Systematiky hudebních nástrojů Mgr. Petr Kalina, Ph.D. 5.8.2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HUDBA.
Advertisements

Vytvořil: Martin Šturc
Organologie VHK_22 JS 2007 Syllabus odpovídá okruhům otázek státní bakalářské zkoušky (viz níže). V rámci čtyř konzultací v jarním semestru 2007 bude prezentována.
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
HV-1 Hudební výchova DUM č. 1 Prima – kvarta osmiletého studia
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Hudební nástroje ve vážné hudbě
Varhany.
Tympány Kristýna Vyčítalová.
Rozdělení hudebních nástrojů
Zvuk Zdroje zvuku.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Strunné nástroje Veronika Bukvicová.
Chvění struny Veronika Kučerová.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Fyzika Zvuk.
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Hudba.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací okruh: Umění a kultura Vyučovací předmět: Hudební výchova Ročník: První Téma: Rozdělení hudebních nástrojů.
Bicí Žesťové Dřevěné dechové Dřevěné smyčcové Test Dřevěné drnkací
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Jaký hudební nástroj je na obrázku?
ICT 2 – 3 – 31 HV HUDEBNÍ NÁSTROJE STRUNNÉ
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Hudební nástroje jako akustické zdroje
Zvuk a hudba.
AnotacePracovní list k procvičení základních poznatků o zvuku AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova k.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Elektrofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Akustika kmity 4 Hudební zvuk–tón. TÓN A NĚKTERÉ FYZIKÁLNÍ VELIČINY CHARAKTERIZUJÍCÍ JEHO VLASTNOSTI Tónem nazýváme zvuk, vznikající v klasických hudebních.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_07_Počátky hudby TémaPočátky hudby Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Člověk a příroda Fyzika Zvukové děje VII. ročník ZŠ (praktická) Zvuk a zdroje zvuku Vypracoval: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a Mateřská.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Hudba v období antiky Autor.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: Základní škola a Mate ř ská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.12_Zvuk_a_hudba_přenos_zvuku.
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy Materiál pro kombinované studium, Jiří Kohout Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
HUDEBNÍ VÝCHOVA SYMFONICKÝ ORCHESTR
Systematiky hudebních nástrojů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDEBNÍ NÁSTROJE
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
Zvuk a hudba.
(asi od 40. tis. př. n. l.do 4. až 3. tis. př. n. l.)
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hudební nástroje jako akustické zdroje
Ticháček zpívá a hraje Hudební nástroje.
Rozdělení hudebních nástrojů
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ Hudební nástroje TÉMA: Dechové.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_98_KVÍZ
CO JE A JAK VZNIKÁ ZVUK ?.
VY 32 INOVACE 549.
Vývoj chordofonů PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Třídění hudebních nástrojů na smyčcové, bicí, dechové.
Systematiky hudebních nástrojů
Hudební nástroje jako akustické zdroje
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
Komplexní organologický obraz hudebního nástroje
Transkript prezentace:

Systematiky hudebních nástrojů Mgr. Petr Kalina, Ph.D

Systematika hudebních nástrojů  rozdělení hudebních nástrojů do různých tříd podle předem určených kritérií  nejčastěji se nástroje dělí podle jejich podobnosti (konstrukční, historická, interpretační atd.)

Systematiky řeckých a latinských filosofů strunnédechovébicí (lidský hlas)

Johannes de Muris ( ) chordalia (strunové) foraminalia (děravé) vasalia (nádobové)

Gioseffo Zarlino ( ) dechové strunovéstrunové bicíbicí  s více trubicemi  s jednou trubicí  s dírkami  bez dírek  s dírkami  bez dírek

Michael Praetorius ( ) Syntagma musicum ( )  jednotónové (pouze zvonce)  vícetónové  foukací  strunné  foukací  strunné  klávesové (spinet)  máloklávesové (niněra)  bezklávesové (harfa)  klávesové (spinet)  máloklávesové (niněra)  bezklávesové (harfa)

Michael Praetorius (II.)  foukací  strunné  náústkové (trubky)  plátkové (šalmaje)  náústkové (trubky)  plátkové (šalmaje)  se střevovými strunami (loutny)  s kovovými strunami (spinet)  se střevovými strunami (loutny)  s kovovými strunami (spinet)

Systematika Ericha von Hornbostela a Curta Sachse (1914)

Typy hudebních nástrojů z hlediska charakteru hlavního oscilátoru  Chordofony – hudební nástroje, jejichž oscilátorem je struna  Aerofony – hudební nástroje, jejichž oscilátor je aktivován proudem vzduchu  Membranofony – hudební nástroje, jejichž oscilátor je tvořen membránou, která není rozkmitávána lidským hlasem  Idiofony – hudební nástroje, jejichž oscilátory jsou tvořeny tělesem, které není strunou, membránou nebo plátkem aerofonu

Typy hudebních nástrojů z hlediska charakteru hlavního oscilátoru  Mirlitony – hudební nástroje, které mechanicky zkreslují hudební zvuk vydávaný lidskými hlasivkami  Elektrofony elektrofonické hudební nástroje – nástroje u nichž produkty jejich mechanických oscilátorů jsou snímány a elektronickou cestou dále upravovány a reprodukovány elektrofonické hudební nástroje – nástroje u nichž produkty jejich mechanických oscilátorů jsou snímány a elektronickou cestou dále upravovány a reprodukovány elektronické hudební nástroje – nástroje, jejichž oscilátory jsou buď čistě elektronické, nebo jsou nahrazeny v pamětech uloženými produkty mechanických oscilátorů, které jsou elektronickou cestou dále upravovány, měněny a reprodukovány elektronické hudební nástroje – nástroje, jejichž oscilátory jsou buď čistě elektronické, nebo jsou nahrazeny v pamětech uloženými produkty mechanických oscilátorů, které jsou elektronickou cestou dále upravovány, měněny a reprodukovány  Korpofony – „hudební nástroje“, jejichž oscilátory, rezonátory i vyzařovače jsou tvořeny výhradně částmi lidského těla