Anna Kozáková Lucie Attlová Veronika Chaloupková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Advertisements

Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
Sociální služby SOZ.
Vysoká škola v Praze, o. p. s.,
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Etické principy Mgr. Marie Hronová.
Sociální politika a Welfare State
Darja Hrabánková Navrátilová
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Financování celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků
Postřehy ze studijního pobytu, aneb Fulda 2004 (Socrates Erasmus)
Kurz Všeobecný sanitář
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků ve FN Ostrava
Řízená péče a její kvalita Praha, březen 2000 Ivan Malý.
Komunitní péče.
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
* Pracovními činnostmi jsou - komplexní ošetřovatelská péče o nemocného, příjem nemocných do ordinace nebo do nemocničního ošetření, získávání informací.
Doktor. Co dělá doktor ? provádění vyšetření a preventivních prohlídek předepisování léků či doporučení týkající se životního stylu provádění povinných.
Kvalita informovanosti klienta o právech pacientů Prezentaci zpracoval(a): Školní rok: Třída:
Koncepce ošetřovatelství
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Fakulta zdravotnických studií
Kvalita v českém zdravotnictví
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Model transkulturní péče
Multidisciplinární spolupráce ve zdravotnictví (MS)
PEDIATRIE Mgr. Petra Sedlářová.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Modely obecně. Co je model? Použití v každodenním životě Něco, co není skutečné, ale má ke skutečnosti velice blízko Např. umělohmotné modely letadel.
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
Intervenční programy, poradny podpory zdraví
BIOGRAFIE 2016 Projektové domy
Aktivity související s psychiatrickou péčí podporované z Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu.
EVito systém aktivního zdraví Součást prevence a léčby civilizačních nemocí Ing. Filip Linhart, MBA, 13. listopadu 2014.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Škola podporující zdraví Komunitní program WHO pro MŠ, ZŠ a SŠ v ČR od r Národní koordinační centrála v SZÚ Poslanecká sněmovna, Konírna
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
Definice, základní pojmy
Domov důchodců Dubí, příspěvková organizace Na Výšině 494 a Ruská 130.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Péče o pacienty s cerebrovaskulárním onemocněním v ČR.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta HODNOTA A POSTOJ OŠETŘOVATELSTVÍ PRO VEŘEJNOST Prezentace diplomové práce: Vedoucí.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Práva Pacientů Tato práva jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992 Schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky.
Komplexní péče o pacienty na 1. interní klinice VFN a 1.LF UK v Praze Mgr. Markéta Čermáková nemocniční kaplanka.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Mezinárodní den sester květen 2009
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Fakulta zdravotnických studií
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Sociologie medicíny Tomáš Doseděl
Pedagog.
Budoucnost domácí péče
Fakulta zdravotnických studií
Transkript prezentace:

Anna Kozáková Lucie Attlová Veronika Chaloupková Vývoj role sestry Anna Kozáková Lucie Attlová Veronika Chaloupková

Původ termínu Anglické slovo nurse (česky "zdravotní sestra") je z pozdější "Middle English" (středověké angličtiny) : zkratka dřívějšího slova nourice ze staré francouzštiny, z pozdější latiny - nutricia, ženský rod latinského nutricius '(osoba) vyživující (opatřující),' z nutrix, nutric- 'nurse', co je haplologie z nutri-trix = "ona která vyživuje", z nutrire = 'živit, kojit' a původně značilo dojku.

Zdravotní sestra Zdravotní sestra (dále jen sestra) je zdravotní profesionál, který realizuje praxi zdravotní sestry (anglicky "nursing") - ošetřování pacientů, asistenci doktorům atd. Sestry jsou odpovědny spolu s jinými profesionály v zdravotní péči za léčbu, bezpečnost a regeneraci akutně nebo chronicky nemocných nebo zraněných lidí, udržování zdraví u zdravých a léčbu život ohrožujících nebezpečenství v široké škále zdravotní péče. Sestry mohou být též zapojeny do medicínského a sesterského výzkumu a dělat širokou škálu neklinických funkcí (např. správa dokumentace) potřebných pro zdravotní péči.

Práce zdravotních sester Práce zdravotních sester (dále jen práce sester) je profese zaměřena na asistenci jednotlivcům, rodinám a komunitám dosáhnout, udržet a obnovit optimální zdraví a fungování. Moderní definice práce sester ji definují jako vědu s cílem propagovat kvality života, jako to definují osoby a rodiny v jejich životních zkušenostech od porodu do konce života.

Práce sester jako profese Práce sester je provázena sesterským výzkumem a je řízená sesterskou etikou. Práce sester pokračuje ve vývoji širokých znalostí a přidružených zručností. Je mnoho edukačních metod jak se stát profesionální sestrou, ale všechny obsahují extenzivní studium teorie práce sester a praxi a trénink v klinických zručnostech. Autorita pro praxi v práci zdravotních sester je založena na sociální dohodě, která vymezuje profesionální práva a odpovědnosti a též mechanizmy pro veřejnou odpovědnost. Téměř ve všech zemích sesterská praxe je definována a řízena zákonem a přístup do profese je řízený národními, státními nebo teritoriálními radami (výbory) pro práci sester. Florence Nightingale (12.5.1820 - 13.8.1910), známá i jako The Lady of the Lamp (přibližně "Osvícená paní"‚), byla zakladatelkou moderní práce zdravotních sester, autorkou a známou statističkou.

Trvalým přínosem Florence Nightingale je její práce při založení moderní sesterské profese. Je zářivý příklad sestrám všude pro soucit, pozornou péči o pacienty a vytrvalou a přemyšlenou nemocniční administrativu (správu). Práce Školy ošetřovatelství a porodnictví Florence Nightingale pokračuje dodnes. Budova v "School of Nursing and Midwifery" (Škola ošetřovatelství a porodnictví) na University of Southampton je nazvaná po ní. Mezinárodní den zdravotních sester se oslavuje každý rok na její narozeniny - 12. května.

Florence Nightingale

Role sestry Jen málokteré povolání prodělalo v relativně krátkém období takové změny, jako profese všeobecné zdravotní sestry. Na počátku se tvořila v charitativních středověkých hospitálech, které byly určeny k poskytnutí útulku pro vdovy, nemocné, sirotky a staré. Až v druhé polovině 19. století pronikala do nemocnic medicína a lékaři potřebovali pomocníka, který by byl schopný odborné komunikace a racionálního myšlení při ošetřování nemocných. Sestra byla povinna naprostou poslušností k lékaři. V případech, že se lékař mýlil, musela projevit naprostou loajálnost a to tím, že se snažila udržet pacientovu víru v lékaře. A bohužel proto aby nedocházelo zbytečně k nedorozumění a pochybám ze strany pacienta, nepovažovalo se za příliš vhodné probírala-li sestra s pacientem medicínské záležitosti.

Pozornost byla obrácena k jednotlivých orgánů a funkcím, ošetřovatelství se stalo souhrnem jednotlivých úkonů, aplikací injekcí, měření teploty, podávání léků, zkrátka převládala technická stránka sesterské činnosti. Naštěstí pro nás v dnešní době, neplatí již nic z výše jmenovaných tzv. pravidel. Dnešní všeobecná zdravotní sestra je považována za člena týmu a ovládá nové dovednosti, které byly v minulosti naprosto tabu. Zdravotní sestra působí jako partnerka při rozhodování a plánování péče. Tzv. „primární sestra“ klienta provede a seznámí s chodem oddělení, s nemocničním řádem, se zdravotním personálem a zodpoví klientovi případné dotazy. Všeobecná zdravotní sestra se podílí na řešení sociálních problémů, které provázejí nemoc a zdraví klienta a celé jeho rodiny. Snaží se dosáhnout fyzické, psychické a sociální pohody v kontextu s prostředím, v němž klienti žijí a pracují.

Hlavní funkcí všeobecné zdravotní sestry je poskytování ošetřovatelské péče metodou ošetřovatelského procesu, formou skupinové péče, edukovat klienti, zkoumat jejich vědomosti a schopnosti z oblasti obnovy zdraví, ale také poskytnout pomoc ostatním spolupracovníkům při získávaní nových poznatků a dovedností. Velice důležitou součástí náplně práce všeobecné zdravotní sestry se stala prevence, která patří neodmyslitelně ke každodenní péči o klienta, patří sem například: pohovory se sestrou specialistkou, informační materiály jako jsou videokazety, audiokazety, brožurky,dále přednášky na různá témata apod.

Také se účastní rozvoje ošetřovatelské praxe a výzkumu, zavádění nových způsobů práce ve snaze dosáhnout lepších výsledků v ošetřovatelské praxi. A co klient, jak ten přispívá ke svému uzdravení kromě toho, že dodržuje lékařská doporučení? Dnešní klient se stává aktivním účastníkem týmové práce zdravotníků a společně s ním i jeho rodina, což pokládám za jeden z velkých přínosů k uzdravení nejenom klienta a jeho rodiny, ale také k dobrému pocitu zdravotnického personálu. Dobrá péče o nemocné je naším posláním, naší prací a vlastně i povinností. Nikdy ale nesmíme zapomenout, ať už jsme v jakékoli době, že náš klient-pacient je především člověk a musíme se snažit být ochránkyní jeho zájmů. Musíme si uvědomit, že nepracujeme pouze pro nemocného, ale velmi často pracujeme především s ním.

V minulosti bylo na sestru nahlíženo jako na pomocníka či služku bez vzdělání, v současné době pracují ve zdravotnictví vysoce vzdělané specialistky a sestra může dosáhnout vysokoškolského vzdělání.

Informační zdroje O Syndromu vyhoření pro zdravotní sestry, Ivana Bartošíková, Brno 2006 Sociologie medicíny a zdravotnictví, Sylva Bártlová, Praha 2005 www.jersywoo.com web.fhs.utb.cz www.florence.cz www.zcr.cz

Děkujeme za pozornost