Pedologie Nauka o půdách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

Abiotické podmínky života
Vznik, složení a význam půd
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Ekologické aspekty liniových staveb
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Charakteristika ekosystému
Pedosféra.
Rostlinná produkce a prostředí
Složky krajiny a životní prostředí
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PEDOSFÉRA.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.29 –PŮDA JAKO ZRCADLO KRAJINY- pracovní list
Krajina a životní prostředí
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vznik a vývoj atmosféry Země
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Součásti neživé přírody
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Půdy.
Transkript prezentace:

Pedologie Nauka o půdách

Půda Půda je nejsvrchnější vrstvou zemské kůry, je prostoupená vodou, vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších faktorů a času a je produktem přeměn minerálních a organických látek. Je morfologicky organizovaná a poskytuje životní prostředí rostlinám, živočichům a člověku. Studiem půdy se zabývá pedologie.

Půdotvorní činitelé: Matečná hornina Klima Povaha terénu Podzemní voda Čas Organismy Člověk

Matečná hornina skalní horniny a jejich zvětraliny sypké sedimenty (např. říční nebo mořské písky, spraše) starší půdy (půdní sedimenty) je pasivním půdotvorným činitelem, na daném místě se v průběhu času nemění a bez působení dalších faktorů se z ní půda nemůže vyvinout

Klima: změny teploty – rychlost rozkladu rostlinného opadu a odumřelých kořenů změny intenzity srážek – intenzita promývání půdy → obsah živin

Povaha terénu: Nadmořská výška Svažitost Expozice - vystavení vlivu povětří … Ovlivňuje provlhčení půdy a její teplotu

Podzemní voda: Vysoká hladina podzemní vody- podmáčení

Čas: Působení ostatních činitelů je závislé na čase

Organismy: uhynulé organismy tvoří humus - humus je rozkládán v závislosti na klimatu- rozložený humus zvyšuje úrodnost půdy

Člověk: Orba Hnojení Kácení lesů Výstavba

Půdní druhy pro ZŠ: Jílovitá Hlinitá Písčitá Hlinitopísčitá, písčitohlinitá, jílovitohlinitá, jíl

Půdní typy pro ZŠ: Černozem Hnědozem Hnědé půdy Rendziny Podzolové půdy Nivní půdy

Půdní TYPY – půdní horizont (ZŠ): A –tmavý, bohatý na organické látky B- hnědo- žlutý, bohatý na anorganické látky C- jíl a kameny, přechod k matečné hornině

Půdní TYPY

Složení půd: Plynná složka Kapalná složka Pevná složka-organická a anorganická

Základní vlastnosti půd: Chemické: 1, Půdní reakce Kyselost Zásaditost Neutrální reakce 2, Chemické složení (prvky makrogenní, mikrogenní –stopové, těžké kovy?) Fyzikální: Struktura Pórovitost

Procesy ohrožující půdu: Eroze Znečištění Kyselé deště Hutnění Výstavba

Procesy ohrožující půdu:

Abiotické podmínky života: Vzduch Voda Minerály, horniny, půdy Sluneční energie

Atmosféra: Tvoří plynný obal Země- troposféra, stratosféra, mezosféra, thermosféra a exosféra. Organismy žijí ve troposféře. Ostatní vzduch působí na organismy jednak fyzikálními vlastnostmi, jednak chemickým složením. Teplota- proměnlivá a to si vynutilo velkou přizpůsobivost organismů Tlak - ovlivňuje dýchání Proudění- vítr, který má pozitivní význam (opylování, migrace,..) i negativní důsledky (větrná eroze půdy, ničení porostů).

Země

Atmosféra

Složení vzduchu: Oxid uhličitý- 0,03% Kyslík – 21% Dusík - 78% Do 1% ostatní plyny Skleníkový efekt- zvýšení obsahu oxidu uhličitého v horních vrstvách atmosféry

Hydrosféra: Moře a oceány Povrchová voda Podzemní voda Koloběh vody v přírodě (hydrologický cyklus)

Voda

Slunce: Základní zdroj energie pro život na Zemi Ultrafialové záření Viditelné světlo Infračervené záření Světelný režim má v přírodě periodický charakter a souvisí s otáčením Země a jejím pohybem kolem Slunce Sluneční záření - základní zdroj tepla uvolňovaného v organismech při biochemických reakcích

Slunce

Litosféra a pedosféra: základními zdroji minerálních látek pro živočichy a rostliny Litosféra- pevný obal Země tvořený zemskou kůrou a zemským pláštěm Pedosféra- půdní obal Země

Litosféra a pedosféra:

Podmínky působící na organismy: abiotické - vlivy neživé části prostředí na organismus biotické - vlivy ostatních živých organismů na život jedince, mezi nimi zaujímá specifické místo člověk, který ovlivňuje již celý povrch Země.

Biotické podmínky života: tvoří živé organismy a jejich vztahy

Biologický druh: soubor organismů podobných vlastností, schopných navzájem se křížit a mít plodné potomstvo

Populace: soubor jedinců stejného druhu, žijících v určitém prostoru a čase vnitrodruhové vztahy- potravní, teritoriální, sociální, hierarchické

Populace: 1- imigrace 2- emigrace 3- reemigrace

Vlastnosti populace: hustota - udává počet jedinců nebo biomasu na určitou jednotku plochy nebo objemu rychlost růstu - porodnost (natalita) a úmrtnost mortalita věkové složení - biotický potenciál.

Biocenóza- společenstvo: soubor populací různých druhů v biotopu Biotop (stanoviště) je biotické (živé) i abiotické (neživé) prostředí, ovlivněné a pozměněné živou složkou přírody - biotou. Biotop se vztahuje k určitému druhu organismu

Biocenóza- společenstvo:

Ekosystém: ekosystém se skládá ze složky živé, tvořené organismy(tzv. společenstvo neboli biocenóza) a složky neživé, tvořené prostředím (biotopem). základní jednotka, v níž dochází k oběhu látek a toku energie a která jako celek je ve styku se svým okolím složky - anorganické látky, organické látky, klimatický režim, producenti, konzumenti, dekompozitoři producenti, konzumenti a dekompozitoři- biomasa jeden organismus je pro druhý zdrojem energie- potravní řetězce

Vztah organismů a prostředí: optimální podmínky existence daného druhu adaptace podmínky minimální a maximální - určují hranice, ty se u různých organismů liší- ekologická valence organismu

Podmínky, které zajišťuje prostředí: materiál a energii pro metabolismus odstranění nepotřebných produktů zprostředkování rozmnožování s rozšiřováním potomstva zabránění nepříznivých vlivů na organismus

Základy ekologie: Pojmy se, kterými jste se setkali v rámci přednášky tvoří základy ekologie.

Děkuji za pozornost.