GENETICKÁ METODA ČTENÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dokončení textu Čtenářská gramotnost.
Advertisements

VYVOZENÍ SLABIK S PÍSMENEM T,t
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Studentská inovace praxí Jana Mina ř íková, 5. NŠ-NJ.
Několikrát méně, nácvik.
VYVOZENÍ SLABIK s PÍSMENEM a HLÁSKOU m, M
– PŘEDŠKOLÁČEK. Jak dlouho si ještě můžeme dovolit připravovat dnešní děti ve včerejších školách s předvčerejšími metodami na zítřejší.
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
Speciální péče na naší škole
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Alternativa ve výuce psaní
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
VY_32_INOVACE_08_Hláska a písmeno Ž, čtení slabik, slov
VY_32_INOVACE_13_ Čtení slov s porozuměním 2 (SADA ČÍSLO 1)
VY_32_INOVACE_01_Hláska a písmeno K, čtení slabik, slov
VY_32_INOVACE_10_Hláska a písmeno G, čtení slabik, slov
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
. název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM: 1.ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Čtení.
VYVOZENÍ SLABIK S HLÁSKOU A PÍSMENEM S
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
Teorie vzdělávání dospělých
VY_32_INOVACE_03_Hláska a písmeno C, Č, čtení slabik, slov
Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, první období Typická věková skupina: 6 až 7 let Metodické doporučení: některé snímky lze žákům vytisknout Ověřeno.
Výuka počátečního čtení a psaní před rokem 1989
Diagnostika a reedukace
Vyvození písmene, hlásky S,s
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
VY_32_INOVACE_02_Hláska a písmeno B, čtení slabik, slov (SADA ČÍSLO 4)
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
DIDAKTIKA PRVOPOČÁTEČNÍHO ČTENÍ A PSANÍ
VY_32_INOVACE_09_Hláska a písmeno F, čtení slabik, slov (SADA ČÍSLO 4)
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
VY_32_INOVACE_06_Hláska a písmeno R, čtení slabik, slov (SADA ČÍSLO 4)
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
VÍTÁME VÁS V 1. TŘÍDĚ.
Činnostní učení matematice v pojetí Tvořivé školy Mgr. Čeněk Rosecký Sdružení učitelů a škol se základním vzděláváním Tvořivá škola, o. s. „Vše vlastními.
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Čtení s porozuměním Práce s textem Gramotnost. Význam čtení v současném světě Čtení je součástí gramotnosti člověka. Je prostředkem dalšího vzdělávání.
Využití standardů pro průběžné sledování učebního pokroku žáků Jana Straková Institut pro sociální a ekonomické analýzy a Ústav pro informace ve vzdělávání.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Genetická metoda čtení
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Teorie vzdělávání dospělých
Porozumění jednoduchému textu 2
Specifické poruchy učení
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Čtení a psaní genetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
SPLÝVAVÉ ČTENÍ® Mgr. Milena Šilhánová
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
MOŽNOSTI PREZENTACE BADATELSKÉ ČINNOSTI V MATEŘSKÉ ŠKOLE MGR
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Transkript prezentace:

GENETICKÁ METODA ČTENÍ

OBSAH Info o metodě Etapy nácviku Metodický postup Didaktické hry Příklady z praxe, pomůcky Činnostní učení Základní principy činnostního učení Odkazy

INFO O METODĚ MOTTO: „Univerzální metodu, která by při výuce vyhovovala všem dětem, nenajdeme.“ „Kožíškova metoda“ (ve 20. letech minulého století básník a učitel Josef Kožíšek takto sestavil první čítanku s názvem Poupata) PhDr. Jarmila Wagnerová – 1995/96 – projekt nácviku čtení genetickou metodou (vychází z myšlenek J. Kožíška a V. Příhody) zapisovací metoda – vychází se od zápisu myšlenek, které jsou dětem známé, využívá se zkratek slov a obrázků jako jediná metoda umožňuje okamžité propojení čtení a psaní (psaní silně podporuje čtení) již od začátku - čtení s porozuměním informovat rodiče – nutnost hláskové analýzy a syntézy slova (při nácviku čtení se nepoužívá slabika viz tabulka další stránka)

analyticko-syntetická metoda CO JE JINAK? analyticko-syntetická metoda genetická metoda SLABIKOVÁNÍ Nejdříve děti z hlásek skládají slabiku, skládáním slabik vzniká slovo, např.: T- E = TE, T - A = TA, TE + TA = TETA. HLÁSKOVÁNÍ, ČTENÍ CELÉHO SLOVA NAJEDNOU Čteme po hláskách celé slovo najednou, neslabikujeme! T- E -T -A = TETA. 4 TVARY PÍSMEN NAJEDNOU děti se hned učí 4 tvary písmen  JEN VELKÁ TISKACÍ PÍSMENA děti se učí nejdříve jen jeden tvar písmen (velká tiskací) KRÁTKÁ DOBA NA UVONĚNÍ RUKY uvolňovací cviky před psaním 3 týdny až 1 měsíc DOSTATEK ČASU NA UVOLNĚNÍ RUKY  4 - 5 měsíců  dlouho trvá, než jsou děti schopny číst smysluplný text  ČTENÍ S POROZUMĚNÍM děti od počátku čtou s porozuměním, brzy se naučí číst  děti se více spoléhají na pomoc učitele - zapíše jim úkoly, podepíše nebo orazítkuje práce ....   VELKÁ MOTIVACE děti čtou velmi brzy, píší krátké vzkazy, jsou samostatnější - samy si zapisují od počátku úkoly, podepisují si své práce  výuka psacího písma začíná již počátkem října, kdy ruka není dostatečně uvolněná  výuka psacího písma začíná až kolem 2.pololetí, kdy je ruka dostatečně uvolněná

ETAPY NÁCVIKU 1. seznámení s velkou tiskací abecedou 2. nácvik čtení 3. přechod ke čtení malými tiskacími písmeny

1. seznámení s velkou tiskací abecedou Cíl: vzbudit zájem dětí o čtení vyvození písmen podle jmen pohádkových postav poznávání a vybarvování písmen důraz na krátké a dlouhé samohlásky předměty rozmístěné ve třídě opatřeny „jmenovkami“ zápis jmen, pohádkových postav, krátkých slov (na tabulky, do sešitu) modelování velkých písmen „psaní“ mokrou hubkou, štětcem na tabuli „psaní“ do nasypané soli „kouzelný drátek“ zápis písmen na „čtverečky“, sestavování slov, četba záměny písmen, tvorba nových slov (skládání) KRESEBNÉ A UVOLŇOVACÍ CVIKY

DIDAKTICKÉ HRY Hry zaměřené na rozvoj: senzorického vnímání (např. procvičení smyslů) cvičení paměti, rozvoj slovní zásoby rozlišování hlásek a písmen = cvičení analýzy a syntézy ( např.„mimozemšťan“, slovní kopaná) představivosti koncentrace pozornosti dechová cvičení

Činnostní učení Základy metod a forem – J.A. Komenský – „Šikovnost rukou se mění v šikovnost myšlení.“ základem je metoda objevování konkrétní činnosti, samostatné úvahy, tvorba vlastních otázek procvičování učiva na konkrétních příkladech a situacích žák koná, činí, přemýšlí a tvoří samostatná práce i práce v týmu vizualizace myšlení prostřednictvím pomůcek dává učiteli možnost stálé kontroly nad prací všech žáků

Činnostní učení Základní principy: vlastní činnost žáků objevování, tvořivost životní zkušenost jako výchozí situace aplikace poznatků v praxi přiměřený čas k učení, trvalé osvojení vědomostí využití mezipředmětových vztahů práce s informacemi, využití souvislostí, propojení poznatků různého druhu zohlednění individuálních možností žáků vlastní organizace učení sebekontrola, sebehodnocení diagnostika žáků vnitřní diferenciace ve třídě výběr vhodných metodických materiálů

Odkazy Internetové zdroje: /http://ctenibezslabikovani.wz.cz www.detskestranky.cz http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/archivvyzkumu/kpsp04-05/prace/lucie.pdf http://www.rvp.cz/clanek/576/1521 Školy, které prezentují i zkušenosti s genetickou metodou: http://www.zsprobostov.cz/node/22 http://www.zst.cz/foto0703.htm http://www.zs-ns2.cz/skola/projekty.php?id=zacspolu Diskuse http://www.rodina.cz/scripts/diskuse/prisp.asp?id=10498772

Čtení pro děti: http://knihy. cpress Čtení pro děti: http://knihy.cpress.cz/knihy/vychova-a-pedagogika/vychova-ostatni/KP0310_moje- prvni-cteni/ http://knihy.cpress.cz/knihy/vychova-a-pedagogika/vychova-ostatni/moje-druhe- cteni/ Didaktické hry: Květoslava Santlerová: 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní http://kzv.kkvysociny.cz/archiv.aspx?id=1008&idr=8&idci=21 Pomůcky: www.sbscr.cz www.zsceske-mladeze.cz www.tvorivaskola.cz Srovnání genetické a analyticko-syntetické metody: http://userweb.pedf.cuni.cz/~www_kpsp/archivvyzkumu/kpsp05- 06/prace/Kuldova.pdf