Semestrální projekt – Podniková ekonomika 2 10. 3. 2015, Brno Bc. Petra Šímová Bc. Filip Kavoň Bc. Kateřina Krejčová Bc. Vendula Hubáčková Bc. Martin Horák Bc. Luboš Maxina Mlékárna Otinoves, s.r.o. Semestrální projekt – Podniková ekonomika 2
Výroba mléčných výrobků (CZ-NACE 10.5) Jeden z oborů potravinářského průmyslu (CZ-NACE 10) 3. pozice + klíčové odvětví CZ-NACE 10 dle tržeb za vlastní výrobky a služby (18 %) dle ukazatele účetní přidané hodnoty (12,3 %) růstu zaměstnanosti (9,8 %)
Výroba mléčných výrobků (CZ-NACE 10.5) Tržby za prodej vlastních výrobků CZ-NACE 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 10.5 44 046 209 41 083 397 35 892 153 37 031 042 38 880 465 38 147 642 40 999 762 Meziroční index - 93,3 87,4 103,2 105,0 98,1 107,5
Výroba mléčných výrobků CZ-NACE 10.5 Počet podniků v rámci CZ-NACE 10.5 Počet zaměstnaných v rámci CZ-NACE 10.5 (2013): 8 546 osob CZ-NACE 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 10.5 188 159 165 207 199 156
Výroba mléčných výrobků CZ-NACE 10.5
Mlékárna Otinoves Oblast Drahanské vrchoviny (okres Prostějov) Od roku 1929 Především niva (1200 t), ale i další mléčné výrobky (10 mil. l mléka)
Mlékárna Otinoves
Politické a právní prostředí PESTE Analýza Politické a právní prostředí Mléčné kvóty Evropský program Mléko do škol Ekonomické prostředí Nezaměstnanost (10,88% - rok 2012) Průměrná mzda (21 666 Kč – rok 2012) Míra inflace a HDP
PESTE Analýza Index cen mléčných výrobků v letech 2009 - 2013 Název Kód Průměr od počátku roku 2009 2010 2011 2012 2013 Mléčné výrobky 10.5 89,1 106,2 106,3 98,1 106,9
PESTE Analýza Sociální prostředí Hranice Olomouckého a Jihomoravského kraje (okres Prostějov) Průměrný věk obyvatel okres Prostějov (42 let) Počet zaměstnaných osob v oboru výroby mléčných výrobků
PESTE analýza
Technické a technologické prostředí PESTE Analýza Technické a technologické prostředí Software – monitoruje počty sýrů v celém procesu Zrací sklep – zlepšení kvality sýrů Ekologické prostředí EKO-KOM – zpětný odběr a využití odpadů z obalů
Porterův model 5 hybných sil Dodavatelé Přímo od chovatelů, 7 farem Stálý odběr, cena dohodou Odběratelé Sítě prodejen Albert, Kaufland, Hruška Vlastní podniková prodejna v obci
Porterův model 5 hybných sil
Porterův model 5 hybných sil Nově vstupující V posledních letech žádné podniky Vysoké vstupní investice Substituty Hermelín (Sedlčany) Král sýrů (Pribina) Romadur, Plesnivec (Madeta),…
Porterův model 5 hybných sil Konkurence Niva, s. r. o Výhradní dodavatel do sítě Tesco Sedlčany Sedlčanský Modřenín, Sedlčanský Vltavín Madeta Jihočeská niva, Niva Premium, Zlatá niva Makro, Ahold, Globus, Tesco, Kaufland,…
Management a rivalita v odvětví Porterův diamant Management a rivalita v odvětví Značná diverzifikace Podle strategie podniků různá skladba výrobků (mléko a jogurty, pouze sýry,…) Kromě přirozené konkurence také spolupráce (OLMA a Otinoves) Odvětví ovlivněno technickým rozvojem, zavádění inovací
Tržní podíl ve srovnání s konkurencí
Porterův diamant Podmínky poptávky Spotřeba mléka (podprůměr EU: 65 l/ob.) Spotřeba tvarohů a sýrů 17 kg/ob. (průměr) Větší poptávka másla – 5,2 kg (EU 3,6) Dovoz tvoří 40,8 % spotřeby Zboží každodenní spotřeby Preference dány značkou
Příbuzná a podpůrná odvětví Porterův diamant Příbuzná a podpůrná odvětví Ovlivněno kvalitou mléka (vstup) Ovlivněno počtem dojných krav Nákup mléka do roku 2010 klesal, nyní opět mírně roste Faktorové podmínky Plynou z PESTE analýzy
Predikce tržeb podniku před zavedením inovace Y = tržby podniku
Predikce tržeb odvětví Tržní podíl mlékárny Otinoves v roce 2013 → 0,36%
Příležitosti zvýšení poptávky po českých sýrech v ČR i v zahraničí zdravotní osvěta ke zvýšení spotřeby mléčných výrobků propojování podnikatelských struktur se silnými investory a podpora těchto investorů pronikat na zahraniční trhy poptávka po mléčných výrobcích v ČR je málo elastická
Příležitosti růst disponibilního důchodu + zvyšující se výdaje domácností na konečnou spotřebu potravin rozvoj automatizace výroby + rozvoj nových technologií a technik ve výrobě mléčných výrobků spojování podniků a jejich vyšší specializace
Příležitosti regulace trhu s mléčnými výrobky pro podporu domácích producentů existence projektu Mléko do škol uskutečňován pod záštitou a s finanční podporou Evropské unie a České republiky podpora exportu pomocí intervencí ČNB
Hrozby z predikce vyplývající možnost klesajícího charakteru tržeb odvětví úpadek podílu manuální práce ve výrobě mléčných výrobků snižující se počet podniků, mnoho podniků v likvidaci nařízení EU upravující požadavky na kvalitu mléčných výrobků, manipulaci s nimi a samotný prodej
Hrozby vysoký podíl mléčných výrobků ze zahraničí vysoký důraz na používání ekologicky nezávadných technologií riziko kolísání cen v důsledku ukončení režimu mléčných kvót v dubnu
Investice Plánovaný nákup „Malé linky na výrobu sýru“ s kapacitou zpracování 10,1 t mléka za den
Predikce tržeb podniku po zavedení inovace 10 000 000 l * x Kč/l = 148 119 000 Kč→ → 1 l = 14,81 Kč 10 000 000 l /365 dnů = y l/den → → ≈27 t/den (linka 10,1 t/den) Náhrada ≈1/3 mzdových nákladů výrobní linkou + odhad 15% nárůst objemu výroby
Predikce tržeb podniku po zavedení inovace 0,15 * 10 000 000 l + 10 000 000 l = 11 500 000 l 11 500 000 l * 14,81 Kč/l = = 170 315 000 Kč 170 315 000 Kč /148 119 000 Kč = = n% / 100% → n = 14,985% nárůst tržeb
Predikce tržeb podniku po zavedení inovace Y = tržby podniku
Poptávka po mléčných výrobcích a její predikce Y = spotřeba mléka a mléčných výrobků X1 = disponibilní důchod X2 = spotřeba nealkoholických nápojů X3 = index cen mléčných výrobků X4 = výdaje domácností na spotřebu potravin
Elasticita poptávky 𝑒 2013 = 𝑥 1 − 𝑥 0 𝑥 1 + 𝑥 0 2 𝑃𝑥 1 − 𝑃𝑥 0 𝑃𝑥 1 + 𝑃𝑥 0 2 = 248−253 (248+253)/2 106,9−100 (106,9+100)/2 = 0,299 ∶= 0,3 poptávka zde není elastická, tedy spotřebitelé reagují změnou spotřeby na změnu cen procentuálně méně.
Děkujeme za pozornost