Služby, projekty a práce s nezaměstnanými Aktivní politika zaměstnanosti v ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
Advertisements

Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
1 Opatření 1.1 JPD3 Rozšíření a zvýšení adresnosti aktivní politiky zaměstnanosti Úřad práce hl.m. Prahy 19.října 2004.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Prekérní pracovněprávní vztahy větší flexibilita na úkor zaměstnanců Jaromíra Kotíková VÚPSV.
Příležitost dělá(t) zaměstnance
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Regionální individuální projekt OSOBNÍ ASISTENCE A PRÁCE V OBLASTI SOCIÁLNÍ PÉČE zkrácený název „Pomoc potřebným“ Reg. č. CZ.1.04/2.1.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Studijní obor: Sociální činnost
Podpora v nezaměstnanosti
Vysoká škola sociálně-správní, Havířov Rekvalifikace jako nástroj politiky zaměstnanosti České republiky Vypracovala: Věra Pepřicová Vedoucí práce: Ing.
Možnosti monitoringu pracovního trhu v systému práce ÚP ČR: Současný stav a výhledové možnosti Josef Pitner, ÚP JmK Brno, Projekt OP LZZ „Aktivní.
ÚŘAD PRÁCE.
Aktivní politika zaměstnanosti zabezpečovaná Úřadem práce ČR
Realizace aktivní politiky zaměstnanosti – Kritéria a postupy pro poskytování příspěvků z prostředků APZ pro rok 2015 Úřad práce ČR, Krajská pobočka.
Trh práce VY_32_INOVACE_ Trh práce = místo, kde se střetává poptávka po práci (zaměstnavatelé) s nabídkou práce (uchazeči o zaměstnání) Práce.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření20.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 3. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.7.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Regionální individuální projekt OSOBNÍ ASISTENCE A PRÁCE V OBLASTI SOCIÁLNÍ PÉČE (CZ.1.04/2.1.00/ ) Informační seminář pro poskytovatele sociálních.
Situace na trhu práce /Plzeň – město/ Únor Tato prezentace vznikla v rámci projektu „Systém kariérového poradenství pro studenty vysokých škol v.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 7 Politika zaměstnanosti v ČR (2/2)
Státní politika zaměstnanosti
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Podpora zaměstnanosti v Jihočeském kraji
Politika zaměstnanosti
Z0027 GEOGRAFICKÁ ANALÝZA TRHU PRÁCE úvodní informace + cvičení září 2013.
Aktivní politika zaměstnanosti Cíle aktivní politiky zaměstnanosti Prosazování rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou na pracovním trhu, zejména.
Státní politika zaměstnanosti. Zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. stanovuje postup k dosažení cílů politiky státu v oblasti zaměstnanosti. Státní politika.
Naše zkušenosti a výsledky v dosavadní projektové činnosti v oblasti řešení problémů nezaměstnanosti a podpory uchazečů o zaměstnání uplatnit se na.
1 SPP 728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými Diferencovaná rizika nezaměstnanosti Hana Pořízková.
Aktivní politika zaměstnanosti
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
OP LZZ Operační Program Lidské Zdroje a Zaměstnanost PODPORUJEME VAŠI BUDOUCNOST Evropský sociální fond Úřad práce v Liberci Oddělení.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
Aktivní politika zaměstnanosti zabezpečovaná Úřadem práce ČR.
Informační a poradenské středisko Mgr. Jindřiška Dvorská Mgr. Markéta Severinová.
Informace ÚP ČR, Krajské pobočky v Ostravě. Nezaměstnanost v Moravskoslezském kraji k
Politika zaměstnanosti Krajská pobočka v Olomouci.
Aktivní politika zaměstnanosti zabezpečovaná Úřadem práce ČR Krajská pobočka v Brně Mgr. Ivana Ondráková
VY_62_INOVACE_ Pracovněprávní vztah.
PLÁNOVANÉ REGIONÁLNÍ INDIVIDUÁLNÍ PROJEKTY PRO KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ PROGRAMOVACÍ OBDOBÍ 2014 – 2020.
JAK VYUŽÍT SLUŽEB ÚŘADU PRÁCE Mgr. Ivona Černohausová Jeronýmovy dny.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1 Aktivní politika zaměstnanosti a agenturní zaměstnávání.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Veřejná služba 2017.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
JAK VYUŽÍT SLUŽEB ÚŘADU PRÁCE Mgr. Ivona Černohausová
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Aktivní politika zaměstnanosti
Téma VÝVOJ NÁZORŮ NA PODSTATU MZDY
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Mgr. Jan Karmazín, MPA – ředitel odboru trhu práce
VZDĚLÁVÁNÍ (ve službách zaměstnanosti)
Transkript prezentace:

Služby, projekty a práce s nezaměstnanými Aktivní politika zaměstnanosti v ČR

Hlavní body přednášky  Politika zaměstnanosti x politika pracovního trhu  Pasivní x aktivní politika zaměstnanosti (pracovního trhu)  Nástroje politiky pracovního trhu  Zákonná úprava APZ (zkratka pro aktivní politiku zaměstnanosti)  Využívání jednotlivých nástrojů APZ v praxi

Jaké jsou, podle Vás, dílčí cíle politiky pracovního trhu?

Politika zaměstnanosti x politika pracovního trhu a) Politika zaměstnanosti (součást makroekonomické, hospodářské politiky) Cíl: stimulace poptávkové a nabídkové strany trhu práce. Nástroje makroekonomické politiky ovlivňují růst, nezaměstnanost, inflaci. (monetární, fiskální, mzdová opatření) (Např. zvyšování veřejných výdajů  poptávku po zboží a službách  zaměstnanost) b) Politika pracovního trhu (mikroekonomická), Politika pracovního trhu je v českém zákonu o zaměstnanosti označována jako „aktivní politika zaměstnanosti“. Aktivní politika zaměstnanosti, kterou realizují zejména úřady práce, je tak vlastně spíše politikou pracovního trhu. Cíl: zlepšení efektivního fungování trhu práce - přímé ovlivnění nabídky a poptávky na pracovním trhu - doplněk makroekonomické politiky - selektivně užívána v postižených odvětvích a oblastech - narušuje fungování tržního principu

Politika pracovního trhu Dílčí cíle: - Snížení úrovně nezaměstnanosti; celkové zvýšení zaměstnanosti - Redistribuce nezaměstnanosti mezi skupiny obyvatel; vyrovnání šancí ohrožených skupin na pracovním trhu - Kompenzace ztráty příjmu (pasivní) Hodnocení účinků politiky pracovního trhu: udržení kontaktu s trhem práce (sociální perspektiva) x snížení celkové úrovně nezaměstnanosti (ekonomická perspektiva)

Politika pracovního trhu; opatření pro začlenění na trh práce Opatření na straně poptávky: - Podpora zaměstnavatelů při přijímání obtížně zaměstnatelných uchazečů o zaměstnání - Mzdové subvence - Daňové úlevy - Kvóty pro zaměstnání určitých typů pracovníků - Ochrana proti neoprávněnému propouštění (negativní vedlejší efekt – neochota tyto pracovníky vůbec přijímat) Opatření na straně nabídky: -Zvyšování zaměstnatelnosti -Pracovní příprava, rekvalifikace -Celoživotní vzdělávání -Podpora geografické mobility pracovníků -Zpřísnění podmínek pro poskytování podpor v nezaměstnanosti

Politika pracovního trhu a) Pasivní - kompenzace za ztrátu výdělku - nezaměstnanost jako společenský problém x problém individuální b) Aktivní - podpora flexibility pracovního trhu

Kterým skupinám osob je podle Vás třeba věnovat zvláštní pozornost při zprostředkování zaměstnání a proč?

§ 33 Zákona č 435/2004 Sb.,o zaměstnanosti Zvýšená péče při zprostředkování Při zprostředkování zaměstnání se věnuje zvýšená péče uchazečům o zaměstnání, kteří ji pro svůj zdravotní stav, věk, péči o dítě nebo z jiných vážných důvodů potřebují. Jsou to zejména a) fyzické osoby se zdravotním postižením b) fyzické osoby do 25 let věku, c) absolventi vysokých škol po dobu 2 let po úspěšném ukončení studia, nejdéle však do 30 let věku, d) těhotné ženy, kojící ženy a matky do devátého měsíce po porodu, e) fyzické osoby pečující o dítě do 15 let věku, f) fyzické osoby starší 50 let věku, g) fyzické osoby, které jsou vedeny v evidenci uchazečů o zaměstnání déle než 6 měsíců, h) fyzické osoby, které potřebují zvláštní pomoc; těmito osobami se rozumí zejména fyzické osoby, které se přechodně ocitly v mimořádně obtížných poměrech nebo které v nich žijí, fyzické osoby společensky nepřizpůsobené, fyzické osoby po ukončení výkonu trestu odnětí svobody a fyzické osoby ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.

Jaké znáte nástroje aktivní politiky zaměstnanosti (APZ)?

Aktivní politika zaměstnanosti zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, § 104  „Aktivní politika zaměstnanosti je souhrn opatření směřujících k zajištění maximálně možné úrovně zaměstnanosti. Aktivní politiku zaměstnanosti zabezpečuje ministerstvo a úřady práce; podle situace na trhu práce spolupracují při její realizaci s dalšími subjekty.“  Nástroje, jimiž je realizována aktivní politika zaměstnanosti, jsou zejména: a) rekvalifikace, b) investiční pobídky, c) veřejně prospěšné práce, d) společensky účelná pracovní místa, e) překlenovací příspěvek, f) příspěvek na dopravu zaměstnanců, g) příspěvek na zapracování, h) příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program.

Aktivní politika zaměstnanosti zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, § 105 Součástí opatření aktivní politiky zaměstnanosti jsou rovněž a) poradenství, které provádějí nebo zabezpečují úřady práce za účelem zjišťování osobnostních a kvalifikačních předpokladů fyzických osob pro volbu povolání, pro zprostředkování vhodného zaměstnání, pro volbu přípravy k práci osob se zdravotním postižením a při výběru vhodných nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti, b) podpora zaměstnávání osob se zdravotním postižením (část III. Zákona o zaměstnanosti, APZ část V.) c) cílené programy k řešení zaměstnanosti (okresní, krajské či celostátní) či programy financované z evropských zdrojů – např. ESF).

. Nástroje aktivní politiky zaměstnanosti (APZ) Část V. Zákona o zaměstnanosti, § Rekvalifikace Rekvalifikací se rozumí získání nové kvalifikace a zvýšení, rozšíření nebo prohloubení dosavadní kvalifikace, včetně jejího udržování nebo obnovování. Za rekvalifikaci se považuje i získání kvalifikace pro pracovní uplatnění fyzické osoby, která dosud žádnou kvalifikaci nezískala. Investiční pobídky Investiční pobídky jsou nástrojem aktivní politiky zaměstnanosti, kterým se u zaměstnavatele, kterému bylo vydáno rozhodnutí o příslibu investiční pobídky podle zvláštního právního předpisu hmotně podporuje a) vytváření nových pracovních míst, b) rekvalifikace nebo školení nových zaměstnanců. Veřejně prospěšné práce (VPP) Veřejně prospěšnými pracemi se rozumí časově omezené pracovní příležitosti spočívající zejména v údržbě veřejných prostranství, úklidu a údržbě veřejných budov a komunikací nebo jiných obdobných činnostech ve prospěch obcí nebo ve prospěch státních nebo jiných obecně prospěšných institucí, které vytváří zaměstnavatel nejdéle na 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců, a to i opakovaně, k pracovnímu umístění uchazečů o zaměstnání. Pracovní příležitosti jsou vytvářeny na základě dohody s úřadem práce, který na ně může zaměstnavateli poskytnout příspěvek. Společensky účelná pracovní místa (SÚPM) Společensky účelnými pracovními místy se rozumí pracovní místa, která zaměstnavatel zřizuje nebo vyhrazuje na základě dohody s úřadem práce a obsazuje je uchazeči o zaměstnání, kterým nelze zajistit pracovní uplatnění jiným způsobem. Společensky účelným pracovním místem je i pracovní místo, které zřídil po dohodě s úřadem práce uchazeč o zaměstnání za účelem výkonu samostatné výdělečné činnosti. Poskytuje se 6 měsíců, v případě vybraných skupin uchazečů se zvýšenou péčí (§33) až 12 měsíců.

Nástroje aktivní politiky zaměstnanosti (APZ) popis Překlenovací příspěvek Překlenovací příspěvek může úřad práce na základě dohody poskytnout osobě samostatně výdělečně činné, která přestala být uchazečem o zaměstnání a které byl poskytnut příspěvek podle § 113 odst. 1 (SÚPM). Příspěvek se poskytuje nejdéle po dobu 3 měsíců, v měsíční výši rovnající se výši 0,12násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byla uzavřena dohoda.§ 113 Příspěvek na dopravu zaměstnanců Příspěvek na dopravu zaměstnanců může úřad práce poskytnout zaměstnavateli na základě s ním uzavřené dohody, pokud zaměstnavatel zabezpečuje každodenní dopravu svých zaměstnanců do zaměstnání a ze zaměstnání v případech, kdy hromadnými dopravními prostředky prokazatelně není provozována doprava vůbec nebo v rozsahu odpovídajícím potřebám zaměstnavatele. Příspěvek může být poskytnut i v případě, kdy zaměstnavatel zajišťuje dopravu svých zaměstnanců s těžším zdravotním postižením, kteří vzhledem ke svému zdravotnímu stavu nemohou využít dopravy hromadnými dopravními prostředky. Příspěvek na zapracování Příspěvek na zapracování může úřad práce poskytnout zaměstnavateli na základě s ním uzavřené dohody, pokud zaměstnavatel přijímá do pracovního poměru uchazeče o zaměstnání, kterému úřad práce věnuje zvýšenou péči (§33) Příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program může úřad práce poskytnout zaměstnavateli na základě s ním uzavřené dohody, pokud zaměstnavatel přechází na nový podnikatelský program a z tohoto důvodu nemůže zabezpečit pro své zaměstnance práci v rozsahu stanovené týdenní pracovní doby

Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, část III. Zákona o zaměstnanosti, §67-84  Upravuje vytváření chráněných pracovních míst, chráněných dílen a poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením  Chráněné pracovní míst Chráněné pracovní místo je pracovní místo vytvořené zaměstnavatelem pro osobu se zdravotním postižením na základě písemné dohody s úřadem práce. Chráněné pracovní místo musí být provozováno po dobu nejméně 2 let ode dne sjednaného v dohodě. Na vytvoření chráněného pracovního místa může poskytnout úřad práce zaměstnavateli příspěvek.  Chráněná dílna Chráněná pracovní dílna je pracoviště zaměstnavatele, vymezené na základě dohody s úřadem práce a přizpůsobené pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením, kde je v průměrném ročním přepočteném počtu zaměstnáno nejméně 60 % těchto zaměstnanců. Chráněná pracovní dílna musí být provozována po dobu nejméně 2 let ode dne sjednaného v dohodě. Na vytvoření chráněné pracovní dílny poskytuje úřad práce zaměstnavateli příspěvek.  Příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením Zaměstnavateli zaměstnávajícímu více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců se poskytuje příspěvek na podporu zaměstnávání těchto osob.

 V čem spatřujete význam jednotlivých nástrojů APZ nebo aktivní politiky zaměstnanosti jako celku?

Výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti celkem v roce 2007  Základem pro realizaci APZ na jednotlivých úřadech práce jsou „Programy realizace APZ“, které jsou zpracovány na základě analýzy trhu práce  V roce 2007 bylo v rámci APZ vytvořeno pracovních míst (pokles oproti stejnému období 2006 o 32,9%)  Více než polovinu vytvořených pracovních míst APZ tvoří SÚPM  Do rekvalifikací bylo zařazeno osob.  Z hlediska umístění tvořilo 40,3% uchazečů zařazených do rekvalifikací, 12,5% uchazečů z SÚPM a 9,3% s VPP.  28,2% z celkového počtu podpořených osob v rámci nástrojů APZ a rekvalifikace bylo podpořeno prostřednictvím projektů ESF. Zdroj:Statistická ročenka trhu práce v České republice 2007

Aktivní politika zaměstnanosti 2007 Veřejně prospěšné práce a)vytvořená pracovní místa b)počet umístěných uchazečů Společensky účelná pracovní místa a)vytvořená pracovní místa b)počet umístěných uchazečů Překlenovací příspěvek898 Příspěvek na dopravu1350 Příspěvek na zapracování156 Projekty ESF (umístění uchazeči popř. zájemci) Zdroj:Statistická ročenka trhu práce v České republice 2007