Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj metody a systému na podporu rozhodování ve financování dopravní obslužnosti státu a regionů Úkol. č. 1F44E/081/410.
Advertisements

Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Analytické nástroje GIS
Vytvoření 3D modelu Nové huti pro sledování dopravy pomocí GPS Tomáš Kettner Vedoucí projektu: Doc. Petr Rapant Ročníkový projekt.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Porovnání dopravní obslužnosti obcí v ČR a stanovení základních kritérií standardu dopravní obslužnosti obcí Úkol. č. 1F54E/044/110.
Vážení občané, Bydlíte v menší obci? Trápí Vás špatná dopravní obsluha a spojení s městy? Jste odkázáni na automobil či snad na taxi?
Uložení a analýza bodového mračna bodů v Oracle Spatial Fakulta aplikovaných věd / Katedra matematiky Západočeská univerzita v Plzni Bc. Michal.
Teorie grafů → kvantitativní metody analýzy sítí:
Definice, druhy, chyby, abstrakce
Územní analýza situace na trhu práce v Novém Jičíně Vedoucí práce: Dr. J. Horák Vypracovala: M. Glacová Diplomová práce vznikla ve spolupráci s ÚP a MěÚ.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Vývoj dopravní obslužnosti v ČR ve vybraném období
Roman Hynčica Skupina: G562
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Analýza dostupnosti území v okrese Bruntál
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
Informační systém cykloturistických stezek těšínska Bakalářská práce Zpracovatel: Pilchová Gražyna Vedoucí práce: Doc. Ing. Petr Rapant, CSc.
doc. RNDr. František STANĚK, Ph.D.
Vedoucí projektu: Doc. Ing. Petr Rapant CSc. G 562 Petr Svoboda
Vytvoření 3D modelu vybrané výletní trasy po turistických zajímavostech Moravskoslezského kraje zpracovává : Petr Vavroš Vedoucí projektu : Mgr. Ivana.
Autor: Kateřina Konečná Vedoucí: Ing. Igor Ivan, Ph.D.
Posouzení možnosti využití ArcIMS pro prezentaci rozsáhlých rastrových dat Diplomová práce Vedoucí: Dr. Ing. Bronislava Horáková Zpracovatel:Tomáš Ježek.
Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území
Nástroje pro prostorovou analýzu srážek v GIS
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing. Jiří Horák
Navigace a mapování pomocí GPS
Diplomová práce Dopravní dostupnost zaměstnavatelů v okrese Jeseník ve vztahu k demografickým ukazatelům Vedoucí práce: Dr.Ing. Bronislava Horáková Zpracovatel:
Diplomová práce Autor: Ondřej Renner
Využití registru sčítacích obvodů ČSÚ pro lokalizaci subjektů na úřadech práce Vedoucí projektu: doc.Dr.Ing. Jiří Horák Konzultant projektu: Ing. Libor.
Zpracovatel: Bc. Roman Pavlištík
Organizátor regionální dopravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
Vývoj aplikace pro navigaci v Porubském areálu VŠB-TU Ostrava
DIPLOMOVÁ PRÁCE Autor projektu: Bc. Pavel Kukuliač Vedoucí projektu: doc. Dr. Ing. Jiří Horák.
Možnosti GIS při tvorbě trojrozměrných map zemětřesení Vedoucí práce: Doc.Ing.Petr Rapant CSc. Odborná konzultace: Ing. Aleš Poláček CSc. Zpracoval : Pavel.
Diplomová práce Diplomová práce Diplomová práce
„ Rozšíření možností vizualizace geodat
Vysoká škola báňská-Technická universita Ostrava Fakulta hornicko-geologická Institut ekonomiky a systémů řízení Diplomová práce GIS Vliv dopravní dostupnosti.
HODNOCENÍ DOPRAVNÍ SÍTĚ (TEORIE GRAFŮ) Cíl cvičení:
Analýza dojížďky studentů na VŠB – TU Ostrava
Prostorová databáze lázní v České republice
Návrh metodiky pro tvorbu spádových obvodů školských zařízení s využitím geoinformační podpory Zpracovala: Lucie Tomášová Vedoucí diplomové práce: Ing.
Vedoucí diplomové práce: Ing. Markéta Hanzlová
Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
Bezbariérovost občanské vybavenosti centra města Ostravy Ing. Jakub ŠVRČEK Ing. Marek MIHOLA katedra Městského inženýrství FAST VŠB TU OSTRAVA GIS Ostrava.
Publikujeme s Autodesk MapGuide v.5.0 Ing. Jan Růžička, Dr. Ing. Jiří Horák VŠB-Technická univerzita Ostrava
Tvorba informačního systému cyklotras Královéhradeckého kraje Zadavatel: Krajský úřad Královéhradeckého kraje Vypracovala: Alice Joštová, G562 Vedoucí.
Tvorba 3D modelu zástavby z databáze Michal Kramář skupina G462.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Problém obchodního cestujícího Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
VLIV DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ OBYVATEL NA KVALITU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ Lenka ZAJÍČKOVÁ, Jaroslav BURIAN, Vít VOŽENÍLEK GIS v plánování.
CHAPS spol. s r.o. Bráfova Brno Tel.: Fax: Internet:
Pilotní projekt Dopravní řešení mikroregionu MILEVSKO Realizace efektivní přepravy ve veřejné linkové autobusové dopravě.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích  Autor bakalářské práce: Martin Novák  Vedoucí bakalářské práce: Ing. Ladislav Bartuška 
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Návrh turistického informačního systému v centru Českých Budějovic
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Autor: Bc. Lucie Nechvátalová Vedoucí: Ing. Ondrej Stopka, PhD.
Kategorizace databází POI pro oblast dopravy
Aplikace managementu ve sportovním klubu (min
Geografické informační systémy
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
GIS NÁZEV DIPLOMOVÉ PRÁCE JAKO NÁSTROJ PRO PODPORU
Územně analytické podklady
Transkript prezentace:

Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing. Jiří Horák

Vymezení pojmu dostupnost Co je to dostupnost ? Co je to dostupnost ? - dostupnost je chápána jako určitý ukazatel, který na základě přístupnosti daného objektu k ostatním objektům určuje jeho postavení v rámci dané prostorové struktury. - dostupnost je chápána jako určitý ukazatel, který na základě přístupnosti daného objektu k ostatním objektům určuje jeho postavení v rámci dané prostorové struktury. [2] dle [2]

Vymezení pojmu dostupnost Jak se dostupnost stanovuje ? Jak se dostupnost stanovuje ? - dostupnost se stanovuje na základě vzdálenostních charakteristik v rámci bodových nebo liniových struktur - dostupnost se stanovuje na základě vzdálenostních charakteristik v rámci bodových nebo liniových struktur - teoretickým základem pro určování dostupnosti může být také teorie grafu - teoretickým základem pro určování dostupnosti může být také teorie grafu [2] dle [2]

Typy dostupnosti Topologická dostupnost Topologická dostupnost a) Přímá topologická dostupnost a) Přímá topologická dostupnost b) Nepřímá topologická dostupnost b) Nepřímá topologická dostupnost Metrická dostupnost Metrická dostupnost a) Přímá metrická dostupnost a) Přímá metrická dostupnost b) Reálná dopravní dostupnost [2] b) Reálná dopravní dostupnost dle [2]

Cíle projektu Analýza dopravní dostupnosti obcí v okrese Nový Jičín zahrnující: Analýza dopravní dostupnosti obcí v okrese Nový Jičín zahrnující: - individuální automobilovou dopravu - individuální automobilovou dopravu - veřejnou hromadnou dopravu - veřejnou hromadnou dopravu + autobusovou + autobusovou + železniční + železniční

Cíle projektu Dostupnost bude řešena do - vybraných správních obcí (na Pověřené - vybraných správních obcí (na Pověřené úřady, Stavební úřady a Úřady práce.) úřady, Stavební úřady a Úřady práce.) - do významných firem v okrese NJ - do významných firem v okrese NJ (do zaměstnání) (do zaměstnání)

Cíle projektu Srovnání modelu individuální automobilové dopravy a veřejné hromadné dopravy Srovnání modelu individuální automobilové dopravy a veřejné hromadné dopravy Srovnání modelu reálné dopravní dostupnosti s modelem řešeným přímou metrickou dostupností a topologickou dostupností Srovnání modelu reálné dopravní dostupnosti s modelem řešeným přímou metrickou dostupností a topologickou dostupností Domapování pěší chůze na/ze zastávky pro pokrytí celého území okresu NJ Domapování pěší chůze na/ze zastávky pro pokrytí celého území okresu NJ

Dostupná data Vlastní pořízená data Vlastní pořízená data - databáze s jízdními řády železniční dopravy - vrstva autobusových zastávek ČSAD Data z ČSAD Ostrava, a.s. Data z ČSAD Ostrava, a.s. - jízdní řády autobusové dopravy v digitální podobě - další doplňkové informace o dopravě Data z VTOPÚ Dobruška Data z VTOPÚ Dobruška - DMÚ vrstva silniční sítě + vrstva železniční sítě a stanic

Postup projektu Provedení úprav a odstranění chyb na použitých datech, příprava dat Provedení úprav a odstranění chyb na použitých datech, příprava dat Provedení vlastních analýz dostupnosti a) do vybraných správních obcí - reálná (dopravní) metrické dostupnost - přímá metrické dostupnost - topologické dostupnosti b) do vybraných firem v okrese NJ Provedení vlastních analýz dostupnosti a) do vybraných správních obcí - reálná (dopravní) metrické dostupnost - přímá metrické dostupnost - topologické dostupnosti b) do vybraných firem v okrese NJ Vyhodnocení analýz dostupnosti, závěry Vyhodnocení analýz dostupnosti, závěry

Reálná dopravní dostupnost D a =Σ d a,b D a …dostupnost obce A Σ …suma pro všechna b d a,b …min. cesta z A do B Nejlepší reálnou dopravní dostupnost má obec-uzel s nejmenší hodnotou D a vzdálenost d a,b Obec A Obec B

Analýzy - individuální doprava Rozšíření Network Analyst: Rozšíření Network Analyst: - nalezení optimální cesty (Optimum Routing) - nalezení nejbližšího místa (Closest Facility) - nalezení servisního území (Service Area) - nalezení optimální cesty (Optimum Routing) - nalezení nejbližšího místa (Closest Facility) - nalezení servisního území (Service Area) K provedení analýz je nutná ohodnocená liniová vrstva K provedení analýz je nutná ohodnocená liniová vrstva Reálná dopravní dostupnost

Nalezení optimální cesty (Optimum Routing) Obr. 1 a 2: Dialogové okno pro nalezení optimální cesty Obr. 3 a 4: Dialogové okno pro zadávaní kritérií

Nalezení optimální cesty (Optimum Routing) Legenda obce a města Silniční síť Optimální cesta Obr. 5: Optimální cesta Stavební úřad Fulnek Hladké Životice

Analýzy - veřejná doprava Na základě dotazu nad databází jízdních řádů byly nalezeny tyto údaje: Na základě dotazu nad databází jízdních řádů byly nalezeny tyto údaje: z: Hladké Životice,,kolonie odjezd: 7:18 do: Fulnek,,žel.st. příjezd: 7:40 z: Hladké Životice,,kolonie odjezd: 7:18 do: Fulnek,,žel.st. příjezd: 7:40 Jako kritérium pro výběr spoje byl stanoven čas v cíli do 8:00 z důvodů úředních hodin, pracovní den a jako druh spojení postupně autobusová, železniční a pak kombinace autobusová-železniční doprava. Jako kritérium pro výběr spoje byl stanoven čas v cíli do 8:00 z důvodů úředních hodin, pracovní den a jako druh spojení postupně autobusová, železniční a pak kombinace autobusová-železniční doprava. Výsledné údaje: Výsledné údaje: potřebný čas: 22 min ujetá vzdálenost: 10 km cena: 11 Kč potřebný čas: 22 min ujetá vzdálenost: 10 km cena: 11 Kč Reálná dopravní dostupnost

Analýzy - srovnání výsledků Výsledné údaje: Výsledné údaje: - veřejná autobusová doprava: - veřejná autobusová doprava: potřebný čas: 22 min ujetá vzdálenost: 10 km cena: 11 Kč potřebný čas: 22 min ujetá vzdálenost: 10 km cena: 11 Kč - individuální automobilová: - individuální automobilová: potřebný čas: 10 min ujetá vzdálenost: 6,87 km cena: 13,50 Kč potřebný čas: 10 min ujetá vzdálenost: 6,87 km cena: 13,50 Kč Reálná dopravní dostupnost

Přímá metrická dostupnost D a =Σ d a,b D a …dostupnost obce A Σ …suma pro všechna b d a,b …Euklidovská(vzdušná) vzdálenost mezi A,B vzdálenost mezi A,B d a,b =sqrt((x a -x b ) 2 + ((y a -y b ) 2 ) x a y a …souřadnice obce A x b y b …souřadnice obce B Nejlepší přímou metrickou dostupnost má obec-uzel s nejmenší hodnotou D a vzdálenost d a,b Obec A Obec B

Přímá metrická dostupnost K provedení analýz přímé metrické dostupnosti použito aplikace napsané v prostředí MS VisualBasic. K provedení analýz přímé metrické dostupnosti použito aplikace napsané v prostředí MS VisualBasic. Postupný výpočet přímých vzdáleností mezi obcemi z jejich souřadnic Postupný výpočet přímých vzdáleností mezi obcemi z jejich souřadnic Srovnání výsledků analýz přímé metrické a reálné dopravní dostupnosti Srovnání výsledků analýz přímé metrické a reálné dopravní dostupnosti

Přímá topologická dostupnost - Je rovna celkovému počtu přímých sousedů daného uzlu - Základem je teorie grafů, pracuje se jen s uzly a hranami 1 - existuje-li příme spojení 0 - neexistuje-li příme spojení Nejlepší přímou topologickou dostupnost má obec- uzel s největším počtem sousedů. Obec A Obec C Obec D Obec E Obec F Obec G Obec H

Přímá topologická dostupnost Pro analýzy přímé topologické dostupnosti bylo využito rastrového modelu Pro analýzy přímé topologické dostupnosti bylo využito rastrového modelu Založeno na rozpoznání jednotlivých silničních spojení mezi obcemi Založeno na rozpoznání jednotlivých silničních spojení mezi obcemi Srovnání výsledků analýz přímé metrické a přímé topologické dostupnosti Srovnání výsledků analýz přímé metrické a přímé topologické dostupnosti

Další postup Provedení analýz dostupnosti do významných firem v okrese NJ Provedení analýz dostupnosti do významných firem v okrese NJ (do zaměstnání) (do zaměstnání) Srovnání výsledků analýz, vyhodnocení Srovnání výsledků analýz, vyhodnocení Domapování pěší chůze na/ze zastávky pro pokrytí celého území okresu NJ Domapování pěší chůze na/ze zastávky pro pokrytí celého území okresu NJ

Programové prostředky ArcView GIS ver. 3.2 (ESRI) + Network Analyst + Spatial Analyst Microsoft Office 2000 (Microsoft) Microsoft Visual Basic 6.0 (Microsoft) Idrisi32 (Clark University)

Použitá literatura [1] Jánošík, P.: Vliv dopravní obslužnosti území na ukazatele nezaměstnanosti v okrese Nový Jičín. Diplomová práce, Ostrava, 2000 [2] Kusendová, D.: Analýza dostupnosti obcí Slovenska. Příspěvek z konference GIS Ostrava, 1999 [3] ESRI, Inc.: ArcView Networtk Analyst, příručka k programu, 148 stran, 1996

Konec Děkuji za pozornost Kontakt: