Geometrická definice absolutní hodnoty Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení geometrického významu absolutní hodnoty Datum vypracování:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Sada: 1 Číslo: VY_42_INOVACE_31.
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_98.
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_MAT_VA_07 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Komplexní čísla – grafické řešení rovnic s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_14.
Elipsa VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
NEROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_768.
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Rovnice s absolutní hodnotou
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_10.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_771.
ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Matematika a její aplikace
Exponenciální funkce VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy
Polohové a metrické úlohy v trojúhelníku Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: řešení polohových a metrických úloh v trojúhelníku v analytické geometrii Datum.
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
Skalární součin Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu skalární součin Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace:
Směrnicová rovnice přímky
Parabola VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
FUNKCE 2. Pojem funkce – příklady Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Absolutní hodnota reálného čísla
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice s absolutní hodnotou I. VY_32_INOVACE_M1r0106 Mgr. Jakub Němec.
Lineární funkce s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení lineární funkce s absolutní hodnotou Datum vypracování:
Parametrická rovnice přímky
Celá čísla ZŠ Mysločovice, 7. ročník. Celá čísla  Množina celých čísel Z Záporná čísla Nula Kladná čísla.
4.11 LINEÁRNÍ ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU Mgr. Petra Toboříková.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 4.4 – 4.5 Nerovnice v podílovém tvaru, definiční obor log. funkce Název.
Rovnice a nerovnice Lineární rovnice a nerovnice s absolutní hodnotou VY_32_INOVACE_RONE_07.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Lineární nerovnice o jedné neznámé - řešené příklady
Finanční matematika 3. (finanční gramotnost) Jednoduché úrokování
Nerovnice v součinovém tvaru
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kvadratické nerovnice
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Nerovnice s absolutní hodnotou II.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Transkript prezentace:

Geometrická definice absolutní hodnoty Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení geometrického významu absolutní hodnoty Datum vypracování: Datum pilotáže: Anotace: Interaktivní prezentace je určena pedagogům a studentům při výkladu a procvičení geometrického významu pojmu absolutní hodnota na středních školách. Seznamuje s řešením typů rovnic a nerovnic, které lze pomocí geometrické definice vyřešit. Cvičení je nejprve celé vyřešeno, pak podobné úlohy řeší žáci s interaktivní tabulí, nakonec jsou uvedeny cvičení na samostatné procvičení, pro kontrolu je uvedeno řešení. VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy

Geometrická definice absolutní hodnoty Absolutní hodnota každého reálného čísla je rovna vzdálenosti tohoto čísla od počátku (nulového bodu). Např.: Pozn: Vzdálenost je vždy číslo nezáporné (kladné nebo nula) |5|=5|5|=5|-5|= Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Několik důsledků geometrické definice  Př. |7|=|-7|=7 ……….. |a|=|-a|  Př. |9-5|=|5-9|=4.... |a-b|=|b-a|  Sledujte výpočet |-10| - |-6| = 10 – 6 =4 |1-√3|=|√3-1|= √3-1 |1-√3|=|√3-1|= √3-1  Pokuste se o samostatné řešení následujících cvičení: a) |9-6|-|2-15| b) |-7+10|-|4-(-3)| c) |-5-|6-13|| d) |-|6-8|-5| e) |1,4+|-5,3-(-2,9|| f) |7,5-2,6|-|-2,3-3,8| Řešení si zkontrolujte na následujícím snímku.  Na závěr ještě jedno pozorování: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Řešení samostatných úkolů: a) |9-6|-|2-15|=3-13=-10 b) |-7+10|-|4-(-3)|=3-7=-4 c) |-5-|6-13||=|-5-7|=12 d) |-|6-8|-5|=|-2-5|=7 e) |1,4+|-5,3-(-2,9||=|1,4+2,4|=3,8 f) |7,5-2,6|-|-2,3-3,8|=4,9-6,1=-1,2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Znázorněte na číselné ose následující situace:  |x|=0  |x-3|=0  |x|=6  |x-3|=6 0 K={0} K={-6;6} 3 K={3} Všechna čísla,která od nulového bodu 3 jsou vzdálena o 6 jednotek Všechna čísla,která od nulového bodu 3 jsou vzdálena o 0 jednotek K={-3;9} Pozn.: Nulový bod je bod, ve kterém výraz v absolutní hodnotě nabývá hodnoty 0 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

 |x-3|≤6  |2x-5|≤7  |x-3|> Všechna čísla,která od nulového bodu 3 jsou vzdálena o méně než 6 jednotek nebo rovno 6 jednotkám 3 4 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Řešte samostatně: Znázorněte na reálné ose a výsledek zapište množinově a) |x+5|=8 b) |x-1|=6 c) |2x-5|=7 d) |3x+1|=4 e) |4x-3|=-8 f) |x-2|=0 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

řešení a) K={-13;3} b) 1-56 K={-5;6} 5/212/2=6-2/2=-1 K={-1;6} c) d) -1/33/3=1-5/3 K={-5/3;1} e) K={} 2 K={-2} f) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Řešte s pomocí interaktivní tabule g) |x-2|<4 h) |x+1|≥8 i) |1-2x|≤5 j) |3x+2|>4 k) |4x-5|<0 l) |4x-5|≤0 m) |x+5|>0 |1-2x|= |2x-1| Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

řešení g) h) i) j) k) l) m) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Zdroje informací Učebnice Matematika pro gymnázia –Základní poznatky z matematiky, nakladatelství Prometheus, Jednota českých matematiků a fyziků Cvičení jsou originálně vytvořena podle předlohy úloh ve výše uvedené učebnici

Metodický list   V 1. části odprezentujeme geometrickou definici absolutní hodnoty, studenti samostatně s následnou kontrolou řeší číselné výrazy s absolutní hodnotou. Pokud studenti s cvičeními mají problém, lze na volné místo úlohy řešit společně na interaktivní tabuli.   V 2. části na příkladech ukážeme řešení rovnic a nerovnic řešených pomocí geometrického významu absolutní hodnoty   Ve 3. části řešíme společně s žáky na interaktivní tabuli úlohy na procvičení. Rychlejší třída může úlohy řešit samostatně, kontrola je v následujících oknech.