Didaktika geografie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Projekt Občanská výchova 8.C
TECHNICKÁ DOKUMENTACE
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Strom přátelství Ročník: 3. ročník Autor: Kateřina Holaňová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Struktura výuky.
Učivo o živé přírodě v přírodopise
Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Praktikum k didaktice IVZ 2 jaro 2011 Projektová výuka nebo Integrovaná tématická výuka.
Průřezová témata klíčových kompetencí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Cíle studia didaktiky pedagogiky
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Západočeská univerzita v Plzni
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
Projekt do Výchovy ke zdraví
Didaktika pro IVZ.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
SC2MP_DPV Didaktika přírodních věd povinný předmět povinný předmět 7-8 bloků dvouhodinových, 1 čtyřhodinový.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
 Formální úvod Vzdělávací oblast Průřezová témata Kompetence Stanovení VVC Pojmy opěrné Pojmy nové Dovednosti.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Světový den výživy – 16. říjen
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice IVZ 2 povinný předmět výuka 2 hodiny týdně povinná účast na cvičení.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Poznáváme hodiny.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro IVZ Přednášky – 1 hodina týdně Zakončení: ZKOUŠKA (3 kredity)
Učivo o živé přírodě v přírodopise
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Obecná didaktika ÚVOD.
Didaktika pro IVZ - přednáška č.3
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Konflikt, koření života
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Práva dítěte Výchova k občanství
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Učivo o živé přírodě v přírodopise
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Transkript prezentace:

Didaktika geografie

Příprava na vyučovací hodinu – seminární práce v jarním semestru. Formální úvod Vzdělávací oblast Průřezová témata Kompetence Stanovení VVC Pojmy opěrné Pojmy nové Dovednosti

Vzdělávací oblasti: Člověk a příroda Člověk a jeho svět Rozmanitost přírody    Průřezová témata: enviromentální výchova environmenální výchova osobnostní a sociální výchova Kompetence: kompetence sociální a personální kompetence komunikativní kompetence k učení, kompetence k řešení problémů VVC: • žák popíše … • žák zařadí … • žák na příkladech uvádí … • žák vyjmenuje … • žák sestaví … • žák vysvětlí …

Časová dotace: 45 minut 90 minut Pojmy opěrné: Pojmy, které žák již zná Pojmy nové: Pojmy, které si má žák osvojit během výuky – měly by se objevit v expozici učiva. Dovednosti: Konkrétní dovednosti související s učivem. práce s určovacím klíčem, práce s encyklopedií, práce s atlasem, výsev – výsadba rostlin, zakreslení plánku třídy, …

Scénář vyučovací hodiny úvod a motivace expozice učiva fixace učiva aplikace učiva závěr hodiny metody a formy Teoretická příprava na hodinu

Úvod a motivace Nejčastěji používané studenty – Motivační rozhovor – frontální Doplňovačka na tabuli - frontální Sdělení tématu hodiny Další - vhodnější Zjišťování prekonceptů (kresba, pojmová mapa) Doplňovačka – křížovka – pro jednotlivce, dvojice Didaktická hra – tématicky zaměřená Příběh, pohádka, písnička, dramatizace Didaktický test

Expozice nového učiva Nejčastěji používané studenty Výklad Práce s učebnicí – hlasitá reprodukce textu Další - vhodnější Heuristický rozhovor Demonstrace Praktické činnosti - pozorování, pokus Řízené objevování Samostatné vyhledávání odpovědí na problémové otázky Práce s učebnicí – učebním textem – vyhledávání odpovědí na předem dané otázky.

Fixace a aplikace nového učiva Nejčastěji používané studenty Rozhovor - frontální Práce s pracovním listem (sešitem) Zápis do sešitu Další - opomíjené Didaktická hra Problémové úlohy Tvorba plakátů, vlastní učebnice Práce s encyklopedií, internetem Křížovky, doplňovačky – pojmů či konkrétních předmětů Kvízy, vědomostní soutěže

Závěr vyučovací hodiny Nejčastěji používané studenty Rozhovor (kontrolní – učitel – žák) Reflexe hodiny – líbila - nelíbila Zápis do sešitu Zadání Dú – práce v prac. sešitě, samostatný zápis Další - opomíjené Rozhovor – žákovské otázky na učivo Reflexe hodiny – co nového – zajímavého jsem se dnes dozvěděl

Používané formy výuky Výukové formy podle sociální povahy Frontální – hromadná Skupinová Individualizovaná Individuální Výukové formy podle normativního hlediska Vyučovací hodina Beseda Exkurze Integrovaná tématická výuka Projektová výuka

Vyzkoušej sám sebe z výukových forem Žáci pracovali skupinově a nyní sedí všichni na koberci a jednotlivé skupiny prezentují výsledky své práce. Žáci sedí v lavicích, na tabuli je tajenka, jednotlivci se hlásí a chodí doplňovat chybějící slova na tabuli. Jeden z žáků si doma připravil referát na dané téma a teď jej prezentuje ostatním. Žáci sedí v kruhu na židlích a hrají hru Ovocný koš. Žáci mají před sebou ve dvojicích váhy a dle pokynů učitele provádí (krok za krokem) měření hmotnosti daných předmětů). jedná se různé formy HROMADNÉ – FRONTÁLNÍ VÝUKY.

Teoretická příprava na výuku Učebnice není zdroj informací pro učitele, ale pro žáka. - učitel by měl znát více, než je v učebnici. - pouze komplexní pochopení celku umožní učiteli vhodnou přípravu – výběr metod a forem, pojmů, dovedností a postojů. - dnešní učebnice obsahují řadu chyb – učitel by měl být profesionál schopný chyby rozpoznat a žáky na ně upozornit či se jich vyvarovat.