Sociologie pro speciální pedagogy: Medicína

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Společenský a ekonomický význam zdraví a nemoci
Problémy menšinových skupin II
Víra: pomoc nebo zátěž? Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS JEP.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Σ Vznik sociologie. zakladatelem je Auguste Comte ( ) francouzský pozitivista řídí se třemi zásadami: POZNAT, PŘEDVÍDAT a JEDNAT Sociologie se.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Problematika eutanázie
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
- definice, charakteristika, průběh
Alkoholismus.
Σ Sociogie = societas (společnost) + logos (věda) Úvod do sociologie.
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Rodinné potřeby a ekonomika
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení.
Klinická propedeutika
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Psychologické aspekty zdraví
Dotazník pro lékaře FNOL PhDr. Lubica Juríčková, PhD.
Model transkulturní péče
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
1 Pracovní úrazy Pracovní úrazy : Zaměstnavatel je povinen vést příslušnou evidenci pracovních úrazů v souladu s nařízením vlády č. 201/2010.
Sociální patologie SCPT SCPA
Postavení pedagogiky mezi vědami
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
EVito systém aktivního zdraví Součást prevence a léčby civilizačních nemocí Ing. Filip Linhart, MBA, 13. listopadu 2014.
Definice, základní pojmy
ÚVOD DO PŘEDMĚTU, NORMALITA A NORMY PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D. Rizikové skupiny 1.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdrav í PředmětZdravověda Tematický.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
PREVENCE ŠKODLIVÝCH ÚČINKŮ KONZUMACE ALKOHOLU Bohumil Fišer Simon Jirát.
Smrt Vypracoval: Matěj Velen Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Sexualita, sociologie těla
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Péče o zdraví v proměnách času
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sociologie pro speciální pedagogy: Medicína
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
Sociologie pro speciální pedagogy: Medicína
Jana Chrásková, Ivana Lamková
STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ MB
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Sociologie medicíny Tomáš Doseděl
Transkript prezentace:

Sociologie pro speciální pedagogy: Medicína Mgr. Lenka Slepičková

Otázka k zamyšlení: Co je sociologii po medicíně? Instituce a vývoj medicíny a lékařské profese Definice zdraví, nemoci „… Definice zdraví a nemoci, normality a nenormality, zdravého rozumu a šílenství se v závislosti na na společnosti, kultuře a historickém období velmi mění. Lékařské diagnostické kategorie, jako „nemocný“, „abnormální“ a „duševně chorý“ nejou podle něho univerzální, objektivní a nutně spolehlivé. Jsou dané kulturou, třídou a dobou (…).“ R. C. Fox 197 Význam zdraví a nemoci Sociální podmíněnost zdraví a nemoci Sociálně kontrolní funkce medicíny a její vztah ke společenským normám Spjatost medicíny s jinými oblastmi lidské činnosti (s vědou, ekonomikou, politikou, právem, etikou)

Tradiční a premoderní společnost a zdraví a nemoc Spojení s náboženskou čistotou Nemoc jako trest Mentální a fyzická nemoc se neoddělovala Primitivní spol. – nemoc jako smůla, trest, neštěstí Staré Řecko – sekulární pojetí zdraví, rozumný životní styl, zdravé prostředí, etické aspekty lék. profese Křesťanská tradice – dvojznačnost nemoci (status vyvoleného i hříšnost oběti), opětovná sakralizace nemoci ve středověku Renesance – nízký status lékaře

Moderní lékařství Medicína jako „výkladní skříň“ modernizace Nalézání fyzických příčin nemocí, tělo jako stroj Základem medicíny se stávají přírodní vědy Nemocnice jako vhodné prostředí pro léčbu vážných chorob Profese lékaře (jako elitní), morální akcent Zdraví jako veřejný zájem Nové léky a chirurgické postupy zejména od pol. 20. století (40. léta antibiotika, po válce očkování) V moderní společnosti úmrtnost stoupá s věkem Smrtelnými chorobami jsou zhoubné nádory a srdeční choroby

Sociologické zkoumání nemoci Teoretický kontext Sociologické zkoumání nemoci Funkcionalismus (Parsons 1951) Kritičtí autoři (Illich 1976; Zola 1972; Foucault 1983) – medicinalizace, iatrogenní působení, moc Interpretativní sociologie (Bury 1982, Charmaz 2003)

Funkcionalistické zkoumání medicíny Parsons 1951 Nemoc jako specifický typ deviace. Nemocný sice nevykonává své běžné společenské role, ale není za to negativně sankcionován, neboť mu není připisována zodpovědnost za jeho nemoc. Správný výkon role pacienta - povinnost dávat najevo nežádoucnost a přechodnost svého stavu, vyhledat odborníky a podrobit se léčebnému procesu. Lékařská profese je především institucí sociální kontroly, neboť skrze ni společnost kontroluje vlastní stabilitu, která je nemocí ohrožena. Role lékaře podle Parsonse

Kritičtí autoři Kritičtí autoři Medikalizace (medicinalizace) společnosti (x demedikalizace) Illich 1976 – iatrogenní půobení medicíny (pevně zakotveny v praxi medicíny a odolné vůči snahám je řešit) Obecná iatrogenie - důsledek snahy lékařů léčit – jedná se o nežádoucí vedlejší účinky léčby nebo vyšetřovacích postupů, poškození v důsledku nejednoznačné nebo chybné diagnózy, stejně jako o nemoci, vzniklé v souvislosti s hospitalizací. Sociální iatrogenie pak souvisí s medicinalizací společnosti – medicína rozrušuje přirozené sociální vazby a nálepkuje umírání a porody v rodinném prostředí jako patologické Iatrogenie kulturní - ničí potenciál lidí vypořádat se s vlastní slabostí, zranitelností a smrtelností individuálním a autonomním způsobem. Zola 1972, Foucault 1983

Ivan Illich: Medical Nemesis „Za poslední desetiletí se stala hlavním nebezpečím pro zdraví lidí odborná lékařská praxe. Ochablost, infekce, nezpůsobilost, porušené funkce a jiné specificky iatrogenní choroby dnes způsobují více utrpení než všechny dopravní nehody a pracovní úrazy. Lékařská praxe navíc podporuje nemoc tím, že posiluje patologickou společnost, která si nejenom průmyslově uchovává své defektní příslušníky, ale klidentelu terapeutů rozmnožuje geometrickou řadou (…) Lékařská praxe tím, že nemoc, bolest a smrt přeměňuje z osobní výzvy na technický problém, zbavuje lidi schopnosti samostatně se vyrovnat se svým lidským údělem a stává se zdrojem nové podoby nezdraví.“ Illich 1974: 918