Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Obchodní a marketingová činnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POJIŠTĚNÍ A POJIŠŤOVNICTVÍ
Advertisements

Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Pojištění majetku a odpovědnosti za škodu města a jím zřízených příspěvkových organizací Bc. Miloslav Šalé jednatel společnosti RESPECT BRNO, s. r. o.
Opakování k maturitě.
T-1 Úvod do teorie pojištění firem
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
POJIŠTĚNÍ Základní pojmy Rizika a změny v rozpočtu domácností Typy pojištění Pojišťovna.
MARKETINGOVÝ MIX.
Pojišťovnictví Charakteristika.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Proces slučování bankovních a nebankovních úvěrových registrů v České.
úvod pojetí a obsah marketingu
2.Marketingové prostředí
Nové výzvy a zkušenosti v úvěrovém pojištění MSV Brno 2007 Pavol Parízek Generální ředitel EGAP.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Marketing v pojišťovnictví února 2007 E :45 – 17:15 hod.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_POJISTOVNICTVI.
Právní aspekty podnikání pojišťoven
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO165 Název.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_13 NázevZajištění Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekFinanční gramotnost.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Obchodní činnost v pojišťovně.
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations a řízení vztahů se zákazníky.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLUPOJIŠŤOVNICTVÍ II. ¨ZÁKLADNÍ POJMY AutorING. LIBUŠE MUSELÍKOVÁ Číslo a název šablony05_EKONOMIKA Název vzdělávací oblasti (sada)52_FINANČNÍ.
8. Marketing.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Pojistné události.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Životní pojištění.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Řízení pojišťoven.
Model strategie marketingového mixu
Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Pojišťovací a zajišťovací činnost.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Firemní bankovnictví a jeho trh – distribuce a odměňování
Ing. František Řezáč MASARYKOVA UNIVERZITA T – 8 Komunikační mix.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Marketingové řízení pojišťoven.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Správa aktiv pojišťovny, investiční činnost.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Právní aspekty podnikání pojišťoven.
Ing. František ŘEZÁČ MASARYKOVA UNIVERZITA T – 4 Ekonomické předpoklady podnikání pojišťovacího podniku.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
POVINNÉ A NEPOVINNÉ POJIŠTĚNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu
FINANČNÍ GRAMOTNOST ZÁKLADNÍ DRUHY POJIŠTĚNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Distribuce VY_32_INOVACE_44_883
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Řízení vztahu podniku k věřitelům
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Podnikatelské profese v oblasti finančněprávních služeb
Obchodní a marketingová činnost
Postavení CR v hospodářství
V hotelnictví a cestovním ruchu
Ukazatele pojistného trhu
Hospodaření pojišťoven, účetní výkazy pojišťovny
Transkript prezentace:

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Obchodní a marketingová činnost

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Definice obchodu v pojišťovnictví  Obchod je specifická ekonomická činnost, jejímž prostřednictvím se uskutečňuje prodej pojistných produktů a poskytování pojistných služeb k zabezpečení pojistné ochrany pojištěných za úplatu - pojistné.  Do obchodu zařazujeme všechny činnosti spojené s nabídkou a poptávkou uskutečňované mezi pojišťovnou a klientem, které vedou k realizaci pojistné smlouvy za předem dohodnutých podmínek.  Obchod je zařazen v terciární sféře národního hospodářství.

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Organizace prodeje pojistných produktů  Odvětvová struktura Centrála Vznik pojištěníŠkolení prodejců Pojištění osobPojištění majetku Pojištění odpovědnosti za škodu Pojištění motorových vozidel Úrazové pojištění Životní pojištění Cestovní pojištění Pojištění průmyslu a podnikatelů Pojištění domácností

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Agentura 10 Agentura 2 Organizace prodeje pojistných produktů  Geografická struktura Centrála Vznik pojištěníŠkolení prodejců Oblastní pobočka 1Oblastní pobočka 2Oblastní pobočka 14 Agentura 1 Obchodní skupina 1Obchodní skupina 2Obchodní skupina 3Obchodní skupina 5 Kraj Okres Město

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Hlavní úkoly základních fází pojištění z marketingového hlediska  Vznik pojištění ozískat nového klienta  Správa pojištění oudržet stávajícího klienta  Likvidace pojistných událostí oneodradit klienta (výplatou pojistného plnění pojistný vztah nemusí skončit)

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Distribuční cesty  kmenový zaměstnanec,  pojišťovací agent (pracuje zpravidla sám, na Smlouvu o obchodním zastoupení, zastupuje danou pojišťovnu), který uzavřel smlouvu s:  výhradním zastoupením (pracuje pro jednu pojišťovnu),  nevýhradním zastoupením (pracuje pro více pojišťoven),  exkluzivním zastoupením (prodává pouze určitý produkt za výhodnějších provizních podmínek), Blíže viz MŘKP, s. 122

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Distribuční cesty  pojišťovací makléř (pracuje na Smlouvu o zprostředkování nebo Mandátní smlouvu, zastupuje klienta),  nezávislá distribuční síť (kromě pojistných produktů prodává i jiné finanční produkty),  ostatní (finanční poradce, banka, penzijní fond, stavební spořitelna, leasingová společnost, prodejce automobilů, prodejce elekroniky apod.) Blíže viz MŘKP, s. 122

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Osobní prodej Podle P. Kotlera je osobní prodej takovou formou marketingové komunikace, kdy prodejce komunikuje se současnými nebo potencionálními zákazníky s cílem uzavřít s nimi obchod a vytvořit vztah. Osobní prodej je dvousměrná komunikace mezi prodejcem a zákazníkem osobně, telefonicky, prostřednictvím videokonferencí, internetu či jinými prostředky. Blíže viz MŘKP, s. 125

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Výhoda osobního prodeje na straně klienta  přímá a rychlá cesta ke zboží či službě a rychlá odpověď na konkrétní otázky,  možnost se jen informovat, případně dostat více informací, než by klienta k danému produktu napadlo,  možnost na dané téma diskutovat, porovnávat, nechávat se přesvědčovat,  vyžadovat kvalitu a diskutovat o výši ceny,  odmítnout či přijmout nabídku,  požadovat přizpůsobení produktu požadavkům klienta,  neztrácet čas při nezájmu o danou službu či produkt,  v případě dobré zkušenosti, se klient může příště obrátit přímo na obchodníka. Blíže viz MŘKP, s. 126

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Výhoda osobního prodeje na straně prodejce  přímá a rychlá cesta ke klientovi,  produkt je upraven „na míru“ klientovi,  možnost argumentovat proč koupit a to hlavně v případě nerozhodnosti klienta, dát klientovi potřebné informace,  ukázat klientovi, že je prodejce ochotný a schopný odpovídat na dotazy a námitky,  možnost připravit se na jednání a překonávání námitek,  reagovat na mimoslovní komunikaci klienta,  ověřit si, zda obchodník rozumí problémům a potřebám klienta,  rychlá zpětná vazba od klienta na prodávané produkty. Blíže viz MŘKP, s. 126

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Proces osobního prodeje  identifikace a hodnocení potenciálních klientů,  předběžné shromažďování informací o klientovi,  navázání kontaktu s klientem,  prezentace a předvádění produktů,  vyjasnění případných dotazů a námitek,  uzavření obchodu,  péče o klienta po uskutečnění prodeje. Blíže viz MŘKP, s. 126

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Nástroje podpory prodeje vůči klientům  Slevy na pojistném v případě vícenásobného pojištění (např. v období přerozdělování pojistného trhu v souvislosti s demonopolizací trhu „zákonného pojištění vozidel“ nabízely pojišťovny, v případě pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a havarijního pojištění klientova vozidla, 10% slevu na pojištění domácností a staveb).  Slevy na pojistném v případě komplexního pojištění živelních rizik.  Obchodní slevy pro klienty (realizované na různých stupních obchodní sítě s povolenou výší slevy).  Bonusy v případě bezeškodního průběhu (zcela běžně realizované u tzv. „povinného ručení“ a u havarijního pojištění vozidel).  Drobné reklamní dárky nesoucí jméno pojišťovny (např. kalendáře, diáře, pera, přívěsky na klíče, peněženky, nákupní tašky, trička, čepice, kávové hrnky apod.).  Soutěže o ceny (pojistné produkty s připojištěním, zájezdy, upomínkové předměty apod.). Blíže viz MŘKP, s. 125

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Obsah školení prodejců  Zákonná úprava komerčního pojištění:  Směrnice EU a Zákony ČR k pojišťovnictví,  základní pojmy v životním a neživotním pojištění.  Produktové školení:  všeobecné a zvláštní pojistné podmínky,  vybrané pojistné produkty.  Školení obchodních dovedností.  Základy financí, právního vědomí, etiky pojištění. Blíže viz MŘKP, s. 130

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Definice marketingu  Marketing vznikl jako aplikovaný vědní obor ve druhé polovině 20. století, když se vyčlenil z nauky o řízení podniku.  Marketing, podle P. Kotlera, je sociálním a manažerským procesem, jehož pomocí získávají lidé to, co buď potřebují anebo po čem touží, a to na základě výroby komodit a jejich směny za komodity jiné anebo za peníze.

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Základní principy marketingu  Zákazník je v centru pozornosti veškerého dění v podniku.  Zákazník nekupuje produkt, ale užitek.  Marketing dělají všichni zaměstnanci podniku.  Trhy jsou heterogenní, proto je musíme segmentovat.  Trhy a zákazníci se neustále mění.

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Marketing služeb  Růst významu a objemu služeb je jedním z hlavních ekonomických trendů v současném světě. Je to způsobeno zejména rostoucím blahobytem, přibývajícím volným časem, stále složitějšími výrobky a rostoucí náročností na jejich servis.  Celkem se různá odvětví služeb (bankovnictví, pojišťovnictví, komunikace, doprava, cestování, zábava, apod.) podílejí na ekonomice vyspělých zemí celého světa více než 60 %.

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Marketingový mix  Pod pojmem marketingový mix se rozumí soubor marketingových nástrojů, pomocí nichž podnik (pojišťovna) usiluje o dosažení svých marketingových cílů na cílovém trhu.

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Marketingový mix ve výrobě  Nejužívanější roztřídění marketingových nástrojů je v marketingové terminologii označováno jako „4P“: Produkt – produkt, Price – cena, Place – místo, Promotion – propagace.

Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Marketingový mix ve službách  Ve službách, kam patří také pojišťovnictví a finanční sektor, se marketingový mix rozšiřuje o další tři nástroje na celkový počet „7P“. Jsou to: People – lidé, Physical Evidence – materiální prostředí, Processes – procesy.