Teorie fotografického obrazu Mark Klett, Byron kontrolující pozici měsíce na svém laptopu, 1997, fotografie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
První představitelé impresionismu
- jako propagační prostředek
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Pop-art 2.polovina 20. století.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
V. Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Abstraktní expresionismus
Science fiction & fantasy
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Výtvarné umění.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Koláž je jedním z nejpozoruhodnějších a také nejtypičtějších technických a výrazových prostředků, které se objevily na umělecké scéně 60. století. Umožňuje.
Téma 4: Teorie foto-grafického obrazu
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Teorie motivace Adéla Furiková.
Svět není, děje se. Bytí (ve smyslu předmětného, věcného bytí, nikoli bytí např. pojmů a dalších ideálních entit) ve filosofii je něco podobného jako.
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Poezie ve světové literatuře
IMPRESIONISMUS.
Autoportrét Název školy
RENESANCE - pokračování
Psychologické aspekty zdraví
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Vypracovala: Luisa Strešková
Fotografie.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla Číslo DUM: III/2/VT/2/3/41 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Aktualizace uměleckého díla
Téma 5: Teorie foto-grafického obrazu
Filosofie Základy logiky.
Graffiti Tematická oblast ESV Komunikace vizuálního umění se znakovými
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
Déjà - vu Tematická oblast
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Ideologie v digitálních hrách
Masová média jako mediální instituce
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Teorie fotografického obrazu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Fotografie.
Od malířství až k digitálnímu fotoaparátu
Výtvarné umění starověkého Egypta
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Základní filozofické otázky
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Teorie fotografického obrazu Mark Klett, Byron kontrolující pozici měsíce na svém laptopu, 1997, fotografie

Co je fotografie? tužka přírody zrcadlo s pamětí stopa reality věčná konzerva právě přítomného času sdělení bez kódu Tradiční teoretické uvažování o fotografii: je otiskem skutečnosti, ale zároveň je schopna uměleckého výrazu. Nové přístupy: W. Benjamin, R. Barthes, S. Sontagová, V. Flusser, D. Crimp, H. Belting

Počátky fotografie Daguerrotypie, 1839Negativ – positiv Louis DaguerreHippolyte Bayard Nicephore NiepceFox Talbot Daguerre, Zátiší v ateliéru, 1837Bayard, Autoportrét jako utopený muž, 1840

Camera obscura A. Kircher, Ars magna lucis et umbrae,1671

Camera obscura Černý box s malým otvorem v jedné stěně. Otvorem se na vnitřní stranu promítá vnější obraz. Camera obscura sloužila orientálním učencům už asi v 11. století jako pomůcka pro pozorování jevů na obloze. Rovněž byla pomůckou pro zábavu a obveselení. Seriózně ji používali ke svým zkoumá- ním Roger Bacon, Leonardo da Vinci ad. V okamžiku objevu lineární perspektivy byla využívána jako pomůcka pro malíře, sloužící k co nejdokonalejšímu zobrazení předlohy. Tradičně bývá spojována s vynálezem fotografie, a to i přesto, že nikdy nevyužívala ani chemismu, ani neposkyto- vala přesné mechanické zachycení promítaného.

Fotogenie Zachycení okamžiku: snímky z filmů Bláznivý Petříček (J.-L. Godard, 1965), Boy Meets Girls (L. Carax, 1984)

Výstava Fotogenie identity (Paměť české fotografie) Jolana Havelková, z cyklu Dočasná setkání, Fr. Drtikol, T. G. Masaryk, 1919

Pojem fotogenie Původně označení objektu vytvořeného světlem na fotografickou desku, později se vztahuje k estetickým souvislostem: jako označení specifické kvality toho, co bylo vytvořeno světlem. Jako fotogenický je popisován takový objekt (nejčastěji jím je tvář), který na fotografii vyjevuje nové kvality. Dochází k fotografického „odhalení“ toho, co normálně nevidíme. Dva přístupy k dosažení fotogenie 1. „předpokládat, že fotografie je umění založené na schopnosti režírovat, zhodnocovat skutečnost pomocí rámování a osvětlení (...) ukázat přírodu v nejlepším světle, záměrně z ní vybírat potenciálně fotogenické prvky, vyjadřovat skutečnost“; 2. „nebo se naopak snažit, aby samotný fotograf byl co nejméně viditelný, aby zapomněl na své dovednosti a nechal fotografii, aby se sama přihodila (výraz Rolanda Barthese v eseji Světlá komora) tak trochu jako malý zázrak a odhalila nám něco, čeho jsme si sami nevšimli“ – srov. Barthesův pojem punctum J. Aumont, Obraz. Praha 2005, s Následující snímky: č. 9, 19 (Cartier-Bresson) – příklad 2. přístupu k dosažení fotogenie, č (Buchartz, Ray, Kertesz) – příklady 1. přístupu

Henry Cartier-Bresson Skok, 1932

Max Buchartz Lotta (oko), cca 1927

Man Ray Oko, cca 1930

André Kertesz Melancholický tulipán, 1939

Fotografie soutěží s malířstvím: Adam Salomon, Portrét Jeana Jacquese Ampéra cca 1860

Chuck Close Frank 1969 olej na plátně pozn.: dílo ame- rického foto- realismu (hyper- realismu) Malířství soutěží s foto- grafií:

Piktorialistická fotografie Henry Peach Robinson Fading away, 1858

Henry Peach Robinson The Lady of Shalott, 1861

Niepce a Daguerre: reprodukce světa W. H. Fox Talbot: „photogenic drawings“

Man Ray rayogram solarizovaná fotografie

Piktorialismus E. Stieglitz Zima na 5. avenue 1893

Baudelairova kritika fotografie „V dnešní smutné době se objevil nový vynález, který nemálo pomohl utvrdit sebevědomí hlouposti a zničit to vznešené, co snad ještě zůstalo z francouzského ducha. Modloslužebný dav žádal ideál jemu odpovídající a samozřejmě přizpůsobený jeho povaze. (…) Bůh mstitel vyslyšel přání davu. Daguerre se stal jeho Mesiášem. A tu si dav řekl:,Protože nám fotografie zaručuje naprostou přesnost (oni tomu věří, ti šílenci!), je fotografie uměním.´ Celá společnost se splašila a od té chvíle se zhlíží jako Narcis ve vlastní hrubé podobě na desce.“ Ch.B., Moderní obecenstvo a fotografie, in: Úvahy o některých současnících. Praha 1968, s. 382.

„Rozhodující okamžik“ Henry Cartier-Bresson Pouliční kavárna, Paříž 1969

Robert Doisneau cyklus Tři sekundy věčnosti,

Výstava The Family of Man New York, Museum of Modern Art, 1955 autor výstavy: Edward Steichen

Robert Frank The Americans, , titulní foto

Robert Frank z cyklu Bus Photographs, 1958

Stereoskopie

Zlatý věk fotožurnalismu Life, Vu, Illustration … Mladý svět

Týdeník Life v 60. letech Gordon Parks (autor snímků na obálkách): „Fotoaparát je mou zbraní proti věcem, které kdekoli ve vesmíru nemám rád, a prostředkem, jak ukážu krásné věci kdekoli ve vesmíru.“

Fotografie a skutečnost Vztah fotografie ke skutečnosti není založen na znaku, ale spíše na indexu ve smyslu, který mu dal Ch. S. Pierce, podle nějž je index výsledkem přirozeného vztahu ke svému referentu. Fotografie je indexem také v časové rovině. Dle Chris- tiana Metze: „navěky nám ukazuje prstem, co bylo a už není“. Ve fotografii zaměňujeme logiku mimesis a analogie, která je metaforické povahy, za logiku kontaktu a stopy, která je formou metonomie. Současná situace dle H. Beltinga: Fotografie už ne- ukazuje, jaký je svět, nýbrž jaký byl, když člověk ještě věřil, že jej může obsáhnout ve fotografii. Následující snímky (28-30): analogie lovu a fotografování.

Robert Capa Near Cerro Murano,

Erich Salomon reportážní snímky, 1930, 1931

Leonardo Hendricksen poslední snímek, Chile, červen 1973

Intermediální obrazy Fotografie odkazující k médiu malířství, filmu atd. Thomas Struth Návštěvníci v Art Institute v Chica- gu, 1990, ze série Museum Photographs

André Kertesz Zátiší, 1951

André Kertesz Bez názvu (zátiší), 1974

Cindy Sherman Nepojmenovaný filmový záběr č. 10

Cindy Sherman Nepojmenovaný filmový záběr č. 21

Jeff Wall Tatoos and Shadows, 2000

Teorie fotografie: Walter Benjamin W. Benjamin, Malé dějiny fotografie (1931). Reaguje na názor, že umění si ne- smí pomáhat mechanickými pomůckami: „Zde vystupuje ve vší své těžko- pádné hrubosti šosácké pojetí umění, odmítající jakoukoliv technickou úvahu, přesto však tušící svou záhubu s provokativními nástupem nové techniky. Nicméně bylo to právě toto fetišistické pojetí umění, s nímž zápa- sili teoretikové fotografie téměř celé jedno století, samozřejmě aniž by do- sáhli sebemenšího výsledku, neboť jim nešlo o nic víc než získat pro svého fotografa ´pověřující listiny´ od soudcovské stolice, kterou fotograf sám převrátil.“ „Dívejte se na takový obrázek dostatečně dlouho a uvědomíte si, nakolik se znovu sešly protiklady: ta nejexaktnější technika je schopna dát svým výrobkům magickou hodnotu, kterou namalovaný obraz navždy postrádá. Ať je fotograf jakkoliv zručný, ať jakkoliv pečlivě vybírá pózu svého modelu, divák vždy pocítí neodolatelně nutkání, hledat droboučkou jiskřičku náhody, okamžiku, ve kterém skutečnost, taková jaká byla, vtiskla svůj charakter obrázku; najít ten nepatrný bod, v němž se v bezprostřednosti toho dávno minulého okamžiku uložila budoucnost tak přesvědčivě, že ji můžeme znovu objevit.“ Benjamin ocenil fotografa E. Atgeta, který fotografoval ulice jako liduprázdné, jeho snímky stávají „doličným předmětem historického procesu“ a vyžadují specifickou recepci. (Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatel- nosti, 1936) Na Benjamina se odvolává postmoderní teoretik Douglas Crimp a další autoři.

Eugene Atget Fontaine du passage,6 rue des Guillemites,1911 Un Coin du quai de la Tournelle, 5e arrondissement,

Eugene Atget Au Tambour, 63 quai de la Tournelle, 1908 Obchod, Avenue des gobelins, 1925

Teorie fotografie Roland Barthes R. Barthes, Světlá komora, O fotografii napsal: "Je bláznivá anebo moudrá? Fotografie může být jedním i druhým: je moudrá, zůstává-li její realismus relativní, temperovaný estetickými či empirickými zvyk- lostmi (listovat ilustrovaným časopisem u holiče, u zubaře); bláznivá, jeli tento realismus absolutní, a, lze-li to tak říci, originální. (…) Musím volit sám: buď podřídím to, co předvádí, civilizovanému kódu dokona- lých iluzí, anebo v ní budu čelit procitání ne-polapitelné reality." "Jiným prostředkem k tomu, jak přivést Fotografii ke zmoudření, je ze- všeobecnit ji, zestádnit, zbanalizovat ji, aby již nemusela čelit žádné- mu jinému obrazu, vzhledem k němuž by se musela nějak vyznačo- vat, stvrzovat svou zvláštnost, svůj skandál, své bláznovství. To se děje v naší společnosti, v níž fotografie svou tyranií likviduje jiné obra- zy: nikde již nejsou rytiny anebo figurativní (neabstraktní) malby.“ Klíčové pojmy: studium – obvyklý symbolický význam fotografie, punctum – osobní význam pro diváka, to co jej bezprostředně oslovuje.

Susan Sontagová, O fotografii, 1973 (české vydání 2002) „Od nedávna má fotografie tak široké uplatnění, že ji většina lidí neprovozuje jako umění. Je hlavně společenským ritem, obranou před úzkostí a prostředkem moci.“ Anne Leibowitz, Susan Sontag