Směrnicová rovnice přímky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
* Lineární funkce Matematika – 9. ročník *
Advertisements

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Směrnicový a úsekový tvar přímky
SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY
EU-8-46 – DERIVACE FUNKCE II
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_KvK_MA_4L_26
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 01 Parametrická rovnice přímky Analytická geometrie.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Racionální lomená funkce.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Elipsa VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_16.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_03 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Grafické řešení soustav lineárních rovnic Autor: Mgr. Eva Vaňková Předmět: Matematika.
8. Parametrické vyjádření a obecná rovnice přímky a roviny
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_17.
 př. 2 Jsou dány vektory u=(4;-1;2), v=(0;5;6), w=(s;t;5). Určete souřadnice s, t vektoru w, jestliže víte, že vektor w je kolmý k vektoru u i k vektoru.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Exponenciální funkce VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy
Polohové a metrické úlohy v trojúhelníku Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: řešení polohových a metrických úloh v trojúhelníku v analytické geometrii Datum.
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
Skalární součin Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu skalární součin Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace:
Geometrická definice absolutní hodnoty Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení geometrického významu absolutní hodnoty Datum vypracování:
Obecná rovnice přímky v rovině
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Parabola VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Lineární funkce s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení lineární funkce s absolutní hodnotou Datum vypracování:
Parametrická rovnice přímky
Lineární funkce Rozdělení lineárních funkcí Popis jednotlivých funkcí.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák FUNKCE – lineární Co znamená lineární? Jak souvisí lineární funkce s přímou.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Lineární nerovnice o jedné neznámé - řešené příklady
Vzájemná poloha přímek v rovině – procvičování 2
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Směrnicový tvar rovnice přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Matematika Parabola.
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
V soustavě souřadnic zobrazíme bod A.
Procvičování – analytická geometrie v rovině
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Směrnicová rovnice přímky VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Směrnicová rovnice přímky Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu směrnicová rovnice přímky Datum vypracování: 14.8.2013 Datum pilotáže:.2012 Anotace: Interaktivní prezentace je určena pedagogům a studentům při výkladu a procvičení směrnicové rovnice přímky na středních školách. Základní typy příkladů jsou řešeny, učitel může některé kroky na interaktivní tabuli zvýraznit. V závěru je samostatné cvičení s návodnými kroky. Pro kontrolu je uvedeno řešení.

Mějme dánu funkci f: y= 2x Čím se budou lišit grafy funkcí g:y = 2x + 5 h: y =2x – 4 ? v o 5 j. o 5 j. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Grafem funkce y = kx je přímka různá od osy y, která prochází počátkem soustavy souřadnic. Funkce y = kx se nazývá přímá úměrnost. Graf funkce y = kx + q dostaneme, posuneme-li graf funkce y = kx o q jednotek ve směru osy y. y=kx q y=kx+q Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Jaký je geometrický význam čísla k? Sledujme rovnici y = 2x + q, což je y = 𝟐 𝟏 x + q, a souřadnice jejích několika směrových vektorů. u = (2;4) 4 v = (-3;-6) 2 -6 w = (1;2) 2 -3 1 Všechny směrové vektory jsou v násobku, rovnici y = 2 1 x + q můžeme psát též jako y = 4 2 x + q nebo y = −6 −3 x + q. Obecně jako y = 𝒄∙𝟐 𝒄∙𝟏 x + q. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Jestliže tedy s je směrový vektor přímky p, s =( 𝒔 𝟏 ; 𝒔 𝟐 ), pak číslo k = 𝒄∙ 𝒔 𝟏 𝒄∙ 𝒔 𝟐 . Rovnice y = kx + q se nazývá směrnicový tvar rovnice přímky. Číslo k se nazývá směrnice přímky. Směrnice má ještě jeden důležitý geometrický význam: 𝒕𝒈𝜶= 𝒔 𝟐 𝒔 𝟏 =𝒌 Úhel α se nazývá směrový úhel, určuje odchylku přímky od kladné poloosy y. 𝒔=( 𝒔 𝟏 ; 𝒔 𝟐 ) 𝑠 2 α 𝑠 1 α Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak ,je Mgr. Eva Hubáčková

z obecné rovnice přímky ax + by + c = 0, kde b ≠ 0. Směrnicový tvar můžeme vyjádřit také z obecné rovnice přímky ax + by + c = 0, kde b ≠ 0. Z obecné rovnice vyjádříme y: by = - ax – c /:b 𝒚=− 𝒂 𝒃 𝒙 − 𝒄 𝒃 Označíme - li 𝒌= −𝒂 𝒃 = 𝒔 𝟐 𝒔 𝟏 , 𝒒=− 𝒄 𝒃 Můžeme rovnici přímky psát ve směrnicovém tvaru y = kx + q. Příklad: Určete směrnici a směrový úhel přímky dané obecnou rovnicí 3x + 2y + 6 = 0. Řešení: 2y = -3x – 6 /:2 …….. 𝑦=− 3 2 x−3 …….. 𝒌=− 𝟑 𝟐 =𝑡𝑔𝛼 ……. α = -56°18´ α = 180°-56°18‘ = 123°42‘ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Jak souvisí směrnice kolmých přímek? Předpokládejme, že jsou dány dvě navzájem kolmé přímky p, q: 𝑝: 𝑦=𝑘𝑥+𝑞 …… 𝑘𝑥−𝑦+𝑞=0 ……. 𝑛𝑜𝑟𝑚á𝑙𝑜𝑣ý 𝑣𝑒𝑘𝑡𝑜𝑟 𝑛=(𝑘;−1) 𝑞: 𝑦= 𝑘 ′ 𝑥+ 𝑞 ′ …… 𝑘 ′ 𝑥−𝑦+ 𝑞 ′ =0 …… 𝑛𝑜𝑟𝑚á𝑙𝑜𝑣ý 𝑣𝑒𝑘𝑡𝑜𝑟 𝑛 ′ = 𝑘 ′ ;−1 . Pokud jsou přímky kolmé, jsou kolmé i jejich normálové vektory, skalární součin normálových vektorů se musí rovnat nule. 𝑘;−1 ∙ 𝑘 ′ ;−1 =0 𝑘∙ 𝑘 ′ + −1 ∙ −1 =0 𝑘∙ 𝑘 ′ =−1 …… 𝒌 ′ =− 𝟏 𝒌 Příklad: Určete směrnicový tvar rovnice přímky m, která prochází bodem 𝐴 6;2 A je kolmá k přímce 𝑝:𝑦=− 1 2 𝑥+3. Řešení: Kolmá přímka m musí mít směrnici 𝒌 ′ =− 𝟏 − 𝟏 𝟐 =𝟐.Rovnice přímky m je 𝒚=𝟐𝒙+ 𝒒 ′ . 𝑨 𝟔;𝟐 ∈𝒒 …. 2=2∙6+ 𝑞 ′ ….. 𝒒 ′ =−𝟏𝟎. Řešením úlohy je přímka 𝒚=𝟐𝒙−𝟏𝟎 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Samostatné cvičení s návodnými kroky: Napište směrnicový tvar rovnice přímky n, která je kolmá k přímce 𝒑 𝐚 𝐩𝐫𝐨𝐜𝐡á𝐳í 𝐛𝐨𝐝𝐞𝐦 𝑬. 𝒑:𝒙=𝟑𝒕−𝟏,𝒚=−𝟐𝒕+𝟐,𝒕∈𝑹, 𝑬 −𝟐;𝟕 1. Určete směrový vektor a směrnici přímky: 2. Určete směrnici kolmé přímky n: 3. Z podmínky 𝐸∈𝑛 dopočítejte parametr 𝑞 ′ kolmé přímky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Řešení samostatného úkolu: 1. 𝑠 𝑝 = 3;−2 , 𝑘 𝑝 = −2 3 2. 𝑘 ′ = 3 2 2. 𝑘 ′ = 3 2 3. 𝐸 −2;7 ∈𝑛…….7= 3 2 ∙ −2 + 𝑞 ′ ……. 𝑞 ′ =10 Řešením je přímka 𝒚= 𝟑 𝟐 𝒙+𝟏𝟎 𝒏:𝒚= 𝟑 𝟐 𝒙+𝟏𝟎 𝑝:𝑦=− 2 3 𝑥+ 4 3 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak je Mgr. Eva Hubáčková

Zdroje informací Učebnice Matematika pro gymnázia - Analytická geometrie, nakladatelství Prometheus, Jednota českých matematiků a fyziků. Sbírka úloh Matematika pro gymnázia – Analytická geometrie, nakladatelství Prometheus, Jednota českých matematiků a fyziků