Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Jan Karmazín, MPA – ředitel odboru trhu práce

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Jan Karmazín, MPA – ředitel odboru trhu práce"— Transkript prezentace:

1 Mgr. Jan Karmazín, MPA – ředitel odboru trhu práce
Aktivní politika zaměstnanosti a její využití v rámci sociálních služeb Praha, Mgr. Jan Karmazín, MPA – ředitel odboru trhu práce

2 Situace na trhu práce ČR
Počet evidovaných nezaměstnaných, volných pracovních míst a podíl nezaměstnaných*) ke konci sledovaného měsíce měrná leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec jednotka 2012 nezaměstnanost tis. osob 534,1 541,7 525,2 497,3 482,1 474,6 485,6 486,7 493,2 496,8 508,5 545,3 podíl nezaměstnaných % 7,1 7,2 7,0 6,6 6,4 6,5 6,7 6,8 7,4 volná místa tis. míst 34,5 36,7 39,9 41,7 43,7 42,8 41,1 42,6 40,8 40,7 38,8 34,9 2013 585,8 593,7 587,8 565,2 547,5 540,5 551,1 551,7 557,1 556,7 565,3 596,8 8,0 8,1 7,7 7,5 7,3 7,6 8,2 33,8 34,6 38,9 39,8 44,0 40,2 40,6 41,4 39,1 37,5 35,2 2014 629,3 8,6 36,4 *) podíl nezaměstnaných osob = počet dosažitelných uchazečů o zaměstnání ve věku 15 – 64 let k obyvatelstvu stejného věku

3 Situace na trhu práce ČR

4 Situace na trhu práce ČR

5 Situace na trhu práce K 31.  evidoval Úřad práce ČR (ÚP ČR) na svých krajských pobočkách a jejich kontaktních pracovištích celkem 629 274 uchazečů o zaměstnání. Jejich počet byl o vyšší než na konci předchozího měsíce, ve srovnání se stejným obdobím roku 2013 je vyšší o 43 465 osob. V průběhu ledna bylo nově zaevidováno 81 446 osob. Ve srovnání s minulým měsícem to bylo více o 21 701 osob a v porovnání se stejným obdobím předchozího roku méně o  2 059 osob.

6 Situace na trhu práce Z evidence v lednu odešlo celkem 49 005 uchazečů (ukončená evidence, vyřazení uchazeči). Bylo to o osob více než v předchozím měsíci a o 5 998 osob více než v lednu 2013. Meziměsíční nárůst nezaměstnaných byl zaznamenán ve všech 77 okresech, největší v okresech Jeseník (o 23,0 %), České Budějovice (o 14,4 %), Prachatice (o 14,3 %),  Písek (o 12,1 %), Znojmo (o 12,0 %) a Jindřichův Hradec a Český Krumlov (shodně o 11,5 %).

7 Situace na trhu práce ČR
ÚP ČR evidoval k 31.  celkem 36 394 volných pracovních míst. Jejich počet byl o 1 216 vyšší než v předchozím měsíci a o vyšší než v lednu Na jedno volné pracovní místo připadalo v průměru 17,3 uchazečů, z toho nejvíce v okresech Jeseník (85,5), Bruntál (70,1), Karviná (65,7) a Přerov (52,4). Z celkového počtu nahlášených volných míst bylo 3 891 vhodných pro osoby se zdravotním postižením (OZP), na jedno volné pracovní místo připadalo 15,6 OZP.

8 Situace na trhu práce ČR
Podle posledních dostupných údajů míra nezaměstnanosti zpracovávaná EUROSTATEM pro mezinárodní srovnání byla v prosinci 2013 v ČR 6,8 %, v EU28 10,7 %. Nižší než v ČR byla např. v Německu a Rakousku (shodně 4,9 %), v Lucembursku a na Maltě (shodně 6,5 %). Vyšší než průměr EU28 byla např. ve Francii (11,1 %), v Irsku (11,8 %), v Litvě (11,9 %), v Itálii (12,5%), v Bulharsku (13,2 %), na Slovensku (14,0 %), v Portugalsku (15,5 %), na Kypru (17,0 %), v Chorvatsku (19,6 %) a  ve Španělsku (25,6 %). Informace o vývoji nezaměstnanosti v elektronické formě jsou zveřejněny na internetové adrese:

9 Aktivní politika zaměstnanosti
V rámci aktivní politiky zaměstnanosti (APZ) bylo k 31.  umístěno na Veřejně prospěšné práce (VPP) celkem uchazečů, na Společensky účelná pracovní místa (SÚPM) vyhrazená uchazečů. Celkem uchazečů bylo podpořeno SÚPM zřízeným za účelem vykonávání samostatně výdělečné činnosti (SÚPM – SVČ) a 228 uchazečů bylo podpořeno nově zřízenými SÚPM u zaměstnavatele.

10 Aktivní politika zaměstnanosti
V rámci Chráněných pracovních míst (CHPM) bylo podpořeno celkem 1184 osob se zdravotním postižením (z toho 45 vykonává samostatně výdělečnou činnost) a pomocí příspěvku na provoz CHPM a CHPM-SVČ bylo podpořeno 74 uchazečů. K 31.  se účastnilo rekvalifikačních kurzů celkem uchazečů. Pomocí Projektů ESF OP LZZ – Cílené programy bylo k 31.  celkem podpořeno uchazečů. Do regionálního individuálního projektu Odborná praxe pro mladé do 30 let bylo k 31.  zapojeno 1387 uchazečů.

11 Aktivní politika zaměstnanosti
Úřad práce ČR odpovědně zvažuje vhodnost použití jednotlivých nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti (dále jen „APZ“), a to v závislosti na situaci regionálních trhů práce a skladby uchazečů a zájemců o zaměstnání.

12 Aktivní politika zaměstnanosti
Úřad práce ČR se snaží ke klientům přistupovat individuálně, naším cílem je komplexně posuzovat kompetence uchazeče o zaměstnání (kvalifikace, dovednosti, motivace), uplatnitelnost na trhu práce, ekonomickou situaci klienta a ohrožení sociálním vyloučením z důvodu setrvávání v dlouhodobé nezaměstnanosti. V oblasti poradenství je snahou klást důraz na oblast prevence vzniku nezaměstnanosti, zejména prostřednictvím celoživotního kariérového poradenství.

13 Aktivní politika zaměstnanosti
Úřad práce se zaměřuje na komplexní vnímání nástrojů a opatření APZ, jejich vzájemnou provázanost. U uchazečů o zaměstnání ohrožených ztrátou pracovních návyků a ztrátou motivace k hledání vhodného pracovního uplatnění jsou využívány nástroje a opatření APZ jako motivační či aktivizační prvky (např. kombinace poradenských programů, rekvalifikací, aktivizačních pracovních příležitostí, veřejně prospěšných prací nebo společensky účelných pracovních míst).  

14 Aktivní politika zaměstnanosti
Poskytování příspěvků na jednotlivé nástroje aktivní politiky zaměstnanosti upravuje část pátá zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. V ustanovení § 104 odst. 2 a v § 105 odst. 1 zákona o zaměstnanosti jsou definovány nástroje, jimiž je aktivní politika zaměstnanosti realizována.

15 Aktivní politika zaměstnanosti
Nástroje, jimiž je realizována aktivní politika zaměstnanosti, jsou zejména: a) rekvalifikace, b) investiční pobídky, c) veřejně prospěšné práce, d) společensky účelná pracovní místa, e) překlenovací příspěvek, f) příspěvek na zapracování, g) příspěvek při přechodu na nový pod. program.

16 Aktivní politika zaměstnanosti
Součástí opatření aktivní politiky zaměstnanosti jsou rovněž: a) poradenství (zjišťování osobnostních a kvalifikačních předpokladů fyzických osob pro volbu povolání, pro zprostředkování vhodného zaměstnání, pro volbu přípravy k práci osob se zdravotním postižením a při výběru vhodných nástrojů APZ), b) podpora zaměstnávání osob se zdravotním postižením, c) sdílené zprostředkování zaměstnání (§ 119a ZoZ), d) cílené programy k řešení zaměstnanosti (§120 ZoZ).

17 Rekvalifikace Podmínky pro účast fyzické osoby v rekvalifikaci hrazené Úřadem práce: být v evidenci ÚP jako uchazeč nebo zájemce o zaměstnání, mít odpovídající vstupní předpoklady pro příslušný rekvalifikační kurz a pro výkon profese, na kterou se uchazeč/zájemce o zaměstnání rekvalifikuje, zdravotní způsobilost pro absolvování rekvalifikačního kurzu a výkon nové profese.

18 Rekvalifikace Uchazeč/zájemce o zaměstnání se může zúčastnit rekvalifikace, kterou zabezpečuje ÚP ve spolupráci s vybranými rekvalifikačními zařízeními, nebo si sám může vybrat rekvalifikační zařízení a kurz, a poté požádat ÚP o úhradu „zvolené“ rekvalifikace (§109a zákona o zaměstnanosti). V obou případech ÚP posuzuje, zda bude rekvalifikace realizována rekvalifikačním zařízením, které může dle zákona o zaměstnanosti rekvalifikaci provádět (§ 108 odst. 2 zákona o zaměstnanosti).

19 Rekvalifikace Úřad práce může uhradit náklady/cenu rekvalifikace (kurzovné): pouze vzdělávacímu zařízení, s kterým uzavřelo písemnou dohodu o provedení rekvalifikace nebo při „zvolené“ rekvalifikaci na základě potvrzení ÚP o úhradě ceny rekvalifikace pokud součástí rekvalifikace je závěrečné ověření znalostí a dovedností absolventů rekvalifikačního kurzu.

20 Rekvalifikace Rekvalifikační zařízení musí splňovat:
mít v předmětu činnosti další vzdělávání (mimoškolní vzdělávání apod.) mít akreditaci na realizaci vzdělávacího programu nebo realizovat rekvalifikaci dle zvláštních předpisů (zvláštním předpisem je např. zákon o sociálních službách, podle kterého se v rámci rekvalifikace realizuje kurz pro pracovníky v sociálních službách, nebo zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, který umožňuje formou rekvalifikace získat kvalifikaci např. pro činnost sanitáře apod.). Většina rekvalifikací se realizuje na základě akreditace MŠMT .

21 Rekvalifikace ÚP může hradit rekvalifikaci zaměstnanců (§ 110 zákona o zaměstnanosti) na základě žádosti zaměstnavatele. Většina těchto rekvalifikací se uskutečňuje v rámci projektů OP LZZ (viz. předcházející informace). O rekvalifikaci může požádat i jednotlivý zaměstnanec, který je např. ohrožen ztrátou zaměstnání. Podmínkou je, aby se zaregistroval na ÚP jako zájemce o zaměstnání.

22 www. portal.mpsv.cz/sz/obcane/rekvalifikace
Evidencí na ÚP nevzniká uchazečům/zájemcům o zaměstnání na zařazení do rekvalifikace nárok, tím nevzniká ani nárok na úhradu „kurzovného“, a pro uchazeče o zaměstnání nárok na úhradu nákladů s rekvalifikací spojených (jízdné apod.). ÚP vždy posuzuje, zda rekvalifikace přispěje k pracovnímu uplatnění uchazeče/zájemce o zaměstnání. Bližší informace k rekvalifikaci lze získat na adrese: www. portal.mpsv.cz/sz/obcane/rekvalifikace

23 Rekvalifikace

24 Veřejně prospěšné práce (VPP)
Časově omezené pracovní příležitosti spočívající zejména v údržbě veřejných prostranství, úklidu a údržbě veřejných budov a komunikací nebo jiných obdobných činnostech ve prospěch obcí nebo ve prospěch státních nebo jiných obecně prospěšných institucí, nejdéle však na 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců. Za jiné obdobné činnosti lze považovat práci osobního asistenta osob se zdravotním postižením, pomocné práce v oblasti charity, pomocné práce v oblasti sociální a kulturní, pomocné práce ve školách a při údržbě sportovišť, popř. jiné činnosti odpovídající definici veřejně prospěšných prací v zákoně o zaměstnanosti.

25 Veřejně prospěšné práce (VPP)
Za státní nebo jiné obecně prospěšné instituce lze považovat obecně prospěšné instituce, které se zabývají vzděláním a vědou, kulturou, školstvím, ochranou zdraví, požární ochranou, ochranou životního prostředí, podporou a ochranou mládeže, ochranou zvířat, humanitární, sociální, charitativní, náboženskou, tělovýchovnou a sportovní činností. V případě, že VPP ve prospěch obcí nebo obecně prospěšných institucí zajišťuje právnická nebo fyzická osoba, která k tomuto účelu vytváří pracovní místa, musí mít ÚP ČR obcí nebo obecně prospěšnou institucí potvrzeno, že VPP budou vykonávány v jejich prospěch.

26 Veřejně prospěšné práce
Finanční příspěvek na vynaložené prostředky na mzdu nebo plat umístěného uchazeče o zaměstnání. ÚP může poskytnout zaměstnavateli příspěvek ve výši vynaložených prostředků na mzdy nebo platy na zaměstnance, včetně pojistného na sociální zabezpečení, příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění, které zaměstnavatel za sebe odvedl z vyměřovacího základu zaměstnance, maximálně však ,- Kč měsíčně - výše příspěvku a další ustanovení se sjednávají v písemné dohodě. Zvýhodnění při vytváření pracovních příležitostí na zkrácený úvazek.

27 Veřejně prospěšné práce

28 Společensky účelná pracovní místa (SÚPM)
Společensky účelnými pracovními místy se rozumí pracovní místa, která zaměstnavatel zřizuje nebo vyhrazuje na základě dohody s Úřadem práce a obsazuje je uchazeči o zaměstnání, kterým nelze zajistit pracovní uplatnění jiným způsobem. Společensky účelným pracovním místem je i pracovní místo, které zřídil po dohodě s Úřadem práce uchazeč o zaměstnání za účelem výkonu samostatné výdělečné činnosti. Na společensky účelná pracovní místa může Úřad práce poskytnout příspěvek.

29 Společensky účelná pracovní místa (SÚPM) zřízená zaměstnavatelem pro uchazeče o zaměstnání (UoZ)
V dohodě o zřízení SÚPM a poskytnutí příspěvku se sjednává den, do kterého mají být pracovní místa nejpozději obsazena. Dále se sjednává doba, po kterou mají být pracovní místa obsazena. Tyto termíny nejsou v zákoně o zaměstnanosti specifikovány. ÚP ČR je sjednává v souladu se zásadou účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti při vynakládání finančních prostředků, s přihlédnutím k vývoji a situaci na trhu práce a k případnému novému obsazování pracovních míst.

30 Společensky účelná pracovní místa (SÚPM) zřízená zaměstnavatelem pro uchazeče o zaměstnání (UoZ)

31 Společensky účelná pracovní místa (SÚPM) vyhrazená zaměstnavatelem pro uchazeče o zaměstnání (UoZ)
Příspěvek na vyhrazení jednoho společensky účelného pracovního místa může být poskytován až do výše vynaložených prostředků na mzdy nebo platy na zaměstnance přijatého na vyhrazené pracovní místo, včetně pojistného na sociální zabezpečení a pojistného na veřejné zdravotní pojištění, které zaměstnavatel za sebe odvedl z vyměřovacího základu zaměstnance, maximálně však ,- Kč měsíčně (v roce 2014). Příspěvek může být poskytován nejdéle po dobu 12 měsíců.

32 Společensky účelná pracovní místa (SÚPM) vyhrazená zaměstnavatelem pro uchazeče o zaměstnání (UoZ)
Zvýhodnění zaměstnavatelů při přijetí do pracovního poměru dlouhodobě nezaměstnané osoby nebo osoby pečující o děti na zkrácený úvazek (např. při úvazku 0,5 je možná výše příspěvku až ,- Kč měsíčně). Zvýhodnění při přijetí do pracovního poměru osoby do 30 let věku nebo osoby nad 55 let věku, maximální výše příspěvku může být až ,- Kč měsíčně.

33 Společensky účelná pracovní místa (SÚPM) vyhrazená zaměstnavatelem pro uchazeče o zaměstnání (UoZ)

34 Podpora zaměstnávání OZP druhy příspěvků
Příspěvek na zřízení CHPM – příspěvek na pořízení vybavení potřebného pro vznik pracovního místa pro OZP. Podmínka obsazení místa po dobu 3 let. Maximální výše činí osminásobek prům. mzdy v nár. hosp. za 1. – 3. čtvrtletí předchozího roku pro OZP a dvanáctinásobek pro TZP. Příspěvek na částečnou úhradu provozních nákladů CHPM – možno uzavřít nejdříve po uplynutí 12 měsíců ode dne obsazení zřízeného CHPM nebo ode dne vymezení. Maximální roční výše příspěvku činí Kč na jedno CHPM. Příspěvek na zaměstnávání OZP – nárokový pro zaměstnavatele zaměstnávající na CHPM více než 50% OZP z celkového počtu zaměstnanců. Příspěvek je poskytován ve výši 75% vynaložených mzdových nákladů na zaměstnance OZP, maximálně však Kč měsíčně. Příspěvek je možné navýšit o Kč měsíčně na další náklady vynaložené na zaměstnávání OZP.

35 Podpora zaměstnávání OZP druhy příspěvků
Chráněným pracovním místem může být i pracovní místo, které je obsazeno osobou se zdravotním postižením, pokud je vymezeno v písemné dohodě mezi zaměstnavatelem a Úřadem práce. Dohoda se uzavírá na dobu 3 let.

36 Počet vymezených CHPM srovnání stavu k 31. 12. 2012 a 30. 6. 2013

37 Počet zaměstnanců na vymezených CHPM srovnání stavu k 31. 12. 2012 a 30. 6. 2013

38 Aktivní politika zaměstnanosti
Další nástroje APZ Překlenovací příspěvek: Může být poskytnut se osobě samostatně výdělečně činné, které byl poskytnut příspěvek podle § 113 odst. 1. ZoZ na úhradu provozních nákladů po dobu a ve výši dané ZoZ, Příspěvek na zapracování: Může být poskytnut zaměstnavateli, který přijímá do pracovního poměru uchazeče o zaměstnání, kterému krajská pobočka Úřadu práce věnuje zvýšenou péči (§ 33) po dobu a ve výši dané ZoZ.

39 Aktivní politika zaměstnanosti
Příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program: Může být poskytnut zaměstnavateli, který přechází na nový podnikatelský program a z tohoto důvodu nemůže zabezpečit pro své zaměstnance práci v rozsahu stanovené týdenní pracovní doby po dobu a ve výši dané ZoZ.

40 Aktivní politika zaměstnanosti Nový nástroj APZ (§106 ZoZ)
Příspěvek na podporu aktivizace dlouhodobě vedených uchazečů o zaměstnání v evidenci Úřadu práce ČR formou podpory krátkodobých pracovních příležitostí – aktivizační pracovní příležitost Příspěvek na Aktivizační pracovní příležitost bude poskytován zaměstnavateli na úhradu odměny z dohody o provedení práce. Trvání pracovněprávního vztahu: max. 3 měsíce (uchazeč zůstává v evidenci ÚP), počet hodin výkonu činnosti v měsíci: max. 40 hodin, odměna: max. 60,- Kč/hod., vykonávané činnosti jsou obdobné jako při výkonu veřejné služby. Příspěvek je poskytován zaměstnavateli, který vytvoří pracovní místo pro uchazeče o zaměstnání, vedeného v evidenci uchazečů o zaměstnání déle než 12 měsíců nebo se ocitne v hmotné nouzi podle zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi.

41 Odborné praxe pro mladé do 30 let
Hlavním cílem je pomoci mladým lidem bez předchozích pracovních zkušeností získat praxi u zaměstnavatele. Trvání projektu: 1. července srpna 2015 Celková alokace: 1,034 mld. Kč (14 regionálních individuálních projektů) Účastníci projektu : věk do 30 let včetně, dlouhodobější evidence na ÚP ČR (minimálně 4 měsíce), pracovní zkušenost v maximální souhrnné délce do 2 let od ukončení studia nebo přípravy na budoucí povolání (včetně DPČ a OSVČ) a bez rozdílu dosaženého stupně vzdělání.

42 Odborné praxe pro mladé do 30 let
Odborná praxe je realizována formou společensky účelných pracovních míst (SÚPM) vyhrazených zaměstnavatelem. Mzdový příspěvek je poskytován na dobu min. 6 měsíců a max. 12 měsíců. Příspěvek na mzdu je poskytován včetně odvodu pojistného za zaměstnavatele. Mentor: Po dobu zaškolování účastníka je poskytován příspěvek na úhradu mzdových nákladů mentora. Doba zapojení mentora je v rozsahu minimálně 4 měsíce, maximálně však 7 měsíců.

43 „Vzdělávejte se pro růst regiony“
Projekt umožňuje vybraným podnikům získat finanční příspěvky na vzdělávání či rekvalifikaci svých zaměstnanců; současné jsou zaměstnavateli hrazeny mzdové náklady vzdělávaných zaměstnanců, a to po dobu jejich vzdělávání. Možnost využití interního lektora. Příspěvek je možno poskytnout pro všechny typy podniků (malé, střední i velké), včetně OSVČ. ÚP ČR rozhoduje o poskytnutí příspěvku na základe podkladu a informací, které zaměstnavatel dokládá k žádosti. Příspěvek je poskytován v režimu veřejné podpory „de minimis“ či na základě „blokové výjimky“.

44 Vzdělávání a dovednosti pro trh práce
Doba realizace: – Základním inovativním prvkem tohoto projektu je zkvalitnění spolupráce se zaměstnavateli a následné cílené směřování RK pro potřeby regionálního trhu práce. Sledování požadavků zaměstnavatelů probíhá průběžně po celou dobu trvání projektu. Smyslem monitorovacích návštěv je určování optimální skladby rekvalifikačních kurzů, které se následně v rámci projektu nabízejí. Velkým přínosem tohoto projektu jsou nejen zvolené rekvalifikace, ale též možnost rekvalifikovat bez vymezených odvětví. Dochází ve větším počtu k realizaci cílených RK přímo pro daného zaměstnavatele.

45 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Mgr. Jan Karmazín, MPA – ředitel odboru trhu práce"

Podobné prezentace


Reklamy Google