Semestrální projekt – Podniková ekonomika 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Tvorba cen v maloobchodě
Determinanty zahraničních investic na firemní úrovni v ČR Peter Tóth ČNB a CERGE-EI.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Český statistický úřad, pracoviště České Budějovice
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Změny v ekonomickém prostředí
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Semestrální práce z předmětu Projektový management
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Pozice průmyslových spotřebitelů v globální konkurenci, vývoj cen Karel Šimeček, Seminář SVSE 15/05/08.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
HDP= hrubý domácí produkt
Marketingové prostředí
Ruská federace x WTO a OECD
2.Marketingové prostředí
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Marketingové prostředí (mikro, makro)
Zadání případové studie
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Makroekonomické výstupy
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Investice Benson Oak Tisková konference KK Central, Praha 22. květen 2008 CONFIDENTIAL UNTIL RELEASE SUBJECT TO BO REVIEW AND APPROVAL DRAFT 5/17/08 –
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Organizace a řízení nadnárodních společností
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Pozice průmyslových spotřebitelů elektřiny Podzimní konference AEM 9/2007 K.Šimeček předseda předsednictva SVSE.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Význam sektoru obchodu v české ekonomice
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Trh práce a politika zaměstnanosti
SPACE ANALÝZA.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
TRH (tržní mechanismus)
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza marketingového mixu firmy Agrotec a. s. Bakalářská práce Zuzana Schwarzová.
Perspektivy mzdové konvergence mezi ČR a EU v širší národohospodářské perspektivě Seminář Friedrich Ebert Stiftung a ČMKOS 6. duben 2016 Aleš Chmelař,
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Česká ekonomika v prvním pololetí 2011: na prahu nového útlumu? Tisková konference.
Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/ Analýza vývoje plastikářského průmyslu a perspektivy budoucího rozvoje Ing. Adriana Knápková.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Jak se vyvíjely kraje v minulých letech ? Základní tendence demografického, sociálního.
Má české potravinářství ještě nějakou budoucnost? Ing. Miroslav Toman, CSc. prezident Agrární komory ČR a Potravinářské komory ČR.
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Zemědělci a potravináři se ode dna musejí odrážet společně
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Vysoká škola technická a ekonomická
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Autor: Bc. Michaela Kolářová Vedoucí: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D.
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Transkript prezentace:

Semestrální projekt – Podniková ekonomika 2 10. 3. 2015, Brno Bc. Petra Šímová Bc. Filip Kavoň Bc. Kateřina Krejčová Bc. Vendula Hubáčková Bc. Martin Horák Bc. Luboš Maxina Mlékárna Otinoves, s.r.o. Semestrální projekt – Podniková ekonomika 2

Výroba mléčných výrobků (CZ-NACE 10.5) Jeden z oborů potravinářského průmyslu (CZ-NACE 10) 3. pozice + klíčové odvětví CZ-NACE 10 dle tržeb za vlastní výrobky a služby (18 %) dle ukazatele účetní přidané hodnoty (12,3 %) růstu zaměstnanosti (9,8 %)

Výroba mléčných výrobků (CZ-NACE 10.5) Tržby za prodej vlastních výrobků CZ-NACE 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 10.5 44 046 209 41 083 397 35 892 153 37 031 042 38 880 465 38 147 642 40 999 762 Meziroční index - 93,3 87,4 103,2 105,0 98,1 107,5

Výroba mléčných výrobků CZ-NACE 10.5 Počet podniků v rámci CZ-NACE 10.5 Počet zaměstnaných v rámci CZ-NACE 10.5 (2013): 8 546 osob CZ-NACE 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 10.5 188 159 165 207 199 156

Výroba mléčných výrobků CZ-NACE 10.5

Mlékárna Otinoves Oblast Drahanské vrchoviny (okres Prostějov) Od roku 1929 Především niva (1200 t), ale i další mléčné výrobky (10 mil. l mléka)

Mlékárna Otinoves

Politické a právní prostředí PESTE Analýza Politické a právní prostředí Mléčné kvóty Evropský program Mléko do škol Ekonomické prostředí Nezaměstnanost (10,88% - rok 2012) Průměrná mzda (21 666 Kč – rok 2012) Míra inflace a HDP

PESTE Analýza Index cen mléčných výrobků v letech 2009 - 2013 Název Kód Průměr od počátku roku 2009 2010 2011 2012 2013 Mléčné výrobky 10.5 89,1 106,2 106,3 98,1 106,9

PESTE Analýza Sociální prostředí Hranice Olomouckého a Jihomoravského kraje (okres Prostějov) Průměrný věk obyvatel okres Prostějov (42 let) Počet zaměstnaných osob v oboru výroby mléčných výrobků

PESTE analýza

Technické a technologické prostředí PESTE Analýza Technické a technologické prostředí Software – monitoruje počty sýrů v celém procesu Zrací sklep – zlepšení kvality sýrů Ekologické prostředí EKO-KOM – zpětný odběr a využití odpadů z obalů

Porterův model 5 hybných sil Dodavatelé Přímo od chovatelů, 7 farem Stálý odběr, cena dohodou Odběratelé Sítě prodejen Albert, Kaufland, Hruška Vlastní podniková prodejna v obci

Porterův model 5 hybných sil

Porterův model 5 hybných sil Nově vstupující V posledních letech žádné podniky Vysoké vstupní investice Substituty Hermelín (Sedlčany) Král sýrů (Pribina) Romadur, Plesnivec (Madeta),…

Porterův model 5 hybných sil Konkurence Niva, s. r. o Výhradní dodavatel do sítě Tesco Sedlčany Sedlčanský Modřenín, Sedlčanský Vltavín Madeta Jihočeská niva, Niva Premium, Zlatá niva Makro, Ahold, Globus, Tesco, Kaufland,…

Management a rivalita v odvětví Porterův diamant Management a rivalita v odvětví Značná diverzifikace Podle strategie podniků různá skladba výrobků (mléko a jogurty, pouze sýry,…) Kromě přirozené konkurence také spolupráce (OLMA a Otinoves) Odvětví ovlivněno technickým rozvojem, zavádění inovací

Tržní podíl ve srovnání s konkurencí

Porterův diamant Podmínky poptávky Spotřeba mléka (podprůměr EU: 65 l/ob.) Spotřeba tvarohů a sýrů 17 kg/ob. (průměr) Větší poptávka másla – 5,2 kg (EU 3,6) Dovoz tvoří 40,8 % spotřeby Zboží každodenní spotřeby Preference dány značkou

Příbuzná a podpůrná odvětví Porterův diamant Příbuzná a podpůrná odvětví Ovlivněno kvalitou mléka (vstup) Ovlivněno počtem dojných krav Nákup mléka do roku 2010 klesal, nyní opět mírně roste Faktorové podmínky Plynou z PESTE analýzy

Predikce tržeb podniku před zavedením inovace Y = tržby podniku

Predikce tržeb odvětví Tržní podíl mlékárny Otinoves v roce 2013 → 0,36%

Příležitosti zvýšení poptávky po českých sýrech v ČR i v zahraničí zdravotní osvěta ke zvýšení spotřeby mléčných výrobků propojování podnikatelských struktur se silnými investory a podpora těchto investorů pronikat na zahraniční trhy poptávka po mléčných výrobcích v ČR je málo elastická

Příležitosti růst disponibilního důchodu + zvyšující se výdaje domácností na konečnou spotřebu potravin rozvoj automatizace výroby + rozvoj nových technologií a technik ve výrobě mléčných výrobků spojování podniků a jejich vyšší specializace

Příležitosti regulace trhu s mléčnými výrobky pro podporu domácích producentů existence projektu Mléko do škol uskutečňován pod záštitou a s finanční podporou Evropské unie a České republiky podpora exportu pomocí intervencí ČNB

Hrozby z predikce vyplývající možnost klesajícího charakteru tržeb odvětví úpadek podílu manuální práce ve výrobě mléčných výrobků snižující se počet podniků, mnoho podniků v likvidaci nařízení EU upravující požadavky na kvalitu mléčných výrobků, manipulaci s nimi a samotný prodej

Hrozby vysoký podíl mléčných výrobků ze zahraničí vysoký důraz na používání ekologicky nezávadných technologií riziko kolísání cen v důsledku ukončení režimu mléčných kvót v dubnu

Investice Plánovaný nákup „Malé linky na výrobu sýru“ s kapacitou zpracování 10,1 t mléka za den

Predikce tržeb podniku po zavedení inovace 10 000 000 l * x Kč/l = 148 119 000 Kč→ → 1 l = 14,81 Kč 10 000 000 l /365 dnů = y l/den → → ≈27 t/den (linka 10,1 t/den) Náhrada ≈1/3 mzdových nákladů výrobní linkou + odhad 15% nárůst objemu výroby

Predikce tržeb podniku po zavedení inovace 0,15 * 10 000 000 l + 10 000 000 l = 11 500 000 l 11 500 000 l * 14,81 Kč/l = = 170 315 000 Kč 170 315 000 Kč /148 119 000 Kč = = n% / 100% → n = 14,985% nárůst tržeb

Predikce tržeb podniku po zavedení inovace Y = tržby podniku

Poptávka po mléčných výrobcích a její predikce Y = spotřeba mléka a mléčných výrobků X1 = disponibilní důchod X2 = spotřeba nealkoholických nápojů X3 = index cen mléčných výrobků X4 = výdaje domácností na spotřebu potravin

Elasticita poptávky 𝑒 2013 = 𝑥 1 − 𝑥 0 𝑥 1 + 𝑥 0 2 𝑃𝑥 1 − 𝑃𝑥 0 𝑃𝑥 1 + 𝑃𝑥 0 2 = 248−253 (248+253)/2 106,9−100 (106,9+100)/2 = 0,299 ∶= 0,3 poptávka zde není elastická, tedy spotřebitelé reagují změnou spotřeby na změnu cen procentuálně méně.

Děkujeme za pozornost