Kultura a jednání v didaktice Ke knize M. Skovajsy (2013) Struktury významu. Kultura a jednání v současné sociální teorii. Praha: SLON.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Sociální systém organizace
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Konceptová analýza Analýza obsahové transformace ve výuce a jejích strukturních opor – obsahová jádra – jádrové činnosti.
IC Věnovat soustředěnější pozornost hloubce konceptové analýzy probírané situace, „zpomalit“ proces analýzy, více jej opírat o rozbor oborových.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ VII. přednáška
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Databázové modelování
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
(PEDAGOGICKÉ) ZNALOSTI JAKO DYNAMICKY SJEDNOCENÉ POLE Radim Šíp, Vlastimil Švec
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Mezi oborem a didaktikou aneb o problému „teorie praxe“ ve vzdělávání učitelů.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Sociologie pro SPP/SPR
Ideologie v digitálních hrách
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Standardy pro základní vzdělávání
Konstruktivismus Zora Syslová.
Kurikulum: obsah školní edukace
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Kultura a jednání v didaktice Ke knize M. Skovajsy (2013) Struktury významu. Kultura a jednání v současné sociální teorii. Praha: SLON.

Dilema konkrétní autonomie kultury „…symboly a vztahy mezi symboly v analytickém systému jsou něco jiného než subjektivní obsah intencionality“ (Skovajsa, 2014, s. 184). Proto, je-li kultura (kulturní struktura obsahu) abstraktním objektem, je sice autonomní analytickou entitou „nad“ subjekty. Ale jak se pak může projevovat v jednání lidí? Problém realismu (idealismu): reifikace kultury – kultura „mizí“ ve světě idejí bez vztahu k realitě Nic nezaručuje, že subjekt-aktér se bude řídit „logikou relativně autonomní kultury, jež je … zachytitelná pouze na úrovni modelu, který si o sociálním jednání tvoří pozorovatel- výzkumník“ (Skovajsa, 2014, s. 19). Problém nominalismu (materialismu): kultura jako autonomní činitel „mizí“ („rozpouští se“) v jednotlivých aktech jednání Otázka pro teorii: jak operacionálně vysvětlit souvztažnost teoretického konstruktu k jednání aktérů v praxi? Klíčový problém i pro didaktiku, protože nástrojem této souvztažnosti musí být lidské učení a vztah mezi obsahem subjektivně uchopeným a obsahem intersubjektivním (Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 59(2), 116–135.).

Pokus o překonání dilematu konkrétní autonomie kultury ve výkladu vztahu subjekt – kultura Pokus o řešení dilematu konkrétní autonomie kultury (Skovajsa, 2013, s. 184 n.): Koncepce intencionálního aktéra (záměrně jednajícího subjektu; Giddensovo praktické nebo diskurzivní vědomí a tzv. slippage, srov. Janík et al., Kvalita ve vzdělávání, 2013, s. 186 – 187) Subjektivně míněné významy a různé vrstvy jejich objektivizace Obsah v aktuální existenci subjektu – intencionální stav aktéra; významově uchopitelná struktura zkušenosti (Skovajsa: „subjektivní významy“) „Intencionální aktér je prvotřídní interpret, který rutinně vykládá objekty a události vnějšího světa ve světle interpretačních rámců tvořících jeho kulturní prostředí“ (Skovajska, 2013, s. 184)

Interpretační rámce „Interpretační rámec shrnuje ve fenomenologicky objektivizované formě určité subjektivní významové obsahy a také, což je klíčové, vztahy mezi nimi.“ (Skovajsa, 2014, s. 185) Interpretační rámce (Skovajsa, 2014, s. 185) Uspořádanost: zajišťuje potřeba aktéra vyhýbat se vnitřnímu i vnějšímu konfliktu. Konzistence: udržována aktérovým sklonem vnímat nové prizmatem už známého. Stabilita (v čase): udržována aktérovým sklonem vnímat nové prizmatem už známého Obsah potenciálně existuje nezávisle na subjektu, ale ve vztahu k vědomí a jednání subjektu závisí na jeho interpretování, resp. světatvorbě (worldmaking).

Interpretační rámec – důsledek učení Interpretační rámec (skript, schéma) je objektivizující konstrukt výzkumníka „nad realitou“ subjektu, ale na rozdíl od kulturního konstruktu je spojen s intencionálním subjektem. Objektivističtější konstrukt kulturní struktura (odborný text) je proveden výzkumníkem (učitelem), který sám je součástí kulturního společenství a prostřednictvím řeči a jednání (artefaktů) vyjadřuje obsah své intencionality. Intencionální obsah subjektu lze rekonstruovat prostřednictvím pozorování a dorozumění (směřuje k porozumění) Jednání není pouhým výkonem struktur porozumění Kulturní konstrukt UČENÍ – VÝZKUM Interpretační rámec – významy Společenství myslí; cyklické sdílení znalostí DOROZUMĚNÍ JEDNÁNÍ Interpretační rámec – významy

Obsah v intencionalitě subjektu v intersubjektivním kontextu kultury Obsah – intence kognitivních, psychomotorických, sociálních, afektivních stavů, procesů a transformací, která podmiňuje dosahování cílů nebo výstupů ve vzdělávacích úlohách Amade-Escot, Ch. (2005). Using the Critical Didactic Incidents Method to analyze the content taught. Journal of Teaching in Physical Education, 24(2), s. 131 (127–148) Obsah /O/ je funkce paměti /P/: O = f(P) Všechno pamatované je obsah. Obsah je odpovědí na otázky: Co jsi zažil? Co si myslíš? Co víš? Co tvrdíš? Co počítáš? Co cvičíš (tančíš, zpíváš)? Co vidíš? Co si představuješ? Co si přeješ? Co se ti zdálo? … Rozlišitelnost, zaměnitelnost, srovnatelnost v kontextu kulturního pole – nutné podmínky obsahu-významu (De Saussure 1996, s. 147) Obsah jako jednotka – význam/koncept je sociální a kulturní funkce paměti: f(P X Q) = f(P Y Q) = O v /záznam; paměť vnější ↔ vnitřní O v (an object of public language) je rozlišitelné, zaměnitelné, srovnatelné v kontextu komunikačního (výrazového) systému Searle, J. R. (2004). Mind. New York, Oxford: Oxford University Press, s PXPX PYPY R Q Q SUBJEKTIVNÍ MODALITA obsah v psychice INTERSUBJEKTIVNÍ MODALITA obsah v sociální interakci OBJEKTIVNÍ MODALITA obsah ve fyzickém světě kontext: kultura, obor

Konkrétní problém vztahu mezi pojetím výzkumů: didaktický výzkum vs. školní etnografický výzkum Etnografický školní výzkum: Spontánní učení uvnitř kultury Didaktický výzkum (metodika 3A aj.) Intencionální učení pod vlivem vyučování v kombinaci se spontánním učením (skryté kurikulum): různé stupně vědomé intencionality Tři dimenze učení a vlivu kulturních konceptů ve výuce (podle Fenda, 1974, s. 11–22): Personalizace Socializace Enkulturace „Nulový stupeň kultury“ (Skovajsa, 2013, s. 57): „…propozice instrumentálně racionálního typu, jejichž obsah je co nejvěrnějším popisem objektivních struktur světa nebo návodem k jednání, které je těmto strukturám přizpůsobeno.“ (fyzika, chemie, biologie… přírodní vědy).

GENDER VE VRSTEVNICKÉ SKUPINĚ /z habilitační přednášky doc. Ireny Smetáčkové, upraveno (v kontextu autorů A. Giddens, P. Ricoeur, A. Bandura, H. Tajfel, H. Bjerrum Nielsen, C. Martin a K. Powlishta). ŠKOLNÍ TŘÍDA Genderová identita a subjektivita/ subjektivní uchopení konceptu genderová/konceptová schémata Genderové projevy/ Projevy konceptu Skupinová genderová/konceptová schémata Zpětná vazba na individuální projevy KONKRÉTNÍ DÍTĚ Vyjednávání genderových hranic/ hranic konceptu Struktura vztahů KULTURNÍ SCHÉMATA/SKRIPTY