DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Didaktické prostředky
Taktická příprava Michal Lehnert.
Sociologický výzkum.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař.
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Teorie vzdělávání dospělých
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Výpočetní technika při výuce fyziky Jiří Tesař. VT – při výuce VT nedílná součást každodenního života, VT musí být také součástí výuky, vybavení škol.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Vyučovací metody v přírodopise
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Didaktické metody Androdidaktika.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Metody vzdělávání. Metoda Metoda - methodos – cesta, postup - methodos – cesta, postup – způsob jakým dosáhneme – způsob jakým dosáhneme výchovně vzdělávacích.
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ S ICT Autor: Mgr. Vendulka Vorlová.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Didaktické prostředky Předměty a jevy sloužící k dosažení vytýčených cílů, zahrnují vše, co vede ke splnění výchovně-vzdělávacích cílů (Maňák, Švec, 2003)
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktické metody Androdidaktika.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy Josef Trna PdF MU©2009

Vzdělávací technologie Vzdělávací cíle Vzdělávací obsahy Výuková technologie: Metody Formy Prostředky Výukové fáze: Motivace Expozice Fixace Diagnostika Aplikace

Vzdělávací (výukové) metody Vzdělávací (výuková) metoda = způsob (postup) vedoucí ke splnění vzdělávacích (výukových) cílů Vzdělávací (výukový) postup (technika) = část metody Třídění výukových metod (didaktické kritérium - J. Maňák): - slovní - názorně-demonstrační - praktické

Slovní metody Monologické: výklad, přednáška, vysvětlování, vyprávění, instruktáž. Dialogické: rozhovor (i heuristický), diskuse, symposium, debata, interview, panelová diskuse. Dramatizace: Písemné práce: eseje, protokoly (lab. prací), řešení úloh, písemné zkoušky, Práce s učebnicí a dalšími informačními zdroji: referáty, prezentace (ppt apod.) Základní výuková metoda – slovní projev (mluvený, psaný) Řeč učitele + řeč žáka (žákovský referát, práce s knihou) Přesná a správné fyzikální terminologie (Slovník školské fyziky)

Názorně – demonstrační metody Pozorování Demonstrace (předvádění) : předmětů, jevů, modelů, činností, experimentů Realizace (provádění) : experimentů, činností Demonstrace (projekce) audio-vizuální: statická (obrazy); dynamická (klipy, filmy, PC programy)

Praktické metody Nácvik pracovních dovedností: měření, experimentování Laborování žákovské: laboratorní práce Pracovní činnosti: dílny ICT činnosti: práce na PC, tvorba audiovizuálních materiálů

Kritéria optimálního výběru metod 1. Zákonitosti výchovně vzdělávacího procesu a z nich vyplývající vyučovací zásady 2. Cíle a úkoly výuky 3. Obsah a metody dané vědy (oboru) vůbec a daného vyučovacího předmětu (tématu) zvlášť 4. Učební možnosti žáků, jejich předpoklady a) věkové (fyzické a psychické) b) úroveň jejich připravenosti (vzdělávací a výchovné) c) zvláštnosti třídního kolektivu 5. Zvláštnosti vnějších podmínek (geografických, pracovního prostředí apod.) 6. předpoklady samých učitelů a) předcházející zkušenosti b) úroveň teoretické i praktické přípravy c) schopnost ovládnout určité metody, resp. prostředky d) úroveň metodického mistrovství e) osobni vlastnosti

Výukové metody - problémová výuka Významná komplexní (kombinovaná) výuková metoda Problémová situace – s překážkou (problémem), ve které je žák postaven před poznávací obtíže Problém – obtížnost kterou je třeba překonat aktivitou Problémová úloha- učební úloha s problémem Řešení problému (Šimoník): Zjištění problému – žák si musí uvědomit, v čem spočívá problém a musí jej formulovat. Orientace v problému, analýza problému – žák si uvědomuje, že narazil na určitou intelektuální obtíž, kterou svými dosavadními vědomostmi nedokáže okamžitě řešit, aktivizuje své dosavadní vědomosti a dovednosti. Hledání jádra problému – žák si ujasňuje základní fakta a souvislosti, odděluje známé od neznámého. Stanovení hypotéz – žák navrhuje vhodné postupy, kterými by mohl daný problém vyřešit. Hypotézy musí být zdůvodněny. Ověřování hypotéz – je-li hypotéza potvrzena, je tím problémová úloha vyřešena. Pokud je hypotéza zamítnuta, hledá žák novou hypotézu a celý postup se opakuje. Pokud žádný z nich nevede k řešení problému, musí se vrátit k fázi stanovení hypotéz. Vyslovení závěru, vyřešení problému – nastává, pokud žáci stanovili správnou hypotézu a ověřili ji řešením. Je-li to vhodné, následuje zobecnění řešené problematiky, její návaznosti na dosavadní kompetence žáka, popř. aplikace právě získaného poznatku.

Výukové metody - projektová výuka Moderní komplexní (kombinovaná) výuková metoda Projektové výukové metoda = žáci jsou vedeni k řešení komplexních problémů a získávání zkušeností praktickou činností a experimentováním. projekt = ucelená činnost žáků s konkrétním cílem a určitým postupem projekty - integrovaná témata, praktické problémy ze životní reality, praktické činnosti vedoucí k vytvoření nějakého výrobku, výtvarného či slovesného produktu. změna v prostředí - problémová situace – motivace – činnost žáka (aktivita, tvořivost) Principy projektové výuky (Kasíková): zřetel k potřebám a zájmům žáků (vnitřní motivace), zřetel k aktuální situaci, interdisciplinarita, seberegulace žáka při učení, orientace na produkt, skupinová seberealizace (kooperativní učení), společenské uplatnění problémová situace

Výukové metody – výuka s experimenty Školní experiment je základním prostředkem výuky fyziky. Jeho aplikace ve výuce pak je základní metodou výuky fyziky. Specifické výukové techniky založené na experimentech: Řešení učebních úloh založených na experimentech Provádění a tvorba jednoduchých experimentů s materiály z každodenního života Realizace experimentů řízených a zpracovávaných PC Provádění laboratorních experimentů Realizace projektů založených na experimentech Modelování experimentů

Vzdělávací (výukové) formy Vzdělávací (výukové) forma = uspořádání organizačních podmínek výuky Třídění výukových metod (osobnostní žákovské kritérium - J. Maňák): Individuální Skupinová Hromadná (kolektivní) Třídění výukových metod (výukové prostředí - kritérium - J. Maňák): Ve třídě V laboratoři V dílně Ve školním pozemku V muzeu Exkurze Doma

Vzdělávací (výukové) prostředky Vzdělávací (výukový) prostředek = materiální prostředky (předměty a jevy) sloužící k dosažení výukových cílů - učební pomůcky (přírodniny, materiály, přístroje, měřidla atd.) - učební texty (učebnice, sbírky úloh atd.) - ICT (PC, datové projektory, interaktivní tabule, programy, obrazy, videozáznamy atd.) Učební pomůcky = předměty (materiální) zprostředkující přímé poznání objektů a jevů