Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov, 15. 5. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh komunitního plánu na rok
Advertisements

Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální služby SOZ.
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Kariérové poradenství
Zákon o sociálních službách
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Školní poradenské pracoviště
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Minimální preventivní program školy
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Logopedická třída MOTÝLCI
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
PhDr. Veronika Girglová
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Pedagogická diagnostika
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Profesní příprava a možnosti zaměstnávání osob s MP Vyhláška č.13 ze dne o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři. Podmínky přijetí.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru
Investiční záměr Zlínského kraje Veřejné projednání obec Loučka
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Sociální šetření a legislativa
Pedie Co mají společné?.
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro osoby se zdravotním postižením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu sociálních.
Edukace rodičů dětí s autismem a postdiagnostická péče v ČR
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,

Teoretická východiska MŠMT výchovně-vzdělávací proces školská poradenská zařízení školní poradenská pracoviště MZ zdravotnická zařízení klinický logoped MPSV sociální služby logopedická intervence LI

Zákon o sociálních službách Zákon č. 108/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů základní / odborné sociální poradenství pečovatelská služba, podpora samostatného bydlení, centra denních služeb, stacionáře, domovy pro osoby se ZP, domovy pro seniory, osobní asistence, chráněné bydlení služby sociální péče raná péče, tlumočnické služby služby sociální prevence

Žák s těžkým zdravotním postižením Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. (ve znění vyhlášky MŠMT ČR č. 147/2011 Sb.) těžké zrakové postižení, těžké sluchové postižení, těžké tělesné postižení, těžká porucha dorozumívacích schopností, hluchoslepota, souběžné postižení více vadami, autismus, těžké tělesné nebo středně těžké, těžké či hluboké mentální postižení.

Základní škola speciální úroveň rozumových schopností žáků neumožňuje vzdělávat se na běžné ZŠ ani na ZŠ praktické Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání ZŠ speciální – jeden z cílů: vést žáky k rozvíjení komunikačních dovedností využíváním systémů AAK předpoklad pro plnohodnotný význam logopedické intervence u žáka: její uplatňování v prostředí školním i mimoškolním upravené podmínky odborná speciálně pedagogická péče osvojení základních vědomostí, dovedností a návyků

Metodologie výzkumný záměr Katedry speciální pedagogiky, PdF MU listopad 2011 – duben 2012 Hlavní cíl: analýza speciálně pedagogické-logopedické podpory poskytované osobám žijícím v domovech pro osoby se ZP v ČR Parciální cíle: evaluace přístupů vedoucích pracovníků zařízení k uplatňování speciálně pedagogické podpory shrnutí nejčastějších forem realizované logopedické intervence v domovech pro osoby se ZP popis speciálně pedagogických přístupů vychovatelů a učitelů k žákyním ZŠ speciální žijícím v domově pro osoby se ZP

Výzkumný design distribuce dotazníků: na 207 v RPSS uvedených ových adres odesláno 207 ů s odkazy na webové dotazníky dotazníky vlastní konstrukce - dotazník pro vedoucí pracovníky zařízení - dotazník pro logopedy kvanti- tativní šetření polostrukturo- vané rozhovory kazuistiky - rozhovory s vychovateli - rozhovory s třídními učiteli - případové studie kvali- tativní prvky

Vybrané výsledky šetření do výzkumu započítáno 91 vedoucích pracovníků návratnost dotazníku pro vedoucí pracovníky: 44 % pohlaví: 73 % ženy, 27 % muži průměrný věk: 48,2 let vzdělání:

Přítomnost poskytování logopedické intervence v domovech pro osoby se ZP absence přítomnost

Speciálně pedagogické vzdělání vedoucích pracovníků domovů pro osoby se ZP

Nabídka speciálně pedagogických terapií v domovech pro osoby se ZP

Důvody zavedení logopedické intervence v domovech pro osoby se ZP

Důvody absence logopedické intervence v domovech pro osoby se ZP a eventuelní přínos jejího zavedení nedostatek financí nezájem o místo logopeda ze strany logopedů přínos oblast +++0 rozšíření speciálně pedagogické péče zvýšení prestiže26 12 rozvoj komunikační schopnosti38224 navázání spolupráce s odborníky33238 komunikace mezi klienty a pracovníky45163

Poskytovaná logopedická intervence v domovech pro osoby se ZP do výzkumu započítáno 9 logopedů návratnost dotazníku pro logopedy: 33,3 % pohlaví: 8 žen, 1 muž průměrný věk: 38,4 let

Dílčí kvalitativní data rozvoj klíčových oblastí ve škole a v zařízení a porovnání s jejich důležitostí, kterou jim obecně přikládají logopedky a logopedi oblast třídní učitelévychovatelé logopedi hrubá motorikarehabilitační a zdravotní TV podobné principy jako ve škole, větší důraz na chůzi 3420 jemná motorikasmyslová výchova, manipulace s předměty manipulace s předměty5400 oromotorikaprvky dotekové terapie, prvky ORT nevěnují se7200 sluchové vnímáníprvky muzikoterapie 6300 porozumění řečižádný speciální přístup 8100 expresivní složkažádný speciální přístup 9000

Diskuse a shrnutí LI poskytována v necelé 1/3 třetině domovů pro osoby se ZP důvod k zavedení LI ve 3/5 zařízení: častý výskyt NKS klientů téměř ½ vedoucích pracovníků domovů pro osoby se ZP považuje odborné logopedické vedení klientů za nutné logopedi v zařízeních častěji využívají formu individuální LI s využitím systémů AAK (piktogramy, VOKS) hlavními důvody absence LI v domovech pro osoby se ZP: nedostatek finančních prostředků a upřednostňování jiných forem speciálně pedagogické péče

Děkuji Vám za pozornost a přeji dobrý den.