Ing. Martin Petříček, MBA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Chování spotřebitele a formování poptávky
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
Trh práce a politika zaměstnanosti
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
ZÁKLADY EKONOMIE vyučující:
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Základy ekonomie Seminář 6..
Ekonomie Ing. Martin Petříček, Ph.D., MBA
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Teorie užitku a chování spotřebitele Analýza poptávky.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Poptávka po volném čase
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Ing. Martin Petříček, MBA m.petricek@email.cz Základy ekonomie Ing. Martin Petříček, MBA m.petricek@email.cz

Struktura přednášky Význam kurzu a úvodní informace Základní pojmy (c) Ing. Martin Petříček Struktura přednášky Význam kurzu a úvodní informace Základní pojmy Tržní mechanismus Poptávka Nabídka Tržní rovnováha Teorie užitku

Úvodní informace Články Doporučená literatura (c) Ing. Martin Petříček Úvodní informace Články Frédéric Bastiat – Petice výrobců svíček Leonard Read – Já, tužka Doporučená literatura Ekonomie – Robert Holman – C.H.Beck Dějiny ekonomických teorií – Milan Sojka – HBT Zásady ekonomie – N. G. Mankiw – Grada Ekonomie v jedné lekci – H. Hazlitt – Alpha

Základní pojmy Ekonomie vs. ekonomika Ekonomie jako pozitivní věda (c) Ing. Martin Petříček Základní pojmy Ekonomie vs. ekonomika Ekonomie jako pozitivní věda Statek a služba; volný a vzácný statek Potřeba -> užitek Náklady obětované příležitosti Ekonomické subjekty Výrobní faktory Důchod Substituty a komplementy

Tržní mechanismus – poptávka (D) (c) Ing. Martin Petříček Tržní mechanismus – poptávka (D) Vztah mezi tržní cenou a poptávaným množstvím Negativní směrnice Substituční efekt Důchodový efekt

Tržní mechanismus – poptávka (D) (c) Ing. Martin Petříček Tržní mechanismus – poptávka (D) Vztah mezi tržní cenou a poptávaným množstvím Negativní směrnice Substituční efekt Důchodový efekt Poptávka vs. poptávané množství

Tržní mechanismus – poptávka (D) (c) Ing. Martin Petříček Tržní mechanismus – poptávka (D) Vztah mezi tržní cenou a poptávaným množstvím Negativní směrnice Substituční efekt Důchodový efekt Poptávka vs. poptávané množství Faktory ovlivňující poptávku Příjmy spotřebitelů Počet spotřebitel Ceny jiných statků Preference spotřebitelů

Tržní mechanismus – poptávka (D) (c) Ing. Martin Petříček Tržní mechanismus – poptávka (D) Giffenův paradox Elasticita poptávky Cenová – o kolik % se změní QD, když P se změní o 1% Důchodová – o kolik % se změní QD, když I se změní o 1% Křížová – o kolik % se změní QDY, když PX se změní o 1%

Tržní mechanismus – nabídka (S) (c) Ing. Martin Petříček Tržní mechanismus – nabídka (S) Vztah mezi tržní cenou a nabízeným množstvím Pozitivní směrnice

Tržní mechanismus – nabídka (S) (c) Ing. Martin Petříček Tržní mechanismus – nabídka (S) Vztah mezi tržní cenou a nabízeným množstvím Pozitivní směrnice Nabídka vs. nabízené množství

Tržní mechanismus – nabídka (S) (c) Ing. Martin Petříček Tržní mechanismus – nabídka (S) Vztah mezi tržní cenou a nabízeným množstvím Pozitivní směrnice Nabídka vs. nabízené množství Faktory ovlivňující nabídku Technologické změny Změny v nákladech Počet výrobců (tržní struktura)

Tržní rovnováha Protnutí nabídky a poptávky (c) Ing. Martin Petříček Tržní rovnováha Protnutí nabídky a poptávky Stav, kdy poptávané množství (QD) a nabízené množství (QS) je v rovnováze za danou tržní cenu (P*)

Tržní nerovnováha Převis poptávky Převis nabídky (c) Ing. Martin Petříček Tržní nerovnováha Převis poptávky Převis nabídky

Tržní nerovnováha na trhu práce (c) Ing. Martin Petříček Tržní nerovnováha na trhu práce Subjekty na trhu práce Zavedení minimální mzdy Převis nabídky QS > QD

Teorie užitku Ing. Martin Petříček

Teorie užitku Kardinalistická verze Ordinalistická verze Kopec užitku (c) Ing. Martin Petříček Teorie užitku Kardinalistická verze Kopec užitku Měřitelnost užitku Nové pojmy (TU, MU, CS) Ordinalistická verze Pořadové hodnoty

Kardinalistická verze teorie užitku (c) Ing. Martin Petříček Kardinalistická verze teorie užitku Celkový užitek Mezní užitek A – bod nasycení Zákon klesajícího mezního užitku – 1. Gossenův zákon

Spotřebitelský přebytek (c) Ing. Martin Petříček Spotřebitelský přebytek Tržní cena 1 litru vody = 8 Kč Množství vody Ocenění 1. litr 20 Kč 2. litr 17 Kč 3. litr 14 Kč 4. litr 11 Kč 5. litr 8 Kč 6. litr 5 Kč 7. litr 2 Kč

Spotřebitelský přebytek (c) Ing. Martin Petříček Spotřebitelský přebytek

Spotřebitelský přebytek (c) Ing. Martin Petříček Spotřebitelský přebytek Celkový užitek 20+17+14+11+8 = 70 Celkové náklady 5*8 = 40 Spotřebitelský přebytek TU – TC = 70 – 40 = 30

Ordinalistická verze teorie užitku (c) Ing. Martin Petříček Ordinalistická verze teorie užitku Pracuje s indiferenčními křivkami Klesající Neprotínají se Každým bodem prochází vždy jedna křivka Konvexní vůči počátku

Ordinalistická verze teorie užitku (c) Ing. Martin Petříček Ordinalistická verze teorie užitku

Ordinalistická verze teorie užitku (c) Ing. Martin Petříček Ordinalistická verze teorie užitku BL

Děkuji za pozornost (c) Ing. Martin Petříček