Organizační záležitosti Povinná literatura Příprava na hodinu Závěrečný test/esej na vybrané téma.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky osídlení našeho území
Advertisements

Život českých emigrantů na ukrajinské Volyni
římský císař, král český a uherský
Československo po válce
Svět po 1. sv. válce.
SLOVINSKO.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_18.
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Poválečný vývoj v Československu
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Sociekonomická geografie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
České země za třicetileté války
Josef II. 8. ročník.
VY_52_INOVACE_03/2/27_ZEMĚPIS
Vyber , co sem nepatří absolutismus osvícenství despocie
OBYVATELSTVO EVROPY 700 milionů obyvatel.
* KOLONIZACE= osídlování nových území
SVĚTOVÁ MIGRACE A PRACOVNÍ SÍLA.
Geografický výzkum periferních oblastí Česka 3. Periferní oblasti v různých řádovostních úrovních: příklad makroregionu EU.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ČESKOSLOVENSKÁ REPUBLIKA MEZI VÁLKAMI POLITICKÝ SYSTÉM, HRANICE, MENŠINY.
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
České země v první polovině 19. století
Evropská Integrace Aneb jak to vše začalo
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Náboženská mapa současného světa
Migrace do jihovýchodní Evropy
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Poválečné.
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
POVALEČNÉ ČESKOSLOVENSKO
Francie po 30leté válce Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Katedra historie FP TUL
Republika Rakouska.
České dějiny novověké (DNC, DNCE)
Svatá říše římská, Rusko
ÚZEMNÍ POHYB OBYVATELSTVA
1. Představení konceptu transnacionalismu 2. Aplikace na příklad migrace Čechů z Banátu (Rumunsko) 3. Upozorníme na situační charakter diasporického vědomí.
MIGRACE Karel Podhorný.  Prostorové přemístění osoby mezi dvěma územními jednotkami, jehož důsledkem je změna bydliště.  Pohyb obyvatel z důvodu uspokojování.
Regionální dějiny Uherský Brod. Počátky historického osídlení Sahají do století Původní jméno ("Na Brodě") připomíná brod přes řeku Olšavu Osada.
Dělení migrace = migrace či stěhování
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
A jeho krásy.  Polsko je stát ležící ve střední Evropě.  Hraničí s: Německem  Českem  Slovenskem  Ukrajinou  Běloruskem  Litvou  Ruskem  Ze severu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Migrace obyvatelstva Migrace = pohyb, stěhování (emigrace, imigrace, reemigrace)
3. Fáze (60. léta). -Nejen z ekonomických důvodů, ale hlavně kvůli politickému útlaku utíkaly tisíce lidí z východního Německa do západního -Východní.
Politika a společnost „První republiky“. Armáda Byla rychle vytvořena zejména z bývalých legií V roce 1919 musela vytlačit maďarské vojsko, které obsadilo.
Druhá republika Od Mnichova k nacistické okupaci.
Regionální politika EU v období
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Náboženská mapa současného světa
VÝVOJ OSÍDLENÍ A ZALIDNĚNÍ
Územní pohyb obyvatelstva
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_22_SLOVENSKO.
První republika – Zajistit hranice republiky
VY_52_INOVACE_13_02_obyvatelstvo Evropy
VY_32_INOVACE_D8.15 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
NOVOVĚK Kapitola VII. HABSBURSKÁ PODUNAJSKÁ MONARCHIE.
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Válečné konflikty v Evropě v 18. století
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Francie za Ludvíka IV.. Francie za Ludvíka IV.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
Náboženská mapa současného světa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SVĚTOVÁ MIGRACE A PRACOVNÍ SÍLA.
Transkript prezentace:

Organizační záležitosti Povinná literatura Příprava na hodinu Závěrečný test/esej na vybrané téma

Konceptualiace emigrace  Definice pojmů – Brouček 1991 (ČL)  1. podle motivu (důvodu, okolností)  2. směru (geografický aspekt)  a/náboženská  b/ sociálně ekonomická  c/ politická

 Proč budeme řešit hlavně emigraci?  Intenzita emigrace - 10 procent ob.  vztah národního státu a jeho vystěhovalců  koexistence v jinonárodním prostředí,

Proč tak vysoká intenzita?  – 1. geografická poloha - vnitrozemí – neúčastnili jsme se kolonizací nových světů, zámořské expanze  2. po Bílé hoře – upevnění nevolnického systému (sociální útisk), rekatolizace – dvojí útisk

Postoj rakouského státu?  Politika merkantilismu  Populacionalismus  Vystěhovalecké dekrety – zákazy – již v druhé polovině 18. stol. – M. Terezie, Josef II. (1784 – vystěhovalecký patent)  Podpora VNITŘNÍ migrace - Oproti zámořské migraci  Četba: Kutnar, František: Počátky…

důvody  Populační „exploze“ 18.a19. stol.  Hlavně z neprůmyslových oblastí – nedostatek půdy, tříštění majetku (ale neodcházeli ti nejchudší)  Snaha zlepšit stávající stav  Agitace najmutých agentů  DOPISY EMIGRANTŮ - IDEALIZACE

Kolonizační a populační politika  Podpora kolonizace pohraničí  Uhry, JV – málo osídlené oblasti – zde úrodná černozem, několikanásobně levnější  1862 – dokonce pokus o kolonizaci Poamuří – Amur nedaleko čínských hranic

Všespolečenský postoj  Oslabení národního „organismu“ – postoj v intencích primordialismu (národ je přirozená, odvěká kategorie (biologický determinismus…)  Odchází lidé „šikovní, energičtí“ – (rozuměj ti, co by národnímu hnutí mohli při emancipačním úsilí pomoci)  UKÁZKA: J.K.Tyl: Lesní panna aneb cesta do Ameriky

Utváření vazeb  Navázání styků/kontaktů  Spolková činnost – organizační jednotky, komunikační síť  Psychologicko-sociální hledisko – snaha utvářet v novém prostředí podobné sociální struktury jako v zemi původu  (projev hlavně v náboženské dimenzi)

Krajanská péče  Vztah země původu u zahraniční emigrace  1906 – zahraniční odbor se sekcí „pro péči o české zahraničí“  Otázka, zda vůbec bylo možné krajany „zachránit“ (opět v intencích primordialismu)

Reemigrace  aktivita krajanské péče  První vlna – již 20. léta 20.st. – z polského Zelowa  – z Bulharska, Rumunska, Jugoslávie, Ukrajiny,  90. léta – z Kazachstánu (Akťjubinská oblast – Borodinovka) – řízená reemigrace – spolupráce etnologů  Z Rumunska – pracovní

Náboženská emigrace  Od 16. století do pol. 19. století  1. vlna - Důsledky odboje českých stavů  2. vlna – pobělohorští exulanti  3. vlna – po roce 1742 – J. Liberda  Status – vyšší – měšťané, šlechta – jen oni legálně mohli odejít  Období barokní zbožnosti-rekatolizace  x PIETISMUS – „religiozita srdce“

Mikuláš Ludvík hrabě ze Zinzendorfu  Mikuláš Ludvík hrabě ze Zinzendorfu (1700 – 1760 ) byl německý náboženský a sociální reformátor, zakladatel a první biskup Obnovené Jednoty bratrské německýObnovené Jednoty bratrské  Zinzendorf byl od přírody bystré a čilé mysli a s nadšením neustále něco plánoval a tvořil. Byl horlivým hledačem pravdy a nedovedl pochopit lidi, kteří měli neměnné názory. Byl též výjimečným talentem pro diskuze o náboženských otázkách, zvláště s těmi kteří měli odlišný názor. Jeho projekty byly často nepochopeny, v roce 1736 byl vypovězen ze Saska, ale v roce 1749 vláda toto rozhodnutí odvolala a požádala jej, aby založil více takových osad, jako byl Ochranov (německy Herrnhut).SaskaOchranovHerrnhut

Toleranční patent – náboženská rovnoprávnost? Josef II. – reformy – osvícenství, romantismus Toleranční patent Náboženská „tolerance“ Povolání uherských kazatelů – větší úspěch reformované/helvétské vyznání – hlavně na východní a jižní Moravě, východních čechách i tak pomalá disciplinace – tzv. sektářství, blouznilství Viz foto

Interpretace v diskurzu náboženské motivace emigrace přetrvává – diskuze Protestantský patent Doba toleranční – – vydán protestantský patent – konec období nerovnoprávnosti  četba: Zdeněk R. Nešpor (2006) – Náboženství na prahu nové doby.

Sociálně ekonomická emigrace  Záležitost pozdější – od 20.let 19. století – 1938  Motivy – materiální, hospodářské, sociální – zlepšení dosavadního stavu  Směry – Rakouské země, SZ – Sasko,  Jihovýchodní Evropa  Zámoří – USA – 50. léta 19. stol  Touha po dobrodružství – idealizace, „novověké Eldorádo“, Texas

 Eva Eckertová – „Kameny na prérii“  Hroby a náhrobky – symbolické propojení se zemí původu,  Perspektiva přístupu –– community studies

Politická emigrace (s výjimkou porevolučního roku 1848) až záležitost 20. století Po roce 1938 – Mnichov, osudové „8“ 1948, 1968

Emigrace do prostoru JV Evropy  Nelze vyloučit všechny tři důvody…  Náboženské - příklad sektářů – nucená transmigrace  1. Zprávy – 60. LÉTA 18. století  Karla von Czoernig (1855)  „v roce 1780 byli nepohodlní deisté vystěhováni na panství Tarnovo…“  Dnešní okolí Aradu, Temešváru - Rumunsko

Geografická specifikace

Kolonizace Banátské vojenské hranice  Součást Vojenské hranice/Militärgrenze/ Vojna granica  1.Karlovacká – SZ Chorvatska  2. Bánovská  3. Varaždínská  4. Posávská neboli Slavonská  5. Temešská – Banátská vojenská hranice

Geografické vymezení  Na severu řeka Mureš  Západ – Tisa  Jih – Dunaj  Východ – Karpaty v dnešním Rumunsku

Banátská vojenská hranice  Základní funkce – „nárazníkové“ pásmo Habsburského mocnářství před osmanským nebezpečím.  Reakce na osmanské válečné úspěchy (Budín 1541, Vídeň 1683)

 1717 – mír v Požarevaci – Banát připadl Habsburkům  Po osmanském ústupu po podepsaném Požeravském míru debata nad budoucím vývojem území – „země nikoho“  Claudius F. Mercy iniciuje příchod kolonistů. „otec Banátu“  Zde nutno hledat kořeny multikulturního milieu

Proměna Banátu v 18. stol.  Území bylo důsledkem mnohaletých válek vylidněno  Husté lesy, bažiny  Změna od r – guvernérem oblasti se stal hrabě Claudius Mercy ( ) – regenerace, obnova…  Přichází první kolonisté – něm.řemeslníci, rolníci, obchodníci  Až do roku 1751 byl Banát pod vojenskou správou – Marie Terezie udělila správu civilní.

Příchod prvních kolonistů  Důvody: ekonomické – zisk pozemku, materiál na stavbu domu, nářadí, zvířectvo, oproštěni od vojenské služby, byli osvobozeni od povinnosti robotovat.  Hraničáři – povinnost stálé pohotovosti.  Vznik Banátské vojenské hranice – 1764 – 1773 – km², obyvatel z popudu Marie Terezie – vznikají pravidelné hraniční obvody podél Dunaje. Hlavní rys – neustálá migrace má za následek multietnický charakter regionu patrný i v současnosti.

Národnostní složení  Srbů  Rumunů  Němců  2000 Maďarů, Chorvatů,  1500 Slováků  (údaje k roku 1820)

Zakládání českých osad v rumunském Banátu ( )  6 osad  Svatá Helena, Gerník, Rovensko, Bígr, Eibentál, Šumica  Elisabethfeld – Sv. Alžběta-Lizabeta – po 25 letech zanikla  2 kolonizační vlny  1. nabídka dřevopodnikatele Magyarlyho  2. příchod na výzvu vojenské správy

Motivace  Kompenzace za vojenskou službu  Osvobozeni od roboty  Půda k orbě i pastvě  Pozemek na stavbu domu  Materiál na stavbu domu  Tříleté osvobození od daní

Svatá Helena a Svatá Alžběta  Motivace – výhody – daňová svoboda, jiný sociální status, vojenská služba, erární zboží, stavební materiál  Specifický vývoj  Jiné okolnosti vzniku  Konfesně nehomogenní  Denominace – nejprve evangelíci (nekatolíci) a katolíci – později – denominační tříštění  Endogamie – vydělování – my vs. oni

 Prameny – kronika katolického učitele Schlögla, zprávy z návštěv misijních farářů  Konfesní školy  Výuka českého jazyka, náboženství- soběstační  Uzavřenost – horská poloha

 Misie – probuzenecké hnutí…pietismus  Meziválečná migrace do zámoří – Amerika, Kanada, Argentina – krize – nedostatek půdy  Současnost – pracovní emigrace do Čech – od poloviny 90. let – gumárny Mitas, bývalá JZD – hlavně západní Čechy

Krajanská péče  Krajanská péče a vliv na udržení identity  Učitelé – nositelé modernizace  Faráři/biblisté – morální autority  Výuka jazyka

Současnost  Tradice vs. Modernizace  transnacionalismus  hyperrealita  Turistika – hledání autenticity  O konstrukci kolektivní identity

Vábnička na příště  1. transnacionalismus,  2. konstrukce identit  3. hyperrealita  4. hledání autenticity