ORGANIZACE A KULTURA OSOBNÍCH SOCIÁLNÍCH SLUŽEB (3. Teoretické přístupy k reflexy práce s klienty: Howe) SPP 512 FSS MU Brno, 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Advertisements

Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Vymezení a pojetí sociální práce
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Didaktické prostředky
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Taktická příprava Michal Lehnert.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Sociální práce s rodinou 3
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Rozhodovací procesy.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Poradenství v obecném řízení
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
ORGANIZACE A KULTURA OSOBNÍCH SOCIÁLNÍCH SLUŽEB (4. Teoretické přístupy k reflexy práce s klienty: Tavistock Institute of Human Relations) SPP 512 FSS.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
REHABILITAČNÍ DÍLNA - PŘÍPRAVA NA PRÁCI. C ÍLOVÁ SKUPINA Služba je určena osobám s mentálním postižením, které mají vážný zájem o začlenění do pracovního.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Psychologie práce a organizace Matěj Stříteský
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Ekonomika malých a středních podniků
Posouzení životní situace rodin s dětmi
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
ORGANIZACE A KULTURA OSOBNÍCH SOCIÁLNÍCH SLUŽEB (3
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

ORGANIZACE A KULTURA OSOBNÍCH SOCIÁLNÍCH SLUŽEB (3. Teoretické přístupy k reflexy práce s klienty: Howe) SPP 512 FSS MU Brno, 2006

Terminář výuky Datum setkání Téma 1. setkání Organizace výuky Organizace výuky Přednáška „Základní pojmy ke studiu OKSS“ Přednáška „Základní pojmy ke studiu OKSS“ 2. setkání Zadání eseje Zadání eseje Přednáška „Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty 1 a 2“ Přednáška „Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty 1 a 2“ 3. setkání Zadání eseje Zadání eseje Přednáška „Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty 3 a 4“ Přednáška „Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty 3 a 4“ Zaslání 1. verze eseje 7.4. (pátek) Do  na adresu Do  na adresu 4. setkání 13.4 Reakce na 1. verzi zaslané eseje Reakce na 1. verzi zaslané eseje Přednáška „Existující dilemata a strategie jejich řešení“ Přednáška „Existující dilemata a strategie jejich řešení“ Zaslání 2. verze eseje (pátek) Do  na adresu Do  na adresu 5. setkání Reakce na 2. verzi eseje Reakce na 2. verzi eseje Závěrečný písemný test Závěrečný písemný test

Struktura témat předmětu 1. Základní pojmy ke studiu OKSS“; 2. „Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty“; 3. „Existující dilemata a strategie jejich řešení“; 4. „Výzkum přístupu ke klientům“.

Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty 1. Zvládání nesourodých pracovních podmínek (Lipsky) 2. „Systém“ a „životní svět“, vnitřní a vnější perspektiva (Laan) 3. Moc manažerů a profesionálů v organizaci (Howe) 4. Kolektivní nevědomí (Tavistock Institute of Human Relations)

ad 3) Moc manažerů a profesionálů v organizaci (Howe) Jak Howe vysvětluje skutečnost, že manažeři uplatňují přímou kontrolu sociálních pracovníků častěji při práci s dětmi a rodinou než při práci se seniory a lidmi s postižením? (Howe, 1986: 124–132) Jak Howe vysvětluje skutečnost, že jsou manažeři schopni kontrolovat náplň práce sociálních pracovníků? (Howe, 133–135) Stačí „profesionální obor“ vymezit jako obor, jehož pracovníci („profesionálové“) využívají teoreticky zdůvodněné postupy? (Musil, 2004: 111) Do jaké míry je proceduralizace zárukou možnosti kontrolovat rozhodování sociálních pracovníků? (Musil, 2004: 111–117) ……..aj.

Struktura tématu 1.Určité typy pracovníků k určitým typům klientů 2.Způsoby reakcí na různé typy klientů (naprogramované vs. ne-naprogramované) 3.Povaha řešených případů (rodiny s dětmi vs. senioři) 4.Naprogramované a nenaprogramované služby 5.Kontrola organizace úřadu managementem vs pracovníky 6.Moc profesní skupiny a autonomie 7.Případ 1: Kontrola při práci se seniory 8.Případ 2: Kontrola při práci s rodinami a dětmi

Ad1) Určité typy pracovníků k určitým typům klientů Úřady sociálních služeb v UK v 70. letech: Případy dětí a jejich rodin do rukou kvalifikovaných a zkušených sociálních pracovníků s menším počtem případů vs. případy seniorů do rukou nekvalifikovaných „asistentů sociálních pracovníků“ s větším počtem případů

Ad2) Způsoby reakcí na různé typy klientů „naprogramované“ reakce  předem předepsané, pravidelné, opakující se reakce na obvyklé problémy  nevyžadují přílišné odborné přípravy) vs. „ne-naprogramované“ reakce  posouzení a zhodnocení situace v daný okamžik  vyžaduje odbornou průpravu a zkušenost

Ad3) Povaha řešených případů Charakteristiky „riskantní práce“ s rodinami a dětmi  Rodina předmětem pozornosti médií, veřejnosti a politiky (rozsáhlá a velmi specifická legislativa)  Práce je složitá a riskantní (pozornost a kritika veřejnosti), výsledek nejistý  Týká se převážně postojů a vyžaduje zvládání emocionálních a vztahových obtíží pomocí kvalifikované případové práce  Je odbornou výzvou pro kvalifikované sociální pracovníky, kteří jim dávají přednost (cca 60%) OBTÍŽNĚ NAPROGRAMOVATELNÉ

Charakteristiky („špinavé práce“) se seniory  Méně častá specifická legislativa regulující práci s dospělými  Práce je vnímána jako méně závažná, věcná, nekomplikovaná, rutinní, předvídatelná (malá obava kritiky veřejností) a s nejasným výsledkem  Týká se převážně dohledu, zajišťování praktických věcí a materiální pomoci (je „špinavá“, fyzicky znechucující: vyžaduje vykonat odpudivé úkony)  Díky představě, že je otupující, není výzvou a přináší málo uspokojení a je nejméně preferovaná (10-30%)  DOBŘE NAPROGRAMOVATELNÉ

Ad4) Naprogramované a nenaprogramované služby Povaha případů implikuje naprogramovatelnost anebo ne-naprogramovatelnost Povaha případů implikuje naprogramovatelnost anebo ne-naprogramovatelnost Přímočaře ale nepředurčuje způsob, jakým budou řadovými pracovníky řešeny Přímočaře ale nepředurčuje způsob, jakým budou řadovými pracovníky řešeny Jde o konfrontaci s obecným sklonem manažerů prosazovat programovatelná řešení Jde o konfrontaci s obecným sklonem manažerů prosazovat programovatelná řešení Legislativa obou typů případů podporovala od 70. let programovatelná řešení Legislativa obou typů případů podporovala od 70. let programovatelná řešení

 U seniorů bylo možné naplnit legislativní „povinnosti“ naprogramovanými reakcemi (udržení seniorů v domácnosti pomocí poskytnutí předem definovaných úkonů materiální pomoci)  U zneužívajících rodičů a delikventních pubescentů vyžadovalo naplnění legislativní „povinnosti“ porozumění složitosti a neurčitosti reakcí účastníků a rozhodnutí o kombinaci kontroly (odebrání dítěte, uvěznění), změny a učení  Managementu přímočaré uplatnění programovatelných postupů nezajišťovalo splnění politických, veřejných a legislativních očekávání

u seniorů management primárně uplatňoval programovatelná řešení, která zajišťovali nekvalifikovaní pracovníci a tzv. asistenti u seniorů management primárně uplatňoval programovatelná řešení, která zajišťovali nekvalifikovaní pracovníci a tzv. asistenti  malý vliv řadových pracovníků na způsob organizace práce

u rodin s dětmi management neprosazoval programovatelná řešení, práce zajišťována kvalifikovanými sociálními pracovníky u rodin s dětmi management neprosazoval programovatelná řešení, práce zajišťována kvalifikovanými sociálními pracovníky  věští prostor pro prosazování ne-naprogramovaných řešení, a tím i dlouhodobé kontroly způsobu práce úřadu

Riccucci (2005)

Ad5) Kontrola organizace úřadu managementem vs pracovníky Dva typy manažerské kontroly (Howe 1986:109-13)  přímá kontrola pomocí příkazu nebo zákazu  nepřímá kontrola ustavením ideologického klimatu („ideologické hegemonie), v jehož rámci si řadoví pracovníci zvyknou uvažovat a rozhodovat

Výchozí předpklady 1.Manažeři využívají „ideologické hegemonie“ k prosazení svých zájmů (moci a kontroly tím, že jiným skupinám předurčují způsoby vnímání, kognitivní stereotypy a preference

2.Řadoví pracovníci, když mají určitý prostor pro uplatnění svých představ, reagují:  aniž by narušovali rámec dominantní ideologie ANEBO  aby postupovali mimo rámec managementem prosazovaných způsobů chápání

3.Když nepřímá kontrola ideologickou hegemonií selhává (řadoví pracovníci jí odolávají, chovají se konfliktně či uplatňují alternativní způsoby uvažování), manažeři uplatňují přímou kontrolu (existence diskrece je totiž podle nich projevem slabosti manažerů)

Ad6) Moc profesní skupiny a autonomie - Na čem závisí moc profesní skupiny ? 1.Na schopnosti získat monopol na výkon určitých činností v rámci dělby práce (způsob provádění práce – kým – pro koho – s jakými znalostmi a zkušenostmi) 2.Na schopnost legitimizovat monopol v očích společnosti (profese má cenné či obtížně srozumitelné dovednosti – schopnost pracovníků volit postupy, které zbaví nejistoty)  u manažerů roste od 80. let 3.Na neschopnosti odůvodnit svůj monopol „slabými“ skupinami (těžko odolávají snaze manažerů rozčlenit úkol profese na rutinnější a méně expertní činnosti a podřídit tak jejich výkon své kontrole)

Sociální pracovníci jsou slabou profesí, protože… (Musil 2003, nepublikovaný rukopis)  nedokázali společnost přesvědčit, že disponují dovednostmi, které jsou pro ni velmi cenné nebo těžko srozumitelné (jejich expertisa spočívá ve schopnosti strukturovaně a citlivě chápat otázky běžného života)  pro vnějšího pozorovatele se jejich praxe výrazně neliší od běžných praktik všedního života  úkolem sociálních pracovníků často je léčit neléčitelné

Rozdílné pojetí autonomie (samostatnosti/ “discrecion“) u Lipskyho a Howeho  Autonomie jako „samostatnost“ v rámci spolupracovníky dohodnutého řádu vs. samostatnost v rámci řádu, který je výsledkem aktu moci manažerů (hegemonie)  Příčina diskrece v povaze technologie liniových zaměstnanců vs. v jejich postavení ve společnosti  Autonomie vychází z povahy interakce l. zaměstnance s různými klienty vs. tolerance samostatnosti l. zaměstnanců manažery či slabost manažerů umožňující nezávislost pracovníků

Ad6) Případ 1: Kontrola při práci se seniory  Manažeři schopni určit, které potřeby seniorů je třeba uspokojit a které ze služeb využít ke splnění zákonných povinností a uspokojení společnosti (nevzniká potřeba porozumět situaci seniorů složitějším, subtilnějším způsobem)  Očekává se, že pracovník propojí pomocí stanovených procedur potřeby se zdroji  Manažeři naprogramují reakce řadových pracovníků (zavádějí jasné procedury typu formuláře, dotazníky, výkazy úkonů apod.)  Využívají se nepřímé, implicitní formy kontroly

Procedury obsahují  Hlediska, podle kterých je pracovník vnímán (rozpoznání potřeb v souladu s dispozičními službami - míra způsobilosti klientů služby využít - redefinování problémů klienta pro stávající postupy řešení)  Způsoby rozpoznávání potřeby klientů (jaké informace získat)  Jaká řešení je třeba aplikovat

Ad7) Případ 2: Kontrola při práci s rodinami a dětmi  Ani manažeři, ani pracovníci nemají k dispozici technologii, která by umožnila omezit neurčitý charakter případů  Nejistý dlouhodobý účinek přímé kontroly klientů má za následek: Manažeři nedovedou předem stanovit, jak vnímat klienta a jak reagovat na ustálené typy případů (kontrola- stabilizace-či náprava?) Pracovníci mají možnost aplikovat svou vlastní definici klienta a vhodný postupu (případová práce s nejistým výsledkem) Mezi manažery a pracovníky existují neshody vyplývající z využívání nestatutárních postupů pracovníky a nemožnosti je nahradit jinými procedurami manažery (nejistota)  Využívá se často přímá kontrola pracovníků manažery

Jak probíhá přímá kontrola pracovníků manažery ?  Pokud nestatutární postup nezvyšuje nejistotu manažerů (organizace dostojí své zákonné odpovědnosti), bývá samostatnost a expertní chování tolerováno  Pokud chování klienta nebo okolnosti jeho situace zpochybňují schopnost organizace dostát statutárním povinnostem je samostatnost pracovníka omezena přímočarým požadavkem manažera na provedení statutárního zásahu = překročí-li pracovník rámec vymezený hegemonií ideologie manažerů, ti na to reagují autoritativní snahou vrátit pracovníka pomocí příkazů a zákazů (programovým řešením) zpět

schopnost manažerů určit s jistotou definici případu a postup jeho řešení  ovlivňuje významné subjekty v prostředí organizace,  a tím i jejich rozhodnutí přidělovat případy rodin s dětmi kvalifikovaným a seniory méně kvalifikovaným