PŘEHLED VÝVOJE TRAKČNÍCH POHONŮ ELEKTRICKÝCH LOKOMOTIV Stejnosměrné lokomotivy Odporová regulace stejnosměrných motorů Pulzní regulace stejnosměrných motorů Střídavé lokomotivy Odbočkové transformátory a neřízené usměrňovače Transformátory a řízené usměrňovače GTO a IGBT Vícesystémové lokomotivy
POUŽÍVANÉ TRAKČNÍ MOTORY Stejnosměrné sériové motory Stejnosměrné motory cize buzené s regulací budícího proudu Přímé motory 16 2/3 Hz Asynchronní motory Synchronní motory
Historie elektrických výzbrojí ŠKODA Odporová regulace stejnosměrných trakčních motorů Pulzní regulace stejnosměrných trakčních motorů stejnosměrným měničem (Chopper) Řízené tyristorové usměrňovače Pulzní regulace GTO tyristorů Asynchronní pohon s GTO střídači IGBT trakční střídače na napětí 3kV DC IGBT trakční měniče pro třísystémovou lokomotivu
Lokomotiva BoBo 3 kV
LOKOMOTIVA S PULZNĚ ŘÍZEN7MI MOTORY
LOKOMOTIVA S PULZNĚ ŘÍZENÝMI MOTORY
LOKOMOTIVA S PULZNĚ ŘÍZENÝMOTORY
Hlavní obvod: Budící obvod: Vlastní spotřeba: Výhody: Nevýhody: Hospodárná regulace napětí, cize buzené motory Budící obvod: Stejnosměrný měnič pro řízení budícího proudu, plynulé shuntování. Vlastní spotřeba: Zdroje nízkého napětí 24V, 48V, 110V Výhody: Rozjezd beze ztrát, zlepšení adheze, regulace rychlosti, největší význam u loko s častým rozjezdem Nevýhody: Rušení zabezpečovacího systému-vyřešeno, Dovolené frekvence pulzního měniče 16 2/3Hz, 33 1/3Hz, 100Hz, 300Hz Měnič vyžaduje velký filtr
4. Snižování proudu kotvy a odbuzování až na 626A/23A Hlavní parametry: Bo´Bo´ 3060kW, 120km/hod, 84t Rozjezd: 1. Zvolený proud (na př.1100A až do rychlosti 22km/hod), 2. Snižování proudu kotvy Ik až na 850A a přibuzování, (komutace), 3. Odbuzování při konstantním proudu 850A 4. Snižování proudu kotvy a odbuzování až na 626A/23A 5. Omezování rychlosti Brzdění: Přepóluje se buzení. Odpojí se obvod motorů od troleje. Připojí se brzdný odpor do obvodu motorů. Tyristor spojuje trakční motory střídavě do krátka a rozpojuje. Proud se přenese do brzdného odporu a klesá. Budící měnič je napájen z úbytku na brzdném odporu.