Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno
Zdroje rizikaProjevy Odlišnosti (sociální, kulturní) Sociální znevýhodnění Negativní prognóza dalšího vývoje Rizikové chování
Projekt „Průzkum ke zmapování situace dětí z kulturně odlišného a sociálně znevýhodněného prostředí z hlediska jejich rizikového chování“ Zadání projektu je součástí projektu Střediska integrace menšin (SIM) podporovaného ESF a rozpočtem ČR Zadavatel: Institut pedagogicko- psychologického poradenství ČR
Rizikové chování Za rizikové chování považujeme: jednání ohrožující život, zdraví nebo sociální integritu jedince, chování, které je namířeno proti zájmům společnosti obsažených v normách a definovaných v zákonech, chování ohrožující integraci jedince do společnosti, tzn. chování ohrožující uplatnění práva na zaměstnání, vzdělávání, sociální ochranu a soc. péči, zdravotní péči, na zapojení do dění společnosti, právo na ochranu proti chudobě a sociálnímu vyloučení, právo na bydlení.
Rámcové schéma pro porozumění výskytu rizikového chování u dětí
Komentáře k rámcovému schématu Rizikové chování je zastoupeno v celé dětské populaci. Rizikové chování může být běžným projevem vývoje dítěte, není tedy nutně vždy patologické. U části dětské populace pod vlivem síly či kombinace zdrojů rizikového chování běžné projevy rizikového chování postupně posilují v síle a frekvenci, až přerostou do patologické míry. Zásadní je tedy oddělit běžnou míru rizikového chování u dětí od míry patologické. Bez tohoto oddělení dochází ke stigmatizaci víceméně celé věkové kohorty.
Zdroje rizikového chování Pro depistáž/screening/diagnostiku i následnou intervenci je důležité rozpoznání zdrojů rizikového chování a procesů vedoucích k prohlubování míry rizikového chování u dítěte/skupin dětí.
Metodologie šetření zdrojů rizikového chování Metoda ohniskových skupin Zmapování zdrojů rizikového chování je založeno na výpovědích vybraných pracovníků škol a zařízení pedagogického a sociálního charakteru, kteří pracují s dětmi. Kritéria výběru respondentů do ohniskových skupin: schopnost reflektovat a verbalizovat zkušenosti z práce s dětmi z kulturně odlišného a sociálně znevýhodněného prostředí vyznačujícími se rizikovým chováním. Příslušnost k instituci, která v rámci vzdělávacího nebo sociálního systému takovými dětmi zaobírají (školy, mimoškolská zařízení, občanská sdružení apod.),
Rozpracované zdroje rizikového chování Rodina Komunita/lokalita Společnost (stát) Média Biologické a psychologické dispozice Výsledky učení (např. neschopnost překonávat překážky,..) Nevčasná péče
Geneze rizikového chování dětí ze sociální znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí
Závěry empirické studie Zážitek sociálně nepříznivých situací generuje rizikové chování. U dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí dochází ke kumulaci a řetězení zdrojů rizikového chování. Pedagogické a sociální intervence nemají potenciál plošně ovlivnit rizikové chování bez soustředěného úsilí o minimalizaci zdrojů rizikového chování.
ě Děkuji za pozornost Na dotazy se těší Lenka Hloušková