Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Souborné označení pro vývojové poruchy nebo vady výslovnosti
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
DĚDIČNÉ CHOROBY.
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Komunikace s dětským pacientem
NORMÁLNÍ ŽENSKÝ KARYOTYP
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Downův a Edwardsův syndrom
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Příčiny SPU.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Alternativní a augmentativní komunikace
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Poruchy rezonance hlasu a řeči
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Downův syndrom ( genetické choroby člověka )
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Alternativní a augmentativní komunikace
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Ošetřování dítěte s Downovou chorobou
SCHIZOFRENIE.
Vývojová dysfázie.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
centrální porucha zpracování řečového signálu
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Pro pedagogy mateřských a základních škol
Logopedie, logopedická prevence. Logopedie jako vědní obor původ z řeckého slova:  logos - slovo + paidea - výchova  Logopedie zkoumá narušenou komunikační.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI podklady. SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Korekce lehké vady sluchu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
DMO dětská mozková obrna
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
Korekce lehké vady sluchu
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením

Narušení komunikačních schopností, doprovázející jiné, dominující postižení.

Jazykové roviny Lexikálně-sémantická Morfologicko-syntaktická Foneticko-fonologická Pragmatická

Řeč dětí s mentálním postižením Začátky vývoje řeči - objevují s menším nebo větším zpožděním. Často první projev, podle kterého rodiče poznají, že jejich dítě se vyvíjí odlišně. (Křičí méně nebo jinak než ostatní děti, naučí se pozdě volat na matku, rozeznávat její hlas). Vývoj řeči začíná obvykle okolo 1.roku, u MR dětí se již v tomto věku objevují nápadné odchylky od normy.

Vliv stupně mentální retardace na vývoj řeči • Těžká a hluboká mentální retardace • Střední mentální retardace • Lehká mentální retardace

Těžká a hluboká mentální retardace Obvykle se nenaučí mluvit vůbec, řečové projevy na pudové úrovni. Často neartikulované zvuky. Neprojeví se přiměřená mimika. Nonverbální komunikace. Idiotická němota-často alespoň chraptivý hlas, mění podle jejich citového rozpoložení (TMR). U některých lze dosáhnout reakce na zavolání. Někdy se podaří osvojit si několik dysgramatických zkomolených slov. Nejedná se o skutečnou artikulovanou řeč, ale spíše o žvatlání.

Střední mentální retardace Vývoj řeči až někdy kolem 6. roku života. V některých lehčích případech se může relativně dobře rozvinout. Schopny mechanicky zopakovat delší řečové celky, aniž by rozuměli obsahu. Se svým okolím jsou schopni dorozumívat se, přičemž o mnoho více znají, než jsou schopni aktivně používat.

Lehká mentální retardace Vývoj řeči je zpravidla opožděn o rok i více. Mohou také dosáhnout schopnosti abstrahování a zevšeobecňování. Jejích verbální schopnosti mohou být v každodenních situacích dostačující. Řeč nemusí být ničím nápadná, problémy však mohou nastat v nepředvídatelných komunikačních situacích (situace, kdy tito lidé nemohou použít zafixované řečové stereotypy.

Děti s Downovým syndromem První slova už mezi 2. - 3. rokem života, první jednoduché věty až kolem 5. roku. Pro další vývoj řeči je charakteristické střídání mezi obdobími stagnace a zjevnými pokroky. Orofaciální patologie (otevřená ústa, hypotonický, dopředu posunutý jazyk, hypotonie rtů a ústního svalstva, otevřený skus). Drsné zabarvení hlasu a celkově zúžený hlasovým rozsah. Dobrá napodobovací schopnost a dobrý hudební sluch.

Druhy poruch řeči: Dyslalie Huhňavost Breptavost Koktavost Dysartrie Echolálie Dysprozódie

Dyslálie Nejčastější. Jedná se o nesprávnou artikulaci sykavek a hlásky R. Často porušena výslovnost celé řady tzv. lehčích hlásek (např. P,F,V). U MR dětí je tato vada často kombinována s dysgramatismem, huhňavostí, případně s dysfonií. V některých případech se u dětí s MP objevuje vynechávání hlásek na konci slov. Příčinou je nejspíš labilita jejich koncentrace. MP děti často schopno izolovanou hlásku vyslovit správně, ale ve slabikách a slovech ji opět špatně artikulují. Ve školním věku se může objevit mogilálie ( tedy nevyslovování hlásky, kterou dítě neumí artikulovat). Příčiny dyslálie u mentálně retardovaných dětí jsou orgánové.

Breptavost Koktavost Dysartrie Zrychlená řeč s vynecháváním hlásek a někdy i celých slabik. Často je také kombinována s jinou poruchou: dysgramatismem a s koktavostí. Jako následek pomalého myšlení se u mentálně retardovaných dětí může vyskytnout i opačný projev - bradylalie. Koktavost Nejčastěji se koktavost vyskytuje u dětí s Downovým syndromem. Co se stupně mentálního postižení týče, koktavost se vyskytuje častěji u nižších stupňů mentálního postižení. Dysartrie Různé formy dysartrie se projevují zejména v případech, kde je mentální retardace spojena s poruchou motoriky.( např. DMO)

Další projevy Poměrně častá echolálie, což je mechanické opakování slyšeného bez pochopení smyslu. U velkého množství dětí s mentální retardací dochází k dysprozodii. Jejich řeč je často monotónní, intonace nesprávná, v některých případech je řeč nápadně tichá a pomalá, jindy je zase zrychlená a vzrušená.

Použitá literatura LECHTA, VIKTOR. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd.1. Praha : Portál, 2002. 192 s. ISBN 80 7178 572 5.