Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková, Petra Hubková 10. března 2008
Marketing je společenský a manažerský proces, jehož prostřednictvím uspokojují jednotlivci i skupiny své potřeby a přání v procesu výroby a směny výrobků, či jiných hodnot. předem prodané zboží způsob, jak sladit to, co potřebuje a chce vnější svět, s posláním, zdroji a cíli organizace
Základní ukazatele marketingu Produkt Místo Lidé Cena
Cena Je jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují úspěch podniku na trhu. Cena je citlivý nástroj, kterým výrobce nebo prodejce realizuje zisk a který zároveň sděluje výrobci, prodejci a také zákazníkovi určitou informaci
Faktory ovlivňující cenu Externí faktory Interní faktory
Externí faktory Charakter trhu a charakter poptávky na něm Právní činitele Mezinárodní ekonomické podmínky Společenské činitele
Interní faktory Náklady Kvalita zboží Umístění podniku Marketingové cíle Cenová politika podniku Ostatní faktory marketingového mixu
Vlastnosti dobré ceny průhlednost jednoduchost atraktivita ziskovost osobitost
Strategie stanovení ceny zisk maximalizace zisku tržní podíl růst objemu prodeje návratnost investic špičková kvalita výrobku jiné důvody
Metody stanovení ceny Nákladově orientovaná metoda Metoda orientovaná na konkurenci Metoda „sbírání smetany Metoda podle hodnoty vnímané zákazníkem Metoda orientovaná na poptávku Konkurzní a smluvní cena Bod zvratu
Přizpůsobení ceny Přepravní náklady Cenové úlevy Rozlišovací ceny Dumpingové ceny Psychologický přístup k tvorbě ceny
Použité zdroje TOMAN, Miloš. Škola obchodníka I - Cena [online]. c2007, [cit.2008-03-07] <http://www.intuitivnimarketing.cz/view.php?nazevclanku=skola-obchodnika-i-cena&cisloclanku=2007080046>. VLACH, Robert. Stanovení ceny [online]. c2008, [cit.2008-03-07] http://navolnenoze.cz/zpravy/stanoveni-ceny/.