6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

ÚVOD DO MARKETINGU.
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Vývoj marketingových koncepcí
Inovace bakalářského studijního programu v kontextu Boloňského procesu s důrazem na výsledky učení CZ.2.17/3.1.00/32599 Vysoká škola regionálního rozvoje.
Úvod do marketingu.
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán. P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od.
VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU.
Marketingový mix 4 P.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Mikroekonomie I Formování trhu
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A 1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří.
Koncepce marketingového řízení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
úvod pojetí a obsah marketingu
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů.
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
MARKETINGOVÝ MIX.
Celkový a mezní produkt
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Úvod do podnikových financí
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
8. Marketing.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
1Význam, obsah a definice marketingu Význam marketingu pro firmu a spotřebitele Definice marketingu.
MARKETING 1. Význam marketingu Podílí se na vývoji a zdokonalování výrobků a služeb Ovlivňuje distribuční a cenovou politiku Je těsně spjat s propagací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
Ekonomika – základní pojmy.
Digitální učební materiál
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nákupní chování. Nákupní chování Typy kupujících individuální kupující – sám rozhoduje o nákupu, snaží se uspokojit vlastní přání a potřeby.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Ekonomika malých a středních podniků
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Marketing Základy a postupy..
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 1

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ2 Co rozumíme samotným pojmem „marketing“? Marketing není jen reklama, což je důsledek každodenního zahlcování televizními reklamami, novinovými inzeráty či kampaněmi v rámci podpory prodeje, obchodními telefonáty či prezentacemi na internetu, ale prodej či reklama – to jsou pouze vrcholky ledovce. Ačkoliv jsou velmi důležité, představují pouze dvě z mnoha funkcí marketingu, a často zdaleka ne ty nejdůležitější.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ3 Jak můžeme charakterizovat pojmem „marketing“? „Marketing je věda o prodejních technikách a o reklamě.“

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ4 Chápání pojmu „marketing“? Pod pojmem marketing dnes rozumíme nejen nástroje, které jsou ve smyslu již zastaralého pojetí používány jen k uskutečnění prodeje, tj. přesvědčit a prodat, ale v novém významu – snaha o uspokojení potřeb a přání zákazníků.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ5 Jak budeme chápat marketing? Marketing je funkcí podniku a souborem procesů k vytváření, sdělování a poskytování hodnoty zákazníkům a k rozvíjení vztahů se zákazníky, a to takovým způsobem, aby z nich měl prospěch jak podnik tak např. držitelé jeho akcií.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ6 Z toho plyne … Dokáže-li podnik dobře porozumět potřebám a přáním zákazníka a nabízí-li produkt, který bude přinášet zákazníkům novou hodnotu za příznivou cenu, účinně jej distribuuje a podporuje jeho prodej, pak se tento produkt snadno prodává.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ7 Z toho plyne … Prodej a reklama jsou tedy pouhou součástí rozsáhlejšího marketingového mixu, tzn. souboru marketingových nástrojů, které působí společně, aby ovlivňovaly příslušný trh.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ8 Proč mluvíme o marketingu? Chtějí-li podniky obstát na trhu, musí trvale zvyšovat, udržovat a efektivně využívat konkurenční sílu svých produktů.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ9 Proč tomu tak je? Mezi nejlepší podniky patří takové, které nejlépe předvídají potřeby a přání zákazníků, rychle na ně reagují a efektivně je uspokojují.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ10 Chtějí-li podniky vítězit v konkurenčním prostředí, musí vytvářet žádané produkty, přitom dosahovat nákladů srovnatelných nebo nižších, než jsou náklady konkurentů a účinně přesvědčovat zákazníky a výhodnosti jejich nákupu. Což znamená …

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ11 Změna v konkurenčním soupeření podniků Díky moderně pojatému marketingu dochází k transformaci konkurenčního soupeření mezi malými a velkými podniky na konkurenční zápolení mezi podniky „rychlými“ a „pomalými“.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ12 Jak chápeme „rychlé“ podniky? Jde o takové podniky, které dokáží včas předvídat budoucí potřeby zákazníků a identifikovat potenciální hrozby a tržní příležitosti.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ13 Jak chápeme „pomalé“ podniky? Jde o takové podniky, které se obvykle soustřeďují na momentální situaci na trhu a hledají způsoby, jak se přizpůsobit momentální situaci.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ14 Úspěšné podnikání vyžaduje: - schopnost přizpůsobit se složitým a velmi proměnným podmínkám fungování trhu, - současně i aktivně působit na dynamické vztahy mezi nabídkou a poptávkou. Co vyžaduje úspěšné podnikání?

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ15 Představuje nezastupitelnou formu řízení všech podniků, které chtějí : mít na trhu pevné postavení. efektivně podnikat. Co představuje současný marketing?

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ16 D E F I N I C E M A R K E T I N G U Peter Drucker nepovažuje marketing za samostatnou funkci podniku, ale říká : „Existuje pouze jediná platná definice smyslu existence podniku – vytvářet spokojeného zákazníka“

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ17 D E F I N I C E M A R K E T I N G U Philip Kotler říká : „Marketing je ekonomickým a sociálním mechanismem uspokojujícím potřeby a přání jednotlivců a skupin prostřednictvím tvorby a směny výrobků a jiných hodnot“

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ18 ZOBECNĚNÁ DEFINICE MARKETINGU „Marketing představuje všechny aktivity určené k identifikování a uspokojování potřeb a požadavků zákazníka.“

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ19 Což znamená, že : ►Marketing se netýká jen finální spotřeby, ale týká se všech předcházejících etap. ►Základním prvkem každé marketingové úvahy a následného rozhodnutí je vždy zákazník.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ20 M A R K E T I N G Je tedy proces, v němž jednotlivci a skupiny získávají prostřednictvím tvorby a směny produktů a hodnot to, co požadují.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ21 O B S A H E M MARKETINGOVÉHO PROCESU Je poznání, předvídání, stimulování a v konečné fázi uspokojování potřeb zákazníka tak, aby byly současně dosaženy i cíle podniku.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ22 Společné prvky definic marketingu 1.Jde o integrovaný komplexní proces a nikoli jen fragmentovaný soubor dílčích činností.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ23 2.Vychází z pochopení problémů a přání zákazníků a nabízí jejich řešení. Společné prvky definic marketingu

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ24 3.Marketing jako proces začíná odhadem potřeb a přání zákazníků. Na tomto základě jsou následně utvářeny představy o produktech, které by je mohly zákazníky uspokojit a proces končí plným uspokojením zákazníků. Společné prvky definic marketingu

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ25 4.Spokojenost zákazníka se promítá do prodeje se ziskem, který je předpokladem úspěšného podnikání. Společné prvky definic marketingu

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ26 5.Marketing je spojen se směnou. Společné prvky definic marketingu

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ27 Pojmy, které v marketingu mají určitý význam: Potřeba je vyjádřením objektivního stavu a lze ji chápat jako pociťovaný stav nedostatku. Potřeby mohou byt klasifikovány jako vrozené či naučené, materiální a nemateriální, ekonomické a neekonomické, konečné a výrobní. Požadavek je vyjádřením subjektivního stavu a lze jej chápat jako pociťovanou potřebu formovanou například určitou osobní zkušeností, kulturou či osobnostními rysy jedince.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ28 Vztah marketingu k potřebě a požadavku  Marketing nevytváří potřeby.  Marketing spolu s ostatními sociálními mechanismy spíše ovlivňuje požadavky.  Marketing navrhuje a nabízí.  Marketing zákazníkovi vnuká myšlenku, že chce-li např. získat určitou společenskou prestiž, poslouží mu k tomu právě určitá značka bot, oblečení nebo auta.  Marketing se snaží působit na poptávku tím, že produkt činí přitažlivým a dostupným.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ29 Poptávka je částí potřeb, která se realizuje prostřednictvím směny na trhu. Poptávka je dána množstvím požadovaných konkrétních produktů a její rozsah je dán kupní silou a ochotou nakoupit. Poptávka závisí na řadě faktorů – např. ceně produktu, výši příjmů, vkusu, zvycích a preferencích. Nabídka představuje část dodavatelských zdrojů určených k uspokojení poptávky prostřednictvím směny na trhu. Pojmy, které v marketingu mají určitý význam:

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ30 Trh je místem, kde se setkávají prodávající (nabídka) a kupující (poptávka). Trh můžeme vymezit z hlediska produktu, zákazníků, geografické polohy a časového období. Pojmy, které v marketingu mají určitý význam:

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ31 ► Potenciální trh – soubor zákazníků, kteří mají nebo mohou projevit zájem o určitý produkt, současně je jim tento produkt finančně a fyzicky dostupný. ► Aktuální trh – soubor zákazníků, kteří již produkt nakupují. ► Cílový trh – část trhu, kterou jsme se rozhodli získat. V marketingovém pojetí rozlišujeme :

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ32 Rozhodujícím faktorem v marketingovém pojetí trhu je jeho velikost.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ33 Velikost trhu závisí na počtu kupujících schopných reagovat na určitou nabídku a splňujících tři podmínky: Na čem závisí velikost trhu ? 1. mají zájem o určité zboží, 2. mají disponibilní prostředky a 3. mají možnost produkt koupit.

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ34 Směna je proces, v němž zboží mění své majitele. Pojmy, které v marketingu mají určitý význam:

6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ35 Směna může mít povahu :  transakce - - peněžní (zboží za peníze), - - bartrové (zboží za zboží);  transferu, kdy určitý subjekt předá něco jinému subjektu bez toho, aniž by za to obdržel něco hmotného (jde například charitativní příspěvek, či dar). S M Ě N A