Neutralizace Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemické reakce a teplo
Advertisements

Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NEUTRALIZACE.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Druhy chemických reakcí
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.03 Téma: Neutralizace Číslo.
Ionty Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Příprava, vlastnosti, užití
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Neutralizace.
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Příprava, vlastnosti, užití
Neutralizace Vznik solí
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Jak vznikají soli.
Látkové množství, molární hmotnost
Bezkyslíkaté kyseliny
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyslíkaté kyseliny.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Neutralizace.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Výpočet hmotnostního zlomku
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Elektrolýza Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Václav Opatrný. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Jak se atomy spojují Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Bezpečnost práce v chemii
Neutralizace Vznik solí
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Bezkyslíkaté kyseliny
Sulfidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Transkript prezentace:

Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Reagují kyseliny s hydroxidy? V prezentaci Kyselost a zásaditost vodných roztoků jste se dozvěděli, kdy je roztok kyselý, kdy zásaditý a kdy neutrální. Reaguje kyselina s hydroxidem? Jaký průběh má tato reakce? A jaké látky touto reakcí vzniknou? Na tyto otázky naleznete odpověď v následujících snímcích prezentace.

Reakce 30% HCl s pevným KOH Teplota HCl před reakcí (obr. 1). Teplota po ukončení reakce (obr. 3). Odparek produktu (obr. 4). Obr. 2 - Reakce 30% HCl s pevným KOH (video). Úkol 1: Doplň věty slovy: přehřívá, prudce, rozstřikuje. Kyselina a hydroxid spolu ……… reagují. Směs obou látek je nebezpečná tím, že se ………. a ………….. Jaké produkty při reakci vznikají? Napiš její rovnici. Autor © Vlastimil Vaněk 2

Kontrola úkolu 1 Kyselina a hydroxid spolu prudce reagují. Směs obou látek je nebezpečná tím, že se přehřívá a rozstřikuje. Produkty reakce: voda a chlorid draselný Rovnice reakce: HCl + KOH → H 2 O + KCl

Co je to neutralizace? 5 6 K+K+ K+K+ K+K+ K+K+ OH - H+H+ H+H+ H+H+ H+H+ Cl - H+H+ H+H+ H+H+ H+H+ OH - K+K+ K+K+ K+K+ K+K+ Cl - Smícháním kyselého vodného roztoku (HCl) se zásaditým roztokem (KOH) v určitém poměru vznikne neutrální vodný roztok. Úkol 2: a) Doplň definici neutralizace: Neutralizace je chemická reakce …….. s ………., při níž vzniká …. a sůl kyseliny. b) Rozhodni, na kterém obrázku je roztok kyselý a na kterém zásaditý. c) Podle obrázků napiš, za jakých okolností při reakci kyseliny a hydroxidu vznikne opravdu neutrální roztok. OH - Autor © Vlastimil Vaněk

Kontrola úkolu 2 a/ Neutralizace je chemická reakce kyseliny s hydroxidem, při níž vzniká voda a sůl kyseliny. b/ Kyselý roztok – obr. 5 Zásaditý roztok – obr. 6 c/ V neutrálním roztoku je stejný počet kationtů H + a aniontů OH -.

Neutralizace vodných roztoků Při neutralizaci vodných roztoků kyselin a hydroxidů používáme speciální odměrné nádobí – pipetu (7) a byretu (8). Průběh neutralizace: 1/ Ionizací kyseliny ve vodném roztoku vznikají kationty H + a ionizací hydroxidu anionty OH -. H + + Cl - + K + + OH - → H 2 O + K + + Cl - 2/ Vzájemnou reakcí kationtů H + a aniontů OH - vznikají neionizované molekuly vody (= obecná rovnice neutralizace). H + + OH - → H 2 O 78 Autor © Vlastimil Vaněk

Neutralizace vodných roztoků HCl a KOH Pozor! Vodné roztoky kyselin a hydroxidů mají leptavé účinky a při styku s pokožkou vznikají popáleniny. Úkol 3: a/ Neutralizací se vyrábí průmyslové hnojivo dusičnan amonný. Napiš rovnici reakce. b/ Kterou z uvedených látek použijeme k neutralizaci při poleptání roztokem KOH? (Roztok sody, citrónová šťáva, roztok NaOH, ocet, voda.) K roztoku KOH s několika kapkami fenolftaleinu přidáváme po kapkách za stálého míchání roztok HCl. Neutralizace je ukončena, jakmile poslední kapka HCl odbarví hydroxid (viz videoklip). Autor © Vlastimil Vaněk

Kontrola úkolu 3 a/ HNO 3 + NH 4 OH → NH 4 NO 3 + H 2 O b/ Použijeme citrónovou šťávu, ocet.

Shrnutí učiva Úkol 4: Doplň text: Neutralizace je chemická reakce kyseliny s ………., při níž vzniká …… a ……. kyseliny. Při ………… vodných roztoků kyselin a hydroxidů používáme speciální odměrné nádobí …… a ………. Vodné roztoky kyselin a hydroxidů mají ……….. účinky a při styku s pokožkou vznikají ………..

Kontrola úkolu 4 Neutralizace je chemická reakce kyseliny s hydroxidem, při níž vzniká voda a sůl kyseliny. Při neutralizaci vodných roztoků kyselin a hydroxidů používáme speciální odměrné nádobí pipetu a byretu. Vodné roztoky kyselin a hydroxidů mají leptavé účinky a při styku s pokožkou vznikají popáleniny.

Veškerá fotodokumentace a videoklipy pochází z vlastních zdrojů autora - Mgr. Vlastimila Vaňka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.