závisí výlučně na výsledcích jednání. Weinbergerova kritika: problém sumace užitků a škod různých subjektů některé výsledky jednání mohou být dobré, i když následky pro jednotlivce jsou velmi nerovnoměrné

Spravedlnost a relativita morálky František Weyr (1879 – 1951) dokazovat lze jen relativní spravedlnost, absolutní spravedlnost lze jen předpokládat, a proto tato spravedlnost nemůže být předmětem poznávání Alf Ross (1899 – 1979) určité pravidlo je nespravedlivé protože jsem proti

Zákonná a nadzákonná spravedlnost Tomáš Akvinský: Není zákon leč spravedlivý Zákon je nespravedlivý, pokud nenaplňuje svůj účel: Nepřispívá obecnému blahu a respektuje pouze sobecké zájmy vládce. Vládce nerespektuje své pravomoci. Ukládá břemena na společnost nerovně.

Blaise Pascal (1623 – 1662) „Je správné, aby to, co je spravedlivé, bylo následováno, je nezbytné, aby to, co je silnější, bylo následováno. Spravedlnost bez síly jest bezmocná; síla bez spravedlnosti jest tyranská. Spravedlnost bez síly narazí na odpor, protože jsou vždycky zlí lidé; síla bez spravedlnosti jest obviňována. Je tedy třeba spojiti spravedlnost a sílu; a tudíž učiniti, aby to, co je spravedlivé, bylo silné, a to, co je silné, bylo spravedlivé. Spravedlnost je sporná; síla je velmi poznatelná a nesporná; A tak nebylo možno spravedlnosti dáti sílu, protože síla odporovala spravedlnosti a říkala, že je nespravedlivá, a právě ona, síla, že je spravedlivá. A tak, když nebylo možno učiniti, aby to, co je spravedlivé, bylo silné, učiněno bylo, aby to, co je silné, bylo spravedlivé.“

Zákonná a nadzákonná spravedlnost Thomas Hobbes (1588 – 1679) Spravedlnost a nespravedlnost nejsou ctnosti ani ducha ani těla lidského. Jsou to vlastnosti, které platí pouze ve společnosti. Zákony jsou pravidla o tom, co je spravedlivé a co nikoli. Za nespravedlivé se nepokládá nic, co se nepříčí nějakému zákonu. Gustav Radbruch (1932): Pro soudce je pracovní povinností přivést v platnost platnou vůli zákona, obětovat vlastní cítění autoritativnímu příkazu práva, ptát se pouze co je právo, a nikdy, zda je také spravedlivé. Tím, že se soudce podrobuje zákonu bez ohledu na jeho spravedlnost, se vyhýbá libovůli. Protože tomu tak chce zákon, přestává být služebníkem spravedlnosti a stává se služebníkem právní jistoty.

František Weyr (1951) poukazuje na možné negativní důsledky: „Je nutno, abyste si byli vědomi, že tu /t.j. při výkonu soudnictví/ nejde o hledání a nalézání práva a spravedlnosti pro jednotlivé osoby a hájení jejich soukromých, sobeckých zájmů, jak to dělalo staré soudnictví buržoasní společnosti. Jde především a rozhodující měrou o zajištění a zabezpečení zájmů celku, zájmů dělnické třídy, její moci a možnosti nový socialistický řád budovat. Je proto nutno podporovat vše, co přispívá k posílení a urychlení výstavby socialismu a trestat všechno, co jeho budování trestá a poškozuje.“ /Citováno z „Lidové obrody“ ze dne 3. února 1951./

Robert Nozick (1938 – 2002) Fundamentální vysvětlení pojmy z jedné oblasti jsou vysvětlovány pojmy z jiné oblasti Přirozený stav situace, ve kterých lidé obecně respektují morální omezení a obecně jednají, jak mají; nepředpokládá, že lidé jednají vždy tak, jak mají. Neviditelná ruka samovolná spontaneita, která je výsledkem svobodného chování lidí.

John Rawls (1921 – 2002) Spravedlnost je primární ctnost společenských institucí. Existuje určitá představa o spravedlnosti. Původní stav Nikdo nezná své místo ve společnosti, svůj status nebo postavení. Nikdo nezná své šance při rozdělování ani svou inteligenci či sílu… Smluvní strany neznají své koncepce dobra ani své speciální psychologické sklony. Principy spravedlnosti jsou vybrány za závojem nevědomosti.

John Rawls (1921 – 2002) Pravidla přijatá v období původního stavu První: „Každá osoba má mít stejné právo na co nejširší systém základních práv a svobod, které jsou slučitelné s obdobnými svobodami pro jiné lidi.“ „Každá osoba má stejné právo na plně adekvátní systém stejných základních práv základních svobod, jenž je slučitelný se stejným systémem pro všechny ostatní.“ Druhé: „Nesmíme ospravedlnit rozdíly v příjmech nebo organizačních pravomocích na základě toho, že nevýhody v jedné určité pozici by byly vyváženy většími výhodami v jiné.“

Spravedlnost a efektivnost Paretovo optimum → situace, kdy neexistuje možnost zlepšení na jedné straně, aniž bychom na kterékoli jiné straně zhoršili. Nelze sestrojit smysluplná pravidla zajišťující, aby kolektivní akce, vždy zlepšily situaci každého.