1 3. PŘEROZDĚLOVACÍ POLITIKA. 2 Pohádka č. 2 „….consider this simple parable: There are two societies. In one, everyone makes a living at some occupation.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh práce Ing. Vojtěch Jindra
Advertisements

TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Mikroekonomie I Cvičení 17 –Rozdělování důchodů a bohatství
Mikroekonomie I Rozdělování důchodů
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
5. téma:. Práce jako výrobní faktor  půda, práce, kapitál ( + know-how)  „Lidský kapitál“ (vzdělání + praxe = kvalifikace)  Státní politika zaměstnanosti.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief). Hlavní problémy odstraňování chudoby: chudoba je mnohorozměrná (má různé projevy – vzdělání, bydlení, majetek...)
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Kritéria. Makrofinanční kritéria Výdaje důchodového systému v % HDP Příjmy důchodového systému v % HDP –při aplikaci makroekonomického scénáře jsou v.
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Dlouhodobá nezaměstnanost. Obecné rysy dnešní nezaměstnanosti Nezaměstnanost se mění v čase Není určena pouze S a D 70 léta – masová nezaměstnanost s.
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Makroekonomické výstupy
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
SMÍŠENÁ EKONOMIKA A PŘÍČINY EXISTENCE VEŘEJNÉHO SEKTORU
Proč studovat makroekonomii?
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Lorenzova křivka a Giniho koeficient
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Chudoba jako sociální problém
1 2. Růst a cykly. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256 China600.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Michael Jackson Od Andrea Crkvová.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
1 Růst, cykly a konvergence. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
TRH (tržní mechanismus)
PŘEROZDĚLOVACÍ POLITIKA. Rozdělení důchodů ve společnosti V tržních ekonomikách dochází k nerovnoměrnému rozložení důchodů mezi jednotlivci. Tyto rozdíly.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Fiskální politika Pavel Seknička.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
IS-LM Model John Hicks, 1937 IS-LM model rozšiřuje model „Důchod- výdaje “- podobné základní předpoklady- Y určen efektivní poptávkou, Y pod úrovní potencálu,
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
GE - Vyšší kvalita výuky
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Efektivnost přerozdělování a náklady rovnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Výukový materiál VY_22_INOVACE_22_ Phrasal verbs. Part 2
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Transkript prezentace:

1 3. PŘEROZDĚLOVACÍ POLITIKA

2 Pohádka č. 2 „….consider this simple parable: There are two societies. In one, everyone makes a living at some occupation – say fishing – in which the amount people earn over the course of year is fairly closely determined by their skill and effort. Incomes will not be equal in this society – some people are better at fishing than others, some people are willing to work harder than others – but the range of incomes will not be that wide. And there will be a sense that those who catch a lot of fish have earned their success. In the other society, the main source of income is gold prospecting. A few find rich mother lodes and become wealthy. Others find smaller deposits, and many find themselves working very hard for very little reward. The result will be a very unequal distribution of income. Some of this will still reflect effort and skill: Those who are especially alert to signs of gold, or willing to put in longer hours prospecting, will on average do better than those who are not. But there will be many skilled, industrious prospectors who do not get rich and a few who become immensely so.” (Paul Krugman – The Accidental Theorist 1999, p )

3 Několik citátů  „Každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb“ (Karel Marx)  „Všechna zvířata jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější“ (Georgie Orwell)  „Není totiž nic pravicového na obhajobě nerovností mezi lidmi a není ani nic výlučně levicového na kritice velkých nerovností příjmů a bohatství.“ (Václav Klaus)  „Život není spravedlivý. Je pokušením věřit, že vláda může spravit to, co příroda pokazila. Ale je také důležité si uvědomit, že za mnohé věříme nespravedlnosti, kterou tak odsuzujeme.“ (Milton Friedman)  „V některých intelektuálních kruzích touha po rovnosti ve výsledku se stala předmětem nábožné víry: každý by měl doběhnout ve stejnou chvíli. Jak říká Dodo v „Alence v říši divů“, „každý vyhrál a musí dostat cenu“ (Milton Friedman)  Kapitalismu je vlastní jedna vada: nerovnoměrné rozdělení bohatství. Socialismu je vlastní naproti tomu jedna ctnost: rovnoměrné rozdělení bídy. (Winston Churchill)

4 Prvotní rozdělení příjmů Výrobní faktory: Práce, Kapitál, Nemovitosti Nabídka a poptávka na trhu výrobních faktorů Determinanty nabídky a poptávky na trhu výrobních faktorů TR = P x Q

5 Rozdělení důchodů ve společnosti V tržních ekonomikách dochází k nerovnoměrnému rozložení důchodů mezi jednotlivci. Tyto rozdíly v důchodech mezi jednotlivci mají příčinu v rozdílném bohatství domácností (rozdíly ve vlastnictví půdy a kapitálu) a v rozdílu ve mzdách (rozdílná hodnota lidského kapitálu). Rozdíly ve vybavení jednotlivců fyzickým a lidským kapitálem tak způsobují jejich důchodovou nerovnost. Původní rozdělení důchodů ve společnosti je tak kombinací vlivů, které jednotlivec nemůže ovlivnit (dědictví, rodinný původ,) a faktorů, které ovlivnit může (vlastní úsilí, snaha o sebevzdělávání).

6 Přerozdělovací politika Přerozdělovací (redistribuční) politika se pak snaží změnit toto původní rozdělení důchodů. Její existence v rámci hospodářské politiky je ospravedlňována argumenty, že výchozí rozdělení důchodů může vést k sociálním tvrdostem. Integrální součástí přerozdělovací politiky je podpora příjmů chudých domácností.

7 Rozdělení příjmů a přerozdělovací politika Původní rozdělení příjmů → Státní přerozdělovací politika → Soukromá přerozdělovací politika Ideologie a etika přerozdělování: a) mám se rozdělit? b) dobrovolně nebo povinně? Jednotlivec x Domácnost x Rodina x Komunita x Zaměstnavatel x Stát Spravedlnost; etika; solidarita

8

9 K. Dybczak: Generational Accounts in the CR _wp/download/cnbwp_2006_02.pdf

10 Welfare state Nicholas Barr: The Welfare State as Piggy Bank (2001) Of the many purposes of the welafare state, two stand out:  As a series of institutions that provide poverty relief, redistributiove income and wealth, and reduce social exclusion (the Robin Hood function)  As a series of institutions that provide insurance and offer a mechanism for redistribution over the life cycle (the piggy bank function)

11 Income x In-kind transfers Income transfers = cash (penze, sociální dávky, dávky nezaměstnanosti) In kind transfers = transfers of goods and services (zdravotnictví, školství)

12 Příjmy domácností, ČR, 2006 Zdroj: MF ČR Běžné příjmy: mld. Náhrady zaměstnancům mld. - mzdy a platy mld. - soc. přísp. zaměstnavatelů 329 mld. Příjmy ze samozaměstnání 485 mld. Důchody z vlastnictví 101 mld. Sociální dávky 376 mld Ostatní transfery 102 mld.

13 Výdaje domácností, ČR, 2006 Zdroj: MF ČR Běžné příjmy ……………………… Přímé daně………………………… Sociální příspěvky……………………………………… Daně z důchodů a jmění………………………………..151 Placené transfery……………………..127 Disponibilní důchod………………… Spotřeba……………………………… Úspory……………………………………..91

14 Determinace mezd Hlavní podíl na důchodech z výrobních faktorů představují mzdy. Determinace mezd: Kompenzující rozdíly ve mzdách = rozdíl ve výši mezd vyplývající z vyrovnávání nepeněžních charakteristik různých profesí Rozdílná hodnota lidského kapitálu = (lidský kapitál představuje akumulaci investic do pracovní síly) je určovaná především rostoucí hodnotou kvalifikace; vzdělání se vyplácí Talent, úsilí, náhoda; jaký je poměr? Alternativní pohled na vzdělání – signalizace schopností; jaký je poměr získaných schopností a signalizace? Ekonomie superhvězdy = fenomén vítěz bere vše. Diskriminace = diskriminace vzniká tehdy, pokud trh nabízí různé příležitosti podobným jedincům, kteří se liší pouze rasou, pohlavím věkem nebo jinými osobními vlastnostmi; diskriminace ze strany zaměstnavatelů a zákazníků Srovnatelná hodnota = doktrína, podle níž by povolání považovaná za srovnatelná měla být placena stejně.

15 Otázky…. Proč si špičkový fotbalista vydělá více než špičkový chirurg? Měli by být učitelé, lékaři a úředníci placeni podle výkonu?

16 Průměrná mzda

17 Strukturální a geografické nerovnosti

18 Gini koeficient

19 Lorenzova křivka – USA 2006 Zdroj: Weil (2008)

20 Kuznetsova křivka Anglie a Wales Zdroj: Weil (2008)

21 HDP x nerovnost Zdroj: Weil (2008)

22 Příjmová nerovnost USA; Zdroj: Weil (2008)

23 Figure Relationship Between Income Inequality and Sociopolitical Instability