TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Vzdělávání a jeho kategorie
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Školní poradenské pracoviště
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
(komentovaný přehled)
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Zpracovala: Simona Hyková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
Průřezová témata klíčových kompetencí
Mgr. Kateřina Lojdová Pedagogika II. Mgr. Kateřina Lojdová
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
aktuální problémy současného světa
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Pedagogická komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
•38 let pedagogické práce
Didaktika geografie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Národní institut pro další vzdělávání Příspěvková organizace přímo řízená MŠMT Působnost v celé České republice Státní garance DVPP.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Teorie a metodika výchovy
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
AUTOR: Kateřina Křížová
Transkript prezentace:

TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz

Teorie výchovy zabývá se problémovými oblastmi výchovy v průběhu formování osobnosti vychovávaného jedince

K úspěšnému ukončení 1) Poster (plakát) 2) Písemný test zpracuje skupina 3 osob odborný text zpracovaný přehledně na jeden list papíru (doporučený formát A1 nebo A2 – flipchartový list, balící papír), odborné termíny, uvádění zdrojů, přehlednost, srozumitelnost shrnuje základní poznatky k tématu a předává je přiměřenou formou vybrané cílové skupině libovolná grafická úprava, obrázky atd., může mít podobu textu i odrážek na komentář zpracovaného posteru bude mít každá skupina 5 minut 2) Písemný test

Zpracování posteru Vybrané téma z oboru ilustrované na konkrétním příkladu Didaktické okénko: cíle posteru (vědomosti, dovednosti, postoje), cílová skupina, místo prezentace, kontext Samotný poster

Sylabus 1. Úvod do studia teorie a metodiky výchovy, kurikulární reforma. 2. Hodnoty ve výchově a vzdělávání. Průřezová témata v RVP. 3. Pojetí a prostředky alternativní výchovy. Reformní školy. 4. Zážitková pedagogika a zkušenostní učení. Hra jako výchovný prostředek. 5. Dítě v procesu výchovy a vzdělávání: socializace, výchova, vzdělávání. 7. Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte. Spolupráce rodiny a školy. 8. Klima školní třídy a možnosti jeho zjišťování. 9. Agresivita a šikana jako výchovné problémy. 10. Kázeň jako pedagogický jev. Autorita učitele. 11. Poruchy chování žáků a další sociálně patologické jevy ve škole. 12. Výchovné činnosti třídního učitele. Sebereflexe učitelova výchovného působení.

Předmět Teorie VÝchovy

Výchovné působení výuky Může škola pouze vzdělávat a nikoliv vychovávat? Funkce školy socializační personalizační kvalifikační Čím škola „vychovává“? Normy a pravidla Osobnost učitele Skryté kurikulum Klima školní třídy

Úvod do disciplíny výchovné působení výuky humanizující tendence a kurikulární reforma: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program klíčové kompetence žáka

Humanismus ve výchově Svoboda Demokracie Lidská důstojnost a participace Sociální spravedlnost Demokratická komunikace ve třídě Žák může odpovídat také v sedě Učitel nechává žákovi dostatek času na odpověď Žák může odbočit od tématu (otázky) za předpokladu, že je jeho příspěvek hodnotný Žák může klást učiteli i třídě otázky

Kurikulární reforma – cesta k humanizaci vzdělávání?

Proč školy vytváří ŠVP? Legislativní rovina Pedagogická rovina Evaluační rovina Společenská rovina Jaké jsou přednosti a jaká úskalí nové kurikulární politiky?

Co nového přináší RVP? Pojetí ZV Vzdělávací oblasti Průřezová témata Klíčové kompetence

Od vědomostí ke kompetencím Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. V etapě základního vzdělávání jsou to: kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence občanské kompetence pracovní Mohou kompetence nahradit vědomosti?

Riziko bezobsažnosti?

Otázky k lekci Vysvětlete pojem kurikulární reforma. Jaký je vztah mezi RVP a ŠVP? Co jsou klíčové kompetence? Uveďte a charakterizujte alespoň 4 klíčové kompetence definované RVP.