Program – 26. 10. 2012 8.30 – 10.00 → 1. blok – dotazy posluchačů + IVP ve škole 10.00 – 10.15 → přestávka 10.15 – 11.30 → 2. Další činnosti výchovného.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

INTEGRACE A LEGISLATIVA
Škola, rodina, komunita.
Kariérové poradenství
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Systém kurikulárních dokumentů
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
TŘÍDNÍ SCHŮZKY přihlášky na SŠ leden 2012
Výchovní poradci Brno 7. a 8. dubna 2010.
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Individuální výchovný plán
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Brno, Mgr. Libor Mikulášek
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Poznatky z šetření stížností
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Vyhodnocení odevzdaných dotazníků:
Individuální vzdělávací plán
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
4. Dokumentace školy 561/2004 Sb. (§28) rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku evidenci dětí (školní matrika) doklady o přijímání dětí (spis) vzdělávací.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Novela vyhlášky č. 73 A PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ DÉTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI PaedDr. Zuzana Kaprová.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Školní řád 2016 – 2017 stručný výpisek. Povinnosti žáků bod 2 řádně docházet do školy a řádně se vzdělávat plnit pokyny pedagogických pracovníků nosit.
Informovaný souhlas Pracovní setkání pracovníků školních poradenských pracovišť a Zpracovala: PhDr. Hana Plucarová.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/2018
9. Tvorba individuálního plánu
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Jak zacházet s Doporučením ve škole
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Seminář PPP Brno informace ze setkání VP 5/2018 Brno – město, Brno - venkov květen 2018.
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Novinky v předškolním vzdělávání
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Hejnice 20. – 21. září 2018.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Centrum kolegiální podpory CKP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Záškoláctví.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů + IVP ve škole – → přestávka – → 2. Další činnosti výchovného poradce se zaměřením na řešení problémových situací ve škole 11.30– → přestávka – → Zadání seminární práce + práce ve skupinách – návrh strategie řešení vybraného problému – → přestávka – → prezentace práce ve skupině – strategie řešení problémových situací

Dotazy od posluchačů

1. Omlouvání nepřítomnosti ve škole – dospělý student Povinnost docházet do školy a dokládat svoji nepřítomnost stanoví školský zákon: § 22 - Povinnosti žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků (1) Žáci a studenti jsou povinni a) řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat, b) dodržovat školní a vnitřní řád a předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni, c) plnit pokyny pedagogických pracovníků škol a školských zařízení vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem.

(2) Zletilí žáci a studenti jsou dále povinni a) informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání, b) dokládat důvody své nepřítomnosti ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem, c) oznamovat škole a školskému zařízení údaje podle § 28 odst. 2 a 3 a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka a studenta, a změny v těchto údajích.

(3) Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni a) zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení, b) na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte nebo žáka, c) informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání, d) dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem, e) oznamovat škole a školskému zařízení údaje podle § 28 odst. 2 a 3 a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a žáka, a změny v těchto údajích.

ČÁST ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - § 50 (1) Zákonný zástupce žáka je povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka. Podmínky pro uvolňování žáka z vyučování a omlouvání neúčasti žáka ve vyučování stanoví školní řád. ČÁST STŘEDNÍNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - § 67 (1) Zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka je povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku jeho nepřítomnosti. (3) Podmínky pro omlouvání neúčasti žáka ve vyučování a pro uvolňování žáka z vyučování stanoví školní řád.

2. Při vypracování IVP na naší škole je uplatňován tento postup: - vypracuje ho TU ve spolupráci s ostatními vyučujícími ( těmi ochotnými ) - pošle k posouzení spec. pedagožce na škole - ta ho většinou s připomínkami vrací TU na doplnění, příp. přepracování Je tento postup obvyklý, je dán nějakými předpisy či záleží spíše na dohodě? - Každá škola může mít stanovená svoje pravidla, která jsou v souladu s platnou legislativou, ta by měla být závazná pro všechny - Je vhodné, když jsou tato pravidla součástí vnitřní legislativy školy a jejich dodržování je součástí hodnocení učitelů

3. Dva žáci s SPU mají PPP stanovenou odlišnou diagnózu, doporučení k práci jsou však jak přes kopírák. Co s tím? - jednání s poradnou, nejlépe s psychologem nebo speciálním pedagogem, který má školu na starosti - co nejpodrobnější vyplňování dotazníků pro poradnu, když žáka odesíláme na vyšetření

4. Žák má IVP, ani on ani rodiče neprojevují sebemenší ochotu pracovat, jen se " ohánějí papírem". Po jaké době je možné navrhnout zrušení IVP? - PPP má povinnost 2-krát ročně IVP vyhodnocovat, ve spolupráci se školou; škola by měla IVP vyhodnocovat vždy na konci školního roku - pokud rodiče ani žák pravidla stanovená v IVP nedodržují, je třeba opakovaně vyvolávat jednání s rodičem k řešení této situace, závěry jednání do plánu zapisovat a o závěrech informovat PPP - v hodnocení na konci školního roku je pak třeba do zprávy pro PPP napsat, že škola nedoporučuje prodloužení integrace na další školní rok - pokud však PPP doporučení k integraci vydá, zákonný zástupce požádá o vzdělávání podle IVP a ředitel školy to povolí, je třeba IVP pro žáka připravit a dodržovat ho

5. Existuje někde seznam všech speciálních a praktických škol v Brně a okolí s uvedením, která škola se jakým žákům věnuje? - seznam všech škol v JM kraji je na portálu – katalog škol - seznam PPP a SPC seznam PPP a SPC

6. Na základě jakého posledního platného předpisu má platit to, že rodič dítěte s mentální retardací nebo dítětem hraničním, případně nadáním v pásmu hlubokého podprůměru může požadovat, aby bylo jeho dítě vzděláváno na běžné ZŠ podle ŠVP pro praktické školy? Je to tak? - za vzdělávání dětí zodpovídají rodiče a ti mají právo je přihlásit do školy podle místa bydliště - pokud má dítě nějaké zdravotní postižení nebo znevýhodnění, má zákonný zástupce povinnost o této skutečnosti školu informovat

- do jiného typu školy než do běžné základní školy může být dítě zařazeno jen na základě žádosti rodičů, která je doložena doporučením školského poradenského zařízení + rodič v takovém případě musí podepsat informovaný souhlas – vše podle vyhlášky č. 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí a žáků mimořádně nadaných ve znění pozdějších předpisů (poslední aktualizace – vyhláška č. 147/2011) - tato vyhláška vymezuje i typy speciálních škol a způsob zařazování žáků do nich

7. Jaká je současná nově platná klasifikace pásem nadání? Jaká je k jednotlivým pásmům odpovídající hodnota IQ? V některých zprávách z PPP je používána dřívější klasifikace, ale někteří psychologové používají novější verzi, ale zatím jsem nenašla, jak se podle toho přesně orientovat. Stupnici nám nikdo z PPP zatím neposkytl. - Tento dotaz se týká odborné psychologie a doporučuji se obrátit na PPP nebo na přednášejícího v této oblasti

8. Může být cizinec, který v Česku trvale žije a nežádá o azyl zařazen mezi žáky se sociálním znevýhodněním? Podle vyhlášky 147/2011 – paragraf 1 odstavec 6 platí – Za žáka se sociálním znevýhodněním se pro účely poskytování vyrovnávacích opatření podle odstavce 2 (např. IVP, asistent, speciálně pedagogické metody a postupy apod.) považuje žák zejména z prostředí, kde se mu nedostává potřebné podpory k řádnému průběhu vzdělávání včetně spolupráce zákonných zástupců se školou, a žák znevýhodněný nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka.

9.Chtěla bych prosím od Vás v příští hodině radu, jak vyhodnocovat krizové situace, čemu dávat přednost, co snese odklad, jak zajišťovat vyučování za VP a ŠMP. - žádná univerzální rada neexistuje – stále platí, že nejlepší je mít pro nejčastěji se opakující situace daná a napsaná jasná pravidla a rozdělené kompetence, kdo a co má v dané situaci udělat - pokud situace ohrožuje zdraví dětí, musí jít učení stranou, ve všech ostatních případech je třeba najít časový prostor pro domluvu na řešení problému mimo vyučování - problematice budeme věnovat odpolední část semináře