Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Temperament, charakter
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Vývojová psychologie Škola:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Teorie Lawrence Kohlberga
6. Je dobro dáno povinností?
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Duha Prezentace jde automaticky, prosím, pusť repro.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Zdravá škola.
Mravní výchova dětí školního věku a otázky jejího rozvíjení
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Mravní výchova.
Zpracovala: Simona Hyková
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Jak se děti učí 5 Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA.
Mgr. Zuzana Kročáková …I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ.
Profese a etika Regulace a samoregulace. Etika = oblast, ve které se uskutečňují individuální dobrovolné volby a rozhodnutí, a to jak v záležitostech.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 3. cast.
Mravní výchova dětí školního věku a otázky jejího rozvíjení
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Zákony učení.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Pravidla chování, právo a morálka
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA
Mravní výchova dětí školního věku a otázky jejího rozvíjení
Vývoj člověka Ontogeneze.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
Psychologie výchovy a vzdělávání
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Etická výchova jako součást života školy
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA Jak se děti učí 5 Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA

Mravní a hodnotový vývoj dítěte je podle psychologů úzce provázán s vývojem intelektuálním (viz Piaget). Lze jej také ukázat na vývoji mravního usuzování. Děti přecházejí od sebestředného myšlení, kdy vše nahlížejí ze svého hlediska, k takovému usuzování, které jim umožní postavit se na místo druhých. Teprve tehdy, když jsou schopny tohoto způsobu myšlení, jsou schopny i opravdového morálního usuzování.

J. Piaget – 2 stádia: stádium heteronomní morálky – zhruba do konce mladšího školního věku (podle zralosti dětí) do 10-11 let: - dítě chápe autoritu dospělého jako naprosto legitimní, nepochybuje o oprávněnosti trestu stádium autonomní morálky – zhruba starší školní věk a výše (11 let a výše) - dítě se osamostatňuje v mravním usuzování

L. Kohlberg - 3 stádia mravního vývoje (viz Fontana, s. 234): I L.. Kohlberg - 3 stádia mravního vývoje (viz Fontana, s. 234): I. stádium prekonvenční - předškolní věk; (Piaget: předoperační stádium myšlení) – na počátku: amorální stádium (egocentrismus: dobré je to, co je dobré pro mne), posléze individualismus - hledání osobního prospěchu – odměna a trest („tržní“ přístup, dobrý čin se musí vyplatit) 1. etapa: zaměření na trest a poslušnost (chování se utváří zpevňováním – posilování a utlumování) 2. etapa: individualistická účelovost a výměna (správný čin se musí vyplatit) – dítě se chová k druhým dobře proto, že samo z toho něco má

II. stádium konvenční (mladší a střední školní věk; 7-11 let) (Piaget: stádium konkrétních operací) – mravní jednání i hodnocení se podřizuje skupině (správný chlapec, hodná dívka); autorita a sociální pořádek jsou přijímány jako přirozená povinnost. Správné je takové jednání, které je schvalováno autoritou a je také přijímáno skupinou. Je možné, že se dítě jinak chová pod veřejnou kontrolou a bez ní; význam veřejného mínění.   3. etapa -   plnění požadavků autority a konformita („hodné dítě“) 4. etapa - řád a zákon (respekt k společenskému uspořádání a dodržování pravidel a zákonů, funguje svědomí)

III. stádium postkonvenční (12 let a výše); (Piaget: stádium formálních operací) – jednání směřuje k nalezení „společné úmluvy“ ve vztahu k platným pravidlům (užitečnost a právo jednotlivce) a smysl pro povinnost a zákonnost (pravidla je často žádoucí měnit). Nakonec (v nejvyšším stádiu) dospívá k univerzálním etickým zásadám (kategorický imperativ - Kant) „vyšší princip mravní“ ….čiň tak, jak chceš, aby tobě činili druzí. Jedinec dokáže vidět za úroveň povrchní spravedlnosti a oprávněnosti (občanská neposlušnost). 5. etapa: společenská úmluva, smysl pro spravedlnost a zákonnost 6. etapa: univerzální etické zásady

Jak zjistit, ve kterém stadiu mravního vývoje se dítě nachází? Kohlberg - metoda řešení mravních dilemat (tato metoda se však zaměřuje na mravní usuzování, nikoli na skutečné jednání a chování); - jeho dilemata jsou spíše znepokojivá – negativně formulovaná. Např.: Matka uzavře se svou dcerou Janou dohodu, že když bude celý týden umývat nádobí, bude pak v sobotu za to moci jít na diskotéku. Jana poctivě každý den umývá nádobí, ale když přijde sobota, matka jí oznámí, že si vše rozmyslela a že Jana na diskotéku jít nesmí. Jana ale tajně odejde z domu a na diskotéku jde; před odchodem to ale řekne své sestře Marii. Měla by to Marie říci matce?

Návod k řešení: Děti v 1. stádiu: Marie by to matce měla říci, protože kdyby na to matka přišla, potrestá ji za to, že to neřekla. Děti ve 3. stádiu: převáží vztah k autoritě nad obavami z trestu: Není správné, když děti mají před rodiči tajnosti. Děti v 5. stádiu: pokud to Marie matce neřekne, podílí se na lži své sestry a lež je vždy mravně špatná, i když matka se také nezachovala správně, když porušila svůj slib Janě. Děti v 6. stádiu se už řídí svými vlastními mravními zásadami a jsou různé možnosti řešení: · ”dvě zla nedávají jedno dobro” · Marie by neměla zklamat matčinu důvěru, ať se děje cokoli · matka se nezachovala správně a Mariino mlčení je ze dvou zel to menší

Pozor! úroveň morálního usuzování není zcela stabilní a může být u jednoho dítěte v různých situacích různá: např. platí, že děti mohou měnit své hodnoty podle okolností, což znamená, že nedokážou své morální zásady zobecnit – např. považují za přijatelné: zalhat učiteli, ne však svému nejlepšímu kamarádovi podvádět při písemce ve třídě, ne však při veřejné zkoušce ukrást něco v obchodě, ale ne rodičům

Příběhy s morálním obsahem s 4 typy situací: agrese vůči osobě, agrese vůči věci, krádež a lež) Verze pro chlapce: Jednou o přestávce vzal Miloš tajně Pavlovi jeho novou obrázkovou knížku; moc se mu totiž líbila. Pavel se to ale dověděl a chtěl, aby mu ji vrátil. To ale Miloš nechtěl udělat, že prý mu ji nedá. Když se tedy Miloš nedíval, šel Pavel tajně k jeho lavici a vzal si jednu knížku, co tam ležela. Bylo to spravedlivé? Co bys dělal ty, kdybys byl Pavel? Co bys dělal, kdybys byl u toho?

Verze pro děvčata: Představ si, že jste se školou na výletě a spolužačka ti vezme jídlo, které máš s sebou. Tys sice dobře viděla, že ti jídlo bere, ale než jsi stačila něco udělat, jídlo bylo snědené. Co bys dělala? Co bys dělala, kdyby jídlo snědla jiné spolužačce?

Pozitivně vyznívající příběhy by mohly směřovat spíše k  prosociálnímu jednání – např.: Kája cestou na oslavu narozenin uvidí svého kamaráda Honzu, který spadl z kola a potřebuje pomoc. Kája ale ví, že když se zastaví a pomůže, nestihne autobus a přijde o dort a zmrzlinu. Má Honzovi pomoci?

Pedagogická charakteristika procesu MV podle vývojových etap v ped Pedagogická charakteristika procesu MV podle vývojových etap v ped. smyslu: 1) předškolní věk: Dominantní výchovný úkol – rozvoj elementárního mravního jednání na návykovém základě (základy společenského chování – poprosit, poděkovat, chovat se slušně, mluvit pravdu, neskákat dospělým do řeči, přiměřeně respektovat autoritu,…) a pěstování schopnosti empatie Hlavní výchovné prostředky: odměna, pochvala (posilování správného chování), trest (eliminace nežádoucího chování), správný vzor, pravidla a pozitivní vedení

2) mladší školní věk (6 – 10,12 let): Dominantní výchovný úkol – rozvoj mravního vědomí (senzitivní období v oblasti rozumového rozvoje po 6. roce věku), tj. osvojení základních mravních norem: co je dobré a zlé, správné a nesprávné a proč (pochopení) Hlavní výchovné prostředky: srozumitelná a přirozená pravidla, mravní poučování a vysvětlování, komentovaná a sociálně sdílená zkušenost, dobrý (ale i negativní) vzor (i literární hrdina), vedení, pochvala, trest, pozitivní uplatňování autority,

3) starší školní věk (10,12 – 16,18 let): Dominantní výchovný úkol - rozvoj mravního přesvědčení na základě interiorizace osvojených mravních norem za účasti citů a vůle (rozvoj funkce svědomí jako vnitřního regulátora jednání a chování) – mravní seberegulace a sebekontrola. Hlavní výchovné prostředky: pravidla - pevný řád a režim výchovné vedení (autorita, spravedlnost, důslednost) sociálně sdílená zkušenost - diskuse o etických problémech, sociální vzory pochvala (odměna) a adekvátní trest (nejlépe přirozené následky) Význam pozitivní stimulace.

2) raná dospělost (adolescence): Dominantní výchovný úkol – rozvoj uvědomělého mravního jednání na základě přesvědčení – autonomní morálka – sebevýchova Hlavní výchovné prostředky: indirektivní výchovné metody – režim, pochopená a přijatá pravidla (uvědomělá kázeň), dobré vzory, sebereflexe, sebevýchova.

Metody mravní výchovy: 1 Metody mravní výchovy: 1. přímé (direktivní) (stádium heteronomní morálky) mravní vysvětlování a poučování kladení požadavků, vymezování pravidel vedení - přinucování, donucování cvičení přesvědčování příklad kontrola (dozor) hodnocení – odměna a trest.

Metody nepřímé (indirektivní) (stádium autonomní morálky) vzor režim a řád tvorba a dodržování pravidel a norem pozitivní vých. prostředí (klima, veřejné mínění) diskuse (řešení etických dilemat) získávání vyvolávání a tlumení citů sebekontrola, peer – spolupráce samospráva sebereflexe, sebevýchova

Podle Kotáskové (Vacek 2000, s Podle Kotáskové (Vacek 2000, s. 73) mohou vychovatelé (především rodiče a učitelé) zajistit dosažení morální zralosti dětí těmito podmínkami výchovy: bohaté rodinné prostředí, kde se děti mohou ztotožnit s dospělými jako sociálními vzory (demokratické vedení, bezkonfliktnost, přátelskost k dítěti, bezproblémové zvládání role matky, otce); uplatňování takových výchovných strategií, které mobilizují u dítěte vnitřní síly k vyhovění požadavkům (z pozice lásky, ocenění, empatie); v konfliktních situacích je dítě vedeno k pochopení problému a jeho řešení se zdůvodňuje humánními potřebami a konsensem, nikoli nutností vyhovět autoritě; to rozvíjí u dítěte schopnost předvídání důsledků svých činů a umožňuje přijímat odpovědnost za vlastní rozhodnutí; přestupek má dítě vždy šanci napravit; dětem jsou poskytovány příležitosti a zkušenosti s různorodými interakcemi v různých situacích a rolích; děti mají možnost získávat zkušenosti s příslušností k různým skupinám s odlišnými pravidly chování.

Základ mravní a hodnotové výchovy: prosociálnost Základ mravní a hodnotové výchovy: prosociálnost. Projekt Etická výchova Prosociálnost = schopnost konat dobro pro druhého člověka bez očekávání odměny nebo protislužby. Prosociální chování = chování, které je zaměřeno na pomoc nebo prospěch jiných osob, skupin nebo dosahování společenských cílů bez aktuálního očekávání odměny. Altruismus. Empatie.

Děkuji za pozornost. Literatura: STŘELEC, S. a kol. VACEK, P. HEIDBRINK PIAGET, J. SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál 1998. Podzim 2012