Angelmanův syndrom.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
ZŠ ŠTÍTINA 5. TŘÍDA.  DNES K NÁM DO ŠKOLY PŘIJEL TOM. JE MU 28 LET A OD NAROZENÍ JE TĚLESNĚ POSTIŽENÝ. TRPÍ MOZKOVOU OBRNOU.
EPILEPSIE Vypracoval: Josef Kočárek, IVETA SLAVÍKOVÁ, SIMONA LIŠKOVÁ
Prader – Willi syndrom Olga Lokvencová.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Opakování - vývoj jedince
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
NORMÁLNÍ ŽENSKÝ KARYOTYP
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Downův a Edwardsův syndrom
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Příčiny SPU.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Grafická příloha s výsledky
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Downův syndrom ( genetické choroby člověka )
Logopedická třída MOTÝLCI
DMO Olga Bürgerová.
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
GENETICKÉ VADY.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Cíle projektu a projektové aktivity Aktivity na národní úrovni  Podpora Národní pracovní skupiny v práci na  Národním akčním plánu ochrany práv dětí.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Motorické schopnosti.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Demence. Slovo demence pochází z latinského „demens“: „de“- mimo „mens“ – duch Ten kdo ztratil ducha, duši.
Aspergerův syndrom Eliška Neumanová C3A. Co je Aspergerův syndrom? Druh autismu Postižení ovlivňující způsob dorozumívání Menší potíže s řečí než osoby.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Co to vlastně je ?  Způsobuje nevratné změny v mozkových buňkách a úbytek mozkové hmoty.  Varovným signálem bývá, že člověk začne trpět neobvyklou ztrátou.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
DMO dětská mozková obrna
Číslo v digitálním archivu školy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
DMO (dětská mozková obrna)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Angelmanův syndrom

Co je Angelmanův syndrom Anglický název v minulosti: „Happy puppet“ (šťastná loutka) V současné době se používá „Angel child“(Andělské dítě) nebo Angelman syndrome. Česká lékařská terminologie používá „Syndrom šťastného dítěte“.

Angelmanův syndrom poprvé popsal Dr. Angelman v roce 1965 všiml si několika dětí, které měly shodné příznaky: - tuhou, nemotornou chůzi, - absenci řeči, - nadměrně se smály, - měly záchvaty. první ucelená zpráva pochází ze Severní Ameriky z počátku osmdesátých let, teprve ve druhé polovině devadesátých let se množství informací značně rozšířilo,

Angelmanův syndrom byly zjištěny genetické příčiny onemocnění, pravděpodobnost výskytu AS je jeden z 10 - 30 tisíc jedinců. postižených AS je v celém světě mnohem více, avšak často nemají jednoznačnou diagnózu nebo jsou vedeni pod jiným typem onemocnění např. mozkovou obrnou, nebo autismem, AS postihuje stejně děvčata i chlapce, děti potřebují celoživotní asistenci, je nutno s nimi pracovat, jsou schopny stále zlepšovat své dovednosti.

Angelmanův syndrom je neléčitelný, dají se potlačovat některé jeho příznaky (např. záchvaty), nemoc je stálá, ale není degenerativní, lidé s AS se mají normální délku života, AS není rozpoznatelný u novorozenců a raném dětství určité vývojové problémy nejsou specifické, obvyklá doba na stanovení diagnózy je mezi 3 až 7 rokem dítěte, charakteristické chování a rysy stávají více evidentní. 

Klinická kritéria pro stanovení diagnózy: normální prenatální vývoj, běžný porod, zralé dítě, opoždění vývoje je rozpoznatelné mezi 6 - 12 měsícem věku, velmi pomalé, ale dopředu jdoucí nabývání dovedností, normální metabolismus, hematologický i chemický profil, normální struktura mozku dle MRI a CT.

Fyzické parametry Novorozenci se nijak fyzicky neliší, u některých dětí starších 12 měsíců dochází ke zpomalení růstu lebky, děti s AS mají velmi často ploché záhlaví, výška dětí bývá podprůměrná, u malých dětí se někdy objevuje nižší váha z důvodů problémů s krmením, větší děti bývají váhově normální, narušení spánku (jejich potřeba spánku je nižší než u zdravých dětí).

Dospělost někteří jedinci mohou ztratit schopnost chůze, lze předcházet pouze soustavnou rehabilitací a tréninkem (podporovat hybnost), často se objevuje scoliosa, která se věkem zhoršuje, jsou schopni se sami oblékat, jíst a nonverbálně komunikovat, mnoho z nich je během dne kontinentních, nikdo z postižených AS není schopen žít bez asistence, žijí většinou v rodinném prostředí nebo speciálním zařízení.

Vývojové problémy více než 90% sledovaných dětí trpí epilepsií, většinou se záchvaty objevují kolem třetího roku věku dítěte, mohou být různých typů (od grand mal až po absence a krátké periody nepozornosti), obvykle vyžadují četnou antizáchvatovou terapii, v mnoha případech dojde ke značnému zlepšení záchvatových stavů, v dospělosti až k vysazení léků, puberta bývá zpožděna o 1 - 3 roky, rozvoj sekundárních pohlavních znaků je jako u normálních dětí, často v období puberty vzroste váha, děti v dospívání se dále i mentálně rozvíjí, nebylo pozorováno zpomalení mentálního vývoje, zdraví bývá pozoruhodně dobré.

Hlavní znaky vyskytující se i 100 % dětí: neschopnost mluvit, pouze minimum slov, komunikují nonverbálně, nonverbální komunikace převyšuje verbální, opoždění psychomotorického vývoje, těžký zpomalený vývoj, problémy s pohybem, koordinací chůze a stabilitou, mávání a vyvažování horními končetinami, vibrující paže, zvláštní chování, velmi často se usmívá, obvykle má šťastnou náladu, v excitaci mává a tleská rukama.

Znaky vyskytující se u více než 80 % dětí: udrží špatně pozornost, hypotonie, mikrocefalie (u dětí starších jednoho roku), velmi problematický je nácvik udržení čistoty, kolem třetího roku věku dítěte se objevují záchvaty, abnormální EEG

Znaky vyskytující se u 20 – 80 % dětí: šilhání (strabismus), „velký“ jazyk jako by se nemohl vejít do úst, vyplazování jazyka, špatný sací reflex a problémy s polykáním, v dětském věku problémy s tuhou stravou, časté slinění a pohyby jazyka, strkání si předmětů či rukou do úst, mimovolné pohyby úst, dominantní spodní čelist (normální velikost, ale je povystrčena), široce posazené zuby,

Znaky vyskytující se u 20 – 80 % dětí: hypopigmentace (nedostatečná pigmentace pokožky), světlejší vlasy a oči, ruce ve flexi při chůzi, horší termoregulace, poruchy spánku, dítě je přitahováno a fascinováno vodou, oploštělé záhlaví, někdy s příčnou prohlubeninou.

Vzdělávání většinou jsou tyto děti charakterizovány jako těžce mentálně postižené, poznávací schopnosti jsou  u dětí s AS vyšší než je indikováno vývojovými testy, rozpoznatelné v oblasti porozumění, kdy dítě rozumí, ale není schopno  verbální komunikace, překvapivě dobrá vizuální  a prostorová paměť, těžké zpomalení duševního vývoje vyžaduje speciální tréninky: - cvičení, - rehabilitaci, - rozvíjení motoriky - rozvíjení smyslů.

Vzdělávání pracovní terapie zlepšuje jemnou motoriku a kontrolu orální motoriky, místnost by měla být vybavena množstvím křesel a lehátek především pro hypotonické děti, bez zbytečných překážek, důležité je rozvíjet nonverbální komunikaci: velmi brzy by měly být používány obrázky, komunikační tabule, neustále rozšiřovat komunikační cíle a dovednosti.

Vzdělávání důležitými faktory jsou individuální přístup a flexibilita, dítě musí mít dobrý vztah a důvěru ke svému učiteli a vychovateli, vztah k dítěti musí být laskavý, ale také přísný, u dětí s AS by měl být vypracován program tréninku osvojení si zvyku chodit na toaletu, děti jsou většinou schopny samy se oblékat, jíst, provádět některé běžné úkony doma.

Další fakta Děti s AS velmi milují společnost, přítomnost lidí a rušné, živé prostředí, hlasitou hudbu, proto je vhodná návštěva koncertů, velmi oceňují návštěvu ZOO, cirkusu apod. Dobře se cítí v restauracích, sledují rády video, hlavně záznam, na kterém jsou samy. V televizi rády sledují pohádky, hudbu atd. Mají rády zvukové hračky a knihy. Děti jsou schopny naučit se plavat, rády pochodují bez nafukovacího kola po dně bazénu. Jelikož většina AS dětí má problémy s chůzí je koupání tou nejlepší rehabilitací. AS děti mají celý život problémy s nadměrným sliněním a s udržením čistoty při jídle.

Další fakta AS děti rády cestují, během jízdy bývají klidné, pozorují krajinu a projíždějící auta. Rádi se fotografují, nadšené jsou při prohlížení fotografií, hlavně těch, na který jsou samy nebo někdo z jejich blízkých. Prohlížením fotoalb jsou schopny strávit mnoho času. Hra: v mladším věku téměř bez přestání manipulují vhodnými předměty, přehazují hračky např. z krabice do kyblíku , staví kostky. Upřednostňují hračky, které se dají rozebrat a složit, zvukové hračky, velkými favority jsou hračky do vody, rády staví kostky, mačkají různé knoflíky, páčky, vypínače. Mají obrovskou radost, když se dočkají nějakého efektu (světlo, zvuk). Favority jsou i plyšové hračky a maňásci, které lze navléci na ruku. Obrovská chuť k jídlu, ale odmítají tekutiny.

Další fakta Mávání, třepání a tleskání rukama je jedním z nejvýznamnějších znaků dětí s AS. Je to gesto, kterým vyjadřují radost, strach, nespokojenost nebo jiné vzrušení. Milují hry s balóny všech velikostí. Velkou motivací pro tyto děti příslib něčeho co zbožňují (např. dobré jídlo, hra ve vodě). Děti rády sledují programy v televizi, hlavně koncerty (od dechovky až po rock), pohádky, pořady o zvířatech apod. Brzy se naučí rozlišovat mezi programy v televizi a videem. Samo si často poručí, že chce sledovat video, hlavně „home video“, na kterém poznává své blízké i sebe samo. Snímky z výletů nebo různých rodinných akcí dovedou upoutat pozornost dítěte na velmi dlouhou dobu.