Teoretická reflexe proměn zobrazení (pokr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Advertisements

KUBISMUS a Pablo Picasso.
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
Kubismus I. Polovina 20. století.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
KUBISMUS.
KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Abstraktní expresionismus
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Umělecké směry 20. století
Moderní umělecké směry KUBISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
Abstraktní umění 20. století.
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý záznam smyslového vjemu! Barva není jen odraz světla na naší sítnici… Konstruovat objemy.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Tajemství abstraktní malby III.
Paul Jackson Pollock
FUTURISMUS Jiří Salajka.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
,,Konceptové umění je předně umění, jehož hlavním materiálem jsou myšlenky a koncepty, stejně jako například materiálem hudby jsou zvuky.‘‘ Harry FLYNT.
Poezie ve světové literatuře
Umělecké směry 20. století
ORFISMUS Jiří Salajka.
Tento pojem zahrnuje v sobě řadu významných proudů a směrů v umění 20
Geometrická abstrakce
INFORMEL Jana Bobčíková.
KONCEPTUALISMUS Jiří Salajka.
3. Kompozice ve výtvarném umění
KUBISMUS.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Estetická a posvátná geometrie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Nedbal Petr Název: VY_32_INOVACE_14A_20_DĚJINY KULTURY – Umění 20.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_13.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Abstrakce do roku základní podoby abstraktního umění: Konstruktivní → geometrická abstrakce Expresivní → abstraktní expresionismus /v USA: Tichomořská.
Kubismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_18.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
Idea ve výtvarném umění
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
Umělecké ideje: moderna a avantgarda
Přední umělecké ideje 19. a 20. století
Téma 2 Vizuální kultura – proměny paradigmatu (pokračování)
Piet Mondrian Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Esej Z fr. essayer, zkoušet. Literární žánr, jehož účelem není hluboce vyčerpávajícím způsobem analyzo-vat dané téma. Namísto vědeckého výkladu usiluje.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Téma 2: Proměny paradigmatu, dodatek Modernismus a postmodernismus
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Umění a dětský výtvarný projev
Helénistická estetika
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Surrealismus v malířství Autor: Mgr.
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Teoretická reflexe proměn zobrazení (pokr Teoretická reflexe proměn zobrazení (pokr.) Expresionismus, kubismus, abstrakce Wilhelm Worringer, Abstraktion und Einfühlung, 1908 (disertace, Abstrakce a vcítění, česky 2001) Vasily Kandinsky, Über das Geistige in der Kunst, 1912, (O duchovnosti v umění, česky 1998) Almanach Der blaue Reiter. Ed. Franz Marc – Vasily Kandinsky. 1912 Guillaume Apollinaire, Peintres cubistes, 1913 Týž, Méditations ethétiques, 1913, L´antitradition futuriste, 1914 Paul Klee, Schöpferische Konfession, 1920 Týž, Pädagogisches Skizzenbuch, 1925 (Pedagogický náčrtník, česky 1999) Piet Mondrian, Lidem budoucnosti. Studie k neo-plasticismu (česky 2002)

Franz Marc Tygr, 1912 Rozkládáme dnes neporu-šenou, stále klamající přírodu a znovu ji sceluje-me podle naší vůle. Pronikáme hmotou a není daleko den, kdy pronik-neme vířící masou jako vzduchem. (…) Všechny objevy znamenají duchov-ní proměnu a posunutí hranice poznání. (F. Marc, Briefe… vyd. 1920)

Pablo Picasso Portrét D. H. Kahn- weilera, 1910 Noví malíři hledají ideální krásu, která by nebyla už jen hrdým výrazem lidské-ho rodu, ale výrazem celého světa, tou měrou, jak zlidštěl ve světle. (G. Apollinaire, Kubističtí malíři, 1913) Pozn.: snímek 9-11 – příklady ana-lytického, syntetického a orfic-kého kubismu neboli orfismu

Pablo Picasso Mandolína a kytara, 1924

Robert Delaunay Kruhové tvary, cca 1910

Piet Mondrian, Kompozice, cca 1930 Za proměnlivými přírodními formami je neměnná čistá realita. Je tedy třeba přírodní formy redukovat až na čisté neměnné poměry. (P. Mondrian, Lidem budoucnosti)

Piet Mondrian Broadway Boogie-Woogie, 1942-43

Clement Greenberg (1909-1994) americký výtvarný kritik Phyllis Herfield, Greenberg, 1984

Clyfford Still, 1949 Jackson Pollock, 1950

Kenneth Noland Mosazný zvuk, 1962 …modernistické umělecké dílo se v zásadě musí vyhnout závislosti na jakékoli formě zkušenosti, která by nebyla vymezena povahou svého média. To mezi jiným znamená, že se musí vzdát iluzivnosti a jakéhokoli explicitního vztahu ke světu. (Clement Greenberg, Nové sochařství, 1958)

Dan Flavin, Light Work, cca 1961 pozn Dan Flavin, Light Work, cca 1961 pozn.: příklad minimalistického díla, které vybočovalo z Greenbergovy koncepce

Barnett Newman, Kdo se bojí červené, žluté a modré? IV, 1969-1970 Newmanův obraz se nesnaží ukázat, že trvání překračuje vědomí, sám o sobě chce být událostí, probíhajícím okamžikem… Newmanův obraz je andělem. Nic nezvěstuje, je sám o sobě zvěstováním. (J.-F. Lyotard)

Raoul Hausmann, ABCD, 1923-1924 Andy Warhol, Souper Dress, 1960 pozn Raoul Hausmann, ABCD, 1923-1924 Andy Warhol, Souper Dress, 1960 pozn.: dada a neodada

Umění a teorie (A. C. Danto, Osvícení obyčejného)

Konceptuální umění Srov Konceptuální umění Srov. Idea v umění dle Panofského a Gombricha (viz jeho článek v Uč. materiálech) Joseph Kosuth: Arts As Idea Nothing, 1968

Joseph Kosuth Four Colours Four Words, 1966

Sol Le Witt Lines, Colours and their Combinations, 1969-70 Serial Project 1 (A, B, C, D) 1966

Sol Le Witt Four-Sided Pyramid, 1997

Joseph Beuys, Jak vysvětlit obraz mrtvému zajíci, performance, Düsseldorf, 26. 11. 1965

Genealogie umění modernismu pozn Genealogie umění modernismu pozn.: nebezpečí schematizace a přecenění tzv. uměleckého vývoje

A. H. Barr, Cubism and Abstract Art, katalog výstavy, 1936 George Maciunas, Expanded Arts Diagram (detail), 1966

Téma 2, Proměny paradigmatu, dodatek Modernismus a postmodernismus Matthew Barney, De Lama Lamina, 2004, video

Norman Rockwell Znalec, 1962 pozn Norman Rockwell Znalec, 1962 pozn.: Konfrontace zpodobeného díla amerického abstraktního expresionismu a realistic-ké malby N. Rockwella

René Magritte, Madame Récamier de David, 1950 pozn René Magritte, Madame Récamier de David, 1950 pozn.: příklad černého humoru, kterým by nepohrdli ani postmoderní umělci

Antonín Střížek Metafyzické zátiší, 1998 pozn Antonín Střížek Metafyzické zátiší, 1998 pozn.: postmoderní malba odvolávající se na známé vzory z raného 20. st.

Jean Clair, Úvahy o stavu výtvarného umění. Kritika modernity Jean Clair, Úvahy o stavu výtvarného umění. Kritika modernity. 1983 (český překlad 2006) Clair, Úvahy, s. 33: „…velký umělec není ten, kdo otrocky poslouchá diktát času, ale ten, komu je naopak naprosto jedno, co je, co bylo a co bude.“ Tamtéž, s. 56: „Ve dvacátých letech došlo k jakému-si spolčení protestantské etiky kapitalismu a nera-dostné morálky komunismu s cílem vyhladit z po-vrchu země onu zastaralou a morálně pohoršující anomálii, jíž je umění.“

Robert Rauschenberg, Preview, 1974

Jan Merta, Janova oběť, 1991-98 pozn Jan Merta, Janova oběť, 1991-98 pozn.: „tradice v novém“, návrat k iluzivnosti malby