Strategické dokumenty IP ČR Informační politika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
Advertisements

Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
Company LOGO Konference „Modernizace veřejné správy 2007 – 2013“, Plány v oblasti zefektivňování veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
Jan Husák: Digitální výzvy 2012 „ICT z pohledu PS“
Company LOGO Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby Integrovaný operační program 2007 – 2013 Ministerstvo vnitra České republiky.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Základní otázky rozvoje informatizace Ing. Dana Bérová náměstkyně ministra – ředitelka sekce Jihlava,
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Integrovaný operační program (IOP) INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské nám
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA Cesta k informační společnosti Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Přístup státu k budování informačních systémů veřejné správy ing. Tomáš HOLENDA odbor informatizace veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
Company LOGO Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby Operační program lidské zdroje a zaměstnanost 2007 – 2013 Ministerstvo vnitra České republiky.
Informace z konference IIR eGovernment – Zpracoval(a): Jana Třísková, Alois Slovák Datum:
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
eGovernment Informační systémy ve státní správě a samosprávě
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
Registry veřejné správy Koncepce a legislativní zabezpečení Konference ISSS března 2001 Hradec Králové Ing. Ebbo Petrikovits Úřad pro veřejné.
Sekce digitální ekonomiky Digitální Česko v. 2.0 Cesta k digitální ekonomice Milníky cesty k digitální ekonomice Co bude dál? 1.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Programy EU v oblasti informační společnosti ISSS Hradec Králové,
Informatizace společnosti Mgr. Radko Martínek ministr.
Digitální strategie krajů Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Digitální strategie krajů Datum:
Ministerstvo informatiky Cíle a plány 2003 Vladimír Mlynář ISSS
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA E-Government a elektronický podpis Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Digitální Česko – veřejná konzultace Ing. Jan Duben ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Ministerstvo informatiky ČR ISSS, Hradec Králové, duben 2005.
Podpora projektům EU SF aneb kvalitní podpora pro kvalitní projekty Ing. Jan Knyttl
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
ISSS 2003 PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY Ing. Dana Bérová Ministerstvo informatiky.
Sdílení dat o veřejné správě Jaroslav Svoboda MV, úsek informatiky odbor informatizace veřejné správy.
Interaktivní personální portál
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Debyrokratizace státu a redukce administrativní zátěže - Personální audit ministerstev a dalších státních úřadů - Konec obíhání úřadů – soustředění souvisejících.
Strategie Smart Administration David Zeisel Odbor programového řízení Ministerstvo vnitra ČR
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
Informační a komunikační politika ČR PhDr. Hana Slámová,Ph.D.
Koncepce rozvoje eGovernmentu Strategický rámec Mgr. Bohdan Urban Chomutov,
Ministerstvo informatiky Cíle a plány. Cíle  Čtvrtina agend veřejné správy dálkově přístupná – ČR lídr e-Governmnetu ve střední Evropě  IT gramotná.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Duben 2013 Odbor informatiky KrÚ JMK Výzva č. 08 Integrovaného operačního programu na Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v.
Podpora kvality ve výzvách Analýza výsledků proběhlých výzev
Regionální politika ČR
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Důraz na referenční resortní datové zdroje
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Strategické dokumenty IP ČR Informační politika 4.10. 2013

25. 10. místo Informační politiky je Informační průmysl (12:30-15:50) Organizační 25. 10. místo Informační politiky je Informační průmysl (12:30-15:50) 15. 11. místo Informačního průmyslu je Informační politika (12:30-15:50) => Ing. Petr Očko, Ph.D. Název prezentace v zápatí

IP ČR v kontextu Lisabonské strategie Lisabonský proces - informační společnost stěžejní Následně ambiciózní strategie a akční plány: Akční plán členských zemí eEurope 2002 Akční plán kandidátských zemí eEurope+ 2003 Akční plán členských zemí eEurope 2005 ČR se v 2001 připojila k eEurope+ 2003, pak šla s EU (i po Lisabonu)

Koordinace IP v ČR po 1990 1990-96 Ministerstvo hospodářství, bez ucelené státní koncepce 1996 ÚSIS: cílem SIS, v z. nevymezeny kompetence 1998 Rada vlády pro SIP 2000 ÚSIS => ÚVIS: z. o IS VS, již kompetence 2003 MI ČR (zánik ÚVIS) 2006/7 zánik MI ČR 2007 vznik Rady vlády pro (konkurenceschopnost a) informační společnost, koordinuje aktivity MV, MPO a MMR v oblasti IP

První strategické dokumenty IP v ČR 1998 Informační politika ČR: spíše aktivizační studie o významu IT, teze rozvoje IS VS, nefungovala 1999 Národní telekomunikační politika Státní informační politika 2004 Státní informační a komunikační politika (e-Česko 2006) 2005 Národní Lisabonský program 2005-2008 (NP reforem ČR) Po 2006 Soubor opatření pro urychlení rozvoje eGovernmentu v České republice Zahájení eGona

Státní informační politika - cesta k informační společnosti Rada pro SITP + ÚSIS = 1999 Státní informační politika – cesta k informační společnosti Spíše deklaratorní charakter o informační společnosti, ICT a mezinárodních vlivech Zajištění informační infrastruktury vzdělávání ve spojení s ICT Podrobně popsána i role knihoven Reálnost harmonogramu realizace priorit (viz příloha SIP)

Státní informační politika – prioritní oblasti Informační gramotnost Informatizovaná demokracie (předchůdce eGovernmentu) Rozvoj IS VS Komunikační infrastruktura Důvěryhodnost a bezpečnost IS a ochrana osobních dat Elektronický obchod Transparentní ekonomické prostředí Vytvoření transparentního podnikatelského prostředí pro podporu podnikání Hospodaření s veřejnými finančními fondy pod kontrolou veřejnosti Informační společnost: stabilní a bezpečná

Koncepce budování IS VS Masivní zavádění IS, ale bez koordinace ICT k uchovávání dat, ne služby občanům Absence pravidel pro sdílení a výměnu dat Neprovázanost a duplicity => Koncepce budování IS (1999) Cílem zvýšení efektivity a autority VS, posílení důvěry občanů a zvýšení transparentnosti a rozvoje ekonomického prostředí

Ministerstvo informatiky (2003-2007) Ústřední orgán státní správy pro ICT, telekomunikace a poštovní služby => kompetence ÚVIS, úseku spojů Ministerstva dopravy a spojů a e-podpis od ÚOOÚ Záměrem zastřešit budování informační společnosti MV přebírá hl. elektronizaci veřejné správy, resp. projekty e-Governmentu Koordinační role Rady vlády pro informační společnost

Státní informační a komunikační politika - eČesko 2006 Se vstupem ČR do EU nová strategie, primárně z eEurope 2005 Cíl sjednotit budování SIS, vytvořit systém schopný konkurovat Evropě a připravit se na otevření trhu Pro lepší realizovatelnost omezeny (seskupeny) prioritní oblasti, stanoveny úkoly a termíny v samotném dokumentu Co si myslíte, že se povedlo? Co ne? Proč?

e-Česko 2006 – priority Dostupné a bezpečné komunikační služby (e-komunikace): rozvoj trhu, dostupnost, bezpečnost Informační vzdělanost: informatizace vzdělávacích institucí, informační gramotnost, e-learning, řešení digital divide Moderní veřejné služby on-line: eGov (IS, služby), e-zadávání veřejných zakázek, e-zdravotnictví Dynamické prostředí pro e-podnikání

2005: Národní Lisabonský program 2005-2008 – prioritní opatření Podnikatelské prostředí: snížení administrativy, posílení role věřitelů… Výzkum a vývoj, inovace: finanční podpora od státu i soukromé sféry, důraz na práva duševního vlastnictví, lepší přístup inovačních firem k financím Modernizace a rozvoj dopravních a ICT sítí: bezpečnost, interoperabilita, vysokorychlostní ICT infrastruktura… Vzdělávání: kurikulum, provázanost, širší přístup k terciárnímu, firemní vzdělávání, informační vzdělanost Také další témata: Ekonomika Sociodemografický vývoj a reakce na něj (zaměstnanost) Životní prostředí

Strategické dokumenty od r. 2006 Prosazování a implementování eGovernmentu v ČR v letech 1999 – 2006 včetně hlavních existujících překážek a soubor opatření k urychlení jeho dalšího rozvoje – podrobná kritika, vč. výzkumů, protiopatření Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby: Strategie realizace Smart Administration v období 2007 – 2015 – velmi podrobné Strategie rozvoje služeb pro „informační společnost“ – velmi stručné, hl. milníky a priority

Prosazování a implementování eGovernmentu (…) Implementace eGov v letech 1999-2006 Slabá pozice MI, neplnění cílů, nevyužití eDemocracy Statistiky užívání PC, internetu, služeb eGov Hlavní překážky rozvoje eGov v ČR Systémy VS: nesdílení, rozdílné údaje, absence bezvýznamového identifikátoru osob a centrálního kontaktního místa V praxi stále preferování listinné dokumentace Soubor opatření pro urychlení rozvoje eGov v ČR Zrušení MI ČR, Vznik Rady vlády pro informační společnost Vybudování CzechPointů, centrálních registrů a sdílení dat Rozvoj eDemocracy Elektronizace procesů ve/s VS

Strategie Smart Administration (SA) Využití financí ze Strukturálních fondů Snaha provázat jednotlivé části VS, navázat na započaté iniciativy a doplnit je (část přehodnotit) Analýza současného stavu (zhodnocení VS a služeb, klíčové problémy, hodnocení výkonu VS ČR v mezinárodním srovnání, iniciativy ke zlepšení situace)

Návaznost SA na Hexagon veřejné správy Legislativa: jen když nutná, srozumitelná a jasná Organizace výkonu VS: rovnováha efektivnosti a přiblížení občanovi Úředník: kvalita výkonu na všech úrovních, LLL Technologie: nástroj, ne cíl Finance: efektivnost, provázanost Občan = klient, co nejméně zátěže, průhlednost

Vize SA do 2015 Služby VS orientované na klienta Flexibilita a průhlednost, kontrola kvality Zvyšování konkurenceschopnosti i kvality života Strategické plánování ve VS, snížení nákladů Zlepšení komunikace; spolupráce, komplexní řešení Princip konkurence ve VS, odstranění zbytečné regulace Využívání ICT a SW při legislativním procesu, eJustice Bezpečné sdílení dat i svobodný přístup k informacím Důraz na řízení lidských zdrojů (motivace) CzechPointy Ekonomické motivy (vhodnost pro podnikatele, zvyšování životní úrovně) U cílů stanoveny indikátory a konkrétnější postup práce

Strategie rozvoje služeb pro „informační společnost“ Strategie pro demokratickou, ne informační společnost Informační společnost vznikne jedině ze svobodné iniciativy FO/PO Snaha vlády vytvořit systém služeb pro informační společnost Již konkrétnější časové vymezení Priority: Základní registry Univerzální kontaktní místo (CzechPoint) Zaručená a bezpečná elektronická komunikace Digitalizace datových fondů a jejich archivace Služby samotné (primárně sociální a zdravotní)

Nová strategie: Digitální Česko Státní politika v elektronických komunikacích Prioritou přístup k vysokorychlostnímu internetu s cílem snížit digitální propast mezi venkovem a městy Hodnocení současného stavu dostupnosti a rozvoje e-komunikací v ČR s největším potenciálem růstu a návrh nástrojů pro reálné zajištění přiměřené podpory rozvoje české společnosti v rámci globalizačních trendů

Digitální Česko - Vliv sítí nové generace (NGN) na společnost

Digitální Česko: Nástroje Zřízení registru pasivní infrastruktury Digitální dividenda Snížení poplatků za využívání kmitočtů podle přenosové kapacity Sjednocení aplikační praxe některých ustanovení zákona o e-komunikacích a stavebního zákona Zřídit a zprovoznit informační portál www.digitalnicesko.cz Výběr orgánu pro dohled nad naplňováním státní politiky Finanční mechanismy – SF EU, EIB… Implementace IPv6/DNSSEC

Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014+ První návrh 2012, od listopadu v připomínkovém řízení, v březnu plán projednání vládou, ale odloženo na listopad 2013 Ořezáváno, ztrácí se souvislosti a promyšlenost, heslovité Aktuálně (12. 7. 2013) podtituly: Posilování institucionální kapacity účinné veřejné správy Integrace akcí pro zjednodušení a racionalizaci postupů ve veřejné správě Snaha o modernizaci a zvýšení efektivity VS pomocí eGov, na úrovni státu, krajů i obcí

Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014+ Navazuje na SA: ZR + KIVS, CzechPOINT, datové schránky, služby (zdravotnictví, spisová služba, správa majetku, vč. veřejných zakázek), digitalizace a archivace (vč. Národní digitální knihovny) Hlubší využití ZR + podobné využití agendových systémů => propojení datových fondů Dílčí cíl = plně elektronická podání: např. do 2020 min. 85 % podání vůči VS plně elektronicky, bez doložení údajů v IS VS, bez ohledu na místní a věcnou příslušnost, samoobslužně či asistovaně Elektronické identity občanů (rozšíření datové schránky, identifikátory…) a LTP neřešeny dál, jen souhrn a náznaky

Obsah rámce eGov Hl. čtyřvrstvá architektura => propojování IS VS, elektronizace, zefektivnění, Cloud Computing Služby veřejné správy, např. výměna OP Sdílené služby informační společnosti, např. zaručené podání Služby ICT platforem, např. hostingové služby národního centra Služby datové a komunikační infrastruktury, např. klientská přípojka z mobilní lokace

Související dokumenty Přílohy: Občan a podnikatel: jednoduchý popis charakteristik pro občana/podnikatele Příklady využití principů popsaných ve Strategickém rámci eGovernmentu v rámci agend veřejné správy: automatizace agend + příklad Současný stav realizace služeb informační společnosti pro podporu výkonu veřejné správy: oblasti projektů (oblast, žadatelé, finance), u vybraných stručný popis Počítá s rozvojem díky evropským dotacím => návaznost na Evropa 2020/DA Na národní úrovni provázanost se Strategií pro mezinárodní konkurenceschopnost České republiky pro období 2012 – 2020, Koncepcí dokončení reformy veřejné správy a Strategií rozvoje veřejné správy

Zadání úkolu Vyberte si podle vlastní volby jeden úspěšný projekt v oblasti služeb informační společnosti pro podporu výkonu veřejné správy podpořený v rámci strategie SA Napište zhodnocení jeho přispění k prioritám uvedeným ve strategických dokumentech IP ČR v rozsahu 1 normostrana (1800 znaků s mezerami) Odevzdejte do odevzdávárny v IS MU „Třetí úkol: zhodnocení projektu SA“ do 10. 10., vč.

Děkuji za pozornost.

Zdroje Národní telekomunikační politika. IT /pint [online]. 1999 [cit. 2013-10-03]. Dostupné z: http://www.itpoint.cz/zprava-1999/?i=narodni-telekomunikacni-politika-cr-16 Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby: Strategie realizace Smart Administration v období 2007 – 2015. Ministerstvo vnitra [online]. 2007 [cit. 2013-10-03]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/soubor/modernizace-dokumenty-strategie-pdf.aspx Koncepce budování informačních systémů veřejné správy. Fakulta informatiky Masarkovy univerzity [online]. 1999 [cit. 2013-10-03]. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~smid/ISVS.htm Národní Lisabonský program 2005-2008 (Národní program reforem ČR). Ministerstvo vnitra [online]. 2005 [cit. 2013-10-03]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/soubor/nar-progr-ref-pdf.aspx Prosazování a implementování eGovernmentu v České republice v letech 1999-2006 včetně hlavních existujících překážek a soubor opatření k urychlení jeho dalšího rozvoje. Ivan Langer [online]. 2006 [cit. 2013-10-03]. Dostupné z: http://http://www.langer.cz/data/publikace/eGovernment.doc Státní informační a komunikační politika (e-Česko 2006). Institut umění [online]. 2004 [cit. 2013-10-03]. Dostupné z: http://www.culturenet.cz/res/data/002/000269.pdf Státní informační politika - cesta k informační společnosti. Vláda České republiky [online]. 1999 [cit. 2013-10-03]. Dostupné z: http://www.vlada.cz/cz/clenove-vlady/historie-minulych-vlad/statni-informacni-politika---cesta-k-informacni-spolecnosti---dokument-2089/ Státní politika v elektronických komunikacích – Digitální Česko. Ministerstvo průmyslu a obchodu [online]. 2011 [cit. 2013-10-03]. Dostupné z: http://download.mpo.cz/get/43273/48548/573486/priloha001.pdf Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014+. Iniciativa informatiky pro občany [online]. 2013 [cit. 2013-10-03]. Dostupné z: http://iio.707.cz/userFiles/dokumenty/sr-egov-2013/2013-07-15/strategickyramec.docx Strategie rozvoje služeb pro informační společnost. Egovernment [online]. 2008 [cit. 2013-10-03]. Dostupné z: http://www.egovernment.cz/strategie%20ISSS.doc