Řízení a kontrola ve veřejné správě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
Trvale udržitelný rozvoj v koncepci rozvoje obcí, měst a regionů v čr
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Společnost pro trvale udržitelný život – diskusní seminář Praha
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Zásady kraje Vysočina pro poskytování dotací na podporu naplňování a propagace principů místní Agendy 21 a Zdraví 21 v kraji Vysočina.
KULATÝ STŮL S OBČANY – DISKUZE O BUDOUCNOSTI. Místní akční skupina (dále MAS) je na politickém rozhodování nezávislým společenstvím občanů, neziskových.
© NSZM ČR 2006 Budování partnerství, projektové kapacity a posilování strategického řízení v Olomouckém kraji.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Národní konference kvality ve veřejné správě – Brno 2013
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Cena za podporu místní demokracie S o u t ě ž O LIDECH S LIDMI.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Společenská odpovědnost organizací
Národní síť Zdravých měst ČR Místní Agenda 21 Brno, NKQ, 20. února 2013.
Místní Agenda 21 podpora místní udržitelnosti Ing. arch. Marie Petrová Praha, 23. března 2012.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
lenové NSZM ČR: Členové Služby pro členy NSZM ČR  Semináře a školení pro koordinátory PZM a MA21 Boskovice, říjen 2004 Chrudim, červenec 2004.
Zdravý kraj Vysočina a MA 21
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Místní Agenda 21 v ČR Ing. arch. Marie Petrová Výbor pro udržitelné municipality RVUR Praha, 16. prosince 2014.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
© NSZM ČR1 Národní síť Zdravých měst ČR Mezinárodně certifikovaná asociace měst, obcí a regionů - realizátorů místní Agendy 21 a Projektu Zdravé město.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Místní agenda 21 Rozvoj venkova.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
1 Projekt Brno-Zdravé město. 2 Cíl zlepšení zdraví a kvality života obyvatel podpora udržitelného rozvoje Projekt Zdravé město Zásady mezioborová spolupráce.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Místní Agenda 21 v České republice a zahraničí Ing. arch. Marie Petrová Praha, 28. února 2012.
PROGRAMOVÉ OBDOBÍ Projekt Tvorba Strategie a Společného akčního plánu v oblasti rozvoje lidských zdrojů v Libereckém kraji I CZ.1.04/4.1.01/C
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Místní Agenda 21 MŽP a PS MA21 RVUR Ing.arch. Marie Petrová PS URROU,
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
JUDr. Ing. Robert Szurman ředitel odboru předseda Rady kvality ČR 8. Národní konference kvality ve veřejné správě, Praha Národní konference.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Místní Agenda hodnocení místní udržitelnosti v ČR a evropský kontext Ing. arch. Marie Petrová PS URROU, 11. prosince 2013.
Projekt Jihlava Zdravé město.  město Jihlava je členem Národní sítě Zdravých měst ČR od června 2007  politikem zodpovědným za PZM a MA21 je náměstkyně.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
indikátory udržitelného rozvoje na místní úrovni
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Strategie regionu, obce
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Řízení a kontrola ve veřejné správě
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Řízení a kontrola ve veřejné správě Místní agenda 21 Řízení a kontrola ve veřejné správě

Místní agenda 21 Kvalita veřejných služeb Principy trvale udržitelného rozvoje Strategické řízení Participace občanů

Vývoj Agendy 21 Světová konference OSN O životním prostředí a rozvoji Rio de Janeiro 1992 Summit Země Deklarace o životním prostředí – Charta Země Agenda 21 178 vlád Výbor OSN pro trvale udržitelný rozvoj 1993

Symbolika pojmu Místní agenda 21 Zohlednění místních specifik, zvláštností a hodnot Agenda Společně dohodnutý program žádoucích činností 21 Zohlednění přemýšlení v dlouhodobém časovém horizontu

Trvale udržitelný rozvoj Definice Rozvoj umožňující uspokojovat současné potřeby lidstva bez ohrožení možnosti budoucích generací uspokojovat jejich potřeby Rovnováha Kvalita životního prostředí Socioekonomický rozvoj

Problémy trvale udržitelného rozvoje Vyčerpávání neobnovitelných zdrojů Nadměrné užívání obnovitelných zdrojů a přírody Problém spravedlnosti Mezi lidmi Mezi národy Vyčerpávání zdrojů průmyslovou částí světa snižuje možnosti ostatních zemí světa a potenciál budoucích generací

Principy udržitelnosti společenství Místní potřeby – místní zdroje Ochrana rozmanitosti přírody Dostupnost pitné vody a dostatku jídla při dostatečné kvalitě Možnost získat odpovídající bydlení Možnost získat uspokojivou práci Místní ekonomika různorodá a nezávislá jen na několika málo provozovatelích Rozvoj sídel a krajiny v souladu s urbanistickými zásadami

Principy udržitelnosti společenství Zdraví člověka Bezpečné a zdravé životní prostředí Dostupnost zdravotních služeb Důraz na prevenci Přístup ke službám Ne na úkor životního prostředí Nejen pro ty, kdo vlastní auto Přístup k Vzdělání Profesionální příprava Poznání a informace

Principy udržitelnosti společenství Participace občanů na rozhodování Dostupnost příležitostí k využívání volného času Ochrana kulturní rozmanitosti a místních zvláštností

Agenda 21 Podrobný akční plán Stanovuje iniciativy v oblasti životního prostředí Základní jednotka společnosti Místní společenství – obec Struktura 4 části 40 kapitol Programové oblasti Východiska Cíl Činnosti Souvislosti Ekologické Sociální Ekonomické Kulturní politické

Tématické oblasti Agendy 21 ČÁST I. – SOCIÁLNÍ A EKONOMICKÉ ROZMĚRY Mezinárodní spolupráce při urychlování udržitelného rozvoje v rozvojových zemích a související domácí politika Boj proti chudobě Změna vzorů spotřeby Dynamika demografického růstu a udržitelnost Ochrana a podpora lidského zdraví Podpora udržitelného rozvoje lidských sídel Integrace životního prostředí a rozvoje do rozhodování ČÁST II. UCHOVÁVÁNÍ A ŠETRNÉ VYUŽÍVÁNÍ ZDROJU A HOSPODAŘENÍ S NIMI VE PROSPĚCH ROZVOJE Ochrana atmosféry Integrovaný přístup k plánování a hospodaření s územními zdroji Boj proti odlesňování Péče o křehké ekosystémy: boj proti desertifikaci a suchu Péče o křehké ekosystémy: udržitelný rozvoj horských oblastí Podpora udržitelného rozvoje zemědělství a venkova Uchování biodiverzity Environmentálně šetrnější využívání biotechnologií Ochrana oceánů, všech druhů moří, včetně uzavřených a částečně uzavřených moří a pobřežních oblastí a ochrana, racionální využívání a rozvoj živých zdrojů v nich Ochrana kvality a zásob sladkovodních zdrojů: aplikace integrovaných přístupů k rozvoji, využívání zdrojů vody a hospodaření s nimi Environmentálně šetrnější nakládání s toxickými chemickými látkami, včetně prevence nezákonné mezinárodní přepravy toxických a nebezpečných produktů Environmentálně šetrnější nakládání s nebezpečnými odpady, včetně prevence jejich nezákonné mezinárodní přepravy Environmentálně šetrnější nakládání s pevnými odpady a otázky související s tekutými odpady Bezpečné a environmentálně šetrnější nakládání s radioaktivními odpady

Tématické oblasti Agendy 21 ČÁST III. POSILOVÁNÍ ÚLOHY DŮLEŽITÝCH SKUPIN Celosvětová opatření pro zapojení žen do udržitelného a spravedlivého rozvoje Děti a mládež v udržitelném rozvoji Uznání a posilování úlohy domorodých obyvatel a jejich komunit Posilování úlohy nevládních organizací: partnerů pro udržitelný rozvoj Iniciativy místních úřadů na podporu Agendy 21 Posilování úlohy pracujících a jejich odborových organizací Posilování úlohy podnikání, obchodu a průmyslu Vědecká a technická obec Posilování úlohy zemědělců ČÁST IV. PROSTŘEDKY IMPLEMENTACE Finanční zdroje a mechanismy Transfer environmentálně šetrnějších technologií, spolupráce a vytváření potenciálu Úloha vědy v udržitelném rozvoji Podpora vzdělávání, veřejného povědomí a odborného školení Národní mechanizmy a mezinárodní spolupráce při vytváření potenciálu v rozvojových zemích Mezinárodní institucionální uspořádání Mezinárodní právní nástroje a mechanizmy Informace pro rozhodování Zkratky Poznámky k vybraném základním pojmům textu Agendy 21

Agenda 21 vs. Místní agenda 21 Principy trvale udržitelného rozvoje v globálním měřítku Místní agenda 21 Regionální Místní Vlastní strategie udržitelného rozvoje

Místní agenda 21 28. kap. Agendy 21 Důraz na klíčovou úlohu Při místních samospráv místních úřadů Při Výchově společnosti Mobilizaci zdrojů Reakci na podněty veřejnosti Aktivní participace občanů

Aplikace Místní agendy 21 Proces Zkvalitňování Správy věcí veřejných Strategického plánování (řízení) Zapojování veřejnosti Využívání poznatků o udržitelném rozvoji zvýšení kvality života

Přínosy Kvalita života obyvatel Spokojenost obyvatel Kvalita životního prostředí Společná vize rozvoje obce Participace občanů Rozvoj demokracie Zachování místních hodnot Kulturních, společenských, přírodních

Role územní samosprávy v rozvoji Regulační nástroje k činnosti v území Plánování Poskytování specifických služeb Správa veřejného majetku Informační role vzhledem k Obyvatelům Turistům Podpora spolupráce organizací Významný zaměstnavatel Významný spotřebitel

Příklady aktivit Obnova památek Podpora tradičních řemesel Udržitelná turistika Podpora vhodného podnikání Péče o seniory Rozvoj veřejných prostranství Tyto činnosti jsou v souladu s Místní agendou 21 jen v případě, že jsou zahrnuty do dlouhodobé stategie

Kritéria Místní agendy 21 Projekt Rady vlády pro udržitelný rozvoj v ČR 2005 Místní společenství 4 respektive 5 kategorií 21 kritérií

Kritéria Místní agendy 21 Zájemci 3 kritéria - formální Skupina D Organizační struktura Aktivní zapojování veřejnosti do plánování a rozhodování 2 akce ročně Prezentace činností a výstupů MA 21 Partnerství veřejné správy, občanů a podnikatelského sektoru Skupina C Oficiální orgán samosprávy Oficiálně schválený dokument k MA 21 Osvěta k udržitelnému rozvoji Sledování a hodnocení procesu MA 21 Finanční podpora aktivit MA 21 Pravidelné veřejné fórum TUV Skupina B Strategie udržitelného rozvoje města/obce nebo strategický plán rozvoje města/obce respektující principy udržitelného rozvoje Existence dílčích koncepcí Systematická finanční podpora ze strany samosprávy Získávání externích zdrojů Stanovení a sledování vlastních indikátorů Sledování mezinárodně standardizovaných indikátorů Certifikované proškolení koordinátora Výměna zkušeností z praxe v oblastech MA 21 Skupina A Oficiální orgán samosprávy pro udržování stavu udržitelného rozvoje Management kvality ve veřejné správě (ISO, CAF, EMS, EMAS) Praktické uplatnění principů udržitelného rozvoje

Zapojení k Místní agendě 21 Obce 113 Kraje 4 Mikroregiony 11 Další organizace 14 Zájemci 75 obcí 3 kraje 9 mikroregionů 14 dalších organizací D 18 obcí 1 mikroregion (Podralsko) C 14 obcí 1 kraj (Vysočina) 1 mikroregion (Drahanská vrchovina) B 6 obcí (Chrudim, Litoměřice, Prostějov) A

Národní síť zdravých měst ČR Příklad síťové spolupráce Projekt Zdravé město (WHO Healthy Cities Project) 1988 OSN & Světová zdravotní organizace (WHO) 1300 Zdravých měst v 31 zemích Součástí Evropské kampaně udržitelných měst a obcí (Aalborgská charta) Realizace Místní Agendy 21 LEHAP (místní akční plán zdraví a životního prostředí) Good Governance - dobrá správa věcí veřejných NSZM ČR 1994 – 11 zakládajících měst 92 členů 3 kraje (Vysočina, Zlínský, Jihomoravský) 20 mikroregionů 68 obcí 1 organizace – Centrum inovací a rozvoje

Problémy spojené s Místní agendou 21 Formálnost Krátkodobá perspektiva Podcenění participace veřejnosti Omezená kapacita životního prstředí

Charta občana Ministerstvo vnitra Odbor modernizace veřejné správy 2005 - 2006 Cílem charty zkvalitnit výkon správních činností a veřejných služeb na těch pracovištích, která přicházejí bezprostředně do styku s občany seznámit občana - uživatele se způsobem jakým bude služba poskytnuta co je uživateli garantováno co se stane, pokud garantované závazky poskytovatele nebudou dodrženy

Klíčové prvky charty lepší porozumění potřebám a očekávání občanů hodnocení úřadů z pohledu občanů vedení dialogu s občanem vyřizování stížností nastavení standardů veřejných služeb

Příklady typů organizací městské úřady krajské úřady Knihovny organizace sociálních a komunitních služeb

Obsah dokumentu Charty základní údaje o úřadu nebo organizaci údaje o tom, komu je poskytovaná služba určena označení budovy, místnosti, hodiny určené veřejnosti závazné lhůty a standardy kvality informace o pracovnících jaké nutné údaje musí poskytnout organizaci uživatel služby informace o způsobu řešení případných problémů

Organizace zapojené do projektu Dobrovolnost MěÚ Chomutov MěÚ Pelhřimov MěÚ Vsetín Česká asociace pečovatelské služby Centrum sociálních a zdravotních služeb Poděbrady Domov důchodců Luhačovice Knihovna Jiřího Mahena, Brno Odbor sociálních věcí Krajského úřadu Zlínského kraje Dopravní podniky hl. m. Prahy

Balanced Scorecard počátek 90. let 20. stol. David Norton a Robert Kaplan Projekt „Měření výkonnosti podniku budoucnosti“ 1990 Cíl Zlepšit proces strategického plánování Prostřednictvím KPI Key Performence Indicators Určení kritických faktorů úspěšnosti

Balanced Scorecard Mechanismus k realizaci strategie X nástroj pro tvorbu strategie Scorecard organizace Nejen výsledek I jednotlivé kroky k němu vedoucí Balanced Vyváženost Cílů krátkodobých a dlouhodobých Měřítek finančních a nefinančních Indikátorů ex-ante a ex-post Faktorů vnitřních a vnějších

Perspektivy BSC Finanční Zákaznická Procesní (interní) Potenciálu (učení se a růst)

Strategická mapa Schématické znázornění strategie organizace Propojení jednotlivých cílů příčinnými vztahy Zohledňuje vztah Příčina a důsledek Cíle řazeny k jednotlivým perspektivám

Schéma BSC

KPI Finanční Cash flow Míra návratnosti investic Hospodářský výsledek Výnosnost kapitálu Čistý příjem z majetku Čistý měsíční příjem Přidaná hodnota Zákaznické ? Počet získaných zákazníků Demografická struktura Procesní Počet aktivit Míra využitých příležitostí Míra využití vybavení Environmentální kompatibilita Zmetkovost Potenciálu Míra investic Míra nemocnosti Kariérní postup Obrat zaměstnanců Gender

Segmentace klientů obce Občané Podnikatel PO Úředníci Kraj Stát

Aplikace BSC Stanovení mise a vize Strategická témata a perspektivy rozvoje Strategické cíle Měřítka Cílové hodnoty Strategické akce (akční plány) Eskalace BSC Různé úrovně organizace