Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kvantitativní metody výzkumu v praxi (KMVP) 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2013 (2011) poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz.
Sociologický výzkum.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM11.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Základy pedagogické metodologie
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
STATISTIKA přednáška 1 Martin Sebera, FSpS MU, Sázíte-li ve Sportce, je to hazard. Sázíte-li se, že vám v kartách přijdou tři postupky po sobě,
Statistika 2. přednáška Ing. Marcela Čapková.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
PSY717 Statistická analýza dat 2010 První konzultace.
VY_32_INOVACE_21-15 Statistika 1 Základní pojmy.
Základy zpracování geologických dat
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Základy pedagogické metodologie
Statistika – základní pojmy, diagramy
Případová studie Seminář 2014.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
STATISTICKÝ ROZCESTNÍK aneb CO S DATY Martin Sebera.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
ABSOLVENTSKÁ PRÁCE Název absolventské práce
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
Základy pedagogické metodologie
Úvod do praktické fyziky
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Základy pedagogické metodologie
Metodologie pro ISK 2 Úvod do práce s daty
Metodologie pro ISK 2 Kontrola dat Popis kategorizovaných dat
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka

ORGANIZACE Ukončení předmětu Seminář k úvodu do pedagogické metodologii: ● Domácí úkol (20%); pozdní odevzdání (10%) ● Odevzdat projekt výzkumu; Odevzdat výzkumný nástroj (dotazník, experimentální plán, arch na záznam pozorování, otázky pro interview, atd.) (40%) ● Test (40%); psát se bude v zápočtovém týdu (popř. ve zkouškovém období) ● Výše zmíněné položky představují 100% (75% stačí k úspěšnému uzavření předmětu) ● Docházka alespoň 70% Ukončení předmětu Úvod do pedagogické metodologie: ● Kolokvium - odborná rozprava nad výzkumnými projekty

LITERATURA kvantitativní výzkum (postatné pro účely předmětu): ● GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, ISBN ● PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, ISBN ● CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Havlíčkův Brod : Grada, ISBN ● HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, ISBN litaratura pro doplnění k pedegogickému výzkumu: ● MAŇÁK, J. ŠVEC,V. Cesta pedagogického výzkumu. Brno : Paido, ISBN sociologická literatura: ● DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002.

LITERATURA kvalitativní výzkum: ● ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, ISBN ● HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, ISBN ● STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert,1999. ISBN X. ● SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : Ikar, ISBN

ETAPY VÝZKUMU ● Pokus o stanovení výzkumného problému (už v tuto chvíli se rozhodujeme mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem) ● Informační příprava; sedimantace výzkumného problému ● Stanovení výzkumného problému (další informační příprava) ● Stanovení hypotéz ● Příprava výzkumných metod ● Sběr výzkumných dat ● Interpretace údajů ● Psaní výzkumné zprávy

PRÁCE S HROMADNÝMI DATY ● Proč a v jakých situacích pracujeme s hromadnými daty? ● Pracujeme vždy s hromadnými daty? ● Statistika - Def.: “Statistika je naukou, jak získat informace z numerických dat.“ (Hendl 2006 s. 17) - podle S.Moora (1997) rodělujeme tři druhy statistiky: 1. Získávání dat - metody pro sběr dat (základní a výběrový soubor); validizace instrumentů, atd. 2. Analýza dat (popisná statistika) - organizace dat a popis dat užitím grafů, numerických souhrnů, atd. 3. Statistické usuzování (inference) - usiluje o získání závěrů z pozorvaných jevů; používá pravděpodobnostní pojmy

PRÁCE S HROMADNÝMI DATY ● Nejzákladnější statistické pojmy z popisné statistiky: - četnosti - frequencies - absolutní četnost: Počet výskytu nějakého znaku (např. kolik lidí volilo jednotlivé kandidáty; kolik bylo ve zkoumaném souboru mužů a kolik žen; kolik respondentů odpovědělo na otázku kladně, kolik spíše kladně, kolik spíše záporně a kolik záporně, popř. kolik neodpovědělo) - relativní četnost: Poměry jednotlivých četností vyjádřené v procentech (např. kolik procent voličů volilo jednotlivé kandidáty, kolik procent bylo ve zkoumaném souboru mužů a kolik procent žen, atd.

úloha Výběrový soubor tvořilo 750 validních respondentů. Odpovídali na otázku: „Jak souhlasíte s výrokem: Chci, aby se na státních vysokých školách platilo školné.“ Z nabídnutých variant si respondenti vybrali 38 určitě ano; 210 spíše ano; 402 spíše ne; 100 určitě ne Jaké byly relativní četnosti?

úloha Výběrový soubor tvořilo 750 validních respondentů. Odpovídali na otázku: „Jak souhlasíte s výrokem: Chci, aby se na státních vysokých školách platilo školné.“ Z nabídnutých variant si respondenti vybrali 38 určitě ano; 210 spíše ano; 402 spíše ne; 100 určitě ne Jaké byly relativní četnosti? 1% je 7,5 určitě ano:5,1% (38 : 7,5 = 5,067; zaokrouhlujeme na 1 des. místo) spíše ano:28% spíše ne:53,6% určitě ne:13,3%

DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně