Vyhodnocení odevzdaných dotazníků:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Školní rok 2011/2012. Školní poradenské pracoviště tvoří:  školní psycholožka  výchovné poradkyně  školní metodičky prevence.
Advertisements

Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Podpora meziobecní spolupráce
Kariérové poradenství
Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS - VIP III
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Základní škola při Biskupském gymnáziu Krupka 1 - Bohosudov
Cesta ke kvalitě v praxi
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
Školní poradenské pracoviště
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Program – – → 1. blok – vyhodnocení vstupních dotazníků + vývoj poradenských služeb na ZŠ Rosice, budování ŠPP – →
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Program – – → VP v systému poradenských služeb ve škole – řešení omluvené a zvýšené neomluvené absence, kariérní poradenství, prevence.
Program – – → 1. blok – vývoj poradenských služeb na ZŠ Rosice, budování ŠPP – → přestávka na kávu – → 2.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na ZŠ Rosice
Osnova semináře: Dopolední blok:
Odevzdáno 23 dotazníků Struktura posluchačů: - 19 základní školy, 2 střední školy, 2 speciální školy a zařízení - 11 začínajících výchovných poradců -
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
Osnova semináře: Dopolední blok:
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Program – – → 1. blok – podmínky pro práci výchovného poradce, proměna poradenských služeb ve škole, vyhodnocení vstupních dotazníků.
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Kariérové poradenství v českém středním školství
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
9. Tvorba individuálního plánu
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Speciálně pedagogická diagnostika
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Střední škola železniční, technická a služeb, Šumperk
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
Centrum kolegiální podpory CKP
Kariérové poradenství a podnikavost
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

Seminář pro výchovné poradce – diagnostika stavu poradenských služeb ve škole

Vyhodnocení odevzdaných dotazníků: Zpracováno 14 dotazníků Struktura posluchačů: - 8 základní školy, 6 střední školy - 3 začínajících výchovných poradců, - 5 vykonává funkci déle než 1 rok - 6 funkci nevykonávají

velmi různé modely – ve dvou školách zřízeno školní poradenské pracoviště, nejčastěji výchovný poradce a školní metodik prevence, ale někdy tato funkce zdvojená na některých školách služby poskytují i členové vedení školy, někde více výchovných poradců, někde školní psycholog nebo speciální pedagog – většinou na ZŠ, někde jsou zapojeni i vyučující – např. společenských věd nebo výchovy ke zdraví a k občanství – do preventivních činností

z dotazníků není poznat, zda jsou poradenské služby v případě, že je poskytuje více pedagogů, nějak řízeny nebo koordinovány nebo zda je spolupráce nahodilá nebo vůbec žádná; pouze v jednom případě poradenské služby koordinuje zástupce ředitele

Činnosti výchovného poradce na středních školách (podle četnosti): - kariérní poradenství – volba VŠ a povolání - řešení kázeňských a studijních problémů - prevence šikany - péče o nadané žáky - péče o žáky s neprospěchem - evidence žáků s SVP - zajištění integrace žáků s SVP + příprava IVP - metodická pomoc vyučujícím v zajištění péče o žáky s SVP a žáky nadané

- evidence žáků se zvýšenou absencí - spolupráce s poradenskými zařízeními (PPP, SPC, SVP), předávání kontaktů - individuální konzultace pro žáky - účast na výchovných komisích - propagace střední školy na základních školách - předávání informací o studijních oborech - evidence uplatnění maturantů - osvětové přednášky - řešení krádeží

Činnosti výchovného poradce na základních školách (podle četnosti): - kariérové poradenství, zejména organizační zabezpečení - evidence žáků s SPU - pomoc při tvorbě IVP pro integrované žáky - péče o nadané žáky - sledování legislativních změn - vyhledávání žáků s výchovnými problémy + pomoc při jejich řešení - spolupráce s poradenskými zařízeními (PPP,..) - žádosti o slovní hodnocení

- řešení neomluvené absence - řešení vysoké omluvené absence - řešení závadového chování - pomoc při řešení problémů ve třídách - pomoc při řešení konfliktů ve škole - řešení výukových problémů a školní neúspěšnosti - zprostředkování kontaktů na pomoc při řešení krizových situací - propagace činnosti výchovného poradce - účast VP na dalším vzdělávání

- řešení problémů ze schránky důvěry - odesílání katalogových listů žáků, kteří přešli na jinou školu - řešení problémů ze schránky důvěry - příprava informačních materiálů pro vyučující - příprava preventivních programů - pomoc při zápisu do 1. tříd - řešení odkladu školní docházky - účast na výchovných komisích

Závěry: činnosti výchovného poradce se často překrývají s činnostmi školního metodika prevence, školního speciálního pedagoga, případně školního psychologa → pracovní náplň výchovného poradce může být i v souladu s vyhláškou hodně široká, poradenské činnosti ve škole je třeba si dobře rozdělit podle kvalifikace, schopností a zájmů všech poradenských pracovníků převažují činnosti evidenční a informační nad činnostmi opravdu poradenskými – podíl na prevenci a řešení problémů

některé činnosti popsány velmi obecně – např některé činnosti popsány velmi obecně – např. prevence školní neúspěšnosti – nebylo poznat, co konkrétně výchovný poradce dělá někde opsaný plán práce, o skutečné práci však vypovídá spíše závěrečná zpráva o činnosti nikde se neobjevilo, zda se ve škole vyhodnocuje efektivita poskytování poradenských služeb, zpětná vazba, jak probíhá komunikace s vedením, zda kolegové spolupracují, jak a zda přijímají poskytované služby rodiče a žáci

Jak zajistit efektivní proměnu poradenských služeb ve škole: je nutné vyjít z potřeby školy – na začátku by měla být analýza současného stavu a potřeb je důležité reagovat na aktuální situaci ve školství (např. státní maturity → zaměření na hodnocení kvality, srovnávání škol) všechny návrhy je nutné prodiskutovat s vedením školy a získat jeho podporu všechny novinky nutné vysvětlit učitelům, opřít se o platnou legislativu a hlavně o konkrétní zkušenosti ze školy; je důležité co nejvíce využít toho, co už se ve škole dělá

nové věci zavádět postupně, ale systémově při zavádění nových postupů je důležité poskytnout učitelům co největší metodickou podporu → např. vzory zápisů z jednání, postup jak vytvořit IVP, pomoc při problematickém jednání s rodiči – rozdělení rolí při jednání, apod. změny je nutné vysvětlit také rodičům a žákům po určité době je vhodné nechat si dát zpětnou vazbu a na základě jejích výsledků nové postupy upravit nebo doplnit

Informace o seminární práci: Téma: Analýza poradenských služeb ve škole a vytvoření vize, kam by se měla úroveň poradenských služeb posunout V dalších semestrech práce na tom, jak vytvořenou vizi postupně naplňovat

Úkol na dnešní seminář: navrhnout strategii, jak analyzovat stav poradenských služeb ve škole cílem analýzy je zjistit současný stav - jak vnímají fungování poradenských služeb kolegové, případně žáci a rodiče, jak tyto služby využívají a co v této oblasti očekávají do budoucna

Práce ve skupinách: Rozdělení na 4 skupiny po 4 - 5 členech podle typů škol: 1. Základní školy – zkušení výchovní poradci 2. Základní školy – začínající výchovní poradci a ti, co se na výkon funkce teprve připravují 3. Střední školy – výchovní poradci, kteří již funkci vykonávají 4. Střední školy – ti, co se na výkon funkce teprve připravují

Vytvořené strategie: Strategie číslo 1 (ZŠ – výkon funkce VP): Analýza současné situace – konzultace, dotazník pro vedení školy a kolegy → definice problému Řešení problému: ujasnit si, co chci řešit navrhnout postup, jak to udělat (návrhy by měli jít jak od vedení k učitelům, tak od učitelů k vedení podle toho, jaký problém se bude řešit) realizace řešení problému na základě domluveného postupu ověření, zda se problém daří úspěšně řešit – konzultace s vedením školy a ostatními poskytovateli poradenských služeb ve škole + dotazník pro rodiče, žáky a kolegy

Strategie číslo 2 (ZŠ – funkci VP nevykonávají): Informace vedení školy o zadané práci, domluva na zakázce Schůzka se současným výchovným poradcem Komunikace s dalšími členy poradenského pracoviště Žádost kolegů o spolupráci Výběr metod a forem analýzy (dotazník, rozhovor,…) Vypracování analýzy Vyhodnocení Seznámení s výsledky všechny zainteresované (v pořadí podle bodů 1 – 4)

Strategie číslo 3 (SŠ – výkon funkce VP): Konzultace s vedením školy – nejlépe se zástupcem ředitele Domluva s kolegy, kteří se podílejí na poskytování poradenských služeb ve škole – další VP, metodik prevence, případně další Dotazníkové šetření žáci – zaměření na klima ve škole a výchovně vzdělávací proces učitelé – co by chtěli od výchovného poradce rodiče – využití třídních schůzek – možné srovnání očekávání na začátku 1. ročníku a spokojenosti se službami ve 4. ročníku Problém: komunikace a spolupráce s kolegy, kteří byli ve funkci VP před námi

Strategie číslo 4 (SŠ – funkci VP nevykonávají): Konzultace s vedením školy: domluva na zakázce získání podkladů pro podrobné seznámení se s fungováním poradenských služeb ve škole – jaké poradenské služby má škola poskytovat (vychází z legislativy), kdo všechno poradenské služby poskytuje a jaká je jejich náplň práce, plán činnosti a závěrečná zpráva o činnosti výchovného poradce Osobní pohovory s učiteli současný výchovný poradce a metodik prevence – jaké problémy jsou a kdo a jak je řeší třídní učitelé – co kolegové očekávají od poradenské služby, jaké poradenské služby by měl poskytovat výchovný poradce a jaké třídní učitel, jaké změny by kolegové přivítali

Úkol do příštího setkání (19. 11. 2010): Projednat s ředitelem školy zadání seminární práce a domluvit se na rozsahu a obsahu analýzy V první části příštího setkání každý posluchač řekne, na čem se s vedením školy domluvil + může přidat příklad dobré praxe z oblasti výchovného poradenství ve své škole

Upřesnění zadání seminární práce: Osnova: Stručná charakteristika školy Diagnostika stavu poskytovaných poradenských služeb ve škole Zhodnocení současného stavu Vize fungování poradenských služeb ve škole Termín odevzdání: do 15. 2. 2011