Od Komenského po současnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA SOCIÁLNÍ U MATKY BOŽÍ JIHLAVA
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Úvod do předmětu Technologie
OBCHODNÍ AKADEMIE A OBCHODNÍ AKADEMIE PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENOU MLÁDEŽ, OPAVA, HANY KVAPILOVÉ 20 Kontakty: Tel.: Fax:
Zkvalitňování dalšího profesního vzdělávání zaměřeného na stavebnictví, elektrotechniku a gastronomii.
Má žák ZŠ dostatek informací pro volbu technického vzdělávání ? Miroslav Strouhal ZŠ Velké Němčice.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Název projektu: Aktivizační a vzdělávací centrum Období řešení projektu: –
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Soustava vzdělávání po základní škole. základní škola odborné vzdělávání poskytují odborné vzdělání cílem je příprava na povolání všeobecné vzdělávání.
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ
VÍTÁME VÁS u přijímacího řízení pro školní rok 2014/2015 Praktická škola jednoletá Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Technologie ročník, učební obory:strojní mechanik obráběč kovů
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Příprava na výkon povolání
Organizační struktura
Fakulta zdravotnických studií
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Základní škola Uničov, Haškova 211 Aktivní motivace žáků ZŠ = jistota pro budoucnost řemesel CZ.1.07/1.1.04/ , realizace – INVESTICE.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Projektový management Přednáška č. 1 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Počítačová podpora konstruování
CAD a parametrické modelování
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v JMK Integrovaná střední škola Sokolnice Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.00/
Nástroje daňových úlev
Počítačová podpora konstruování
Postavení pedagogiky mezi vědami
Personální plán pro podnikatelský plán
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Podpora rozvoje vzdělávání v rámci ROP Střední Morava Mgr. Miroslav Gajdůšek, MBA Vedoucí Odboru školství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Olomouckého.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Pedagogické disciplíny
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Základní vzdělávání a další …
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Vazba na Operační programy
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PHmax ve středním vzdělávání
Polytechnická situace na ZŠ, Liberec, U Soudu 369/8, p.o.
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Organizační struktura
Setkání kariérových poradců
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Od Komenského po současnost Od Komenského po současnost. Pohled do historie techniky a technického vzdělávání.

Základní pojmy Technika (z řečtiny techné = umět) Technická výchova – název aprobačního předmětu po vzoru tradičních „výchov“ – tělesné, výtvarné, hudební. Technické vzdělávání – jako jedna z forem technické výchovy, ale se zřetelem na odlišnost výchovy technika – profesionála. Termín „technologické vzdělávání“ včetně informačních technologií. (programy UNESCO) Základní technické vzdělávání – jako základ všeobecného vzdělání na základních a středních školách. Vyučovací předměty – pracovní vyučování, technické činnosti, technologie, praktické činnosti apod.

Základní pojmy Technické vzdělávání a technická gramotnost: umožní žákům poznat účel a význam techniky, přispívá k rozvoji psychického potenciálu a manuální zručností, vybaví žáky základními technickými vědomostmi, přiblíží žákům technické profese. V praxi – učitel technických předmětů na základních školách.

Systém školství a technická výchova v ČR Standard základního vzdělávání a RVP – schválený MŠMT. Standard stanovuje cíle základního vzdělávání, tedy i oblast pracovních činností a technologií. Oblast pracovních činností a technologií: I. Stupeň základní školy Proces směřuje k tomu, aby se žáci: - seznámili s používáním jednoduchých nástrojů, osvojili si zásady BOZP, získali praktické dovednosti, představivost, tvořivost. Okruhy učiva: práce s materiály, montáž a demontáž, sestavování modelů apod.

Systém školství a technická výchova v ČR II. Stupeň základní školy Proces směřuje k získání uživatelských dovedností v různých oborech a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Cílem je, aby žáci: - získali dovednosti v ručním opracování, elektrotechnice, činnostech v domácnosti, naučili se používat při práci vhodné nástroje a pracovat s dostupnou technikou, získali pozitivní vztah k práci a poznatky k další životní a profesní orientaci. Okruhy učiva: práce s materiály, elektrotechnika, technika, grafická konstrukce, dopravní a stavební systémy.

Systém školství a technická výchova v ČR Školy se speciálními vzdělávacími programy (zvláštní školy) Výchova a vzdělávání postižených dětí. Cílem je vybavit absolventy pro vstup do odborného učiliště či praktické školy. Pracovní vyučování je jedním z dominantních předmětů. Dílenské práce v 1.-3. ročníku: práce s drobným materiálem, modelovací hmotou a papírem. Dílenské práce v 4.-6. ročníku: práce s dřevem, kovem, plasty. Dílenské práce v 7.-9. ročníku: komplexní práce s materiály a předprofesionální příprava.

Pohled do zahraničí Vzdělávání lze rozdělit na: preprimární vzdělávání (předškolní), primární a základní vzdělávání, sekundární vzdělávání, terciální a vysokoškolské, vzdělávání dospělých a distanční. Podle Průchy se obsahy primárního vzdělávání zásadním způsobem neodlišují. Téměř vždy obsahují mateřský a cizí jazyk, matematiku, základy přírodních a společenských věd, uměleckovýchovné a praktické činnosti, tělesnou výchovu.

Pohled do zahraničí Francie: Rukodělné práce a technická výchova 6.-9.r 2h/týdně. Technologie 8.-9.r 3h/týdně. Rakousko: Pracovní vyučování 1.-4.r 2h/týdně. Pracovní výchova 5.-6.r 2h/týdně. Technické práce a textilní techniky 7.-8.r 2h/týdně. V USA dokument Technology Content Standards pro vytvoření nezbytné technické gramotnosti.

Profil absolventa Trend vyšší úrovně výchovně vzdělávací práce učitelů základních škol. Oblast techniky vyžaduje celoživotní vzdělávání učitelů. Oblasti vědomostí: technika a vzdělávání, základy průmyslové výroby, technická grafika, materiály, technologie a strojní zařízení, elektrotechnika a výpočetní technika.

Profil absolventa Oblasti dovedností: čtení a kreslení technických výkresů, základy ručního a strojního obrábění, zapojování el. obvodů a měření základních veličin, základní práce s výpočetní technikou.

Profil absolventa Při vyučovacím procesu musí učitel: analyzovat učivo, stanovovat cíle, motivovat a aktivizovat žáky, využívat vhodné vyučovací formy a prostředky, komunikovat s žáky, hodnotit a klasifikovat, organizovat a řídit školní práci, komunikovat s okolím (rodiči, ostatními učiteli).

Profil absolventa Absolvent studia: Člověk s hlubokým a aktivním zájmem o techniku. Techniku chápe jako jednu z nejstarších složek kultury, která je nezbytná pro rozvoj společnosti. Je vybaven vědomostmi a dovednostmi z klíčových technických disciplín. Při vzdělávání je veden tak, aby dovedl prakticky využít získané vědomosti. Proces výuky na základní škole chápe jako proces podněcování a rozvíjení schopnosti žáků. Je připraven k využívání didaktické a výpočetní techniky.

Technická centra mládeže. Budoucnost technického vzdělávání.

Technické obory - současnost Nedostatek zájmu žáků o technické obory. Krize a zánik mnoha učebních oboru a současně zánik některých odborných učilišť. Postupně mizející snaha rodičů předávat svá řemesla svým dětem. V současnosti jde o nedostatek kvalifikovaných pracovníku v některých (převážně dělnických a řemeslných) profesích, rostoucí nezaměstnanost, problémy s uplatněním absolventů středních škol na trhu práce, potíže s absolventy základních škol.

Negativní aspekty Rušením školních dílen v některých základních školách (zejména ve větších městech) se prakticky neprovádí výuka praktických činností s materiály a je nahrazována teoretickou výukou. Žáci se zájmem o praktické činnosti ve školních dílnách tak ztrácejí jedinečnou možnost uplatnění svých motorických schopností a dovedností (u žáků nižších ročníku osmiletých gymnázií lze toto prominout). U žáků tradičních základních škol jsou praktické činnosti velmi významné např. z hlediska volby povolání.

Východiska Existují centra volného času, která nabízejí zájmovou činnost rozličného zaměření. Stávající centra a podobná zařízení – jsou úzce specializovaná (např. letecké modelářství) a pouze pro velmi omezený počet zájemců. Klesá počet žáku na základních školách, některé školy se slučují, jiné zanikají. Uvolněné prostory by možná bylo efektivní využít ke zřízení tzv. Technických center mládeže.

Technická centra mládeže (TCM) Nejde o novou myšlenku (v některých evropských státech něco podobného funguje). Pro koho? Technické centrum bude podle své kapacity sloužit především žákům několika okolních základních škol se zaručenou dostupností k zajištění výuky předmětů technického charakteru. Výuka: Design a konstruování, Práce s technickými materiály, Provoz a údržba domácnosti, Práce s laboratorní technikou apod.

TCM – další úkoly Vzhledem k předpokládanému technickému vybavení by mohlo centrum zajišťovat: dopravní výchovu, část praktické výuky pro zvláštní školy (pokud se v daném regionu vyskytují). Mimo pravidelnou výuku (v odpoledních a večerních hodinách) bude centrum nabízet: různorodou zájmovou činnost – od elementárních ručních prací po práce s technickými materiály, práci na obráběcích strojích, elektrotechnické činnosti a práce s výpočetní technikou. Tyto činnosti mohou ekonomicky přispět k provozu.

TCM – personální obsazení Přípravu výuky, materiál, údržbu zařízení, specializované práce na strojích apod. - zabezpečí technický personál (vyučení a středoškolsky vzdělaní pracovníci – technici). Výuku povedou plně kvalifikovaní učitelé (absolventi pedagogických fakult a odborníci na technickou a informační výchovu spolu s asistenty – absolventy bakalářského studia technického charakteru). V čele musí být vysokoškolsky vzdělaný manažer, který bude partnerem ředitelům zainteresovaných škol.

TCM – časová organizace Výuka bude probíhat ve větších, 4h blocích. Ve skupině maximálně 15 žáku. Pět čtyřhodinových bloků v jedné oblasti (např. ruční obrábění kovů) nahradí pravidelnou půlroční výuku na základní škole. V centru může být současně v provozu několik odborných učeben (pro až 75 žáku). Pokud bude centrum pracovat ve dvou 4h cyklech, znamená to denně v pravidelné výuce až 150 žáku.

TCM – výhody Odpadnou problémy s často nekvalitní výukou předmětů technického charakteru (nekvalitní zařízení školních dílen, špatné nářadí a nástroje, nedostatek materiálu apod.). Možnost specializované výuky informačních technologií, např. programování, práce s programy (AutoCad apod.). Žáci se dostanou do kvalitně vybavených dílen a laboratoří. Bude zabezpečena bezpečnost a hygiena práce na nejvyšší možné úrovni.

TCM – výhody Žáci budou moci volit podle svého zájmu druh výuky. V jedné skupině mohou být společně žáci s různých škol. Lze předpokládat i zájem o kvalitní trávení volného času. Informační centrum může provádět poradenskou činnost a připravovat žáky na volbu vlastní profese.

TCM – nevýhody Přechod žáků do centra, hromadnou dopravou znamená zvýšené riziko při přesunech. (školní autobusy). Při dlouhodobější nepřítomnosti jednotlivců (nemoc) bude u nich docházet k podstatnému zpoždění při osvojování potřebných vědomostí a dovedností (náhradní výuka v odpoledních hodinách, případně přesunem do jiné skupiny, či opakujícího se kurzu apod.). Problémy budou s rozvrhem základních škol a organizací práce (výběr povinně volitelných předmětu, dělení a střídání skupin a další problémy vyřeší schopný ředitel).

TCM – kdo to zaplatí Ten kdo má zájem na elementární technické vzdělanosti naší mládeže a s tím na dalším rozvoji naší společnosti: vláda, MŠMT – ve spolupráci s Evropskou unií. Jako sponzoři mohou dobře fungovat výrobní závody. Iniciativní základní školy by ve vzájemném spojení a spolupráci mohly na vytvoření podobného centra získat finance z Evropských sociálních fondu. Je to utopie?

Závěr Literatura: [1] Friedmann, Z. Didaktika technické výchovy. Brno: MU, 2001. [2] Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. [3] Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. [4] http://www.ped.muni.cz/wtech/elearning/ttv.pdf