Mezinárodní konference o uživatelských rozhraních a interakci mezi člověkem a počítačem 2007 Lisabon (Lenka Němečková, Eliška Pavlásková)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stručný úvod do UML.
Advertisements

Komunikace v malé neziskové organizaci AIESEC ČZU Praha Ondřej Fišer, Markéta Klucová.
1 Počítačové sítě Úvodní přednáška Cíl předmětu –seznámit se s principy datové komunikace –seznámit se s principy distribučních systémů –seznámit se s.
Bakalářský studijní program Softwarové technologie a management (STM) Prof. Ing. Jiří Žára, CSc.
Tématické okruhy doktorského studia:  Tribologie  Diagnostika  Únavové vlastnosti  Konstrukce a virtuální navrhování  Průmyslový.
Tvorba webových aplikací
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
11. Trendy ve vývoji aplikací, podporujících podnikové procesy
Systémy pro podporu managementu 2
Tvorba dokumentů – kritéria Obsah a forma –aktuálnost a správnost informací, variabilní data, –forma adekvátní příjemci, estetika, –účelná struktura, členění.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Metainformační systém založený na XML Autor: Josef Mikloš Vedoucí práce: Ing. Jan Růžička, Ph.D. V/2004.
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Programové vybavení počítače
Internet a cestovní ruch
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_168_IT 9 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User.
1 Aplikace folksonomií v uživatelském rozhraní Jednotné informační brány Lenka Němečková Eliška Pavlásková
Usability Workshop Zpráva ze semináře Vilnius, 1.– Ing. Jan Kaňka Krajská knihovna Františka Bartoše
Databázové modelování
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
Měření účinnosti převodovky
Databázové systémy Informatika pro ekonomy, př. 18.
Nové technologie pro webové aplikace v cestovním ruchu Nové technologie pro webové aplikace v cestovním ruchu Pavel Čech Unverzita Hradec Králové.
PŘÍSTUPNOST WEBU (ACCESSIBILITY) Filip Rubáček, 2013.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Teorie vzdělávání dospělých
Semestrální projekt Správa webových konferencí Mendelova univerzita Aplikace vývojových technik Jakub Matoušek Květen 2012.
Počítačová podpora konstruování
CAD a parametrické modelování
Katedra počítačů ČVUT FEL Program STM Obor Web a Multimédia (garant oboru: prof. Jiří Žára)
České vysoké učení technické v Praze Fakulta stavební Katedra mapování a kartografie Návrh koncepce prostorového informačního systému památkového objektu.
Počítačová podpora konstruování
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Klasifikace nemocí – ICD, ICF
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
Alternativní ovládání PC a okolí Nature Inspired Technologies Group Dept. of Cybernetics FEE CTU in Prague.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
VÝZKUM A INTERNET Internet Advertising Conference Vít Smékal, OMG
Biometrie prezentace v předmětu X33BMI Filip Kroupa 2006.
Internal | Department | 12/02/2005 | © Robert Bosch GmbH reserves all rights even in the event of industrial property rights. We reserve all rights of.
Bc. Jaromír Šetek VNÍMÁNÍ ZEMĚ PŮVODU ZNAČKY A ZEMĚ PŮVODU PRODUKTU VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Humanitární aplikace informatiky Jaromír Plhák. Organizace hodin Jedno vybrané téma. Obecné informace k danému tématu studenti představí vlastní.
Kapitola 5: Úvod do analytických technologií Webu Vítězslav Šimon (SIM0047) Adaptivní webové systémy (AWS)
Informační a komunikační technologie 5. Co je to počítač, jeho využití Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
Vypracoval / Roman Málek
Operační systém Windows
Toleranční analýza Zpracoval: Prof. Ing. Ladislav Ševčík, CSc
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT Nabízíme nové studijní zaměření Fyzika a technika termojaderné fúze Nové studijní zaměření, které FJFI ČVUT.
Dobývání znalostí z databází znalosti
Teorie vzdělávání dospělých
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Projekt - K620 Řízení a modelování silniční dopravy
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Podpora adaptivní navigace
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Autor práce: Michaela Janová
Přístupnost , univerzální design a přístupnost
Tradiční metody vývoje softwaru
Metodický postup práce
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Transkript prezentace:

Mezinárodní konference o uživatelských rozhraních a interakci mezi člověkem a počítačem 2007 Lisabon (Lenka Němečková, Eliška Pavlásková)

IHCI nevirtuální ročník Zaštítila prof. Katherine Blashki (Deakin University) Zvaný příspěvek - „The Promise of Rich User Interfaces in Web 2.0“ – prof. Bebo White (Stanford university) Technické zaměření, avšak snaha vytvoření mostu mezi kulturou a technologií

Techniky a metody interakce mezi člověkem a počítačem

An Automatic Matching Algortihm Between Devices and Application Functions for Tangible User Interfaces TUI = tangible user interface Umožňují ovládat aplikace intutivně a „ručně“ Doposud tvořené vždy jen pro jednu aplikaci, snaha o univerzálnost Systém Pin & Play Určeno primárně pro děti, seniory a počítačové začátečníky

Silent voice command recognition for HCI using video without evaluating audio Uživatelská rozhraní ovládaná hlasem (např. navigační systém v automobilu) Rozeznávání hlasu pomocí videa – na základě pohybu rtů, obličejových svalů, jazyka a zubů  Video  černobílý 2D obraz reprezentující spantial-temporal template (STT)  Stationary wavelet transformation (SWT) – redukce variací v pohybu  Extrakce hlavních charakteristik (Zernike moments)  Klasifikace pohybů (hidden Markov model) Testováno pro angličtinu, plánováno rozšíření na mandarínštnu a němčinu

Real-time hand gesture identification for human computer interaction based on ICA of surface electromyogram Rozpoznávání gest – aplikace v medicíně nebo v zábavním průmyslu, možnost použití při komunikaci ve znakovém jazyce Elektromyogram (EMG) – reprezentace elektrických biosignálů vycházejících ze svalů  použita metoda povrchového (surface) EMG – neinvazivní a jednoduše aplikovatelná  Independent Component Analysis (ICA) – statistická metoda použitá při analýze

Identifikace gest - experiment 5 subjektů mezi lety 4 elektrody Studovány pohyby:  Zápěstí  Prstů  Prstů a zápěstí 100% úspěšnost :-(

Interactive agents for multimodal emotional user interaction Vize: lidská emoce může být rozpoznána počítačem a ten na ni bude odpovídajícím způsobem reagovat Systém Maxine  Komunikace s uživatelem pomocí různých kanálů – text, hlas, periferní zařízení  Pracuje s dodatečným informacemi (hluk, pozice uživatele)  Podporuje hlasovou komunikaci v přirozeném jazyce  Má vlastní emocionální stav reagující na stav uživatele

Architektura Maxine

Maxine PPT Konkrétní aplikace Powerpointová prezentace v níž je přednášející nahrazen virtuální bytostí

Posititon-independent Interaction for Large High-resolution Displays Uživatelské rozhraní pro ovládání obrazovek s velkým rozlišením Technologie redukce třesu Testováno dle ISO : Ergonomické požadavky na kancelářské práce se zobrazovacími terminály. Požadavky na vstupní zařízení – s výjimkou klávesnic.

An Event-driven Navigaton system for Contents Reutilization Navigační systém pro park EXPO’70 Kontextové informace Přizpůsobení se potřebám hendikepovaných uživatelů Hry a kvízy

User-centred design

Conceptual foundations of the metaphors of interaction Konceptuální základy interakčních metafor

Kognitivní lingvistika a HCI Teorie konceptuální metafory (G. Lakoff)  Přirozený jazyk je základní prostředek k vyjádření pohledu na svět každého člověka tj. individuální přístup uživatelů k jakémukoli uživatelskému rozhraní Volba metafor (výrazů) značně ovlivní přívětivost uživatelských rozhraní  Jejich tvorba by se tak měla řídit nejnovějšími poznatky kognitivní lingvistiky

Pravidla pro tvorbu uživatelských rozhraní Důkladná analýza chování potenciálních uživatelů a citlivá volba metafor (výrazů) Nenutit uživateli jazyk systému Přizpůsobení se jazyku uživatelů „Znát uživatele a jejich aktivní slovní zásobu“ Maximální využití výrazů přirozeného jazyka Alternativně poskytovat analogické pojmy Zachovat konzistentnost s jazykem již existujících obdobných systémů

On the discrepancies between designers’ and users’ perception as antecedents of failures in motivation use Rozpor mezi vnímáním designérů a uživatelů jako příčina snížené motivace k využívání produktů

Designér vs. Uživatel Designéři Přílišný důraz na efektivitu Jednostranný pohled na produkt Nedostatečný zájem a neschopnost odhadnout potřeby heterogenní uživatelské komunity Uživatelé Důraz na emocionální aspekty produktu Rostoucí zájem o problematiku motivace Kvalita produktu Estetika a symbolika produktu Estetika při manipulaci s produktem Efektivita a jednoduchost použití

Studie motivace uživatelů 50% vrácené elektroniky kvůli špatnému designu Experimentální studie využití sdílené tiskárny s identifikací pomocí otisku prstu  Potvrdily předchozí výsledky nedostatečného odhadu uživatelských potřeb  Tvůrci stále podceňují emoce uživatelů  Evidentní potřeba důraznějšího zaměření na motivační aspekty využitelnosti výrobků

About Splitting Telepresence and Remote Control Interfaces in Rescue Robots Oddělení uživatelských rozhraní pro vzdálený přístup a dálkové ovládání záchranných robotů

HRI (Human Robot Interaction) Interakce člověk – robot doména inženýrských oborů (AI, robotika) stále rostoucí požadavky na přívětivost uživatelských rozhraní Výzkum HRI při:  záchranných akcích  průzkumu narušených a pro člověka nebezpečných prostor   nalezení a lokalizace obětí  evaluace míry narušení staveb či poškození prostředí

Uživatelské rozhraní HRI 1. Navigace robota v narušeném prostoru (překonávání fyzických překážek, aj...)  expert na práci s roboty  vyhodnocování kompletních surových dat na základě technického vybavení robota 2. Vyhodnocení parametrů prostředí s ohledem na konkrétní záchranné akce  zkušený záchranný personál, ne nutně expert na práci s roboty

Předchozí studie slučovaly obě uvedené součásti s cílem vytvořit technicky dokonalé rozhraní, které však neodpovídalo požadavkům ani jedné z uvedených uživatelských kategorií ZÁVĚR: Technicky dokonalé rozhraní nemusí být vždy uživatelsky nejvhodnější Návrh na vytvoření 2 různých modelů rozhraní na základě dvou odlišných uživatelských kompetencí

Candidate selection mechanism for sketch- based 3D modelling Návrh mechanismu pro 3D modelování na základě rozpoznávání hrubých náčrtů

3D modelování Současný trend: vyvíjení pokročilých funkcí  složitá a ne příliš uživatelsky přívětivá rozhraní Technika rozpoznávání náčrtů (skicy): přímější a intuitivnější vhodné i pro méně zkušené uživatele Problematika: interpretace záměru uživatele generování jen jediného výsledného objektu složitá záměna za požadovaný objekt

Navrhovaný systém Prototyp s 12-ti základními operacemi Pro každý náčrt automaticky nabídne více možných operací Jednoduchá selekce požadovaného výstupu v pop-up windows

Individual difficulties faced by persons with mobility impairments Individuální problémy uživatelů se sníženou pohyblivostí

Specifika tělesně postižených uživatelů Individuální specifika a výrazné odlišnosti potřeb tělesně postižených uživatelů v HCI Časté využívání individuálních pomocných komunikačních zařízení  různá technická úroveň Informační gramotnost Nenaplnění uživatelských potřeb znamená zásadní bariéry v efektivním využívání systému Univerzální design pro uživatele s širokou škálou tělesných postižení ???

Projekt NAP (The National Accessibility Portal) webový portál pro uživatele s různou mírou pohyblivosti na základě W3C Web Content Accessibility Guidelines, verze 1.0 Závěr: Příliš mnoho individuálních požadavků Vytvoření jedné univerzální stránky pro všechny uživatele je téměř nemožné Definovány společné rozšiřující návrhy pro uživatelská rozhraní Alternativa: adaptivní rozhraní se širokou škálou kastemizačních prvků

Postcards from the Digital-atomic Border: A Study of Creativity in Action Pohlednice z digitálně- atomických rozhraní : studie kreativity v akci

Podpora umělecké kreativity Technologická podpora  CÍL: Návrh a vývoj ICT systémů na podporu umělecké kreativity Studie kreativních praktik známých umělců  umělci využívající digitální objekty (bity) fyzické předměty (atomy)

Enda O’Donoghue Programátor, umělec a návrhář Kreativní postup: 1. Získání digitálního obrazu  fotografie na internetu (se souhlasem majitele) např. série obrazů z dopravních prostředků v současnosti – moderní urbanistické prostředí 2. Deformace digitálního obrazu  zkreslení, zkosení obrazu, aplikace filtrů, přidání šumu, přeexponování, atd… 3. Kopie na plátno (120x150 cm)  základní nákres pomocí zpětného projektoru  vytvoření dojmu digitálního obrazu  vystavení na internetu

Význam činnosti Enda O’Donoghue Porovnání více alternativ jedné fotografie Simultánní využití různých médií  rozdílná hodnota digitálního obrazu a fyzického díla - ve smyslu „klasické“ malby

Více na: IADIS International Conference - Interfaces and Human Computer Interaction 2007  Ikaros, Roč. 11, č. 08 (2007) 